Jump to content
IGNORERAD

Första poplåten du kommer ihåg.


audirs2

Recommended Posts

Detta var min första låt som jag fastande för runt 1968 typ!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    4

  • Sam sip sam

    4

  • BB

    3

  • Nonki

    3

Mest aktiva i denna tråd

Beatles är före min tid. Kan vara den här för mig.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var min första låt som jag fastande för runt 1968 typ!

Va fan var inte du yngre än mig?

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. kanske var det den här.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppriktigt sagt så var det den här "låten" som fastnade i mitt öra i tidig ålder:

//Singha711

Hmm, tråden heter "Första POP låten du kommer ihåg".

Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, flexibel och flexibel.är det poplåtar så är det. Klassisk är ändå raka motsatsen till pop.

Om man inte alls är intresserad av pop och aldrig heller varit det så kan man ju låta bli att svara i denna tråd, dvs vara en offliner.

Tycker jag. Men kanske inte alla. Men jag måste ju få säga vad jag tycker.

MVH Nonki

Vilken nonsens!

Klassisk musik kan aldrig vara motsats till "pop" eftersom all musik har sina rötter i tidigare musikformer. Utan klassisk musik skulle det inte finnas någon "pop".

Klassiskt musik är inget annat än dåtidens "pop" och om du visste hur dåtidens moralelit förkastade dessa "moderna påfynd" skulle du genast tänka på motsättningar i din och min generation som musiken då aktualiserade.

Ja, jag gillar även pop, rock, jazz, gospel, blues, r&b, rapp, hiphop etc etc. Hade du varit mera påläst på detta forum hade du lätt kunnat se det. Jag har även spelat i pop-band i min ungdom och hållit på en del med (digital) musikproduktion. Jag tror att jag vet vad jag talar om när jag pratar om musik.

Avslutningsvis vill jag påminna att ordet "pop" härstammar från ordet "populär" och popmusik är inget annat än ett uttryck för populära låtar oberoende tid. Äkta konst är alltid tidslös och så skall det vara.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytt till en stad bort från kossor och hästar.Musiklektionerna handlade inte längre om när gammelfröken sjöng med sin orgel utan magistern satte på en LP.

Premiär för mig och lysnna på en LP och riktigt modernt blev det.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken nonsens!

Klassisk musik kan aldrig vara motsats till "pop" eftersom all musik har sina rötter i tidigare musikformer. Utan klassisk musik skulle det inte finnas någon "pop".

Klassiskt musik är inget annat än dåtidens "pop" och om du visste hur dåtidens moralelit förkastade dessa "moderna påfynd" skulle du genast tänka på motsättningar i din och min generation som musiken då aktualiserade.

Ja, jag gillar även pop, rock, jazz, gospel, blues, r&b, rapp, hiphop etc etc. Hade du varit mera påläst på detta forum hade du lätt kunnat se det. Jag har även spelat i pop-band i min ungdom och hållit på en del med (digital) musikproduktion. Jag tror att jag vet vad jag talar om när jag pratar om musik.

Avslutningsvis vill jag påminna att ordet "pop" härstammar från ordet "populär" och popmusik är inget annat än ett uttryck för populära låtar oberoende tid. Äkta konst är alltid tidslös och så skall det vara.

//Singha711

Singa seveneleven Låt den där resekrängaren som försöker tjäna pengar på det som man kan göra själv mycket enkelt genom internet göra det. Ta inte illa upp av dom bittra inlägg han gör mot dig för att du upplyser folk om att det går att hitta billiga resor själv mycket enkelt- Jag tycker fan att flertalett av Nonkis inlägg här är bara rent jävla gnäll mot både forumet och folk som fixar sina egna resor utan mellanhänder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade till slut lyckats övertala pappa om att hans gamla 78 varvsspelare hade gjort sitt och fick honom att på postorder från Clas Ohlson inhandla en modernare variant. Som klarade allt från 16 2/3 till 78. Riktigt lyxig sak med vändbar pickup med egen nål för de gamla 78-varvarna.

Fick även med farsan ut för inköp av mina två första skivor. Först denna fantastiska singel

Måste erkänna att smaken ändrats något genom åren.

Den andra plattan, en EP, ska dock erkännas har klarat tidens tand bra mycket bättre

Året var 1961 så den där inköpet av Little Gerhard plattan är nog trots allt preskriberat vid det här laget

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna odölliga låt tjyvspelade jag ofta på storasyrrans grammofon när hon var på jobbet. Måste ha varit i början på 60-talet, texten är helt fenomenal. :wink:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är första låten jag kan minnas att jag hört..kommer ihåg när storsyster mimade till den med handtaget till ett hopprep som mikrofon.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Avslutningsvis vill jag påminna att ordet "pop" härstammar från ordet "populär" och popmusik är inget annat än ett uttryck för populära låtar oberoende tid. Äkta konst är alltid tidslös och så skall det vara.

Mja, med ordet popmusik menas nog sedan slutet av 50-talet en viss sorts musik. Mozart var och är populär men det var inte popmusik som han skrev. Alltså popmusik och populär musik är två helt skilda saker,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Popmusik

Ordmärkaren Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa 3 minns jag med kärlek

http://youtu.be/gsp4VCbVvn4

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Först minne:

Strawberry fields forever / Batles.(bra start)

Första favorit låt:

Hey Litle Girl / Osmonds tidigt 70 tal. (en förvirrad tid i mitt liv)

Första LP:

Sweet - Fanny Adams -74 (äntligen kom man på rätt spår)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Min första EP var denna men jag hade önskat mig en med Hep Stars, men min illasinnade bror övertalade mina föräldrar att köpa Beatles istället. Något som jag i efterhand är glad för.

Ändrades av Abrafo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag minns rätt var det 1958

Paul Anka med Diana.

Jag spelade den om å om igen på min kusins grammofon.

En sån i plast som bara klarade singlar.

Senare blev jag kung på första klassfesten när jag hade med mig...

Beatles She loves you.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...