Jump to content
IGNORERAD

En svensk Sportsbar i Bangkok - attraktivt för medlemmarna?


soiwalker

Recommended Posts

Att behålla personal är en svår balansgång.

Men personligen så har mitt företag väldigt lite personalomsättning. Detta tror jag beror på att personalen känner att jag som chef ger dom respekt utan att köra nåt managment by fear. Det är även mycket viktigt att visa uppskattning utan att fjäska för personalen.

Om en kund ger beröm för bra service så är det mycket viktigt att upplysa personen som utfört servicen om detta. Samt att på ett pedagogiskt sätt farmföra kritik utan att personen tappar ansiktet. Om du sedan kan hitta den där lilla extra touchen som lockar personalen att inte gå till en annan bar och jobba så tror jag att du kan lyckas. Som exempel kan man ju ha en typ av tävling mellan dom anställda med nån typ av bonussystem.

Men jag tror nog att du har koll på detta!

Och ännu en gång lycka till!!!

Egentligen inte så svårt. Och jag är ju gift med en Thailändska sedan många år. Bästa skolan. Men när. Jag jobbade med Thailändska bärplockare för många år sedan så lärde jag mig ganska mycket. Att en thailändare tar inte skit. Och går ut genom dörren om man kritiserar dom för hårt. Rörisar är ungefär likadana. Och dom behöver oftast bara lyfta luren för att få ett nytt jobb. Det man som Chef uttrycker uppfattas ofta mer negativt än vad man själv upplever sig ha sagt det. Och därför får man som chef lägga sina ord på guldvåg innan man uttrycker sig. Och att bli omtyckt chef tar tid att jobba in. Men man måste se dom anställda som ett team. Och trampar man på en? Så kan det det hända att man får deras kamraters ilska på köpet vilket inte är bra. Då man kan vara säker på en sak. Dom anställda snackar alltid skit om chefen. Att bli illa sedd chef kan man däremot bli på en dag. Att sen skapa en positiv känsla för dom anställda där dom känner uppskattning som t.e.x en konferens resa utöver det vanliga. Skapar bra sammanhållning. Mina anställda hade konferens i Bangkok i våras. Nu jobbar dom järnet för att vi ska ha råd med en Thailands konferens i vår igen.

Bästa inläggen jag läst på det här forumet av någon som faktiskt kan och har erfarenhet av det han pratar om. Har varit chef på olika nivåer i Thailand under 10 år och kan bara hålla med ovanstående. Behandla dina anställda som du själv vill bli behandlad, visa respekt och var saklig i både negativ och positiv feedback. Samt se till att du gör roliga saker med din personal då och då. Behöver inte alltid kosta massor av pengar, det kommer uppskattas ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • soiwalker

    17

  • janne_h

    7

  • Joints

    5

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Vi har gått i samma skolor. Får jag fråga vilken åldersgrupp?

Tjena Småland,

1966 såg Soiwalker världen för första gången. Levererades på BB i Sundsvall men familjen avflyttade 6 månader senare till Barnarp, Jönköping.Oklart om det var pga av mig dock..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni från Jönköping? Det är jag... och ja, hjärtat klappar väl lite extra för HV!

Herr Chang har talat.

Visste inte att du var sportintresserad,changen :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Småland,

1966 såg Soiwalker världen för första gången. Levererades på BB i Sundsvall men familjen avflyttade 6 månader senare till Barnarp, Jönköping.Oklart om det var pga av mig dock..

Vem vet vi kanske har träffas.Jag är årgång 63.Född i Stockholm men bodde i Jönköping mellan 1965-1981.

BAJEN 4-EVER

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte att du var sportintresserad,changen :crazy:

Jag är intresserad av hur det går för HV, men jag skulle nog inte gå på en match. Tvsoffan är alltför bekväm ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är intresserad av hur det går för HV, men jag skulle nog inte gå på en match. Tvsoffan är alltför bekväm :wink:

Herr Chang har talat.

Håller med du faktiskt elitserin är skittråkig, alsvenskan däremot blir bara mer och mer intressant, trodde i min enfald att när Djurgården halkade ut att det skulle bli lite mara snack om att utöka serien. Men det kommer nog inte att hända innan Färjestad hamnar där.Förhoppningsvis händer det innom kort

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Personligen skulle jag uppskatta ett sådant ställe, särskilt om man kan se på både allsvensk fotboll och elitserien. Tror även du skulle kunna få en stor kundkrets om du visade NHL hockey (när de väl kommer igång igen) då det verkar ont om barer som visade det, iallafall förra säsongen.

Kanske undvika alltför många PL matcher och satsa på lite andra ligor som Bundesliga, Eredivise, Ligue 1 och så vidare.

Helt rätt att skippa rugby men glöm inte att även utesluta cricket...

..och golf, tennis, Amerikansk "brottning mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har väl olika intressen... - det ena behöver ju inte utesluta det andra.

 

Du kan ju visa flera sporter samtidigt på olika skärmar men med ljud på det som är populärast hos gästerna vid den aktuella tidpunkten - fungerar ju i svedala.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

..och golf, tennis, Amerikansk "brottning mm.

Och glöm inte bort sån trams som den där alla springer runt och jagar en lädertrasa. Eller den där dom viftar runt en trissa med en klubba :crazy:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Soiwalker blev det inget av den här sportsbaren för din del? För jag såg i någon annan tråd att du jobbar i Indonesien nu? Ha de  

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite offtopic, men mitt råd är att du bör även fokusera på personalen. Jag tänker då ffa på servicen och ledarskap. Hooters nisch ,elitserien, ATG .. Ja, vad det än må vara så tror jag att man bör anpassa servicen efter den standarden man vill ha på baren/restaurangen.

Ett professionell intryck är alltid mer hållbart ur ett längre perspektiv.. Som sagt kortsiktiga barer kommer och går...

Det som jag tänker på är ffa

Dricksen - mellan all personal -> motverka avundsjukan mellan kök och service. = jobbar i team -> generera mer för alla :)

Effektivisering genom tex fortbildningar??

Rekrytering av två språkliga mellanchefer?

Motarbeta nepotism - iaf på en nivå som är acceptabelt..

Listan kan göras lång..

Jag skulle personligen nischa med att ha det största utbudet på ölsorter av alla sportbarer i Thailand.

Det som man tjänar mest pengar på är trots allt alkohol!! Och inte pytt i pannan, Bellman eller Rydberg :)

Men allt handlar ju inte om pengar eller hur? :P

Jag som thailändare skulle nog råda dig att vara försiktig, när det kommer till spel/tuneringar eller what so ever.. där det finns en chans att betta och tjäna pengar.

Som sagt spel om pengar tendera att locka en viss klientitet, så fråga dig själv en extra gång om det är värt det? Dubbla vaktstryka vid turneringar osv.. Du vill inte syna utåt att du tjänar mkt pengar i Thailand!! belive me on this :)

Jag gillar din idé och önskar dig lycka till :)

Ps: skriver från en ifån och orka inte scrolla upp och ner för att jaga ev. Stavfel!!

Det överlämnar jag till farbror blå :))

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite offtopic, men mitt råd är att du bör även fokusera på personalen. Jag tänker då ffa på servicen och ledarskap. Hooters nisch ,elitserien, ATG .. Ja, vad det än må vara så tror jag att man bör anpassa servicen efter den standarden man vill ha på baren/restaurangen.

Ett professionell intryck är alltid mer hållbart ur ett längre perspektiv.. Som sagt kortsiktiga barer komm

Det är nog redan avskrivet med bar i Bankok!

http://www.maipenrai.se/forum/t/24080-tröttnat-på-Thailand/?p=686646

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack få väl be om ursäkt igen :)

Jag ska vara ärlig, jag orkade inte läsa genom alla sidor med telefonen och försökte bara ge My point of view till TS.

Den som söker fel kommer alltid att finna fel inte sant? :)

Nåväl du har rätt och jag hoppas att ingen tog illa upp med mitt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...