Jump to content
IGNORERAD

Chiptrim - bra eller anus ?


Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า

Recommended Posts

Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า

I och med nybilsköp funderar jag på att samtidigt lägga lite slantar på chiptrim (box). Det lovas en effektökning från 163 till 203 hästar och mycket bättre vrid.

Dieselkraft_Turbo+32.jpg

Är det här seriösa grejor som håller vad det lovar ? Varför ger inte biltillverkaren denna effektökning från början om det finns mer att hämta ur motorn ?

Priset på den här är 5695:- http://www.dieselkra...oën/Jumpy/6279/

KCR lovar 187 hästar för 3900:- http://www.kcr.se/re...&vehicleid=3579

Bestchip lovar 214 hästar för 2750:-

Är chiptrim något som verkligen ger effekt ? Någon som själv kör med det ?

Att garantierna kanske inte gäller längre får man ta med i beräkningen.

// Skalis

Facts do not cease to exist because they are ignored.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    4

  • IngeVidare

    4

  • stjp8729

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är bara anus, biltillverkare kan det nog bättre än trimmarna..

Problemen är att växellåda o koppling inte håller för vridmoments ökningen.

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ger inte biltillverkaren denna effektökning från början om det finns mer att hämta ur motorn ?
Vad ska man säga, I de flesta bilar tas hästkrafter via särskild program. T.e.x lastbilar, kolla på Volvo, deras nioliters motor kan ha allt mellan 280-340 hästkrafter (tror jag) det enda i som skiljer är programmet som matats in. Tar Volvo lastbil bara som exempel eftersom den känner jag bäst. Jag var tvungen att omprogrammera en av mina bilar, tror att de kostade 50 000 SEK för 8 år sedan att köra samma program som var från början, den gick på garanti lyckligtvis.

Skulle rekommendera "chippa" efter garantitidens utgång. Chippade min Audi och det sker via PC med särskild program, inte jag själv utan ett visst företag som sysslar med sånt. Där får man vara noggrann att man får rätt vridmoment också, inte bara kraft. Men i slutändan sänktes bränsle förbrukning med ca 5% medan kraft ökade med 15 %

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med nybilsköp funderar jag på att samtidigt lägga lite slantar på chiptrim (box). Det lovas en effektökning från 163 till 203 hästar och mycket bättre vrid.

Dieselkraft_Turbo+32.jpg

Är det här seriösa grejor som håller vad det lovar ? Varför ger inte biltillverkaren denna effektökning från början om det finns mer att hämta ur motorn ?

Priset på den här är 5695:- http://www.dieselkra...oën/Jumpy/6279/

KCR lovar 187 hästar för 3900:- http://www.kcr.se/re...&vehicleid=3579

Bestchip lovar 214 hästar för 2750:-

Är chiptrim något som verkligen ger effekt ? Någon som själv kör med det ?

Att garantierna kanske inte gäller längre får man ta med i beräkningen.

// Skalis

Det är bara anus, biltillverkare kan det nog bättre än trimmarna..

Problemen är att växellåda o koppling inte håller för vridmoments ökningen.

FF

Svaret kom direkt.kopplingen tror jag klarar sig hyfsat om man inte "smygslirar" men drivpaketet i övrigt förslits om man utnyttjar de extra kusarna, jag hade chippat min Audi i Sverige utan några problem mest för att det hör o häpna faktiskt sparade på bränsleförbrukningen förutsatt att man inte leker blyfot förståss, men på en ny bil tror jag det kostar mer än det smakar, men skoj kan det ju vara att va först vid trafiksignalen!

Hoppsan dåsan, det va redan svarat på detta med!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vad ska man säga, I de flesta bilar tas hästkrafter via särskild program. T.e.x lastbilar, kolla på Volvo, deras nioliters motor kan ha allt mellan 280-340 hästkrafter (tror jag) det enda i som skiljer är programmet som matats in. Tar Volvo lastbil bara som exempel eftersom den känner jag bäst. Jag var tvungen att omprogrammera en av mina bilar, tror att de kostade 50 000 SEK för 8 år sedan att köra samma program som var från början, den gick på garanti lyckligtvis.

Skulle rekommendera "chippa" efter garantitidens utgång. Chippade min Audi och det sker via PC med särskild program, inte jag själv utan ett visst företag som sysslar med sånt. Där får man vara noggrann att man får rätt vridmoment också, inte bara kraft. Men i slutändan sänktes bränsle förbrukning med ca 5% medan kraft ökade med 15 %

Hoppas du inte hade DSG-lådan i bilen. Väldigt känslig för vridet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du inte hade DSG-lådan i bilen
Jag vet faktiskt inte, fem eller fyra växlat triptronic. De som gjorde det verkade kunna det så jag överlät saken i deras händer. Fick nån tabel också som visade bästa varvtalet för vridet alt. kraften.

post-7521-0-80789400-1353171027.jpg

post-7521-0-80789400-1353171027.jpg

Ändrades av Lemoni
Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret kom direkt.kopplingen tror jag klarar sig hyfsat om man inte "smygslirar" men drivpaketet i övrigt förslits om man utnyttjar de extra kusarna, jag hade chippat min Audi i Sverige utan några problem mest för att det hör o häpna faktiskt sparade på bränsleförbrukningen förutsatt att man inte leker blyfot förståss, men på en ny bil tror jag det kostar mer än det smakar, men skoj kan det ju vara att va först vid trafiksignalen!

Hoppsan dåsan, det va redan svarat på detta med!

Du har nog svar på frågan själv. Kunde tillverkaren skicka ut 400 hästkrafter med garanti på att skiten höll.

De kan inte garantera att det håller de har nog testat.

Så trimma du din bil, men bli inte besviken när den går sönder

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog svar på frågan själv. Kunde tillverkaren skicka ut 400 hästkrafter med garanti på att skiten höll.

De kan inte garantera att det håller de har nog testat.

Så trimma du din bil, men bli inte besviken när den går sönder

Nä du,här trimmas det inte för dieseln är så pass prissatt i Thailand att det inte lönar sig på en VIGO, min gamla A6:a i Svedala däremot fick 70 HK extra och som tjänstekörning är man ju tacksam för varje öre man slipper lägga ut själv, men det va då det!

Jag frågade inte utan bara kommenterade med det jag gjort!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så trimma du din bil, men bli inte besviken när den går sönder
Det behöver den inte göra, beror vad , hur och vem som gör
Link to comment
Dela på andra sajter

Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า

min gamla A6:a i Svedala däremot fick 70 HK extra

Minns du vilket företag boxen kom från ?

// Skalis

Facts do not cease to exist because they are ignored.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som att svara på vilken bil är bäst?

Det skiljer på olika bilmärken och olika tillverkare av chipsatserna.

Vissa bilmärken har motorer och drivlinor som klarar mer effekt än vad orginalchipet medger. På så vis kan de uppgradera effekten, vridet och dyl. genom att slanga över ny driftdata till bilen. De har olika modeller bara genom att slanga ner nya data.

Vissa chip ger bättre något, men kanske ger dåliga egenskaper vid onormalt varma eller kalla länder. Ofta kan orginalchipningen vara en bra kompromiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns du vilket företag boxen kom från ?

// Skalis

Herreje... det va nästan 10 år sedan, El o Diesel i Högdalen hade en snubbe som va dieseltrimningsexpert så ha fixade alltihop!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Anus, det kan vara stor skillnad på bla turbo och insprutning(spridare, pump) och som tidigare nämnts transmission-drivaxlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Vad du visar på bilden är en icke seriös produkt, vad den gör är att "bara" spruta in mer bränsle. Jag gissar att du har ett partikelfilter, detta kommer att ta skada på lång sikt. Och om du har en automatlåda så stämmer momentmodellen inte överens med bör och faktiskt moment, vilket ger slirande lammeller, dvs överhettning och förr eller senare ett haverad automatlåda.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är att anlita ett företag som tar in din bil, bänkar den och optimerat ett chipp till din bil efter hur du vill ha den.

Färdiga boxar tar inte med alla parametrar utan gör ett som fungerar rätt bra till alla.

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med trimchip har jag hört att de optimerar motorn efter de förutsättningar som finns i Sverige. När bilen tillverkas ska den klara av en massa olika bensin/dieselkvaliteter i många länder och det blir en kompromiss. Vet inte om det är en skröna eller sanning.

Köper man, eller har, en bil som har en drivlina som även sitter i starkare motoralternativ är det väl inga problem att trimma motorn.

Detta med partikelfiltret gäller bara dieslar, även bensinmotorer med turbo är vanligt att dessa trimmas upp. Har för mig att japanska bilar måste man skicka in styrboxen för uppdatering och funkar inte med dessa boxar som kopplas in på befintlig motorstyrning, men kan ha fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med trimchip har jag hört att de optimerar motorn efter de förutsättningar som finns i Sverige. När bilen tillverkas ska den klara av en massa olika bensin/dieselkvaliteter i många länder och det blir en kompromiss. Vet inte om det är en skröna eller sanning.

Köper man, eller har, en bil som har en drivlina som även sitter i starkare motoralternativ är det väl inga problem att trimma motorn.

Detta med partikelfiltret gäller bara dieslar, även bensinmotorer med turbo är vanligt att dessa trimmas upp. Har för mig att japanska bilar måste man skicka in styrboxen för uppdatering och funkar inte med dessa boxar som kopplas in på befintlig motorstyrning, men kan ha fel...

Hej :)

En motormjukvara anpassar (adapterar) sig för olika typer av bränslekvalite, och det finns ingen unik kalbrering för Sverige jämfört med EU idag. Och i stort är det bara diagnoskalibreringen som skiljer mellan olika lagkrav i Världen (dvs MIL-On). Sverige är inte på något sätt unikt, det skiljer sig mera mellan olika förare, och oavsett om han/hon heter Svensson, Khun Somchai, Dr Munchen eller Mr Japan så måste mjukvaran vara anpassad för olika körfall samt "körstilar". Det finns idag cirka 35 000 parametrar som går att ändra (optimera) på i mjukvaran, och att "Kalle hemma trimmare" skall klara av detta lika bra som cirka 500 - 1000 personer (uppdelat på funktionsgrupper) som jobbar för biltillverkarna är befängt att tro. En berömd firma i Sverige ändrar till exempel på 192 parametrar vid trimming av en bensinmotor, när sedan en tillverkare höjer effekten på denna motor så har dom ändrat på 1987 parametrar. Kanske säger något om komplexiteten och är inget amatörer skall hålla på med.

Ha en kanonbra kväll!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Chipsade min D5 (S80) (Promotec), motor + automatlåda höll men boxen lade av efter knappt 3 år =garantitiden slut. Bilen gick som ett skott + hastighetsspärren blev bortkollrad - gjorde lätt mätaren ut - hur fort den verkliga hastigheten var låter jag vara osagd.Eventuell bränslebesparing åts mer än väl upp eftersom man utnyttjade extrakraften lite väl ofta.

Funderade på att chipsa Audin men enligt BSR är det inte lämpligt när man har en monotroniclåda, den klarar inte momenthöjningern.

VAG's DSGlådor ska man också vara försiktig med att överanstränga. Bättre med en ren manuell låda, där är det kopplingen som får stryk om du gör fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

En motormjukvara anpassar (adapterar) sig för olika typer av bränslekvalite, och det finns ingen unik kalbrering för Sverige jämfört med EU idag. Och i stort är det bara diagnoskalibreringen som skiljer mellan olika lagkrav i Världen (dvs MIL-On). Sverige är inte på något sätt unikt, det skiljer sig mera mellan olika förare, och oavsett om han/hon heter Svensson, Khun Somchai, Dr Munchen eller Mr Japan så måste mjukvaran vara anpassad för olika körfall samt "körstilar". Det finns idag cirka 35 000 parametrar som går att ändra (optimera) på i mjukvaran, och att "Kalle hemma trimmare" skall klara av detta lika bra som cirka 500 - 1000 personer (uppdelat på funktionsgrupper) som jobbar för biltillverkarna är befängt att tro. En berömd firma i Sverige ändrar till exempel på 192 parametrar vid trimming av en bensinmotor, när sedan en tillverkare höjer effekten på denna motor så har dom ändrat på 1987 parametrar. Kanske säger något om komplexiteten och är inget amatörer skall hålla på med.

Ha en kanonbra kväll!

:wai:

Härligt att du är tillbaka :preved:

Kommer ihåg vårt djupa samtal om detta problem när vi satt med en pilsner på Udon Town och du ritade upp olika diagram på en servett :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Anus, det kan vara stor skillnad på bla turbo och insprutning(spridare, pump) och som tidigare nämnts transmission-drivaxlar.

Ett tillägg till ovanstående:

Jag tolkar det som att du ska köpa en diesel bil, med tanke på beslutet i EU att öka inblandningen av FAME till 10% och dess sannolikt negativa effekter på växtlighet i bränslesystemet och partikelfiltrets livslängd så skulle jag nog fundera på annat bränslealternativ.

Inge

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tillägg till ovanstående:

Jag tolkar det som att du ska köpa en diesel bil, med tanke på beslutet i EU att öka inblandningen av FAME till 10% och dess sannolikt negativa effekter på växtlighet i bränslesystemet och partikelfiltrets livslängd så skulle jag nog fundera på annat bränslealternativ.

Inge

Hej Inge, :)

Japp, inga långa resor till Thailand... Han får hålla sig till max 2 - 3 månaders (beroende på årstid) resor, annars blir det att rensa "ogräs" i bränslesystemet när han kommer hem.. Eller så kan han låna ut bilen så att inte bränslet blir gammalt.

Förövrigt en intressant frågeställning på Hybrider där föraren bara kör korta sträckor (dvs använder bara betteridrift), där kan bränslet "ruttna" efter en tid eftersom inget eller lite bränsle används.. Tur att det finns mjukvara i bilen som även löser detta problem :wink:

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde min skitbil (Nissan Navara) me chiptrim i 20K mil, den gick som ett skott men pga. blyfot så var det inte speciellt billigt. Den drog mao. Diesel som f-n. men kul var det

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde min skitbil (Nissan Navara) me chiptrim i 20K mil, den gick som ett skott men pga. blyfot så var det inte speciellt billigt. Den drog mao. Diesel som f-n. men kul var det

Var det den du rasade motorn i härom året?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...