Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 I och med nybilsköp funderar jag på att samtidigt lägga lite slantar på chiptrim (box). Det lovas en effektökning från 163 till 203 hästar och mycket bättre vrid. Är det här seriösa grejor som håller vad det lovar ? Varför ger inte biltillverkaren denna effektökning från början om det finns mer att hämta ur motorn ? Priset på den här är 5695:- http://www.dieselkra...oën/Jumpy/6279/ KCR lovar 187 hästar för 3900:- http://www.kcr.se/re...&vehicleid=3579 Bestchip lovar 214 hästar för 2750:- Är chiptrim något som verkligen ger effekt ? Någon som själv kör med det ? Att garantierna kanske inte gäller längre får man ta med i beräkningen. // Skalis Facts do not cease to exist because they are ignored. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Det är bara anus, biltillverkare kan det nog bättre än trimmarna.. Problemen är att växellåda o koppling inte håller för vridmoments ökningen. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Varför ger inte biltillverkaren denna effektökning från början om det finns mer att hämta ur motorn ? Vad ska man säga, I de flesta bilar tas hästkrafter via särskild program. T.e.x lastbilar, kolla på Volvo, deras nioliters motor kan ha allt mellan 280-340 hästkrafter (tror jag) det enda i som skiljer är programmet som matats in. Tar Volvo lastbil bara som exempel eftersom den känner jag bäst. Jag var tvungen att omprogrammera en av mina bilar, tror att de kostade 50 000 SEK för 8 år sedan att köra samma program som var från början, den gick på garanti lyckligtvis. Skulle rekommendera "chippa" efter garantitidens utgång. Chippade min Audi och det sker via PC med särskild program, inte jag själv utan ett visst företag som sysslar med sånt. Där får man vara noggrann att man får rätt vridmoment också, inte bara kraft. Men i slutändan sänktes bränsle förbrukning med ca 5% medan kraft ökade med 15 % Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 (ändrad) I och med nybilsköp funderar jag på att samtidigt lägga lite slantar på chiptrim (box). Det lovas en effektökning från 163 till 203 hästar och mycket bättre vrid. Är det här seriösa grejor som håller vad det lovar ? Varför ger inte biltillverkaren denna effektökning från början om det finns mer att hämta ur motorn ? Priset på den här är 5695:- http://www.dieselkra...oën/Jumpy/6279/ KCR lovar 187 hästar för 3900:- http://www.kcr.se/re...&vehicleid=3579 Bestchip lovar 214 hästar för 2750:- Är chiptrim något som verkligen ger effekt ? Någon som själv kör med det ? Att garantierna kanske inte gäller längre får man ta med i beräkningen. // Skalis Det är bara anus, biltillverkare kan det nog bättre än trimmarna.. Problemen är att växellåda o koppling inte håller för vridmoments ökningen. FF Svaret kom direkt.kopplingen tror jag klarar sig hyfsat om man inte "smygslirar" men drivpaketet i övrigt förslits om man utnyttjar de extra kusarna, jag hade chippat min Audi i Sverige utan några problem mest för att det hör o häpna faktiskt sparade på bränsleförbrukningen förutsatt att man inte leker blyfot förståss, men på en ny bil tror jag det kostar mer än det smakar, men skoj kan det ju vara att va först vid trafiksignalen! Hoppsan dåsan, det va redan svarat på detta med! Ändrades November 17, 2012 av Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Vad ska man säga, I de flesta bilar tas hästkrafter via särskild program. T.e.x lastbilar, kolla på Volvo, deras nioliters motor kan ha allt mellan 280-340 hästkrafter (tror jag) det enda i som skiljer är programmet som matats in. Tar Volvo lastbil bara som exempel eftersom den känner jag bäst. Jag var tvungen att omprogrammera en av mina bilar, tror att de kostade 50 000 SEK för 8 år sedan att köra samma program som var från början, den gick på garanti lyckligtvis. Skulle rekommendera "chippa" efter garantitidens utgång. Chippade min Audi och det sker via PC med särskild program, inte jag själv utan ett visst företag som sysslar med sånt. Där får man vara noggrann att man får rätt vridmoment också, inte bara kraft. Men i slutändan sänktes bränsle förbrukning med ca 5% medan kraft ökade med 15 % Hoppas du inte hade DSG-lådan i bilen. Väldigt känslig för vridet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 (ändrad) Hoppas du inte hade DSG-lådan i bilen Jag vet faktiskt inte, fem eller fyra växlat triptronic. De som gjorde det verkade kunna det så jag överlät saken i deras händer. Fick nån tabel också som visade bästa varvtalet för vridet alt. kraften. Ändrades November 17, 2012 av Lemoni Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nissehult_13 Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Svaret kom direkt.kopplingen tror jag klarar sig hyfsat om man inte "smygslirar" men drivpaketet i övrigt förslits om man utnyttjar de extra kusarna, jag hade chippat min Audi i Sverige utan några problem mest för att det hör o häpna faktiskt sparade på bränsleförbrukningen förutsatt att man inte leker blyfot förståss, men på en ny bil tror jag det kostar mer än det smakar, men skoj kan det ju vara att va först vid trafiksignalen! Hoppsan dåsan, det va redan svarat på detta med! Du har nog svar på frågan själv. Kunde tillverkaren skicka ut 400 hästkrafter med garanti på att skiten höll. De kan inte garantera att det håller de har nog testat. Så trimma du din bil, men bli inte besviken när den går sönder Nissehult_13 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Du har nog svar på frågan själv. Kunde tillverkaren skicka ut 400 hästkrafter med garanti på att skiten höll. De kan inte garantera att det håller de har nog testat. Så trimma du din bil, men bli inte besviken när den går sönder Nä du,här trimmas det inte för dieseln är så pass prissatt i Thailand att det inte lönar sig på en VIGO, min gamla A6:a i Svedala däremot fick 70 HK extra och som tjänstekörning är man ju tacksam för varje öre man slipper lägga ut själv, men det va då det! Jag frågade inte utan bara kommenterade med det jag gjort! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Så trimma du din bil, men bli inte besviken när den går sönder Det behöver den inte göra, beror vad , hur och vem som gör Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า Inlagd November 17, 2012 Trådstartare Dela Inlagd November 17, 2012 min gamla A6:a i Svedala däremot fick 70 HK extra Minns du vilket företag boxen kom från ? // Skalis Facts do not cease to exist because they are ignored. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Ungefär som att svara på vilken bil är bäst? Det skiljer på olika bilmärken och olika tillverkare av chipsatserna. Vissa bilmärken har motorer och drivlinor som klarar mer effekt än vad orginalchipet medger. På så vis kan de uppgradera effekten, vridet och dyl. genom att slanga över ny driftdata till bilen. De har olika modeller bara genom att slanga ner nya data. Vissa chip ger bättre något, men kanske ger dåliga egenskaper vid onormalt varma eller kalla länder. Ofta kan orginalchipningen vara en bra kompromiss. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Minns du vilket företag boxen kom från ? // Skalis Herreje... det va nästan 10 år sedan, El o Diesel i Högdalen hade en snubbe som va dieseltrimningsexpert så ha fixade alltihop! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IngeVidare Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Anus, det kan vara stor skillnad på bla turbo och insprutning(spridare, pump) och som tidigare nämnts transmission-drivaxlar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Ring Dalheims är ett tips, då får du reda på allt å lite mer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Hej Vad du visar på bilden är en icke seriös produkt, vad den gör är att "bara" spruta in mer bränsle. Jag gissar att du har ett partikelfilter, detta kommer att ta skada på lång sikt. Och om du har en automatlåda så stämmer momentmodellen inte överens med bör och faktiskt moment, vilket ger slirande lammeller, dvs överhettning och förr eller senare ett haverad automatlåda. Ha en kanonbra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
burrabus Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 jag hade audi med 2,5 tdi monterade kcr trimbox efter några tusen mil rök den svart som en sotare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Songkran Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Det bästa är att anlita ett företag som tar in din bil, bänkar den och optimerat ett chipp till din bil efter hur du vill ha den. Färdiga boxar tar inte med alla parametrar utan gör ett som fungerar rätt bra till alla. Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Detta med trimchip har jag hört att de optimerar motorn efter de förutsättningar som finns i Sverige. När bilen tillverkas ska den klara av en massa olika bensin/dieselkvaliteter i många länder och det blir en kompromiss. Vet inte om det är en skröna eller sanning. Köper man, eller har, en bil som har en drivlina som även sitter i starkare motoralternativ är det väl inga problem att trimma motorn. Detta med partikelfiltret gäller bara dieslar, även bensinmotorer med turbo är vanligt att dessa trimmas upp. Har för mig att japanska bilar måste man skicka in styrboxen för uppdatering och funkar inte med dessa boxar som kopplas in på befintlig motorstyrning, men kan ha fel... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Detta med trimchip har jag hört att de optimerar motorn efter de förutsättningar som finns i Sverige. När bilen tillverkas ska den klara av en massa olika bensin/dieselkvaliteter i många länder och det blir en kompromiss. Vet inte om det är en skröna eller sanning. Köper man, eller har, en bil som har en drivlina som även sitter i starkare motoralternativ är det väl inga problem att trimma motorn. Detta med partikelfiltret gäller bara dieslar, även bensinmotorer med turbo är vanligt att dessa trimmas upp. Har för mig att japanska bilar måste man skicka in styrboxen för uppdatering och funkar inte med dessa boxar som kopplas in på befintlig motorstyrning, men kan ha fel... Hej En motormjukvara anpassar (adapterar) sig för olika typer av bränslekvalite, och det finns ingen unik kalbrering för Sverige jämfört med EU idag. Och i stort är det bara diagnoskalibreringen som skiljer mellan olika lagkrav i Världen (dvs MIL-On). Sverige är inte på något sätt unikt, det skiljer sig mera mellan olika förare, och oavsett om han/hon heter Svensson, Khun Somchai, Dr Munchen eller Mr Japan så måste mjukvaran vara anpassad för olika körfall samt "körstilar". Det finns idag cirka 35 000 parametrar som går att ändra (optimera) på i mjukvaran, och att "Kalle hemma trimmare" skall klara av detta lika bra som cirka 500 - 1000 personer (uppdelat på funktionsgrupper) som jobbar för biltillverkarna är befängt att tro. En berömd firma i Sverige ändrar till exempel på 192 parametrar vid trimming av en bensinmotor, när sedan en tillverkare höjer effekten på denna motor så har dom ändrat på 1987 parametrar. Kanske säger något om komplexiteten och är inget amatörer skall hålla på med. Ha en kanonbra kväll! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd November 17, 2012 Dela Inlagd November 17, 2012 Chipsade min D5 (S80) (Promotec), motor + automatlåda höll men boxen lade av efter knappt 3 år =garantitiden slut. Bilen gick som ett skott + hastighetsspärren blev bortkollrad - gjorde lätt mätaren ut - hur fort den verkliga hastigheten var låter jag vara osagd.Eventuell bränslebesparing åts mer än väl upp eftersom man utnyttjade extrakraften lite väl ofta. Funderade på att chipsa Audin men enligt BSR är det inte lämpligt när man har en monotroniclåda, den klarar inte momenthöjningern. VAG's DSGlådor ska man också vara försiktig med att överanstränga. Bättre med en ren manuell låda, där är det kopplingen som får stryk om du gör fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd November 18, 2012 Dela Inlagd November 18, 2012 Hej En motormjukvara anpassar (adapterar) sig för olika typer av bränslekvalite, och det finns ingen unik kalbrering för Sverige jämfört med EU idag. Och i stort är det bara diagnoskalibreringen som skiljer mellan olika lagkrav i Världen (dvs MIL-On). Sverige är inte på något sätt unikt, det skiljer sig mera mellan olika förare, och oavsett om han/hon heter Svensson, Khun Somchai, Dr Munchen eller Mr Japan så måste mjukvaran vara anpassad för olika körfall samt "körstilar". Det finns idag cirka 35 000 parametrar som går att ändra (optimera) på i mjukvaran, och att "Kalle hemma trimmare" skall klara av detta lika bra som cirka 500 - 1000 personer (uppdelat på funktionsgrupper) som jobbar för biltillverkarna är befängt att tro. En berömd firma i Sverige ändrar till exempel på 192 parametrar vid trimming av en bensinmotor, när sedan en tillverkare höjer effekten på denna motor så har dom ändrat på 1987 parametrar. Kanske säger något om komplexiteten och är inget amatörer skall hålla på med. Ha en kanonbra kväll! Härligt att du är tillbaka Kommer ihåg vårt djupa samtal om detta problem när vi satt med en pilsner på Udon Town och du ritade upp olika diagram på en servett “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IngeVidare Inlagd November 18, 2012 Dela Inlagd November 18, 2012 Anus, det kan vara stor skillnad på bla turbo och insprutning(spridare, pump) och som tidigare nämnts transmission-drivaxlar. Ett tillägg till ovanstående: Jag tolkar det som att du ska köpa en diesel bil, med tanke på beslutet i EU att öka inblandningen av FAME till 10% och dess sannolikt negativa effekter på växtlighet i bränslesystemet och partikelfiltrets livslängd så skulle jag nog fundera på annat bränslealternativ. Inge Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd November 18, 2012 Dela Inlagd November 18, 2012 Ett tillägg till ovanstående: Jag tolkar det som att du ska köpa en diesel bil, med tanke på beslutet i EU att öka inblandningen av FAME till 10% och dess sannolikt negativa effekter på växtlighet i bränslesystemet och partikelfiltrets livslängd så skulle jag nog fundera på annat bränslealternativ. Inge Hej Inge, Japp, inga långa resor till Thailand... Han får hålla sig till max 2 - 3 månaders (beroende på årstid) resor, annars blir det att rensa "ogräs" i bränslesystemet när han kommer hem.. Eller så kan han låna ut bilen så att inte bränslet blir gammalt. Förövrigt en intressant frågeställning på Hybrider där föraren bara kör korta sträckor (dvs använder bara betteridrift), där kan bränslet "ruttna" efter en tid eftersom inget eller lite bränsle används.. Tur att det finns mjukvara i bilen som även löser detta problem Ha en kanonbra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd November 18, 2012 Dela Inlagd November 18, 2012 Jag körde min skitbil (Nissan Navara) me chiptrim i 20K mil, den gick som ett skott men pga. blyfot så var det inte speciellt billigt. Den drog mao. Diesel som f-n. men kul var det Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IngeVidare Inlagd November 18, 2012 Dela Inlagd November 18, 2012 Jag körde min skitbil (Nissan Navara) me chiptrim i 20K mil, den gick som ett skott men pga. blyfot så var det inte speciellt billigt. Den drog mao. Diesel som f-n. men kul var det Var det den du rasade motorn i härom året? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu