Jump to content
IGNORERAD

Bil köp


IngeVidare

Recommended Posts

Hej, sitter med ett intyg som ger rätt till konvalesens i varmare trakter efter en olycka för några veckor sedan.

funderar på att åka till BKK om en dryg vecka med en vän och hans tjej, min tant kan inte åka samtidigt utan kommer efter senare.

Nu till frågan: kan man knata in till en bilhandlare i BKK och köpa ett åk casch?

Om ja: vad behövs för evt papper?

Obs frågan kanske kan tyckas korkad men vill inte blanda in tanten då det ska bli en överraskning till henne!(fått lära mej att det inte finns korkade frågor, bara korkade svar)

Inge

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver en adress och giltigt visa om du ska skriva bilen på dig själv, försäkringen kan bli knepig om du inte har ThaiKK!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai kk finns, inte registrerad adress men det kan jag väl fixa på Swe ambassaden?

Tänkte om möjligt skriva den på tanten som visserligen inte är med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai kk finns, inte registrerad adress men det kan jag väl fixa på Swe ambassaden?

Tänkte om möjligt skriva den på tanten som visserligen inte är med.

Då måste du ha hennes ID o husbok för att kunna göra det, inga problem mer än för dig att klara "hemligheten"!

Förmodligen behöver hon signera div. papper som ägarbeviset/bilens husbok samt försäkringsanmälan.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Då måste du ha hennes ID o husbok för att kunna göra det, inga problem mer än för dig att klara "hemligheten"!

Förmodligen behöver hon signera div. papper som ägarbeviset/bilens husbok samt försäkringsanmälan.

Har du inte gått å lagt dig ännu

Och dra til digl och krama junior ännu

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste du ha hennes ID o husbok för att kunna göra det, inga problem mer än för dig att klara "hemligheten"!

Förmodligen behöver hon signera div. papper som ägarbeviset/bilens husbok samt försäkringsanmälan.

Ok, men att registrera på mej själv med adressintyg från ambassaden verkar möjligt som vid kk?

Det kan väl inte vara problem att flytta ägandet till henne senare när hon kommit ner.

Vi har kollat lite på en Toyota site så jag vet vliken färg o dyl hon vill ha.

Visste bara inte om det brukade finnas bilar på "lagret" för direktförsäljning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men att registrera på mej själv med adressintyg från ambassaden verkar möjligt som vid kk?

Det kan väl inte vara problem att flytta ägandet till henne senare när hon kommit ner.

Vi har kollat lite på en Toyota site så jag vet vliken färg o dyl hon vill ha.

Visste bara inte om det brukade finnas bilar på "lagret" för direktförsäljning.

Ja, det är möjligt, men om du ska flytta den sen...undrar om det är så enkelt med försäkringen?

Du får väl köpa en leksaksbil och slå in i lite gebortpapper med en liten notis att det kommer en riktig senare, bara hon skriver på utan ett ljud.

Om det är en std modell så kan det i bästa fall gå på en vecka, jag köpte den mest anonyma och vanliga Toyota som finns och på lager fanns den oxå, likförbannat tog det nästan 3 veckor innan den dök upp!

Nu har jag husbok (gula boken) så för mig va det inga pompem alls!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men att registrera på mej själv med adressintyg från ambassaden verkar möjligt som vid kk?

Det kan väl inte vara problem att flytta ägandet till henne senare när hon kommit ner.

Vi har kollat lite på en Toyota site så jag vet vliken färg o dyl hon vill ha.

Visste bara inte om det brukade finnas bilar på "lagret" för direktförsäljning.

Adressintyget som krävs utfärdas av immigrationsmyndigheterna. Har du något intyg från en hyresvärld kan det räcka som underlag, men i värsta fall måste du upp på ambassaden först för att få deras adressintyg innan du uppsöker immigration.

Normalt sett har de större återförsäljarna nya bilar på lager. Fick min första bil registrerad och klar på 2 timmar. Men nu är det inte normala tider. Dels översvämning förra året då bilproduktionen låg nere flera månader och dels skatterabatten på nya bilar som gäller nu gör att du inte lär hitta en enda bil för direktleverans. Väntetiden lär vara månader snarare än veckor för populära modeller.

Skatterabatten gäller, givetvis, bara för thailändare. Men om din fru aldrig har ägt en bil förr så kan hon köpa en med upp till 100.000 bath i rabatt. Om det är en pickup eller en personbil med motorvolym under 1,5 liter (eller om det blev 1,6).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte gått å lagt dig ännu

Och dra til digl och krama junior ännu

klockan är bara knappt nio lille vän och vi vuxna får vara uppe ett tag till, dessutom håller junior på att terrorisera sin mor så störa honom gör jag ine, då kan han ju byta objekt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

klockan är bara knappt nio lille vän och vi vuxna får vara uppe ett tag till, dessutom håller junior på att terrorisera sin mor så störa honom gör jag ine, då kan han ju byta objekt!

Ursäkta vännen här är becksvart

Trodde klockan vart tio . Tyvärr är den bara 14.50

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Adressintyget som krävs utfärdas av immigrationsmyndigheterna. Har du något intyg från en hyresvärld kan det räcka som underlag, men i värsta fall måste du upp på ambassaden först för att få deras adressintyg innan du uppsöker immigration.

Normalt sett har de större återförsäljarna nya bilar på lager. Fick min första bil registrerad och klar på 2 timmar. Men nu är det inte normala tider. Dels översvämning förra året då bilproduktionen låg nere flera månader och dels skatterabatten på nya bilar som gäller nu gör att du inte lär hitta en enda bil för direktleverans. Väntetiden lär vara månader snarare än veckor för populära modeller.

Skatterabatten gäller, givetvis, bara för thailändare. Men om din fru aldrig har ägt en bil förr så kan hon köpa en med upp till 100.000 bath i rabatt. Om det är en pickup eller en personbil med motorvolym under 1,5 liter (eller om det blev 1,6).

Tack.

Om skatterabatten är begränsad på så små motorer så kvittar det.

Min tanke är att stanna max en vecka i BKK sen åka vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.

Om skatterabatten är begränsad på så små motorer så kvittar det.

Min tanke är att stanna max en vecka i BKK sen åka vidare.

Ska kanske förtydliga mig. Skatterabatten gäller alla picuper oavsett motorvolym. Begränsningen gäller bara för personbilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kanske förtydliga mig. Skatterabatten gäller alla picuper oavsett motorvolym. Begränsningen gäller bara för personbilar.

Trodde det också, skulle jag köpa en pickis så skulle det inte vara en uppskattad present..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar försäkringen och skatt på en Toyota Vigo Hilux 4D4 eller liknande bil ?

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar försäkringen och skatt på en Toyota Vigo Hilux 4D4 eller liknande bil ?

ungefär 20k för ett år sedan för heltäckande

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar försäkringen och skatt på en Toyota Vigo Hilux 4D4 eller liknande bil ?

21 800 i typ 1 försäkring hos bolag AIA.

18 600 samma försäkring hos Toyotas bank .

Skatten c:a 5000 på en 4 dörrars! Beror på motorstorlek o ålder!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Adressintyget som krävs utfärdas av immigrationsmyndigheterna. Har du något intyg från en hyresvärld kan det räcka som underlag, men i värsta fall måste du upp på ambassaden först för att få deras adressintyg innan du uppsöker immigration.

Normalt sett har de större återförsäljarna nya bilar på lager. Fick min första bil registrerad och klar på 2 timmar. Men nu är det inte normala tider. Dels översvämning förra året då bilproduktionen låg nere flera månader och dels skatterabatten på nya bilar som gäller nu gör att du inte lär hitta en enda bil för direktleverans. Väntetiden lär vara månader snarare än veckor för populära modeller.

Skatterabatten gäller, givetvis, bara för thailändare. Men om din fru aldrig har ägt en bil förr så kan hon köpa en med upp till 100.000 bath i rabatt. Om det är en pickup eller en personbil med motorvolym under 1,5 liter (eller om det blev 1,6).

Jag beställde en ny Fortuner i juli. Jag fick den levererad i mitten av oktober. Då gick det tydligen snabbt. Normal leverans sa dom 3 till 6 månader.

Den som ska stå för bilen måste vara närvarande och skriva på leveransen.

Så just nu står min bil på en släkting. Då jag var i Sverige när den levererades.

Adress intyg på ambassaden var inga problem. Namn ändringen till mitt namn fixar jag när vi kommer till Bangkok nästa gång.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenhet av Ford Hi-Rider Doubel Cab 2010

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenhet av Ford Hi-Rider Doubel Cab 2010

Säkert bra bil? Men då thailändare är märkesbögar så sjunker en sån bil ganska fort i värde.

Då den inte är lika lättsåld som Toyota eller isizu

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...