Peo61 Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Om det går att lösa med Pyth.sats? Eller tänker jag galet.? Hypotenusan given, likaså förhålladet mellan höjd / bredd. Tyckte era lösningar verkade mer avancerade Ja, det går att lösa med pythagoras sats på samma sätt som i inlägg #27. Anledningen till min tillkrånglade lösning med cosinus, sinus och arctangens (eller heter det arktangens?) var för att övertyga singha711 om att det är skillnad på 4:3 och 16:9 förhållanden. //Peo Gnällsmurfen gnäller igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Ja, det går att lösa med pythagoras sats på samma sätt som i inlägg #27. Anledningen till min tillkrånglade lösning med cosinus, sinus och arctangens (eller heter det arktangens?) var för att övertyga singha711 om att det är skillnad på 4:3 och 16:9 förhållanden. //Peo Ok ,då fattar jag. Men jag ser att jag lyckats vända på ett par siffror i mitt kladdande på telefonen så jag orkar inte börja om för att se om det blir rätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Då kör jag en liten grej som jag såg för något år sedan. Jag gör en fenomenal skiss till gåtan. Håll till godo. Fyra killar är fångar på fängelset SingSing. En av dem kommer att friges - det blir den som kan lösa denna uppgift. Det står en fånge i ett rum och kikar in i en vägg. Han ser bara denna vägg, utan fönster. Tre andra killar i ett annat rum och kikar in i samma vägg, fast från andra hållet då. Inga fönster. De vet om att de är fyra. De vet om vart alla står. De vet om att de har en hatt på huvudet. De får inte vända sig om eller vrida på sig, eller liknande. De får inte tala med varandra. De får en fråga av fångvaktaren: -"Två av er har start hatt, två av er har vitt hatt. Den av er som med 100 procentig säkerhet kan säga vilken färg som just du har på din hatt, blir frigiven." Det blir tyst i en minut..det blir tyst i två minuter.sedan efter tre minuter säger en av dem: -"jag vet vilken färg jag har på min hatt! Vem av dem kan med 100 procentig säkerhet säga så? Nr 3 vet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Nr 3 vet Ja det stämmer! Vill du berätta hur du kom fram till det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Alldeles korrekt!! Skärm 2 skall ha area på 29,58 och inte 72,9.. Skäms på mig.. Då blir förhållande 1,41.. Nu då! hittar ni flera fel nu? //Peo Första korrekta svaret! Om man nu ska tro på Siamkaps lösning För övrigt noterar Siamkap att 1,41 är kusligt nära roten ur två... pluspoäng till den som kan bevisa att det är så! Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 (ändrad) Då kör jag en liten grej som jag såg för något år sedan. Jag gör en fenomenal skiss till gåtan. Håll till godo. Fyra killar är fångar på fängelset SingSing. En av dem kommer att friges - det blir den som kan lösa denna uppgift. Det står en fånge i ett rum och kikar in i en vägg. Han ser bara denna vägg, utan fönster. Tre andra killar i ett annat rum och kikar in i samma vägg, fast från andra hållet då. Inga fönster. De vet om att de är fyra. De vet om vart alla står. De vet om att de har en hatt på huvudet. De får inte vända sig om eller vrida på sig, eller liknande. De får inte tala med varandra. De får en fråga av fångvaktaren: -"Två av er har start hatt, två av er har vitt hatt. Den av er som med 100 procentig säkerhet kan säga vilken färg som just du har på din hatt, blir frigiven." Det blir tyst i en minut..det blir tyst i två minuter.sedan efter tre minuter säger en av dem: -"jag vet vilken färg jag har på min hatt! Vem av dem kan med 100 procentig säkerhet säga så? 3:an kan svara med säkerhet, men först efter det har varit tyst tillräckligt länge från 4:an. För 4:an kan bara svara rätt när 2:a och 3:an har samma färg. Alltså har 2:an och 3:an olika färg och 3:an kan se 2:ans hatt. //Singha711 P.S. Resonemanget förutsätter emellertid att 4:an inte är fullständigt korkad... Ändrades November 11, 2012 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 3:an kan svara med säkerhet, men först efter det har varit tyst tillräckligt länge från 4:an. För 4:an kan bara svara när 2:a och 3:an har samma färg. Alltså har 2:an och 3:an olika färg och 3:an kan se 2:ans hatt. //Singha711 Mycket bra förklaring! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Ja det stämmer! Vill du berätta hur du kom fram till det? Jag kan ju berätta hur jag kom fram till det. Nummer 3 ser att de andra två i hans cell har vita hattar, och därmed måste han ha en svart hatt. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Jag kan ju berätta hur jag kom fram till det. Nummer 3 ser att de andra två i hans cell har vita hattar, och därmed måste han ha en svart hatt. Herr Chang har talat. Hur kan han se 4:an? manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Hur kan han se 4:an? Han har förmodligen en iPhone med dubbelvänd kamera, hehe.. //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Ja, det går att lösa med pythagoras sats på samma sätt som i inlägg #27. Anledningen till min tillkrånglade lösning med cosinus, sinus och arctangens (eller heter det arktangens?) var för att övertyga singha711 om att det är skillnad på 4:3 och 16:9 förhållanden. //Peo Nu sitter jag bara med iPhone och tapatalk så det är jobbigt att läsa och skriva. Men pythagoras och med lite hjälp av Tan så bör det väl rimligtvis gå att räkna ut både det ena och det andra. 4:3 format ger en vinkel som är konstant och det samma gäller 16:9. Knepigt utan papper och penna men det är ju bara att göra en formel och mata in de kända siffrorna efter det och vi har ju väldigt gott om konstanser och förhållanden. Lite sent ute men svaren bör väl presenteras som en formel och inte som svar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Lite sent ute men svaren bör väl presenteras som en formel och inte som svar Hur menar du då? Låter lite som en variant på Jeopardy. Ok, jag prövar. Vad kommer före 1 och ska kanske köras på Bangkoks gator 2014? manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peo61 Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Första korrekta svaret! Om man nu ska tro på Siamkaps lösning För övrigt noterar Siamkap att 1,41 är kusligt nära roten ur två... pluspoäng till den som kan bevisa att det är så! Herr Chang har talat. Inte riktigt säker på vad du menar men roten ur 2 är 1,41, det vet väl alla?? Alltså, påståendet är att roten ur 2 = 1,41 Det medför att (roten ur 2)² = 1,41² (Hittar inte tecknet för roten ur två) "Beviset" skulle väl vara 1,41² = 1,9981 som är nästan lika med 2 //Peo Gnällsmurfen gnäller igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Första korrekta svaret! Om man nu ska tro på Siamkaps lösning För övrigt noterar Siamkap att 1,41 är kusligt nära roten ur två... pluspoäng till den som kan bevisa att det är så! Herr Chang har talat. Använder man lite fler decimaler så blir det 1.41270 så det är nog bara en tillfällighet att det hamnar nära roten ur 2... Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Hur kan han se 4:an? Tänkte inte på det... Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peo61 Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Nu sitter jag bara med iPhone och tapatalk så det är jobbigt att läsa och skriva. Men pythagoras och med lite hjälp av Tan så bör det väl rimligtvis gå att räkna ut både det ena och det andra. 4:3 format ger en vinkel som är konstant och det samma gäller 16:9. Knepigt utan papper och penna men det är ju bara att göra en formel och mata in de kända siffrorna efter det och vi har ju väldigt gott om konstanser och förhållanden. Lite sent ute men svaren bör väl presenteras som en formel och inte som svar Ok?! Då kan du ju ge oss formeln som visar att ipad skärm är ungefär 41% större än konkurrentens skärm, vilket ju var frågan som vi har besvarat. //Peo Gnällsmurfen gnäller igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 När jag ändå är igång... ännu ett knivigt problem. Detta med verklighetsbakgrund. Ny Teknik rapporterade för ett par år sen om en häftig debatt i USA. Där har man diverse konstiga tävlingar i TV, och i en av dom gick slutet till så här. Den som vunnit och nu hade chansen att vinna mycket mer fick tre dörrar att välja på. Bakom en av dörrarna finns STORA priset... bakom dom andra två bara trams. Vinnaren väljer en dörr, låt oss säga dörr ett. Spelar ingen roll vilken som väljs, enligt manus agerar programledaren alltid på samma sätt. Han öppnar istället en av de andra två dörrarna, låt oss säga dörr två. Där står en en get och bräker... Nu frågar programledaren vinnaren "vill du byta dörr?", dvs i detta exempel byta från dörr ett till dörr tre. Det blev alltså en viss diskussion i amerikansk media huruvida det var smart att byta dörr eller inte. Rent spontant kan man väl tycka att det just inte spelar någon roll. Då tillfrågas en intelligent person (IQ > 200) om detta, och hon säger att självklart ska man byta dörr. Då tar debatten fart i USA! En kommentar är "hon är ju dummare än geten!" Men det finns faktiskt en rimlig förklaring till varför man ska byta dörr. Jag visste det inte själv, men jag förstår förklaringen. Så varför ska man byta dörr? Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 När jag ändå är igång... ännu ett knivigt problem. Detta med verklighetsbakgrund. Ny Teknik rapporterade för ett par år sen om en häftig debatt i USA. Där har man diverse konstiga tävlingar i TV, och i en av dom gick slutet till så här. Den som vunnit och nu hade chansen att vinna mycket mer fick tre dörrar att välja på. Bakom en av dörrarna finns STORA priset... bakom dom andra två bara trams. Vinnaren väljer en dörr, låt oss säga dörr ett. Spelar ingen roll vilken som väljs, enligt manus agerar programledaren alltid på samma sätt. Han öppnar istället en av de andra två dörrarna, låt oss säga dörr två. Där står en en get och bräker... Nu frågar programledaren vinnaren "vill du byta dörr?", dvs i detta exempel byta från dörr ett till dörr tre. Det blev alltså en viss diskussion i amerikansk media huruvida det var smart att byta dörr eller inte. Rent spontant kan man väl tycka att det just inte spelar någon roll. Då tillfrågas en intelligent person (IQ > 200) om detta, och hon säger att självklart ska man byta dörr. Då tar debatten fart i USA! En kommentar är "hon är ju dummare än geten!" Men det finns faktiskt en rimlig förklaring till varför man ska byta dörr. Jag visste det inte själv, men jag förstår förklaringen. Så varför ska man byta dörr? Herr Chang har talat. För att då blir 50% att man väljer rätt istället för 33,3% som det var från början Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 För att då blir 50% att man väljer rätt istället för 33,3% som det var från början Blir det inte 2/3 chans till vinst om man byter snarare än 1/2? 1/3 chans om man stannar kvar och 2/3 om man byter eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Blir det inte 2/3 chans till vinst om man byter snarare än 1/2? 1/3 chans om man stannar kvar och 2/3 om man byter eller? Om man byter är det väl ett nytt val? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Blir det inte 2/3 chans till vinst om man byter snarare än 1/2? 1/3 chans om man stannar kvar och 2/3 om man byter eller? Efter lite betänktetid låter ditt svar rimligare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 (ändrad) Om man byter är det väl ett nytt val? Om man byter dvs. Från start om man bestämmer sig för att byta om man får chansen så är det väl 2/3 chans. Men visst om man räknar om från det nya valet blir det ju 50% kan man tycka. Men, han öppnar ju en felaktig dörr och chansen att du valde rätt från början är ju fortfarande endast 1/3 så det oddset ligger ju kvar. Om du väljer igen och väljer samma dörr har ju inte chansen ökat till 50% eller? Ändrades November 11, 2012 av wille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Blir det inte 2/3 chans till vinst om man byter snarare än 1/2? 1/3 chans om man stannar kvar och 2/3 om man byter eller? Korrekt svar från wille! Man kan se det som att när man ska välja dörr ska man försöka välja fel dörr. Större chans att lyckas med det då två av tre dörrar är fel. Sen är programledaren vänlig nog att visa på en annan felaktig dörr, och då blir det ju naturligt att byta dörr. Därmed inte sagt att denna strategi alltid lyckas, men oddsen blir bättre. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Om man byter dvs. Från start om man bestämmer sig för att byta om man får chansen så är det väl 2/3 chans. Men visst om man räknar om från det nya valet blir det ju 50% kan man tycka. Men, han öppnar ju en felaktig dörr och chansen att du valde rätt från början är ju fortfarande endast 1/3 så det oddset ligger ju kvar. Om du väljer igen och väljer samma dörr har ju inte chansen ökat till 50% eller? Javisst, nu är vi på 50%. Och det väl så en spelare resonerar. Men jag tror att det finns ytterligare några futtiga procent till i oddset när man även tar in "ytterligare info". //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Liiiiite mer utförligt här: http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu