Jump to content
IGNORERAD

Kom igen mattesnillen!

Kim

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Ett nytt problem, och ursäkta min livliga fantasi :wink:

Maitan serverar en sommarlätt till andrejsdenruskige som då frågar vad det är för alkoholhalt på denna drink. Maitan svarar 12 viktprocent. Vad blir det i volymprocent?

Herr Chang har talat.

Maitan serverar en sommarlätt till andrejsdenruskige som då frågar vad det är för alkoholhalt på denna drink. Maitan svarar 12 viktprocent. Vad blir det i volymprocent?

Herr Chang har talat.

Nu har det ju kommit in en massa svar där man tydligen har både multiplicerat och dividerat med 0,8.

Så mitt svar blir:

Det är oansvarligt att servera andrejsdenruskige alkohol, med tanke på hur hopplös han är redan i nyktert tillstånd.

Dela på andra sajter

• Svar 220
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Peo61

34

• Herr Chang

26

• Singha711

26

• andrejsdenruskige

20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Herr Chang har talat.

Här behövs ju kroppsmåtten för att kunna räkna ut volymen på Herr Ruskpricken!?

Dela på andra sajter

Nja.

Det är ju även så att bilderna skalas om innan dom visas på forumet, eller hur??

(En bild som jag skickade upp var 1.35 MB på disken och 142 kB på forumet).

//Peo

Ja, då borde det ju gå betydligt snabbare för medlem B att ladda ned dem efter omskalningen.

Dela på andra sajter

Nja.

Det är ju även så att bilderna skalas om innan dom visas på forumet, eller hur??

(En bild som jag skickade upp var 1.35 MB på disken och 142 kB på forumet).

//Peo

Hoppsan, tänkte inte på det... tar tillbaka att 81,5 sekunder är rätt svar. Viss risk för att inget kan anses vara rätt svar.

15,12, men Maitan brukar ha starkare blandning :)

Fritz..

Ja... 15% är rätt. Alkohol har densitet 0,8 och 12 dividerat med 0,8 är 15.

Exakt vad Maitan har för blandning vet han väl bara själv :wink:

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Hoppsan, tänkte inte på det... tar tillbaka att 81,5 sekunder är rätt svar. Viss risk för att inget kan anses vara rätt svar.

Herr Chang har talat.

Är det nån som inte vet vad det är för blandning så är det nog Maitan. I alla fall efter ett par sommarlätta för eget bruk.

Jag som hittills har lyckats avhålla mig från intag av nämnda och enbart studerat, ska vi kallas det tillverkningsfasen, skulle dock uppskatta alkoholhalten till ca 30%. Innan herr Mait har smuttat själv och bortåt 37% efter eget intag. Finns liksom ingen plats kvar i glaset efter att alkoholen har kommit på plats för att spä den.

Dela på andra sajter

Sannolikt kan man nog anta att alla bilder som är 2 MB kommer att skalas om till samma storlek som min bild, alltså 142 kB och då borde det gå att räkna ut ganska precis i alla fall.

Herr Chang har talat.

Om man blander 1 l sprit med 1 l vatten så får man inte 2 l vätska, men något mindre.

Detta beror sannolikt på att etanol molekylerna får plats mellan vattenmolekylerna.

Ett känt(?) partytrix använder sig av samma fenomen:

Ställ fram två glas vatten, en skål salt och en skål socker.

Hitta lämpligt objekt att tävla med och ge det ena glaset med vatten och skålen med socker.

Självklart berättar man inte att det är salt i ens egen skål.

Tävla sedan om vem som kan lägga i flest teskedar med socker(!) i glaset utan att det rinner över.

I glaset man lägger i salt finns det nästan ingen gräns för hur mycket som går i..

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Dela på andra sajter

Är det nån som inte vet vad det är för blandning så är det nog Maitan. I alla fall efter ett par sommarlätta för eget bruk.

Jag som hittills har lyckats avhålla mig från intag av nämnda och enbart studerat, ska vi kallas det tillverkningsfasen, skulle dock uppskatta alkoholhalten till ca 30%. Innan herr Mait har smuttat själv och bortåt 37% efter eget intag. Finns liksom ingen plats kvar i glaset efter att alkoholen har kommit på plats för att spä den.

Jag har provat och märkt att dom även påverkar avståndet till Beach Road. Någonstans mellan 30-37 steg fler blir det på tillbakavägen mot för när man kom. :wink:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Nu ska jag försöka formulera ännu ett problem, denna gång utan tvetydigheter. Än en gång, ursäkta min livliga fantasi!

Mankan har boende i Pattaya och innehar en motorcykel. Som han ofta använder för att besöka sin favoritgolfbana. Mankan är också bekant med en caddy som arbetar på denna bana, och ibland får hon låna Mankans fordon. Vad gäller bensinförbrukning för denna motorcykel är det så att den är direkt proportionell mot sträckan som körs och vikten på föraren.

När Mankans vän caddyn kör fram och tillbaka utan last går det åt 2 liter bensin. Hon väger 50 kg. När Mankan kör samma sträcka fram och tillbaka går det åt 3,5 liter bensin. Nämnas bör att Mankan då har med sig golfklubbor som väger 10 kg.

Hur mycket väger Mankan?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Nu ska jag försöka formulera ännu ett problem, denna gång utan tvetydigheter. Än en gång, ursäkta min livliga fantasi!

Mankan har boende i Pattaya och innehar en motorcykel. Som han ofta använder för att besöka sin favoritgolfbana. Mankan är också bekant med en caddy som arbetar på denna bana, och ibland får hon låna Mankans fordon. Vad gäller bensinförbrukning för denna motorcykel är det så att den är direkt proportionell mot sträckan som körs och vikten på föraren.

När Mankans vän caddyn kör fram och tillbaka utan last går det åt 2 liter bensin. Hon väger 50 kg. När Mankan kör samma sträcka fram och tillbaka går det åt 3,5 liter bensin. Nämnas bör att Mankan då har med sig golfklubbor som väger 10 kg.

Hur mycket väger Mankan?

Herr Chang har talat.

Vad gör caddien hemma hos Mankan? :crazy:

Dela på andra sajter

Hur mycket väger Mankan?

Herr Chang har talat.

Alldeles för mycket :ok:

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hur mycket väger Mankan?

Herr Chang har talat.

Har totalt stillestånd i huvudet. Men det känns som att mankan skulle väga 77,5kg.

Rimligheten säger att det är 30kg för lite för en Pattaya veteran.

Dela på andra sajter

Vad gör caddien hemma hos Mankan? :crazy:

Hon är inte hemma hos honom, hon bara råkar bo i närheten ;)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Har totalt stillestånd i huvudet. Men det känns som att mankan skulle väga 77,5kg.

Rimligheten säger att det är 30kg för lite för en Pattaya veteran.

77,5 kg är rätt svar. Och nu ska vi vara snälla mot Mankan ;)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Men om vi tar herr Chang senaste exempel och gör det lite mer realistisk genom att anta att det är en "lättviktare" de kör som väger 75 kilo utan förare. Och då blir kanske Mankans vikt kanske mer realistiskt. Eller?

Dela på andra sajter

Men om vi tar herr Chang senaste exempel och gör det lite mer realistisk genom att anta att det är en "lättviktare" de kör som väger 75 kilo utan förare. Och då blir kanske Mankans vikt kanske mer realistiskt. Eller?

Javisst är det så.

Motorcykeln (75 kg) tar ju också sin del av förbrukningen:

Mankans vikt beräknas alltså till 133.75 kg.

//Singha711

Dela på andra sajter

Javisst är det så.

Motorcykeln (75 kg) tar ju också sin del av förbrukningen:

Mankans vikt beräknas alltså till 133.75 kg.

//Singha711

Jag skulle kanske haft en lite lättare hoj i exemplet för nu hamnade ju Mankan uppe i min viktklass. Och där lär han inte höra hemma.

Dela på andra sajter

Först och främst, jag är ack så ödmjuk för det faktum att vi har så många matematikkunniga här, jag är djupt imponerad.

Minns att jag var hyggligt duktig på det i skolan, men här bleknar mina kunskaper likt bläck i solsken.

Nåväl, ni minns gubbarna med hatt från SingSing? De är alla ute nu!

De har kommit till en hängbro över en ravin.

De skall alla 4 ta sig över bron, snabbast möjligt.

Det finns dock vissa parametrar att ta hänsyn till:

1. Man får bara gå på bron om man håller i lampan. Max 2 pers kan hålla i lampan samtidigt.

(således kan inte två personer gå över bron samtidigt från olika håll)

2. Bron håller bara för två personer samtidigt.

3. Siffran ovanför figurerna beskriver hur många minuter som krävs för att gå med just den figuren över bron.

Om två går så räknas såklart den långsammaste tiden.

På vilken tid kan man snabbast få över alla 4 gubbar?

Exempelvis;

10an och 5an går över med lampan.

5an går tillbaka med lampan.

5an och 2an går över med lampan.

5an går tillbaka med lampan

5an och 1an går över bron med lampan=summa 30 minuter för att få alla över.

Detta går att göra snabbare, men hur snabbt?

Nu som några eminenta herrar har räknat ut att det är möjligt att korsa bron på 17 minuter under dessa förutsättningar så tänkte jag ställa en följdfråga eller rättare sagt två.

1. Jag undrar jag hur många % snabbare den snabbaste lösningen är jämför med originallösningen på 30 minuter?

2. Om man utgår från den snabbaste lösningen, hur många % långsammare var originallösningen?

//Peo

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Nu som några eminenta herrar har räknat ut att det är möjligt att korsa bron på 17 minuter under dessa förutsättningar så tänkte jag ställa en följdfråga eller rättare sagt två.

1. Jag undrar jag hur många % snabbare den snabbaste lösningen är jämför med originallösningen på 30 minuter?

2. Om man utgår från den snabbaste lösningen, hur många % långsammare var originallösningen?

//Peo

1. 13/30= 0.43333 Svar drygt 43 %

2. 30/17 = 1.764705 Svar drygt 76%

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

1. 13/30= 0.43333 Svar drygt 43 %

2. 30/17 = 1.764705 Svar drygt 76%

mvh

Jag håller med... :thumbsup:

//Peo

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, då tar vi ett konkret exempel.

Vi antar att vi har en plåt som är 500mm X 400mm.

En flat plåt är ju inte av något intresse och därför vill vi göra en öppen låda av den.

Eftersom vi är snåla utav oss här på MPR så vill vi självklart få så stor volym som möjligt.

Då gäller det att klippa bort kvadrater i hörnen så att man kan bocka upp kanterna.

Frågan är hur stora kvadrater ska man klippa bort?

Dela på andra sajter

Volymen borde bli V = (500 - 2x) * (400 - 2x) * x och löser man tredjegradaren borde x bli runt 74 så en kvadrat på 74 x 74 bör bli bra.

/Martin

Lite för långsam tydligen.

Ändrades av Mr_Martin
Dela på andra sajter

1) Starta Google

2) Fyll i: y=(400-2x)*(500-2x)*x i sökrutan

3) Google ritar upp funktionen

4) Läs av x-värde där funktionen(y) har sitt högsta värde

Jag får det till ca 75 mm

//Singha711

Ändrades av Singha711
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...