Peo61 Inlagd November 13, 2012 Dela Inlagd November 13, 2012 Ja, det där med oändlighet. Citat från cyberspace "Chuck Norris counted to infinity...TWICE" Hur bra som helst! Kanske man skulle sno det till signaturen??? //Peo Gnällsmurfen gnäller igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 13, 2012 Dela Inlagd November 13, 2012 Ja, ban99arne, det är ju så som oändligheten definieras: det antalet element som är så stort att det "inte märks" att ett element har försvunnit. //Singa711 Eller ungefär som Hans Alfredsson (Lindeman) i sketchen som atomubåtsman, när han beskrev att atomerna var så jä...la små att om man fyllde ett kärl med dem, enda upp till kanten, så fanns det alltid plats för en till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peo61 Inlagd November 13, 2012 Dela Inlagd November 13, 2012 Först och främst, jag är ack så ödmjuk för det faktum att vi har så många matematikkunniga här, jag är djupt imponerad. Minns att jag var hyggligt duktig på det i skolan, men här bleknar mina kunskaper likt bläck i solsken. Nåväl, ni minns gubbarna med hatt från SingSing? De är alla ute nu! De har kommit till en hängbro över en ravin. De skall alla 4 ta sig över bron, snabbast möjligt. Det finns dock vissa parametrar att ta hänsyn till: 1. Man får bara gå på bron om man håller i lampan. Max 2 pers kan hålla i lampan samtidigt. (således kan inte två personer gå över bron samtidigt från olika håll) 2. Bron håller bara för två personer samtidigt. 3. Siffran ovanför figurerna beskriver hur många minuter som krävs för att gå med just den figuren över bron. Om två går så räknas såklart den långsammaste tiden. På vilken tid kan man snabbast få över alla 4 gubbar? Exempelvis; 10an och 5an går över med lampan. 5an går tillbaka med lampan. 5an och 2an går över med lampan. 5an går tillbaka med lampan 5an och 1an går över bron med lampan=summa 30 minuter för att få alla över. Detta går att göra snabbare, men hur snabbt? 50% snabbare kan man få alla över bron. Och för alla som tror det är det samma som 15 minuter så kan jag informera om att det är fel... //Peo Gnällsmurfen gnäller igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 13, 2012 Dela Inlagd November 13, 2012 50% snabbare kan man få alla över bron. Och för alla som tror det är det samma som 15 minuter så kan jag informera om att det är fel... //Peo Okay då låter vi de andra komma in! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd November 13, 2012 Dela Inlagd November 13, 2012 Ja, ban99arne, det är ju så som oändligheten definieras: det antalet element som är så stort att det "inte märks" att ett element har försvunnit. //Singa711 Mja, även om frugan hade oändligt många skor skulle hon märka om ett par försvann. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mikedo58 Inlagd November 13, 2012 Dela Inlagd November 13, 2012 (ändrad) Om 1:an går med fram och tillbaka varje gång så borde det ta 19 minuter: 10:an och 1:an går över på 10 minuter. 1:an går tillbaka på 1 minut. 5:an och 1:an går över på 5 minuter. 1:an går tillbaka på 1 minut. Slutligen går 1:an och 2:an över på 2 minuter. Jag antar att man inte får kasta tillbaka lampan till dem som står kvar på andra sidan! Ändrades November 13, 2012 av mikedo58 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 13, 2012 Dela Inlagd November 13, 2012 Om 1:an går med fram och tillbaka varje gång så borde det ta 19 minuter: 10:an och 1:an går över på 10 minuter. 1:an går tillbaka på 1 minut. 5:an och 1:an går över på 5 minuter. 1:an går tillbaka på 1 minut. Slutligen går 1:an och 2:an över på 2 minuter. Jag antar att man inte får kasta tillbaka lampan till dem som står kvar på andra sidan! Inget dumt försök, men det går att göra snabbare än 19 minuter. Näää, man får inte kasta lampan eller mygla på annat sätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peo61 Inlagd November 13, 2012 Dela Inlagd November 13, 2012 Om 1:an går med fram och tillbaka varje gång så borde det ta 19 minuter: 10:an och 1:an går över på 10 minuter. 1:an går tillbaka på 1 minut. 5:an och 1:an går över på 5 minuter. 1:an går tillbaka på 1 minut. Slutligen går 1:an och 2:an över på 2 minuter. Jag antar att man inte får kasta tillbaka lampan till dem som står kvar på andra sidan! Och ingen upptäckte mitt felaktiga påstående om att det gick 50% snabbare... Vilket var fullständigt fel! //Peo Gnällsmurfen gnäller igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 13, 2012 Dela Inlagd November 13, 2012 (ändrad) Inget dumt försök, men det går att göra snabbare än 19 minuter. Näää, man får inte kasta lampan eller mygla på annat sätt. 2:an och 1:an går över och ettan stannar kvar (4 minuter går åt) 5:an och 10:an går över (14 minuter har gått åt) 1:an hämtar 2:an (17 minuter har gått) Ändrades November 13, 2012 av andrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mikedo58 Inlagd November 13, 2012 Dela Inlagd November 13, 2012 2:an och 1:an går över och ettan stannar kvar (4 minuter går åt) 5:an och 10:an går över (14 minuter har gått åt) 1:an hämtar 2:an (17 minuter har gått) En annan lösning som också tar 17 minuter är: 1:an och 2:an går över (2 min) 1:an går tillbaka (1 min) 5:an och 10:an går över (10 min) 2:an går tillbaka (2 min) 1:an och 2:an går över igen (2 min) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 13, 2012 Dela Inlagd November 13, 2012 En annan lösning som också tar 17 minuter är: 1:an och 2:an går över (2 min) 1:an går tillbaka (1 min) 5:an och 10:an går över (10 min) 2:an går tillbaka (2 min) 1:an och 2:an går över igen (2 min) Ja, fast oavsett vad som går fortast så är jag mest imponerad av teckningen i ursprungsinlägget Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 2:an och 1:an går över och ettan stannar kvar (4 minuter går åt) 5:an och 10:an går över (14 minuter har gått åt) 1:an hämtar 2:an (17 minuter har gått) Bravo! En annan lösning som också tar 17 minuter är: 1:an och 2:an går över (2 min) 1:an går tillbaka (1 min) 5:an och 10:an går över (10 min) 2:an går tillbaka (2 min) 1:an och 2:an går över igen (2 min) Bravo! Ja, fast oavsett vad som går fortast så är jag mest imponerad av teckningen i ursprungsinlägget Gammal man gör så gott han kan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 Då tar vi ett lite mer banalt problem... Medlem A sitter i Sverige och har tillgång till internet 100/100 Mb och medlem B sitter på vischan i Thailand med 2/2 Mb internet. Download och upload är alltså samma för båda. Medlem A startar en tråd med tio bilder på 2 MB vardera och precis när den ska laddas upp startar vi tidtagaruret. Hur lång tid är minimum innan responsen "fina bilder" från medlem B kan komma upp på forumet, förutsatt att bådas internet och forumet fungerar perfekt? Obs! En avsiktlig slamkrypare finns i detta problem! Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 (ändrad) Då tar vi ett lite mer banalt problem... Medlem A sitter i Sverige och har tillgång till internet 100/100 Mb och medlem B sitter på vischan i Thailand med 2/2 Mb internet. Download och upload är alltså samma för båda. Medlem A startar en tråd med tio bilder på 2 MB vardera och precis när den ska laddas upp startar vi tidtagaruret. Hur lång tid är minimum innan responsen "fina bilder" från medlem B kan komma upp på forumet, förutsatt att bådas internet och forumet fungerar perfekt? Herr Chang har talat. Ca 2,7 minuter med överslagsräkning.Och lite gissning. Äsch, ändrar till 81,5sek (slarvigt räknat igen) Ändrades November 14, 2012 av andrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 Då tar vi ett lite mer banalt problem... Medlem A sitter i Sverige och har tillgång till internet 100/100 Mb och medlem B sitter på vischan i Thailand med 2/2 Mb internet. Download och upload är alltså samma för båda. Medlem A startar en tråd med tio bilder på 2 MB vardera och precis när den ska laddas upp startar vi tidtagaruret. Hur lång tid är minimum innan responsen "fina bilder" från medlem B kan komma upp på forumet, förutsatt att bådas internet och forumet fungerar perfekt? Obs! En avsiktlig slamkrypare finns i detta problem! Herr Chang har talat. De borde väl kunna ladda upp bilder samtidigt? Kanske 1 min 20 sek? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 ... och precis när den ska laddas upp startar vi tidtagaruret. ... Sorry, för att evtl avslöja "slammkryparen", men om vi utgår från att det är här på MPR som exemplet avser, så finns ju bilderna redan uppladdade (på servern) när tråden skickas iväg. Är det ett korrekt antagande? //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 Ca 2,7 minuter med överslagsräkning.Och lite gissning. Äsch, ändrar till 81,5sek (slarvigt räknat igen) Jag godkänner 81,5 sekunder! Sorry, för att evtl avslöja "slammkryparen", men om vi utgår från att det är här på MPR som exemplet avser, så finns ju bilderna redan uppladdade (på servern) när tråden skickas iväg. Är det ett korrekt antagande? //Singha711 Ja precis. När man ska skicka iväg sitt inlägg är bilderna redan uppladdade, antingen direkt till MPR eller till exempelvis Photobucket. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 Ett nytt problem, och ursäkta min livliga fantasi Maitan serverar en sommarlätt till andrejsdenruskige som då frågar vad det är för alkoholhalt på denna drink. Maitan svarar 12 viktprocent. Vad blir det i volymprocent? Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peo61 Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 Jag godkänner 81,5 sekunder! Ja precis. När man ska skicka iväg sitt inlägg är bilderna redan uppladdade, antingen direkt till MPR eller till exempelvis Photobucket. Herr Chang har talat. Nja. Det är ju även så att bilderna skalas om innan dom visas på forumet, eller hur?? (En bild som jag skickade upp var 1.35 MB på disken och 142 kB på forumet). //Peo Gnällsmurfen gnäller igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 Ett nytt problem, och ursäkta min livliga fantasi Maitan serverar en sommarlätt till andrejsdenruskige som då frågar vad det är för alkoholhalt på denna drink. Maitan svarar 12 viktprocent. Vad blir det i volymprocent? Herr Chang har talat. 15,12, men Maitan brukar ha starkare blandning Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 Ett nytt problem, och ursäkta min livliga fantasi Maitan serverar en sommarlätt till andrejsdenruskige som då frågar vad det är för alkoholhalt på denna drink. Maitan svarar 12 viktprocent. Vad blir det i volymprocent? Herr Chang har talat. Vatten - dens 1 Alkohol - dens 0,8 (?) 12 x 0.8=9,6 Svar:9,6 vol% Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nonki Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 Vatten - dens 1 Alkohol - dens 0,8 (?) 12 x 0.8=9,6 Svar:9,6 vol% Hejsan Kan inte stämma. Volymprocenten måste bli högre än viktsprocenten. MVH Nonki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 Hejsan Kan inte stämma. Volymprocenten måste bli högre än viktsprocenten. MVH Nonki Exakt! 12/0,80=15 Jag ställer mej i hörnet med dumstruten. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nonki Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 Exakt! 12/0,80=15 Jag ställer mej i hörnet med dumstruten. Tror inte det är så ofta du behöver ta fram dumstruten, Jive! MVH Nonki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd November 14, 2012 Dela Inlagd November 14, 2012 Tror inte det är så ofta du behöver ta fram dumstruten, Jive! MVH Nonki Tack för det, men jag tycker det blir oftare och oftare...men va f*n, jag mår bra och det är viktigast. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu