Jump to content
IGNORERAD

Är SAS på väg i konkurs

Tallviking

Recommended Posts

• Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• pigge01

23

• Vaxet

20

• Khun Ken

20

• Tallviking

17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

aasoiskawbeach

Norweigian kapten ca 45 000

Thai Air kapten ca 30 000

Ryan Air kapten ca 40 000

Lufthansa kapten ca 45 000

SAS kapten baserad i Sverige ca 75 000

SAS kapten baserad i Norge ca 85 000

SAS kapten baserad i Danmark ca 95 000

Purser Thai ca 15 000

Purser SAS ca 35 000

Tilläggas bör dock att både Norska och Danska facket för kabinpersonal anser att lönerna på SAS måste rättas till, de anses är för låga.

Tjena!!

Känner folk bla en svensk (Olle om han läser här) som utbildar piloter i Nakhon Phanom, många från Thai Airways och deras löner oavsett vilket land dom kommer ifrån är 100000 B i mån, och vad jag hört så har färdiga flygkaptener bra mer än 30000 kr som pilot i Thai Airways.

Dela på andra sajter

Tror det är bäst för SAS att göra liknande Austrian/Tyrolean gjorde i Juli annars är det nog bara att lägga ner..

Dela på andra sajter

Tyvärr så verkar det som att liket kommer att leva vidare ett tag till.

EU har tydligen godkännt att dom 3 regeringarna kan ge garantier till långivare och andra.

Norwegian klagar högt o skräder inte på vad dom tycker.

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

EU har tydligen godkännt att dom 3 regeringarna kan ge garantier till långivare och andra.

Var glad att liket lever.

Nu får man bara hoppas på att det inte leks skyddad verkstad bara för att man blivit räddad för femtielfte gången.

SAS hade väl en massa trevliga glansdagar på 80-talet där det utlovades pensioner både till höger och vänster.

En totalrekonstruktion av bolaget skulle nog vara det bästa

Dela på andra sajter

Tro fan det!

Här driver de ett relativt nytt företag, tjänar pengar och investerar.

Bara löjligt att de måste konkurera med tre regeringar, skattepengar skall inte konkurera med privata företag.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Jag tycker att hela nyhetsflödet har varit otydlig, vem vet vad som gäller? Ena säger att löner ska sänkas,

den andre säger att det har man inte förhandlat med facket. De vet inte själv ens vad som är på gång.

Dela på andra sajter

Var glad att liket lever.

Nu får man bara hoppas på att det inte leks skyddad verkstad bara för att man blivit räddad för femtielfte gången.

SAS hade väl en massa trevliga glansdagar på 80-talet där det utlovades pensioner både till höger och vänster.

En totalrekonstruktion av bolaget skulle nog vara det bästa

Det vore det enda rätta.

Nuvarande SAS funkar inte. :kort:

Gör om

Gör rätt.

Sälj allt utanför Skandinavien och alla extra flygbolag.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tro fan det!

Här driver de ett relativt nytt företag, tjänar pengar och investerar.

Bara löjligt att de måste konkurera med tre regeringar, skattepengar skall inte konkurera med privata företag.

Även om jag nu inte är direkt röd till färgen så tycker jag att "hela landet ska leva".

SAS har länge flugit på olönsamma linjer och det har dom nästan varit tvungna till, lite som Public Service.

Skulle man enbart välja ut lönsamma linjer så skulle nog Luleå vara den enda flygplatsen norr om Arlanda.

Exempel från AB vilka inrikes linjer som kanske stänger är:

Här är inrikesrutterna som är hotade

Midlanda

Kalmar

Ronneby

Ängelholm

Fler kan läggas ner

På sikt hotas även rutter där lågprisbolag tagit allt fler kunder, till exempel:

Malmö

Umeå

Stockholm

Personligen tycker jag att infrastrukturen i ett land som Sverige är väldigt viktig. Det är lite som sjukvård och skola, det bör inte enbart bygga på vinst.

Hade Telia fått bestämma så hade man nog bara haft mobiltäckning i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala o.s.v att bygga master för att folk i Kaunisvaara ska kunna ringa är väl ointressant rent ekonomiskt.

Dela på andra sajter

Även om jag nu inte är direkt röd till färgen så tycker jag att "hela landet ska leva".

SAS har länge flugit på olönsamma linjer och det har dom nästan varit tvungna till, lite som Public Service.

Skulle man enbart välja ut lönsamma linjer så skulle nog Luleå vara den enda flygplatsen norr om Arlanda.

Midlanda

Kalmar

Ronneby

Ängelholm

Fler kan läggas ner

På sikt hotas även rutter där lågprisbolag tagit allt fler kunder, till exempel:

Malmö

Umeå

Stockholm

Personligen tycker jag att infrastrukturen i ett land som Sverige är väldigt viktig. Det är lite som sjukvård och skola, det bör inte enbart bygga på vinst.

Hade Telia fått bestämma så hade man nog bara haft mobiltäckning i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala o.s.v att bygga master för att folk i Kaunisvaara ska kunna ringa är väl ointressant rent ekonomiskt.

SAS är ju knappast ensam om att hålla igång inrikesflyget

http://www.inrikesflygen.se/flyglinjer

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

SAS är ju knappast ensam om att hålla igång inrikesflyget

http://www.inrikesflygen.se/flyglinjer

Avitrans och skyways kan du ju räkna bort från den listan.

Avion Express är ganska specifikt "Reguljärflyglinjerna och fraktflygningarna trafikeras med fyra Saab 340 med 33 passagerarsäten" och verkar bara flyga från Storuman.

Malmö Aviation, SAS och Norwegian är väl de bolagen som fungerar. Resterande fungerar väl som Alaskas postflyg

Dela på andra sajter

Avitrans och skyways kan du ju räkna bort från den listan.

Avion Express är ganska specifikt "Reguljärflyglinjerna och fraktflygningarna trafikeras med fyra Saab 340 med 33 passagerarsäten" och verkar bara flyga från Storuman.

Malmö Aviation, SAS och Norwegian är väl de bolagen som fungerar. Resterande fungerar väl som Alaskas postflyg

Kullaflyg måste gå bra.

I morgon 13/11 är 3 avgångar upp och 1 hem

Fullbokade

https://www.kullaflyg.se

Hälsar pigge01

Dela på andra sajter

Kullaflyg måste gå bra.

I morgon 13/11 är 3 avgångar upp och 1 hem

Fullbokade

https://www.kullaflyg.se

Hälsar pigge01

Kullaflyg är ett av bolagen i Sverigeflyg (http://www.sverigeflyg.se) som flyger på ett antal linjer med lönsamhet som tidigare bl.a SAS ansett olönsamma och lagt ner

Skulle SAS sluta med inrikesflyg lär andra bolag ta över de linjerna och istället öka sin lönsamhet

Men att som SAS flyga med dyra stora plan på små linjer med få passagerare i ett glest befolkat land som Sverige kan aldrig funka

Dela på andra sajter

Men att som SAS flyga med dyra stora plan på små linjer med få passagerare i ett glest befolkat land som Sverige kan aldrig funka
Har en gång -93 flygit Bromma-Visby med SAAB 340 och är fortfarande hörselskadat. Samma var till Skövde, ush låt mig slippa
Dela på andra sajter

Har en gång -93 flygit Bromma-Visby med SAAB 340 och är fortfarande hörselskadat. Samma var till Skövde, ush låt mig slippa

Flög Hercules till Kanada. Inte roligt

SAAB 340 är rena lyxen där

De flesta av de lönsamma flygbolagen på mindre linjer flyger turboprob vilket är helt normalt. Rena jet-kärror är inte lönsamma i små versioner

Canadair CRJ-100 har jag flugit mycket lokalt med nere i Europa på olika mindre linjer (t.ex Mynchen-Marseilles) och det är i och för sig en jet-kärra men är så trång att jag nästan får gå på knä i mittgången för att kunna röra mig (196 cm) och en normal pilotväska som handbagage är inte ens att tänka på för dom får inte plats i skåpen ovanför passagerarna och mina fötter/ben har inte plats att slåss med en väska under stolen framför

Dela på andra sajter

Beträffande månadslöner för piloter så har jag fått uppfattningen att Ryan Air betalade mer än SAS betalar svenska piloter man har dock fler fygtimmar.

På Ryan Air är man ju få betala 2000:- för att komma på anställningsintervju.

Dela på andra sajter

Midlanda

Kalmar

Ronneby

Ängelholm

Fler kan läggas ner

Malmö

Umeå

Stockholm

Du har självfallet rätt, infrastruktur är en regerings ansvar att se till att den fungerar.

Tyvärr är det ju så att gamla kolosser som SAS och SJ inte bara har en värdelös organisation där ingen avkrävs ansvar.

De har dessutom kostnader som vida överstiger sina konkurrenter, och en servicenivå som är otidsenlig.

Kanske läge att be Norwegian flyga på olönsamma linjer och sedan betala dem så de går plus, antagligen oerhört mycket billigare för skattebetalarna än SAS.

Blir liksom lite löjeväckande när SAS VD slår sig för bröstet och berättar att han ämnar sänka sin lön med 20%, ja nu tjänar han bara 450% mer än t.e.x. Vd:n för Norwegian.

Jag tror att om SAS tillåts falla, kommer det att komma nya och effektivare företag som tar vid, även på linjer där det kanske inte är enorm lönsamhet.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Kullaflyg är ett av bolagen i Sverigeflyg (http://www.sverigeflyg.se) som flyger på ett antal linjer med lönsamhet som tidigare bl.a SAS ansett olönsamma och lagt ner

Skulle SAS sluta med inrikesflyg lär andra bolag ta över de linjerna och istället öka sin lönsamhet

Det stora problemet med SAS på Ängelholm är att dom kör med för små plan.

B737-600 när det behöver B737-800 på morgon och kväll.

Detta kostar bara en flygvärdinna mera.

Morgon och em. går bra.

SAS behöver lära sig av Thai och Singapore.

Bra service lönar sig.

Återgå till 90-talets service ombord.

Som nu är så ger man passagerarna till Kullaflyg och bussarna.

Hälsar pigge01

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...