Jump to content
IGNORERAD

Är SAS på väg i konkurs


Tallviking

Recommended Posts

För några dagar sedan skrev jag att jag är tveksam till att SAS lever till våren för att lägga ner linjen till Bangkok

Nu är det mycket i pressen idag som tyder på att en konkurs kan vara närstående och 30 miljoner passagerare kan drabbas

Hoppas inte många här har en massa bokade resor och en massa innestående bonus-poäng

http://www.expressen.se/nyheter/sa-paverkas-du-om-sas-gar-i-konkurs/

http://www.expressen.se/nyheter/till-slut-har-alla-trottnat-pa-sas/

http://www.expressen.se/nyheter/30-miljoner-resenarer-drabbas-vid-konkurs/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15756797.ab

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    23

  • Vaxet

    20

  • Khun Ken

    20

  • Tallviking

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har en biljett till Manchester med avresa 2013-06-03 (f v b till golfande i Wales) och 8950 bonuspoäng,.

Jag hoppas att SAS överlever men om konkursen blir ett faktum så är det nog de som drabbas hårdare än vad jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Tror inte att länder i fråga låter SAS konkka.

2) SAS har enl. media fått grönt ljus för förlängning av finanser med 4,7 miljarder

förutsatt att de sparar 3 miljarder på sparpaket.

Vad jag läste har 5 av 6 banker gått med att förlänga lånen, alla utom Handelsbanken, Nordea

rycker in och tar deras skuldbrev istället.

Dagens Industri skriver 8. november att efter påtryckningar från finansdepartementet har fem av sex banker gått med på att förlänga lån till SAS, vilka har ett totalt värde på 4,7 miljarder kronor och som löper ut i juni. Av de sex banker som står bakom en stor del av lånen är det bara Handelsbanken som tackat nej till en förlängning, och deras del av krediten kommer nu att tas över av Nordea.

http://www.svd.se/na...ost_7653168.svd

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengarna är slut i SAS och tre regeringar måste nu under dagen bestämma om de skall putta in ytterligare miljarder.

Jag tycker inte att mina skattepengar skall gå till ett flygbolag, ett företag där cheferna tjänar flera hundra procent mer än chefer på andra bolag.

Där piloterna har en månadslön som är den för piloter högsta i världen och en organisation som inte ens när de haft monopol lyckats gå med vinst.

Det tråkiga med konkurs är ju att många biljettköpare, anställda och leverantörer drabbas, men enligt mig kommer detta bolag aldrig överleva i alla fall.

T.e.x. Norwegian har i det närmaste samma service som SAS, VD lön Norwigian-1,5 millar, VD lön SAS-10 millar.

Norwegian tar ca 5 000 för en ecobiljett Scandinavien-östra USA, SAS tar ca 13 000 för samma sträcka, men det är Norwegian som går plus och SAS som går superback.

Enligt mig så skall SAS låtas gå i konkurs, efter många år av konstgjord andning via skattepengar är det dags att avsluta denna löjligt dåligt fungerande organisation

http://www.expressen...-gar-i-konkurs/

Vad tycker ni andra?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Alltid : Skrota.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Tror inte att länder i fråga låter SAS konkka.

2) SAS har enl. media fått grönt ljus för förlängning av finanser med 4,7 miljarder

förutsatt att de sparar 3 miljarder på sparpaket.

Vad jag läste har 5 av 6 banker gått med att förlänga lånen, alla utom Handelsbanken, Nordea

rycker in och tar deras skuldbrev istället.

http://www.svd.se/na...ost_7653168.svd

Problemet är att de bankerna kräver en statlig garanti för dom lånen och svenska staten är nu tveksam till att ge den garantin och riskera skattebetalarnas pengar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man vara rå så är en företags rekonstruktion.

eller att byta företag och låta det gamla gå i konkurs.

Detta är vanligt på andra håll.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man vara rå så är en företags rekonstruktion.

eller att byta företag och låta det gamla gå i konkurs.

Detta är vanligt på andra håll.

Hälsar pigge01

Så är det, men denna organisation är sprungen ur en monopolorganisation.

Varken chefer eller anställda, framförallt inte i Danmark kommer acceptera en annan lönebild, som i praktiken skulle innebär en halvering av lönerna för att komma på samma nivå som sina konkurenter.

Ledningen är dessutom helt urusel och har aldrig behövet ta ansvar för sina handlingar, skattemiljoner, nej miljarder menar jag, har alltid kommit och räddat dem.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske läser jag fel eller förstår inte vad jag läser! I samma nyhet skrivs:

För att lånen ska förlängas, och för att en eventuell nyemission ska genomföras,

kräver banker respektive de nordiska regeringarna som är storägare i SAS att ett

besparingsprogram tas i bruk.

Och det borde väl inte vara omöjligt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa vore att starta upp SAS "2" dit man flyttade flygningarna sedan låta SAS "1" gå i KK.

Då skulle personalen få söka sina jobb igen, lägre lönekostnad.

idi*tiska felsatsningar skulle kunna raderas för gott.

Man skulle få möjlighet att forma en affärsmodell som funkar idag.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt menar du att dom har haft monopol?

Kan själv inte påminna mig att enbart SAS har fått lyfta från nordiska flygplatser.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det, men denna organisation är sprungen ur en monopolorganisation.

Varken chefer eller anställda, framförallt inte i Danmark kommer acceptera en annan lönebild, som i praktiken skulle innebär en halvering av lönerna för att komma på samma nivå som sina konkurenter.

Ledningen är dessutom helt urusel och har aldrig behövet ta ansvar för sina handlingar, skattemiljoner, nej miljarder menar jag, har alltid kommit och räddat dem.

Det bästa är att överföra inventarier och flygplan i ett nytt företag

Sedan nya anställa all personal !!.

Låt sedan nuvarande SAS- koncernen gå i Konkurs.

Detta ger lägre löner mm.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många passagerare måste sas flyga för att kunna betala månads lön till VD? Han lyfter över en miljon i månaden.

Sedan resten av ledning och styrelsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt menar du att dom har haft monopol?

Kan själv inte påminna mig att enbart SAS har fått lyfta från nordiska flygplatser.

Rock on!

Förut var det flera linjer som bolaget hade monopol på men som numera är konkurrensutsatta med katastrof som följd för SAS. Sådana linjer var Stockholm-Köpenhamn, Köpenhamn-Oslo, Oslo-Stockholm

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är att överföra inventarier och flygplan i ett nytt företag

Sedan nya anställa all personal !!.

Låt sedan nuvarande SAS- koncernen gå i Konkurs.

Detta ger lägre löner mm.

Hälsar pigge01

Bra ide Pigge men omöjlig enligt Bolagslagen och LAS

Link to comment
Dela på andra sajter

För några dagar sedan skrev jag att jag är tveksam till att SAS lever till våren för att lägga ner linjen till Bangkok

Nu är det mycket i pressen idag som tyder på att en konkurs kan vara närstående och 30 miljoner passagerare kan drabbas

Hoppas inte många här har en massa bokade resor och en massa innestående bonus-poäng

http://www.expressen...-gar-i-konkurs/

http://www.expressen...rottnat-pa-sas/

http://www.expressen...as-vid-konkurs/

http://www.aftonblad...icle15756797.ab

Har bara 3300p på mitt SAS bonuskort.

Inrikes flygningar som ej givit poäng på Thai-kortet.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag tycker inte att statliga bolag ska göra några konkurser, utan de ska göra rätt för sig. SAS har överlevt sig själv och de borde sälja av det de kan och lägga ned resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

De ska kodas rätt för att kunna läsas!

I flygkretsar �r 21 �r en l�ng tid, och s� l�ngt f�r man g� tillbaka f�r att nysta upp det fjorton�riga LINJEFLYGs historiska bakgrund.
Link to comment
Dela på andra sajter

För några dagar sedan skrev jag att jag är tveksam till att SAS lever till våren för att lägga ner linjen till Bangkok

Nu är det mycket i pressen idag som tyder på att en konkurs kan vara närstående och 30 miljoner passagerare kan drabbas

Hoppas inte många här har en massa bokade resor och en massa innestående bonus-poäng

http://www.expressen...-gar-i-konkurs/

http://www.expressen...rottnat-pa-sas/

http://www.expressen...as-vid-konkurs/

http://www.aftonblad...icle15756797.ab

Jag har 100 000 tusen poäng. :ahh:
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att statliga bolag ska göra några konkurser, utan de ska göra rätt för sig. SAS har överlevt sig själv och de borde sälja av det de kan och lägga ned resten.

Hur många miljarder kronor vill du vi skall ta från skola och vårdsektorn för att överbetalda piloter, värdelösa chefer och en värdelös organisation skall gå skadelösa ur detta elände.

Personligen anser jag typ 0 kronor.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara 3300p på mitt SAS bonuskort.

Inrikes flygningar som ej givit poäng på Thai-kortet.

Hälsar pigge01

Jag tömde mina poäng för 2 månader sedan genom att handla en kamera i Eurobonus-shoppen så jag har noll poäng nu.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ide Pigge men omöjlig enligt Bolagslagen och LAS

Där har du fel!!

Detta förekommer i stor omfattning i Sverige.

Det nya företaget köper upp det dom vill ha.

Dom kan ha sitt säte i annat land tex Island.

Sedan erbjuds de anställda att söka jobben i det nya företaget..

Till lägre löner.

Las: har inget med detta att göra.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...