Jump to content
IGNORERAD

Är SAS på väg i konkurs

Tallviking

Recommended Posts

Åtminstonne för en par år sedan fanns det riktigt bra om piloter. Det är ett drömjobb för många killar så många finansierar utbildning med egna pengar och står sedan på kö för alla möjliga pilotjobb. De andra jobben är väl heller inte så svårt att få in ersättare för om det skulle bli strömhopp pga dålig lön.

Hade det varit flygledare hade det varit ett svårt slag att tappa några erfarna, men de som jobbar på planen finns det nog överskott på ersättare till.

Ledningen och styrelsen har gjort fel saker pga av att de trott på att affärsresenärerna ska rusa in och betala hur höga priser för biljetter som helst bara de hållit nog hög servicegrad. Med facit ihand så är det ju lågprisbolagen som kallar kunderna för idi*ter som har håvat in pengarna. Det kanske bor en liten masochist i flygresenärer ändå, som accepterar en hel del shit för att tjäna lite pengar.

Dom flesta piloterna på SAS har väl fått sin utbildning på flygvapnet.. Dyra pengar från staten som sen hoppade över till SAS.

Dela på andra sajter

• Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• pigge01

23

• Vaxet

20

• Khun Ken

20

• Tallviking

17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dom flesta piloterna på SAS har väl fått sin utbildning på flygvapnet.. Dyra pengar från staten som sen hoppade över till SAS.

Det är väl bra att de hoppat över till SAS. Har de hoppat över till andra länder har det varit ännu sämre för skattebetalarna. Undra hur många pilotlöner man betalat in under åren?

Det har väl varit enkelt för flygvapnet att skriva kontrakt som gjort det svårare för piloterna att snabbt gå över till den civila sidan. Värre då på läkarsidan där vi åtminstonne förut t.ex betalt läkarutbildning för Norge. I övrigt har många läkare som utbildats flyttat till andra länder efter utbildningen. Och är det något vi verkeligen har brist på så är det väl läkare. Känns inte som det är samma brist på piloter.

Dela på andra sajter

Det är väl bra att de hoppat över till SAS. Har de hoppat över till andra länder har det varit ännu sämre för skattebetalarna. Undra hur många pilotlöner man betalat in under åren?

Värre då på läkarsidan där vi åtminstonne förut t.ex betalt läkarutbildning för Norge. I övrigt har många läkare som utbildats flyttat till andra länder efter utbildningen.

Mig vetande så är pilotutbildningen hos flygvapnet gratis. Att studera till läkare måste du bekosta själv...

Ändrades av Issanbonde
Dela på andra sajter

Finns väl ingenting som är gratis!

Skattsedeln betalar väl både läkarutbildningen och försvarets pilotutbildning?

Inte har jag hört någon som betalt för läkarutbildningen! Annat än böckerna då vill säga!

Dela på andra sajter

Finns väl ingenting som är gratis!

Skattsedeln betalar väl både läkarutbildningen och försvarets pilotutbildning?

Inte har jag hört någon som betalt för läkarutbildningen! Annat än böckerna då vill säga!

STUDIELÅN min vän

Dela på andra sajter

STUDIELÅN min vän

Det är väl inte för utbildningen, utan för böcker, röka, sprit och uppehälle. Men det tjänar de snabbt tillbaka på en läkarutbildning!

Dela på andra sajter

Skönt.nu ser det ljusare ut för SAS....förbund efter förbund tecknar avtal nu, bara ett fåtal kvar.

Grattis till 15000 som förhoppningsvis får behålla sina jobb nu.

Man var ju orolig ett tag att ägarna promt gett sig tusan på att sätta bolaget i konkurs.

EDIT: nu 07.05 ser det ut att vara i hamn, vad jag förstår så måste nu styrelsen ta beslut om det finns möjlighet att driva bolaget vidare med de nya förutsättningarna.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Kanske dags för SAS att flytta sina long-haul operationer från Kastrup och det besvärliga danska kabinfacket...

http://www.expressen.se/nyheter/kabinfacken-ar-svaraste-stotestenen/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Kanske dags för SAS att flytta sina long-haul operationer från Kastrup och det besvärliga danska kabinfacket...

http://www.expressen...te-stotestenen/

Tror nog att SAS kommer att flytta så mycket som möjligt till Sverige pga medgörligare fack och generellt lägre löneläge.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Tror nog att SAS kommer att flytta så mycket som möjligt till Sverige pga medgörligare fack och generellt lägre löneläge.

Det borde vara det logiska efter detta, men det är väl det som det danska facket strider emot nu?

Problemen är ju inte över för SAS ifall nu detta sista fack godkänner avtalet, man skulle behöva göra investeringar som man idag inte har pengar till och allt som går att sälja är i princip redan sålt. Airbus planen på long-haul är 10-12 år gamla och behöver snart bytas ut, det finns där inte pengar till att göra. Sedan tror jag SAS måste snegla lite på Norwegian och öppna baser i till exempel Thailand och USA för piloter och crew,

När det gäller flygplan så skulle man ju kunna diskutera med Singapore Airlines som brukar fasa ut sina plan efter 4-5 år och med SAS mått är det ju nya plan. Ett dussin Boeing 777 med en rejält tilltaget economy avdelning och förhållandevis liten businessklass skulle funka.

Men Singapore Airlines ska väl ha sina 777 till sitt nya bolag Scoot?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sas-minut-for-minut

11:20 Fortfarande är det bara danska kabinfacket CAU som inte skrivit på ett avtal med SAS.

SVT:s Peter Rawet, som forfarande befinner sig på Kastrups flygplats, säger att det finns ett stort internt tryck på CAU att nå ett avtal.

– Historisk sätt är CAU en av de mest stridsvilliga fackförbunden på den här sidan alperna. Men de har ett stort internt tryck på sig när övriga sju har sagt ja, säger han.

SVT: Vad tror du om att aktien stigit så mycket under morgonen?

Dela på andra sajter

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sas-minut-for-minut

12.05 SAS styrelseordförande Fritz Schur är nu på plats vid förhandlingarna på Kastrups flygplats för att hjälpa till att hitta en lösning mellan SAS och den danska kabinpersonalen, rapporterar dr.dk.

SAS styrelseordförande Fritz Schur anlände till förhandlingslokalerna i Köpenhamn vid 11.50. Han ville inte lämna några kommentarer överhuvudtaget och yttrade inte ett ord när han passerade medieuppbådet, enligt TT:s reporter på plats.

Dela på andra sajter

http://www.svt.se/ny...minut-for-minut

14:32 – Det ser mycket ljusare ut nu än det gjorde tidigare i dag. Vi tror att en lösning närmar sig, men det är för tidigt att säga när, säger SAS danska presschef Trine Kromann-Mikkelsen till VG.

14:40 NRK frågade Bente Sorgenfrey om hon tror att allt kommer att vara klart innan klockan 15:

– Det hoppas jag, säger hon.

Dela på andra sajter

Åker med SAS nu på fredag 23/11 till Kastrup sen vidare till Bangkok med TG-951.

Löste för säkerhets skull en tågbiljett till Kastrup härom dan. Livrem och hängslen.

Ta med dig MAT! Då jag åkte i våras var det sönderkokkt kötfärslimpa? och smaklös var den oxå

Offe

Dela på andra sajter

Ta med dig MAT! Då jag åkte i våras var det sönderkokkt kötfärslimpa? och smaklös var den oxå

Offe

Tack för tipset. Jag har tågbiljetten i fall det skulle gå åt hel*ete med SAS, så vi håller tummarna att Danska facket skriver på snart. :thumbsup:
Dela på andra sajter

Offe

Det var länge sedan jag fick god mat på tåg.....1987 nattåget från Nairobi till Mombasa, kanonmat.
Dela på andra sajter

http://www.svt.se/ny...minut-for-minut

– Det ser mycket ljusare ut nu än det gjorde tidigare i dag. Vi tror att en lösning närmar sig, men det är för tidigt att säga när, säger SAS danska presschef Trine Kromann-Mikkelsen till VG.

14:40 NRK frågade Bente Sorgenfrey om hon tror att allt kommer att vara klart innan klockan 15:

– Det hoppas jag, säger hon.

15.00 Danska facket har godkänt och skrivit på avtalet.
Dela på andra sajter

Låter som att sas kommer att konkurrera med norwegian i första hand och lite ryanair, och med tanke på den senaste tidens besparingar på vad som ingår i en biljett så får man väl kalla "nya" sas ett renodlat lågprisbolag tyvärr.

Ändrades av Bibben

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...