Jump to content
IGNORERAD

Är SAS på väg i konkurs


Tallviking

Recommended Posts

  • Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    23

  • Vaxet

    20

  • Khun Ken

    20

  • Tallviking

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nja, det krävs större insats av en VD på ett krisföretag än en VD på ett företag som fungerar bra och inte har gamla synder i garderoben.

Att knalla in som VD på Exxon är nog betydligt lättare.

Men ja, han borde sänka sin lön tills han visat att det går att få snurr på bolaget.

Hans lön skulle inte göra någon nämnvärd förändring i bolagets totalekonomi om han så hade höjt den med 20%

Är medveten om att hans lön inte nämnvärt påverkar bolagets redan urusla ekonomi, men hade han haft lite krut i nyporna kunde han ju i detta läge åtminstone halverat sin lön för att visa att han deltar i överlevnads arbetet, då hade han ju "bara" tjänat 5 mille.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Är medveten om att hans lön inte nämnvärt påverkar bolagets redan urusla ekonomi, men hade han haft lite krut i nyporna kunde han ju i detta läge åtminstone halverat sin lön för att visa att han deltar i överlevnads arbetet, då hade han ju "bara" tjänat 5 mille.

Ja, ungefär som jag skrev då.

Han har nog dessutom råd till att gå ett år helt utan lön om han har någorlunda ekonomiskt sinne. Fast ekonomiskt sinne kan man ju inte beskylla SAS för att ha.

Men några mille bör han ju ha över av sina år som höginkomsttagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så verkar det som att liket kommer att leva vidare ett tag till.

EU har tydligen godkännt att dom 3 regeringarna kan ge garantier till långivare och andra.

Norwegian klagar högt o skräder inte på vad dom tycker.

Jag tycker inte att Norweigan har något att klaga på, det är inget ovanligt att storägare går in och täcker/garanterar lån likaväl som att ägarna evt stoppar in mer kapital.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela förloppet just nu visar ju på varför SAS inte funkar, ingen, absolut ingen tycks bry sig om bolaget utan bara om sig själva.

VD sänker lönen med 2 miljoner, 10 blir 8 miljoner, bara som jag skriver förut 450 % mer än Norwegians VD, eller mer än Norwegians kostnad för hela sin admin.

Danskar vill idag köpa dyr utrustning så att huvudkontoret som skall finnas i Stockholm kan skötas från Danmark.

Flygpersonal knyter näven i fickan och säger till pressen att blir det lönesänkning, då slutar de.

De enda som inte skriker jättehögt är de som redan tjänar minst, lastare och markpersonal, men det är dessa man ämnar göra sig av med först.

Till slut består nog SAS av en stor och enormt dyr ledningsgrupp, en massa danskar som strejkar och en överbetald VD, alla andra har försvunnit.

Har själv bokat SAS till USA i Januari, är rätt säker på att detta går åt pipsvängen och ämnar därför att boka med annat bolag.

Inte ens SAS VD vågar ju rekommendera SAS, han vet inte om man får det man beställt, nämligen en flygresa.

Som privat aktieägare i detta bolag så anser jag att om man inte kan vända skutan så är det kk som gäller, inte en spänn till!

För att evt få snurr på verksamheten igen så krävs det inte bara åtgärderna som aviserats utan framför allt att Dansken slängs ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna ploppade upp på FB precis,kan det va nått tro.

157974_36083623513_601220909_q.jpg

Odenresor

Upptäck Asien med SAS – kampanjpriser från 4999:-

Boka innan 19/11. Res från 9/1 – 22/3, avslutad resa 24 mar

Kontakta oss för bokning. 031-743 43 80 / 08-654 19 00

75991_10151245315018514_392663199_n.jpg

Ringde just mitt eget resebolag om Frugans och mina SAS biljetter till USA i Januari.

De hade på eget bevåg redan börjat leta ny transport, och hon berättade dessutom att det är massflykt från SAS bokningar just nu.

Så risken känns rätt stor att köpa en billig SAS biljett, i alla fall känns det så för mig, just nu går SAS fetbort.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Sas hemsida.

Avg 24/11 GBG CPH BKK tor

4.941:-

I stället för att ge mig karma för detta inlägg bör ni ge mig...ris. Jag kan inte ens skylla på gårdagens ögonoperation. Jag har sett fel och vill be om ursäkt. Förlåt. :not_i:
Link to comment
Dela på andra sajter

SAS flyger snart bara Bromma-Arlanda-Bromma! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS flyger snart bara Bromma-Arlanda-Bromma! :crazy:

Jo det stämmer nog, men de kommer ha samma kostnader för den linjen som andra har för att flyga Stockholm-Bangkok-Stockholm.

Dessutom kommer danska facket kräva att de måste mellanlanda på Kastrup.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att Norweigan har något att klaga på, det är inget ovanligt att storägare går in och täcker/garanterar lån likaväl som att ägarna evt stoppar in mer kapital.

Att storägare (privata) skjuter till pengar är helt OK.

Men när regeringar gör det så kallas det subventioner och bryter mot vissa lagar o regelverk.

Det var därför man startade med att gå till EU för att "kunna" få tillstånd till att göra så.

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Läs Christina Neurath i Svd Näringsliv idag Hon närapå idi*tförklara SAS Ledningen Mycket bra skrivet En av S bästa reportrar då det gäller ekonomi

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS har ett företagsprogram som heter SAS Credits http://www.sas.se/Foretagsprogram/SAS-Credits/

Normalt får man några credits för varje biljett man bokar, ex gbg -sthlm ger kanske 15-30 credits vilket i framtiden ger lika många sek att boka biljett för.SAS Credits deras motsvarighet till detta forums MPR Bath :crazy:

Igår kom ett erbjudande att förskottsköpa SAS Credits, man får 15% fler än man betalar ehh förskottsbetalar för.. känns som oerhört desperat. Och vem i hxxxvxte köper låtsaspengar i förskott?

Förresten, vad gör ni med era SAS bonuspoäng?

http://www.di.se/artiklar/2012/11/14/experten-tipsar-sa-gor-du-med-dina-eurobonuspoang/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte på en konkurs, så jag tar det lungt och behåller mina poäng. Räknar att använda poängen till resor med SAS eller uppgraderingar med Thai..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att storägare (privata) skjuter till pengar är helt OK.

Men när regeringar gör det så kallas det subventioner och bryter mot vissa lagar o regelverk.

Det var därför man startade med att gå till EU för att "kunna" få tillstånd till att göra så.

Jo, jag vet vad reglerna säger.

I detta fallet är det tre länder som tillsammans äger ca 51% resten ägs av privata aktörer/bolag.

Sen som situationen med vissa flyglinjer som är nödvändiga att flyga trots stora förluster kan man gå in med garantier för lån, jag är inte säker om SAS har rätt att sluta flyga på vissa destinationer som idag flygs mer eller mindre på tvång från regeringarna.

Avtalen om ambulans/sjuktransport flyg är i princip en "service" med risig lönsamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Bokade några resor idag via Amex som alltid i tjänsten. I vanliga fall så brukar jag inte bry mig om bolag utan ta det som passar bäst med tider men den här gången så blev det "ej SAS".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet vad reglerna säger.

I detta fallet är det tre länder som tillsammans äger ca 51% resten ägs av privata aktörer/bolag.

Sen som situationen med vissa flyglinjer som är nödvändiga att flyga trots stora förluster kan man gå in med garantier för lån, jag är inte säker om SAS har rätt att sluta flyga på vissa destinationer som idag flygs mer eller mindre på tvång från regeringarna.

Avtalen om ambulans/sjuktransport flyg är i princip en "service" med risig lönsamhet.

Ambulansavtalet är bra godvill får SAS!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet vad reglerna säger.

I detta fallet är det tre länder som tillsammans äger ca 51% resten ägs av privata aktörer/bolag.

Sen som situationen med vissa flyglinjer som är nödvändiga att flyga trots stora förluster kan man gå in med garantier för lån, jag är inte säker om SAS har rätt att sluta flyga på vissa destinationer som idag flygs mer eller mindre på tvång från regeringarna.

Avtalen om ambulans/sjuktransport flyg är i princip en "service" med risig lönsamhet.

Om du tänker tillbaks ett tag så kanske du kommer ihäg vad som hände efter att Skyways la näsan i vädret.

Rikstrafiken som skrivit avtal med Skyways om att trafikera vissa linjer gjorde inte en enda ansträngning för att få tillbaks pengarna som var utbetalda eller att få tag i någon ny kontraktör.

Att vissa linjer behöver trafik det är väl naturligt, men nu är det så att fortfarand så lever "monopol-andan" kvar inom flyget.

SAS kan med mindre än 1 sekunds varsel lägga ner samtliga linjer utan att staten kommer att göra något.

Att det sedan finns ett antal andra flygbolag som är inne o sneglar på linje-nätet är väl inte okänt, men hur intresserade är dom i verkligheten.

Titta på linjen upp till Luleå när Norwegian konkurerade med SAS.

Priset var nere i under 500:- , och vad är priset i dagsläget när enbart SAS flyger ? Ca 3500:- för samma biljett.

Allt enligt kunder till mig eftersom jag inte besöker dom norra förorterna till "Lappträsk".

Dom enda som tycks bry sig är väl kommunerna och det lokala näringslivet.

Ändrades av AG-fantomen

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset var nere i under 500:- , och vad är priset i dagsläget när enbart SAS flyger ? Ca 3500:- för samma biljett.
Norweigian flyger visst till Luleå, och tillbaka för den delen. Annars vore det konstigt att ha alla planen i Luleå? :14:

post-7521-0-53541400-1353000036_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...