Jump to content
IGNORERAD

Är SAS på väg i konkurs


Tallviking

Recommended Posts

Det stora problemet med SAS på Ängelholm är att dom kör med för små plan.

B737-600 när det behöver B737-800 på morgon och kväll.

Detta kostar bara en flygvärdinna mera.

Morgon och em. går bra.

SAS behöver lära sig av Thai och Singapore.

Bra service lönar sig.

Återgå till 90-talets service ombord.

Som nu är så ger man passagerarna till Kullaflyg och bussarna.

Hälsar pigge01

Men jag har för mig att SAS "ärvde" dessa 737-600 plan från Linjeflyg som hade beställt dem?

Men hur som helst behövs det en utrensning i flottan och för att få lönsamhet i Bangkok rutten hade man behövt en Airbus A340-600 med en 330 ekonomiplatser istället för dagens 193 ekonomiplatser.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    23

  • Vaxet

    20

  • Khun Ken

    20

  • Tallviking

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kullaflyg är ett av bolagen i Sverigeflyg (http://www.sverigeflyg.se) som flyger på ett antal linjer med lönsamhet som tidigare bl.a SAS ansett olönsamma och lagt ner

Skulle SAS sluta med inrikesflyg lär andra bolag ta över de linjerna och istället öka sin lönsamhet

Men att som SAS flyga med dyra stora plan på små linjer med få passagerare i ett glest befolkat land som Sverige kan aldrig funka

SAS har väl inte flugit Ängelholm-Bromma sedan någon gång på 1970-talet?

Kullaflyg är ju bra om man ska till Fjollträsk då de landar inne i stan men ska man vidare ut i världen så vill man till nedre norrlands flygplats Arlanda.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

@pigge01, Måste ha aktier i Kullaflyget :y15:

Nej men jag bor i Helsingborg.

Och Ängelholm är min hemma flygplats. :nyam:

Jag jobbar i Skandinavien och reser mycket. :thumbsup:

Kan du ha din hemma flygplats på "Ryska kontinenten plattan" ( Finland) :crazy:

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS har väl inte flugit Ängelholm-Bromma sedan någon gång på 1970-talet?

Kullaflyg är ju bra om man ska till Fjollträsk då de landar inne i stan men ska man vidare ut i världen så vill man till nedre norrlands flygplats Arlanda.

Du menar nog Sigtuna kommuns flygplats.ARN

Där man byter flygplan.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar nog Sigtuna kommuns flygplats.ARN

Där man byter flygplan.

Hälsar pigge01

Ja, nedre norrland...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tyvärr är det ju så att gamla kolosser som SAS och SJ inte bara har en värdelös organisation där ingen avkrävs ansvar. De har dessutom kostnader som vida överstiger sina konkurrenter, och en servicenivå som är otidsenlig.

Ja, det är det som är problemet. Dom har inte kunnat gå från "socialistiskt styre" till marknadsekonomi.

Dom driver det som att det skulle vara statligt på samma sätt som man driver skattemyndigheten.

Sedan så sliter dom med det gamla SAS som dom får betala dyrt för idag. Kan inte vara helt enkelt att bara byta över en dag.

Det är nog många anställda på SAS som egentligen inte har någon uppgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kullaflyg måste gå bra.

I morgon 13/11 är 3 avgångar upp och 1 hem

Fullbokade

https://www.kullaflyg.se

Hälsar pigge01

Då tycker jag att Kullaflyg kan ta över hela Sverige och samtidigt få trafiken att flyta vad gäller anslutningsflyg både inrikes och utrikes.

Det bolaget är så litet så att dom knappt behöver en organisation. Avisningen av deras plan kan man göra från spillet efter att Norwegian och SAS har avisat sina flyg.

Ska dom växa sig 10ggr större så behöver dom nog en administration som är 20gg större om inte mer.

Sedan fattar jag inte att Sverige har en statsskuld. Min ekonomi funkar ju hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Enligt mig en klockren annalys om läget.

http://www.aftonblad...icle15760920.ab

Så är det med alla svenska storföretag. Det är lite av ett arv från Sovjetunionen som helt plötsligt ska privatiseras och drivas med vinst.

Det är en hopplös uppgift. Det hade nog varit lättare att starta ett helt nytt bolag från scratch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beträffande månadslöner för piloter så har jag fått uppfattningen att Ryan Air betalade mer än SAS betalar svenska piloter man har dock fler fygtimmar.

På Ryan Air är man ju få betala 2000:- för att komma på anställningsintervju.

Och Rajjanäär anser ju att dom, chauförerna asså kör bussar med vingar! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar nog Sigtuna kommuns flygplats.ARN

Där man byter flygplan.

Hälsar pigge01

Kan jag lämna in min SAAB 340 i inbyte där? :24:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Rajjanäär anser ju att dom, chauförerna asså kör bussar med vingar! :crazy:

Någon syrgas eller säkerhets bälte behöver di ej heller eftersom alla lär dö ändå vid en olycka.

Nu är det ju bara idi*ter på de planen, så de kan ju kvetta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har lyssnat på Ekot med Ekonom e

Det ser nog inte så bra ut Facken i alla lånderna säger NEJ! i nu läget Danske tex tycker att man inte ska flytta Admistrtion till Stockhom " Det kan lösas med Data!" Ja är det inte en rationalisering det? Om nu VD har 10 mille så ska han gå ner till 8 mille Ha En Lastare på Arlanda skall minska lönen med 12% Från 18T Vem går ner mest i riktiga pengar Jag tycker det nog 18T Sek mannen

Gör som många har skrivit Pigge mfl Konka och bli SAS II

Tycker Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte ledningen på SAS ändrar sin plan för att några hotar att säga upp sig, det är nog snarare det de hoppas på.

Personalen tystas – men anonymt vågar de säga ifrån.

– Sänker de min lön säger jag upp mig, säger flygvärdinnan Anna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte ledningen på SAS ändrar sin plan för att några hotar att säga upp sig, det är nog snarare det de hoppas på.

Personalen tystas – men anonymt vågar de säga ifrån.

– Sänker de min lön säger jag upp mig, säger flygvärdinnan Anna.

Jappsi, sedan kommer glada Estländare och Letter in!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Läste på dagbladet.no att danskarna är gnälliga nu igen.

Lägg ner hela den danska avdelningen så ska ni se att det blir bra.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på dagbladet.no att danskarna är gnälliga nu igen.

Lägg ner hela den danska avdelningen så ska ni se att det blir bra.

Håller med dej bort med gnäliga danskar
Link to comment
Dela på andra sajter

Hela förloppet just nu visar ju på varför SAS inte funkar, ingen, absolut ingen tycks bry sig om bolaget utan bara om sig själva.

VD sänker lönen med 2 miljoner, 10 blir 8 miljoner, bara som jag skriver förut 450 % mer än Norwegians VD, eller mer än Norwegians kostnad för hela sin admin.

Danskar vill idag köpa dyr utrustning så att huvudkontoret som skall finnas i Stockholm kan skötas från Danmark.

Flygpersonal knyter näven i fickan och säger till pressen att blir det lönesänkning, då slutar de.

De enda som inte skriker jättehögt är de som redan tjänar minst, lastare och markpersonal, men det är dessa man ämnar göra sig av med först.

Till slut består nog SAS av en stor och enormt dyr ledningsgrupp, en massa danskar som strejkar och en överbetald VD, alla andra har försvunnit.

Har själv bokat SAS till USA i Januari, är rätt säker på att detta går åt pipsvängen och ämnar därför att boka med annat bolag.

Inte ens SAS VD vågar ju rekommendera SAS, han vet inte om man får det man beställt, nämligen en flygresa.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om många avbokar sina SAS biljetter, det har poppat upp ganska många biljetter till Bangkok till attraktiva priser. man kanske skulle boka-med en konkursförsäkring!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Till slut består nog SAS av en stor och enormt dyr ledningsgrupp, en massa danskar som strejkar och en överbetald VD, alla andra har försvunnit.

Tycker inte att VD'n är överbetald. Men rent solidariskt och moraliskt skulle han nog sänka sin lön rejält tills krisen är över, om den nu går över.

Fimpa Danmark, det är dom som stått för senaste årens idi*ti.

De gamla 80-tals dumheterna är svårt att göra något med. Men i det fallet skulle jag tippa på att Sverige var lite för frikostligt angående löner, anställningsavtal och pensioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att VD'n är överbetald. Men rent solidariskt och moraliskt skulle han nog sänka sin lön rejält tills krisen är över, om den nu går över.

Fimpa Danmark, det är dom som stått för senaste årens idi*ti.

De gamla 80-tals dumheterna är svårt att göra något med. Men i det fallet skulle jag tippa på att Sverige var lite för frikostligt angående löner, anställningsavtal och pensioner.

En VD lön på i det närmaste 1 miljon per månad i ett bolag som läcker som ett såll, det är enligt mig överbetalt.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

En VD lön på i det närmaste 1 miljon per månad i ett bolag som läcker som ett såll, det är enligt mig överbetalt.

Nja, det krävs större insats av en VD på ett krisföretag än en VD på ett företag som fungerar bra och inte har gamla synder i garderoben.

Att knalla in som VD på Exxon är nog betydligt lättare.

Men ja, han borde sänka sin lön tills han visat att det går att få snurr på bolaget.

Hans lön skulle inte göra någon nämnvärd förändring i bolagets totalekonomi om han så hade höjt den med 20%

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...