Snucke Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Visst inte bra men om dessa siffror stämmer har ju thaikaparna bäst betalt om du fattar vad jag menar!? snucke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Snucke Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 en fråga hur vet du dessa siffror? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aasoiskawbeach Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Norweigian kapten ca 45 000 Thai Air kapten ca 30 000 Ryan Air kapten ca 40 000 Lufthansa kapten ca 45 000 SAS kapten baserad i Sverige ca 75 000 SAS kapten baserad i Norge ca 85 000 SAS kapten baserad i Danmark ca 95 000 Purser Thai ca 15 000 Purser SAS ca 35 000 Tilläggas bör dock att både Norska och Danska facket för kabinpersonal anser att lönerna på SAS måste rättas till, de anses är för låga. Tjena!! Känner folk bla en svensk (Olle om han läser här) som utbildar piloter i Nakhon Phanom, många från Thai Airways och deras löner oavsett vilket land dom kommer ifrån är 100000 B i mån, och vad jag hört så har färdiga flygkaptener bra mer än 30000 kr som pilot i Thai Airways. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Repe Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Agenda handlar om SAS nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wwax Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 Tror det är bäst för SAS att göra liknande Austrian/Tyrolean gjorde i Juli annars är det nog bara att lägga ner.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IngeVidare Inlagd November 11, 2012 Dela Inlagd November 11, 2012 De följande 5-10 dagarna är sannolikt avgörande för SAS framtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bihanget Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Tyvärr så verkar det som att liket kommer att leva vidare ett tag till. EU har tydligen godkännt att dom 3 regeringarna kan ge garantier till långivare och andra. Norwegian klagar högt o skräder inte på vad dom tycker. Tycker INTE om dom som kan allt om allt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Tyvärr så verkar det som att liket kommer att leva vidare ett tag till. EU har tydligen godkännt att dom 3 regeringarna kan ge garantier till långivare och andra. Norwegian klagar högt o skräder inte på vad dom tycker. Var glad att liket lever. Nu får man bara hoppas på att det inte leks skyddad verkstad bara för att man blivit räddad för femtielfte gången. SAS hade väl en massa trevliga glansdagar på 80-talet där det utlovades pensioner både till höger och vänster. En totalrekonstruktion av bolaget skulle nog vara det bästa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Tyvärr så verkar det som att liket kommer att leva vidare ett tag till. EU har tydligen godkännt att dom 3 regeringarna kan ge garantier till långivare och andra. Norwegian klagar högt o skräder inte på vad dom tycker. Tro fan det! Här driver de ett relativt nytt företag, tjänar pengar och investerar. Bara löjligt att de måste konkurera med tre regeringar, skattepengar skall inte konkurera med privata företag. VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Jag tycker att hela nyhetsflödet har varit otydlig, vem vet vad som gäller? Ena säger att löner ska sänkas, den andre säger att det har man inte förhandlat med facket. De vet inte själv ens vad som är på gång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Var glad att liket lever. Nu får man bara hoppas på att det inte leks skyddad verkstad bara för att man blivit räddad för femtielfte gången. SAS hade väl en massa trevliga glansdagar på 80-talet där det utlovades pensioner både till höger och vänster. En totalrekonstruktion av bolaget skulle nog vara det bästa Det vore det enda rätta. Nuvarande SAS funkar inte. Gör om Gör rätt. Sälj allt utanför Skandinavien och alla extra flygbolag. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Tro fan det! Här driver de ett relativt nytt företag, tjänar pengar och investerar. Bara löjligt att de måste konkurera med tre regeringar, skattepengar skall inte konkurera med privata företag. Även om jag nu inte är direkt röd till färgen så tycker jag att "hela landet ska leva". SAS har länge flugit på olönsamma linjer och det har dom nästan varit tvungna till, lite som Public Service. Skulle man enbart välja ut lönsamma linjer så skulle nog Luleå vara den enda flygplatsen norr om Arlanda. Exempel från AB vilka inrikes linjer som kanske stänger är: Här är inrikesrutterna som är hotade Midlanda Kalmar Ronneby Ängelholm Fler kan läggas ner På sikt hotas även rutter där lågprisbolag tagit allt fler kunder, till exempel: Malmö Umeå Stockholm Personligen tycker jag att infrastrukturen i ett land som Sverige är väldigt viktig. Det är lite som sjukvård och skola, det bör inte enbart bygga på vinst. Hade Telia fått bestämma så hade man nog bara haft mobiltäckning i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala o.s.v att bygga master för att folk i Kaunisvaara ska kunna ringa är väl ointressant rent ekonomiskt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd November 12, 2012 Trådstartare Dela Inlagd November 12, 2012 Även om jag nu inte är direkt röd till färgen så tycker jag att "hela landet ska leva". SAS har länge flugit på olönsamma linjer och det har dom nästan varit tvungna till, lite som Public Service. Skulle man enbart välja ut lönsamma linjer så skulle nog Luleå vara den enda flygplatsen norr om Arlanda. Exempel från AB vilka inrikes linjer som kanske stänger är: Här är inrikesrutterna som är hotade Midlanda Kalmar Ronneby Ängelholm Fler kan läggas ner På sikt hotas även rutter där lågprisbolag tagit allt fler kunder, till exempel: Malmö Umeå Stockholm Personligen tycker jag att infrastrukturen i ett land som Sverige är väldigt viktig. Det är lite som sjukvård och skola, det bör inte enbart bygga på vinst. Hade Telia fått bestämma så hade man nog bara haft mobiltäckning i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala o.s.v att bygga master för att folk i Kaunisvaara ska kunna ringa är väl ointressant rent ekonomiskt. SAS är ju knappast ensam om att hålla igång inrikesflyget http://www.inrikesflygen.se/flyglinjer Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Skulle inte kvartalsrapporten samt sparpaketet släppas nu på morgonen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd November 12, 2012 Trådstartare Dela Inlagd November 12, 2012 Skulle inte kvartalsrapporten samt sparpaketet släppas nu på morgonen? http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=264247 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Live 10.00: Regeringen om läget för SAS SVT Forum sänder direkt Finansmarknadsminister Peter Norman och statssekreterare Erik Thedéen har presskonferens med anledning av den nya affärsplanen för SAS. http://www.svtplay.se/live/261424/svt-forum-mandag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 SAS är ju knappast ensam om att hålla igång inrikesflyget http://www.inrikesflygen.se/flyglinjer Avitrans och skyways kan du ju räkna bort från den listan. Avion Express är ganska specifikt "Reguljärflyglinjerna och fraktflygningarna trafikeras med fyra Saab 340 med 33 passagerarsäten" och verkar bara flyga från Storuman. Malmö Aviation, SAS och Norwegian är väl de bolagen som fungerar. Resterande fungerar väl som Alaskas postflyg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Avitrans och skyways kan du ju räkna bort från den listan. Avion Express är ganska specifikt "Reguljärflyglinjerna och fraktflygningarna trafikeras med fyra Saab 340 med 33 passagerarsäten" och verkar bara flyga från Storuman. Malmö Aviation, SAS och Norwegian är väl de bolagen som fungerar. Resterande fungerar väl som Alaskas postflyg Kullaflyg måste gå bra. I morgon 13/11 är 3 avgångar upp och 1 hem Fullbokade https://www.kullaflyg.se Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd November 12, 2012 Trådstartare Dela Inlagd November 12, 2012 Kullaflyg måste gå bra. I morgon 13/11 är 3 avgångar upp och 1 hem Fullbokade https://www.kullaflyg.se Hälsar pigge01 Kullaflyg är ett av bolagen i Sverigeflyg (http://www.sverigeflyg.se) som flyger på ett antal linjer med lönsamhet som tidigare bl.a SAS ansett olönsamma och lagt ner Skulle SAS sluta med inrikesflyg lär andra bolag ta över de linjerna och istället öka sin lönsamhet Men att som SAS flyga med dyra stora plan på små linjer med få passagerare i ett glest befolkat land som Sverige kan aldrig funka Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Men att som SAS flyga med dyra stora plan på små linjer med få passagerare i ett glest befolkat land som Sverige kan aldrig funkaHar en gång -93 flygit Bromma-Visby med SAAB 340 och är fortfarande hörselskadat. Samma var till Skövde, ush låt mig slippa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd November 12, 2012 Trådstartare Dela Inlagd November 12, 2012 Har en gång -93 flygit Bromma-Visby med SAAB 340 och är fortfarande hörselskadat. Samma var till Skövde, ush låt mig slippa Flög Hercules till Kanada. Inte roligt SAAB 340 är rena lyxen där De flesta av de lönsamma flygbolagen på mindre linjer flyger turboprob vilket är helt normalt. Rena jet-kärror är inte lönsamma i små versioner Canadair CRJ-100 har jag flugit mycket lokalt med nere i Europa på olika mindre linjer (t.ex Mynchen-Marseilles) och det är i och för sig en jet-kärra men är så trång att jag nästan får gå på knä i mittgången för att kunna röra mig (196 cm) och en normal pilotväska som handbagage är inte ens att tänka på för dom får inte plats i skåpen ovanför passagerarna och mina fötter/ben har inte plats att slåss med en väska under stolen framför Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Beträffande månadslöner för piloter så har jag fått uppfattningen att Ryan Air betalade mer än SAS betalar svenska piloter man har dock fler fygtimmar. På Ryan Air är man ju få betala 2000:- för att komma på anställningsintervju. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Även om jag nu inte är direkt röd till färgen så tycker jag att "hela landet ska leva". SAS har länge flugit på olönsamma linjer och det har dom nästan varit tvungna till, lite som Public Service. Skulle man enbart välja ut lönsamma linjer så skulle nog Luleå vara den enda flygplatsen norr om Arlanda. Exempel från AB vilka inrikes linjer som kanske stänger är: Här är inrikesrutterna som är hotade Midlanda Kalmar Ronneby Ängelholm Fler kan läggas ner På sikt hotas även rutter där lågprisbolag tagit allt fler kunder, till exempel: Malmö Umeå Stockholm Personligen tycker jag att infrastrukturen i ett land som Sverige är väldigt viktig. Det är lite som sjukvård och skola, det bör inte enbart bygga på vinst. Hade Telia fått bestämma så hade man nog bara haft mobiltäckning i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala o.s.v att bygga master för att folk i Kaunisvaara ska kunna ringa är väl ointressant rent ekonomiskt. Du har självfallet rätt, infrastruktur är en regerings ansvar att se till att den fungerar. Tyvärr är det ju så att gamla kolosser som SAS och SJ inte bara har en värdelös organisation där ingen avkrävs ansvar. De har dessutom kostnader som vida överstiger sina konkurrenter, och en servicenivå som är otidsenlig. Kanske läge att be Norwegian flyga på olönsamma linjer och sedan betala dem så de går plus, antagligen oerhört mycket billigare för skattebetalarna än SAS. Blir liksom lite löjeväckande när SAS VD slår sig för bröstet och berättar att han ämnar sänka sin lön med 20%, ja nu tjänar han bara 450% mer än t.e.x. Vd:n för Norwegian. Jag tror att om SAS tillåts falla, kommer det att komma nya och effektivare företag som tar vid, även på linjer där det kanske inte är enorm lönsamhet. VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 Kullaflyg är ett av bolagen i Sverigeflyg (http://www.sverigeflyg.se) som flyger på ett antal linjer med lönsamhet som tidigare bl.a SAS ansett olönsamma och lagt ner Skulle SAS sluta med inrikesflyg lär andra bolag ta över de linjerna och istället öka sin lönsamhet Men att som SAS flyga med dyra stora plan på små linjer med få passagerare i ett glest befolkat land som Sverige kan aldrig funka Det stora problemet med SAS på Ängelholm är att dom kör med för små plan. B737-600 när det behöver B737-800 på morgon och kväll. Detta kostar bara en flygvärdinna mera. Morgon och em. går bra. SAS behöver lära sig av Thai och Singapore. Bra service lönar sig. Återgå till 90-talets service ombord. Som nu är så ger man passagerarna till Kullaflyg och bussarna. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 12, 2012 Dela Inlagd November 12, 2012 @pigge01, Måste ha aktier i Kullaflyget Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu