Jump to content
IGNORERAD

Är SAS på väg i konkurs


Tallviking

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen

Jag tror, reservera, tror! Att många små flygplatser och flygbolag som trafikerar dessa har ett rejält glesbygdsstöd från staten.. Vet att Skyways innan dom konkade flög väldig tätt mellan avgångarna till tex Borlänge... Så jävla långt är det inte mellan Borlänge och Stockholm att det behövs 4-5 flighter per dag med 3-10 passagerare per flight, och i slutändan tror jag inte ens glesbygdsstöd kan rädda flygbolagen..

Jag tycker det vore oerhört tragiskt om SAS konkade mest för att jag lider med markpersonalen som jobbar där och som jag kan identifiera mig med eftersom jag jobbar åt en konkurrent till SGS (SAS Ground Service). Tycker det är lite komiskt, men ändå helt i den anda som SAS har utvecklats till, att man vill sälja ut en av de få avdelningar som faktiskt generar i vinst. Dels har SAS rejäl rabatt på kringservice genom sitt egna handlingsbolag och dels så drar SGS in pengar till SAS genom att handla främst Star Alliance-kunder men även vissa externa kunder.

Är det något som SAS bör göra så är det att sparka 99 % av allt sitt kontorsfolk, lägga ner olönsamma linjer och skrota både allt vad MD-80 och Boeing 737-600 heter.. Flyg på lönsamma linjer med plan som är ekonomiska, typ 737-800 med winglets, som det också tog tid för SAS-ledningen att fatta att det sparar 3-4 % bränsle och som med långa stillestånd som följd eftermonterades på SAS flygplan..

Det känns som att vad SAS än gör för satsning så blir det fel, kanske vore läge att köpa över Norwegians VD. Dubbla hans nuvarande lön och X antal miljoner skulle sparas gentemot nuvarande VD´s lön och resultatet skulle nog inte låta sig vänta på..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    23

  • Vaxet

    20

  • Khun Ken

    20

  • Tallviking

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ambulansavtalet är bra godvill får SAS!

Hälsar pigge01

Goodwill är bra, genererar tyvärr inga vettiga pengar.

Tyvärr så tror jag det är kört, har lite funderingar på att ta en chans med aktie köp kan bli mycket bra om kk kan undvikas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och de fortsätter: svt.se

Piloterna ger SAS ett bud

SAS-förhandlingarna fortsätter Pilotföreningarna har överlämnat ett bud till SAS-ledningen, men budet är inte i närheten av att uppfylla kraven.

Publicerad 18 november 2012 - 07:09

– Uppdaterad 18 november 2012 - 09:11

Vid SAS-förhandlingarna i Köpenhamn överlämnade pilotföreningarna i Sverige, Danmark och Norge natten till söndagen ett bud till bolaget.

Piloternas bud till SAS är inte i närheten av att uppfylla ledningens krav och förhandlingarna fortsätter, erfar den danska nyhetsbyrån Ritzau.

Från förhandlingarna mellan kabinfacket och SAS rapporteras dock framgångar.

-Vi upplever en lyhördhet från SAS sida, säger en personalkälla till Ritzau.

"Tillmötesgår på alla områden"

"Strax efter midnatt överlämnade pilotföreningarna ett bud till SAS som tillmötesgår SAS på alla de områden som efterfrågats, och som gör att förhandlingarna ska kunna avslutas på ett framgångsrikt sätt", säger Jens Lippestad, ordförande för de norska SAS-piloterna och pilotföreningarnas förhandlingsledare.

Förhandlingarna i Köpenhamn inleddes i fredags och väntas pågå hela helgen. SAS har kallat till styrelsemöte under söndagen för att ta ställning till om det finns förutsättningar för att driva bolaget vidare. SAS ledning har sagt att de fackliga förhandlingarna måste vara klara till dess.

SAS har vägrat avslöja både tid och plats för mötet som kan avgöra bolagets framtid.

TT

post-7521-0-38577800-1353227179.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som ser vissa likheter med Grekland?

"De anställdas traktamenten vill man också försämra. De ska i framtiden följa de tabeller staten bestämt för olika länder.

* De anställda ska ha max 195 arbetsdagar per år. Och en heltidsanställd ska kunna tjänstgöra som mest 47,5 timmar under en sjudagarsperiod.

* Företaget vill också att den flygande personalen i framtiden ska han 37 kalenderdagars semester per år. Svensk kabinpersonal har ytterligare fem semesterdagar, i broschyren kallade F7-dagar, som ska hanteras som den vanliga semestern.

* SAS vill också förändra pensionen så att villkoren är jämförbara med andra på den skandinaviska arbetsmarknaden"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall SAS och andra bolag överleva på en konkurrerande tuff marknad, så måste även SAS personal också konkurrensutsättas. Det går inte att ha piloter och ledning som har rejält högre ersättningar än andra.

Däremot skall man inte gå under de risktäckande avtal som finns.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att SAS piloterna inte är överbetalda jämfört med andra bolags piloter, däremot så ligger kabinpersonalen i topp.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Cervenskas krönika är klockren som audirs2 länkade till. Man har igentligen gjort det mesta rätt, men när någon annan fick en "bra ide" ändrades marknaden radikalt och man kunde inte hänga med. Kvartals ekonomin, där det viktigaste är kortsiktiga vinster hjälper till att förrvärra det hela, nu är väl mest frågan om skeppet sjunker i morgon eller man kan hålla liv i SAS någon eller några månader till, vi är dessutom troligen mitt i en rejäl lågkonjuktur så

oddsen inte så stora.

Sen kommer bristen på billig olja, (peak oil) att sänka massflyg turismen ganska snart ändå men innan det kommer flygbolagen att konkurerra ihjäl varandra i priskrig så det gäller att passa på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka går i borgen för ett företag som väntas konka inom kort?

Jag kan göra det, hur mycket ska de låna? Bara garant!
Link to comment
Dela på andra sajter

Åker med SAS nu på fredag 23/11 till Kastrup sen vidare till Bangkok med TG-951.

Löste för säkerhets skull en tågbiljett till Kastrup härom dan. Livrem och hängslen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Styrelsen sitter i krismöten idag så det kan röra sig om timmar innan ett besked kommer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Styrelsen sitter i krismöten idag så det kan röra sig om timmar innan ett besked kommer

Delar av styrelsen lämnade mötet i alla hast kl 17.30 enl media....så det ser nog rätt mörkt ut.

Edit: samtidigt(17.36) sägs det att pilotfacken kommit med ett nytt bud....så det är nog nära nu, typ sudden death

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka går i borgen för ett företag som väntas konka inom kort?

Ingen, därför ett "reningsbad" förhandlas just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar lite.

Om anställda var tvungna och gå ner drastiskt i lön så skulle väl tappet till andra bolag som erbjuder högre lön bli stort?

Därmed skulle man hamna i en återvändsgata utan kvalificerad personal.

En annan sak är om de är överbetalda och går ner till normal nivå jämfört med övriga.

De 11 miljarder som de fick förra gången vart tog dessa vägen.

Luktar skit om ledningen tycker jag.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar lite.

Om anställda var tvungna och gå ner drastiskt i lön så skulle väl tappet till andra bolag som erbjuder högre lön bli stort?

Därmed skulle man hamna i en återvändsgata utan kvalificerad personal.

En annan sak är om de är överbetalda och går ner till normal nivå jämfört med övriga.

De 11 miljarder som de fick förra gången vart tog dessa vägen.

Luktar skit om ledningen tycker jag.

Kan Panaxia vara med i leken? :crazy::ahh:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS säger nej till piloternas bud enligt Danska TV2. Ser inte så ljust ut...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka går i borgen för ett företag som väntas konka inom kort?

Vilka säljer på kredit till ett bolag som gör på detta viset?

Dom kanske inte får betalt.

För varor och tjänster.

Begär direkt betalning och säg upp alla krediter.

Då får vi se hyr nära det är.

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nyss reklam på TV för SAS,ett punktligt bolag som värnar om passagerarnas komfort :crazy:

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigge

Du har rätt. Det är skitlätt att kringgå. Jag tar ett exempel. En städare får byta namn till Kontorsstädare. Men vi behöver bara hälften och till lägre lön varesegod att söka den nya tjänsten eller gå . Då får du det avtalet ger. Så gjordes i det kommunala bolaget jag arbetade i. Man byter bara namn på tjänsterna . Då får personalen söka dom nya tjänsterna. Eftersom dom är nya blir lönen ny. Kan förr bli högre. Men i dagens konjuktur är det inte troligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar lite.

Om anställda var tvungna och gå ner drastiskt i lön så skulle väl tappet till andra bolag som erbjuder högre lön bli stort?

Därmed skulle man hamna i en återvändsgata utan kvalificerad personal.

En annan sak är om de är överbetalda och går ner till normal nivå jämfört med övriga.

De 11 miljarder som de fick förra gången vart tog dessa vägen.

Luktar skit om ledningen tycker jag.

Åtminstonne för en par år sedan fanns det riktigt bra om piloter. Det är ett drömjobb för många killar så många finansierar utbildning med egna pengar och står sedan på kö för alla möjliga pilotjobb. De andra jobben är väl heller inte så svårt att få in ersättare för om det skulle bli strömhopp pga dålig lön.

Hade det varit flygledare hade det varit ett svårt slag att tappa några erfarna, men de som jobbar på planen finns det nog överskott på ersättare till.

Ledningen och styrelsen har gjort fel saker pga av att de trott på att affärsresenärerna ska rusa in och betala hur höga priser för biljetter som helst bara de hållit nog hög servicegrad. Med facit ihand så är det ju lågprisbolagen som kallar kunderna för idi*ter som har håvat in pengarna. Det kanske bor en liten masochist i flygresenärer ändå, som accepterar en hel del shit för att tjäna lite pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...