Jump to content
IGNORERAD

Är SAS på väg i konkurs


Tallviking

Recommended Posts

Hur många miljarder kronor vill du vi skall ta från skola och vårdsektorn för att överbetalda piloter, värdelösa chefer och en värdelös organisation skall gå skadelösa ur detta elände.

Personligen anser jag typ 0 kronor.

Hurvida SAS är ett staligt bolag eller inte kan man ju diskutera då 50% är privat ägt.

Sen är det ju betydligt fler fodringägare än chefer och piloter som drabbas av en konkurs.

Ett av SAS största problem har varit att man måste på alla plan förhandla med tre olika fackförbund, ett för varje land.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    23

  • Vaxet

    20

  • Khun Ken

    20

  • Tallviking

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

VD-ar har höga löner och bonusar

Ledningen tjänar oerhört för mycket på SAS, det gör dock även piloter och övrig personal.

För mycket vadå?

Jo i förhållande till samma arbete på ett annat företag, kommer vara många som aldrig får det lika bra någonsin lönemässigt om SAS klappar igen.

Vems fel är det då, enligt mig både ledningen, facket och de anställda. Alla har bara sett till sig själva och skitet i företaget de arbetar på.

Tre länders regeringar har ju alltid gått in och räddat det sjunkande skeppet trots att eländet började redan på 80 talet, med Janne Karlssons vidlyftiga hotellaffärer.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurvida SAS är ett staligt bolag eller inte kan man ju diskutera då 50% är privat ägt.

Sen är det ju betydligt fler fodringägare än chefer och piloter som drabbas av en konkurs.

Ett av SAS största problem har varit att man måste på alla plan förhandla med tre olika fackförbund, ett för varje land.

Många förhandlingar blir det med alla de plan som SAS har.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du fel!!

Detta förekommer i stor omfattning i Sverige.

Det nya företaget köper upp det dom vill ha.

Dom kan ha sitt säte i annat land tex Island.

Sedan erbjuds de anställda att söka jobben i det nya företaget..

Till lägre löner.

Las: har inget med detta att göra.

Hälsar pigge01

Ja var det inte snack om estnisk personal för ett tag sedan?

Äve Finnair har tittat på dettta!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Släng ut danskarna så blir det bra biz.

Vinsten blir mindre gnäll, mindre strejk, normala löner och mer pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledningen tjänar oerhört för mycket på SAS, det gör dock även piloter och övrig personal.

För mycket vadå?

Jo i förhållande till samma arbete på ett annat företag, kommer vara många som aldrig får det lika bra någonsin lönemässigt om SAS klappar igen.

Vems fel är det då, enligt mig både ledningen, facket och de anställda. Alla har bara sett till sig själva och skitet i företaget de arbetar på.

Tre länders regeringar har ju alltid gått in och räddat det sjunkande skeppet trots att eländet började redan på 80 talet, med Janne Karlssons vidlyftiga hotellaffärer.

Dom hotellen som SAAb,,,,,,öhh Sas sålde går som tåget nu! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng ut danskarna så blir det bra biz.

Vinsten blir mindre gnäll, mindre strejk, normala löner och mer pengar.

Så är det ju, även om ingen i SAS vågar säga det.

Under 90 talet hade man ca 35 vilda strejker på SAS i Danmark, detta trots att deras löner redan då var högre än hos konkurrenterna.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom hotellen som SAAb,,,,,,öhh Sas sålde går som tåget nu! :crazy:

Vist är det så, nu är ju ägarna företag som kan driva......ja just det, kan driva företag.

Har en mycket nära vän som arbetade på SAS under 70, 80 och halva 90 talet.

Han brukar säga att där gjorde man så lite som möjligt, tjänade mer än alla andra och var ändå inte nöjda.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja var det inte snack om estnisk personal för ett tag sedan?

Äve Finnair har tittat på dettta!

Ja så gör åkarna och speditionsföretag i dag

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så gör åkarna och speditionsföretag i dag

Hälsar pigge01

Norwegians personal för långdistansflygningarna till bl.a. Bangkok och NY är anställda i Thailand.

En verklighet som drabbar Svensson dagligen numera, om vi inte är bättre och kunnigare utan bara dyrare, då är det kört, och där är vi uppenbarligen nu.

Tiden då vi var överlägsna kunskapsmässigt i förhållande till fattiga länders medborgare är förbi, och nu står Svensson och undrar varför t.e.x. Ericsson lägger ner i Sverige och nästan 25 000 arbeten har tagits bort, emedan det fortfarande är drygt 40 000 anställda på företaget, samma som innan neddragningarna i Sverige.

Bara det att de anställda inte bor i Sverige utan i andra länder.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Norwegians personal för långdistansflygningarna till bl.a. Bangkok och NY är anställda i Thailand.

Blir Bangkok base för New Yorks Long haul också? Det vet jag att det blir för Bangkok flyg.
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir Bangkok base för New Yorks Long haul också? Det vet jag att det blir för Bangkok flyg.

Om jag fattat det hela rätt så blir det så.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Norwegians personal för långdistansflygningarna till bl.a. Bangkok och NY är anställda i Thailand.

En verklighet som drabbar Svensson dagligen numera, om vi inte är bättre och kunnigare utan bara dyrare, då är det kört, och där är vi uppenbarligen nu.

Tiden då vi var överlägsna kunskapsmässigt i förhållande till fattiga länders medborgare är förbi, och nu står Svensson och undrar varför t.e.x. Ericsson lägger ner i Sverige och nästan 25 000 arbeten har tagits bort, emedan det fortfarande är drygt 40 000 anställda på företaget, samma som innan neddragningarna i Sverige.

Bara det att de anställda inte bor i Sverige utan i andra länder.

Men fucket mullrar redan om att lönerna skall höjas rejält med minst 3% per år! Finns inge konkurens från billiga länder hävdar dom! :not_i:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Destination Philippines

Har jobbat ca 20 år på SAS, slutade 2006 som SAS ser ut i idag så tror jag nog att en kk är det enda rätta, allt är gammalt på SAS, ägarstruktur, tänk,organisation, flygplan, markutrustning och personal, bäst före datumet har gått ut och alla satsningar man gjort har gått fel och nästan allt man kan sälja har man sålt. Personligen så tycker jag att SAS fokus på Kastrup har varit fel, Svenskar och Norrmän har tvingats åka via CPH och göda SAS danska del där kostnaderna är höga och produktiviteten lägre. Svenskarna i SAS har högts produktivitet och lägst kostnad men politik har fått styra då SAS Kastrup är en av Danmarks största arbetsgivare.

Finns andra bolag som kan fylla tomrummet efter SAS och skulle inte förvåna mig om ngt nytt växer fram ur spillorna efter SAS.

Jobbade senare på Skyways och det konkade snabbt och lustigt 22maj i år, i en konkurs så går staliga lönegarantin in och ersätter med upp till 176.000 under uppsagningstiden. Sparad komp och semester är det stor risk att man blir av med, själv så förlorade ca totalt 1 månad komp + semester, innevarande semester intjänad år 1 betalas ut och det ingår i lönegarantin.

Hade tur och han aldrig bli arbetslös fick direkt jobb inom fraktflyget.när jobbet i konkursboet var avklarat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurvida SAS är ett staligt bolag eller inte kan man ju diskutera då 50% är privat ägt.

Sen är det ju betydligt fler fodringägare än chefer och piloter som drabbas av en konkurs.

Ett av SAS största problem har varit att man måste på alla plan förhandla med tre olika fackförbund, ett för varje land.

Räcker det verkligen? Har för mig att jag såg en siffra på 37 olika fackföreningar som SAS hade att förhandla med spridda på 3 länder...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker det verkligen? Har för mig att jag såg en siffra på 37 olika fackföreningar som SAS hade att förhandla med spridda på 3 länder...

Det stämmer säkert, vad jag menade var tre förbund per personal kategori

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.di.se/artiklar/2012/11/11/sas-hotar-med-konkurs/

Enl media ska 1 000 personer sägas upp och övriga sak sänka lönen med 25%

t.ex från 33 000 till 27 000 DKR

Mindre semester och sänkt lön

Kabinpersonalen i Danmark har enligt Björnelid ställts inför flera nya villkor om sänkta löner, mer arbetstid och inskränkt semester.

Bland annat ska lönen sänkas med 25 procent, maximalt antal arbetstimmar ska ökas till 60 timmar per vecka och rätten till

sommarsemester minskas till två veckor

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många miljarder kronor vill du vi skall ta från skola och vårdsektorn för att överbetalda piloter, värdelösa chefer och en värdelös organisation skall gå skadelösa ur detta elände.

Personligen anser jag typ 0 kronor.

Visst är det sjukt.

Pensionerna ligger med någon AP-fond i SAS, är det sunda investeringar av pensionspengar?

Norwegian anser att det är otillåten konkurens att tre länder ska gå in och stötta SAS med pengar. Så åtminstonne Norge kan vi nog räkna bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av ren nyfikenehet.

Nån nämnde i början av tråden att SAS-piloter har betydligt högre lön än på andra flygbolag.

Vad tjänar en SAS-pilot och vad tjänar en pilot hos konkurrenterna ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...