Jump to content
IGNORERAD

Är SAS på väg i konkurs


Tallviking

Recommended Posts

  • Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    23

  • Vaxet

    20

  • Khun Ken

    20

  • Tallviking

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo, det hade jag allt koll på att dom har varit ensamma på några linjer, men få det till monopol.. det låter det...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att försöka sälja av delar och låta någon annan konka dom delarna kan man rullande föryngra och bli av med gamla höga löner och avtal.

Oklart varför dom gör det fem i tolv dock.

Konken blir ju i praktiken rekonstruktion.

Saab style.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ens Lufthansa är intresserade längre. Man skulle sålt bolaget för länge sedan medans det fortfarande hade något intressant som någon vill ha

Nu har dom ingen egen nisch eller funktion som någon vill ha utan bara kass förmåga att konkurrera på linjer med stenhård konkurrens

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du fel!!

Detta förekommer i stor omfattning i Sverige.

Det nya företaget köper upp det dom vill ha.

Dom kan ha sitt säte i annat land tex Island.

Sedan erbjuds de anställda att söka jobben i det nya företaget..

Till lägre löner.

Las: har inget med detta att göra.

Hälsar pigge01

Om ett företag köper upp ett annat så har anställda rätt till alla förmåner och lön som tidigare.

Allt annat är lagbrott. Läs om LAS villkor vid övertagande och uppköp av företag

Däremot om facket förhandlar att löner ska sänkas då är det annat.

Då ska man inte vara med i facket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ett företag köper upp ett annat så har anställda rätt till alla förmåner och lön som tidigare.

Allt annat är lagbrott. Läs om LAS villkor vid övertagande och uppköp av företag

Däremot om facket förhandlar att löner ska sänkas då är det annat.

Då ska man inte vara med i facket.

LAS gäller väl bara för företag i Sverige ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det hade jag allt koll på att dom har varit ensamma på några linjer, men få det till monopol.. det låter det...

Rock on!

Inte monopol men luftfartsverket / SAS kunde göra det svårt för andra flygbolag att operera.

Främst minns jag Transwede på 90 talets början. Tror att det var första som försökte utmana SAS inrikes.

Jag flög 20-30 gånger Luleå-Arlanda på den tiden, alltid med Transwede

Link to comment
Dela på andra sajter

LAS gäller väl bara för företag i Sverige ?

Det finn EU regler för detta också som är starkare än LAS

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Hur många miljarder kronor vill du vi skall ta från skola och vårdsektorn för att överbetalda piloter, värdelösa chefer och en värdelös organisation skall gå skadelösa ur detta elände.

Personligen anser jag typ 0 kronor.

Det är inte den "värdelösa organisationen" som jag vurmar om när jag inte tycker att en konkurs är en bra väg ut. Jag tänker på resenärer, leverantörer mm. En konkurs drabbar ju också skattebetalarna i form av statliga lönegarantier mm. Det är väl lämpligare att ägarna tar sitt ansvar, de är ju trots allt de som har låtet detta gå för långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det hade jag allt koll på att dom har varit ensamma på några linjer, men få det till monopol.. det låter det...

Rock on!

Nog var det monopol alltid, även om det inte var uttalat, t.e.x. Axamo flygplats i Jönköpng, Karlstad flygplats och Umeå avslog ett antal ansökningar från andra bolag att få flyga dit.

Eller rättare sagt. Luftfartsverket, en statlig myndighet, samma stat som äger SAS avslog dessa ansökningar.

Finns massor med fler exempel, även för utrikesflygningar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon av oss har ett företag med samma siffror som SAS skulle skatteverket nog satt oss i putten direkt. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finn EU regler för detta också som är starkare än LAS

Om någon annan köper upp konkursade SAS då kommer det att gå under rubrik företag övertagande.

Men om det startas helt nytt bolag utan att konkursboet köps upp då kan man nyanställa på nya villkor.

Eventuella inköp av maskiner och verktyg som säljis av konkursförvaltaren räknas inte som övertagande.

Om övertagande skär så gäller i ett år tur och ordning vid återanställning

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att de bankerna kräver en statlig garanti för dom lånen och svenska staten är nu tveksam till att ge den garantin och riskera skattebetalarnas pengar

Eftersom staten också är stor aktieägare i SAS kommer staten förlora pengar på en konkurs. Dock kanske det inte regeringen vill riskera mer?

För mig är det helt osannolikt att det inte gått att sälja, rekonstruera SAS - att de förlorar pengar är ju inget nytt, så har det varit i många år. Nu har handlingsförlamningen kanske lett till att alla värde går upp i rök. Kanske skulle se om det går att köpa nått för bonuspengarna i deras shopp idag, jag har 16000 poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finn EU regler för detta också som är starkare än LAS

Om ett företag köper upp ett annat så har anställda rätt till alla förmåner och lön som tidigare.

Allt annat är lagbrott. Läs om LAS villkor vid övertagande och uppköp av företag

Däremot om facket förhandlar att löner ska sänkas då är det annat.

Då ska man inte vara med i facket.

Det finnes vägar att kringgå detta.

Kolla i verkligheten

dom köper inte hela bolaget. Bara innehållet.

Bolaget finnes kvar.

Med det som det nya inte vill ha.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon annan köper upp konkursade SAS då kommer det att gå under rubrik företag övertagande.

Men om det startas helt nytt bolag utan att konkursboet köps upp då kan man nyanställa på nya villkor.

Eventuella inköp av maskiner och verktyg som säljis av konkursförvaltaren räknas inte som övertagande.

Om övertagande skär så gäller i ett år tur och ordning vid återanställning

Detta är en av alla vägar som finnes.

De anställda har förtur i ett år i detta fall.

Men inte till samma avtal!!

Nytt bolag = Nya Avtal!!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en av alla vägar som finnes.

De anställda har förtur i ett år i detta fall.

Men inte till samma avtal!!

Nytt bolag = Nya Avtal!!

Hälsar pigge01

Om facket går med på att sänka villkoren så är det ja.

Men annars får anställda samma villkor Enlig LAS.

Pigge jag har jobbat facklig med de här frågorna många år.

Sedan gick jag ur facket för att förbundet IF Metall med herr Stefan L. som vill vara statsminister nästa val körde över oss många gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen ide att käfta om fackliga frågor. Facket har blivit så tandlös att jag undra varför betalar

man 600 SEK för ingenting, dessutom tvingas man till viss försäkringsbolag ! Så öppna gärna

ny tråd för fackliga frågor kring SAS konkurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om facket går med på att sänka villkoren så är det ja.

Men annars får anställda samma villkor Enlig LAS.

Pigge jag har jobbat facklig med de här frågorna många år.

Sedan gick jag ur facket för att förbundet IF Metall med herr Stefan L. som vill vara statsminister nästa val körde över oss många gånger.

Vad har Facket för val ?!

Om dom inte vill så är det inget nytt bolag.

Alla blir arbetslösa i SAS.

Avtal finnes att utveckla Malmö A. , Kullaflyg mfl.

Så rikt avtal finnes.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom konkursen är oundviklig så anställda behöver inte sänka löner och villkor för det kommer att drabba de ifall de blir a-lösa.

Kommer VD och styrelsen att avstå sina löner och förmåner? det tror jag inte.

Bonus system för VD innebär hög ersättning oavsett bolagets resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...