Jump to content
IGNORERAD

Är SAS på väg i konkurs


Tallviking

Recommended Posts

Låter som att sas kommer att konkurrera med norwegian i första hand och lite ryanair, och med tanke på den senaste tidens besparingar på vad som ingår i en biljett så får man väl kalla "nya" sas ett renodlat lågprisbolag tyvärr.

Tror inte det Bibben, om någon månad har Danskarna upptäckt att de verkligen får mindre pengar i lönekuvertet och vipps så har vi en vild strejk, sådär lagom inför jul.

Om inte SAS splittas i snar framtid skall jag suga av NoBuzz(gillar han med nä, det vill jag inte göra), Danska piloter tjänar 40-100 % mer än svenska, och Norska mitt emellan, gissa vilka som är minst nöjda eller faktiskt missnöjda, inte svenskar och norskar...

Ifrågasättande om varför Danmark alltid får kosta och de andra två länderna skall dra in dessa stålar kommer att splittra bolaget inom ett år, såvida inte SAS får ett enormt uppsving och tar marknadsandelar, men det finns det nog ingen som tror, inte ens inom SAS.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    23

  • Vaxet

    20

  • Khun Ken

    20

  • Tallviking

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tror inte det Bibben, om någon månad har Danskarna upptäckt att de verkligen får mindre pengar i lönekuvertet och vipps så har vi en vild strejk, sådär lagom inför jul.

Om inte SAS splittas i snar framtid skall jag suga av NoBuzz(gillar han med nä, det vill jag inte göra), Danska piloter tjänar 40-100 % mer än svenska, och Norska mitt emellan, gissa vilka som är minst nöjda eller faktiskt missnöjda, inte svenskar och norskar...

Ifrågasättande om varför Danmark alltid får kosta och de andra två länderna skall dra in dessa stålar kommer att splittra bolaget inom ett år, såvida inte SAS får ett enormt uppsving och tar marknadsandelar, men det finns det nog ingen som tror, inte ens inom SAS.

OK, skrev inte att jag trodde det skulle bli nåt framgångsrikt koncept som jag tror på men är min tolkning av vad de meddelat hittills. Håller med dig till fullo, tror inte att sas kommer överleva länge till, tyvärr.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag håller med Waxet till hundra%, det går inte att ha tre stora kontor som ska bestämma om hur det ska vara och remisser hela tiden för att gå den riktiga vägen igenom hela SAS herakin. Ingen splitring inget mera SAS vem blir gladast då ?

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Sälj skiten till Ryssarna!!

Nja, planen är väl närmast att asfaltera upp Gotland och göra det till SAS nya hub......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag håller med Waxet till hundra%, det går inte att ha tre stora kontor som ska bestämma om hur det ska vara och remisser hela tiden för att gå den riktiga vägen igenom hela SAS herakin. Ingen splitring inget mera SAS vem blir gladast då ?

MVH

Sakaeo

Och mera fackföreningar än passagerare. :crazy:
Link to comment
Dela på andra sajter

2012-11-19

Så mycket tjänar SAS-personalen

Alla fackförbunden har nu gått med på SAS-ledningens sparkrav.

Piloterna tvingades gå med på stora eftergifter – men de tjänar fortfarande en bra bit mer än sina kollegor på lågprisbolaget Norwegian.

SAS svenska piloter:

Snittlön inklusive helg- och OB-tillägg: ca 65 000 kr/mån.

Oerfaren styrman: ca 25 000 kr/mån.

Erfaren kapten: upp till ca 95 000 kr/mån

SAS danska piloter:

45 000 - 135 000 svenska kronor/mån.

SAS norska piloter: Ligger ungefär mittemellan sina skandinaviska kollegor.

Enligt det nya avtalet måste SAS-piloterna avstå en månadslön per år samt utstå en "kraftig reduktion på löneskalan" och utökade arbetstider.

Lågprisbolaget Norwegians pilotlöner:

25 000 - 75 000 kr/mån.

Timanställd svensk SAS-kabinpersonal: 140 kr/tim (sänkt från 150 kr/tim i nya avtalet).

Facket Unionen kunde på måndagen inte berätta vad deras fast anställda kabinpersonal tjänar, men deras lön sänks inte i nya avtalet, enligt pressansvariga Maria Mirsch.

Däremot utökas arbetsveckan till 47,5 timmar över sju dagar, lönerna fryses i två år, traktamentet sänks och pensionsåldern höjs till 65 år.

Aftonbladet.se
Link to comment
Dela på andra sajter

Mera från Dn

Sas Pris Stol Km gla Avtalet 78 öre km Nya 71 öre/km

Norv. 42 öre/km

Ryan Ca. 25 öre/km En viss skilnad Dock Sas har nordisk pers ej inhyrd P som de andra

Om Sas går i KK vem får då betala för de arbetslösa Hur mycket inrikes blir kvar osv

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag håller med Waxet till hundra%, det går inte att ha tre stora kontor som ska bestämma om hur det ska vara och remisser hela tiden för att gå den riktiga vägen igenom hela SAS herakin. Ingen splitring inget mera SAS vem blir gladast då ?

MVH

Sakaeo

Jag håller med ett kontor i mitten skulle räka gott.

Borås ligger då bra till nära till Landvetter.

ungefär lika långt till de tre huvudstäderna. .

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med ett kontor i mitten skulle räka gott.

Borås ligger då bra till nära till Landvetter.

ungefär lika långt till de tre huvudstäderna. .

Hälsar pigge01

Måste givetvis ligga i en storstad, Stockholm utan tvekan..Arlanda måste sträva efter att bli Skandinaviens nav då det gäller resande, det har vi i Sverige allt att tjäna på!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste givetvis ligga i en storstad, Stockholm utan tvekan..Arlanda måste sträva efter att bli Skandinaviens nav då det gäller resande, det har vi i Sverige allt att tjäna på!

Varför detta`?

Löner och hyror är billigare om man inte ligger i storstäder.

Vårt företag har inläsnings centralen i Strömsund.

Försäkringskassan har sin i Östersund.

Storstäder skall det bara vara de som måste vara på orten.

Inte den administrativa delen!

Den vara i vilken liten ort.

Bara det blir billigt.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är inte alltid så billigt, att flytta administration till nya orter om man redan har sin personalstab på en ort.

Många medarbetare måste flytta eller sägas upp till dyra kostnader. Rekrytera nya medarbetare kostar mycket pengar och tid.

Vid nyetablering är det väl att beakta att verka på mindre orter.

Jag skulle tro att inläsningscentralerna i Strömsund (mest statliga kunder), resp. Försäkringskassan har blivit till av regionalpolitiska skäl och med stort statsstöd när försvaret lade ned sin regementen i Jämtland.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför detta`?

Löner och hyror är billigare om man inte ligger i storstäder.

Vårt företag har inläsnings centralen i Strömsund.

Försäkringskassan har sin i Östersund.

Storstäder skall det bara vara de som måste vara på orten.

Inte den administrativa delen!

Den vara i vilken liten ort.

Bara det blir billigt.

Hälsar pigge01

Du har delvis rätt, men vissa kontor måste nog ligga lite mer attraktivt för att kunna attrahera kvalificerad personal, tex en inläsningscentral eller liknande tror jag har större urval vad det gäller personal.

Att du som skåning spretar mot är förståeligt pga av er närhet till Köpenhamn.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alla som kan klara sig på Kulla Flyg och Thai Int.

En del har det väldigt bra..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har delvis rätt, men vissa kontor måste nog ligga lite mer attraktivt för att kunna attrahera kvalificerad personal, tex en inläsningscentral eller liknande tror jag har större urval vad det gäller personal.

Att du som skåning spretar mot är förståeligt pga av er närhet till Köpenhamn.

Nej bara erfarenheter på det företag jag jobbar på.

Att samla allt i Solna, Malmö och Göteborg,

Gav negativa och stora problem.

Var vissa funktioner finnes är oväsentligt i dag.

Bara företaget inte tappar för mycket kompetent personal.

Personavdelningen kan sitta utsprid i dag

Telefon och data finnes

Bokningscentraler kan / ska finnas på / i glesbygd.

5-10 pers på varje ställe mm.

Inte i Storstäder p.g.a. lokal kostnader mm.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick detta på min E-post idag!

Välkommen ombord

SAS är ett flygbolag med en ny framtid. En resa vi nu startat och kan göra tillsammans tack vare allas hårda arbete, viljeinsatser och uppoffringar.

Tack för att du flyger med oss! Det är ditt förtroende och stöd som gör att vi kommer kunna utveckla SAS ännu mer, expandera och fortsätta arbeta för att göra ditt resande ännu smidigare.

Under kommande dagar utökar vi Nordens största utbud av flygresor med möjligheten att boka resor på 37 nya flyglinjer. Totalt startar vi 45 nya linjer fram till sommaren. Vår flygresesajt kommer att bli ännu bättre och vi fortsätter att utveckla lösningar som förenklar resandet. Besök oss löpande på sas.se för mer information om våra nyheter.

Varmt välkommen ombord!

Hälsningar

SAS EuroBonus

Nu går dom med håven!!

Hölsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick detta på min E-post idag!

Välkommen ombord

SAS är ett flygbolag med en ny framtid. En resa vi nu startat och kan göra tillsammans tack vare allas hårda arbete, viljeinsatser och uppoffringar.

Tack för att du flyger med oss! Det är ditt förtroende och stöd som gör att vi kommer kunna utveckla SAS ännu mer, expandera och fortsätta arbeta för att göra ditt resande ännu smidigare.

Under kommande dagar utökar vi Nordens största utbud av flygresor med möjligheten att boka resor på 37 nya flyglinjer. Totalt startar vi 45 nya linjer fram till sommaren. Vår flygresesajt kommer att bli ännu bättre och vi fortsätter att utveckla lösningar som förenklar resandet. Besök oss löpande på sas.se för mer information om våra nyheter.

Varmt välkommen ombord!

Hälsningar

SAS EuroBonus

Nu går dom med håven!!

Hölsar pigge01

De bör nog se över sina tilltänkta satsningar på nya europalinjer, det är just där som de får piska av lusekoftorna och guinness drickarna...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS är ett flygbolag med en ny framtid. En resa vi nu startat och kan göra tillsammans tack vare allas hårda arbete, viljeinsatser och uppoffringar.

Tack för att du flyger med oss! Det är ditt förtroende och stöd som gör att vi kommer kunna utveckla SAS ännu mer, expandera och fortsätta arbeta för att göra ditt resande ännu smidigare.

Under kommande dagar utökar vi Nordens största utbud av flygresor med möjligheten att boka resor på 37 nya flyglinjer. Totalt startar vi 45 nya linjer fram till sommaren. Vår flygresesajt kommer att bli ännu bättre och vi fortsätter att utveckla lösningar som förenklar resandet. Besök oss löpande på sas.se för mer information om våra nyheter.

Varmt välkommen ombord!

Hälsningar

SAS EuroBonus

P.S. Håll utkik - redan nu på torsdag startar en kampanj med fantastiska priser till spännande resmål!

Fanns i min mailbox också. Jag skulle önska att kabinpersonalen blir mera service "minded". En portion ödmjukhet skulle också behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändrar inte SAS på service inställningen och på service tänket.

Så kan dom lägga ner.

Sura och slöa Flygvärdinnor bör söka, annat jobb på annat håll.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Irländarna går bra ekonomiskt utan service...

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändrar inte SAS på service inställningen och på service tänket.

Så kan dom lägga ner.

Sura och slöa Flygvärdinnor bör söka, annat jobb på annat håll.

Hälsar pigge01

Vem annan vill ha dom, i varje fall tror jag inte att så många andra har kvar kabinpersonalen tills de fyller 65 år.

De vill väl inte sänka sin lön heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem annan vill ha dom, i varje fall tror jag inte att så många andra har kvar kabinpersonalen tills de fyller 65 år.

De vill väl inte sänka sin lön heller!

Låt gummorna vara. Dom vill ju ha sina fri 2 till Spanien så dom kan sola och ragga unga spanjorer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog lite synd om SAS personal som måste jobba till 65 år ???

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog lite synd om SAS personal som måste jobba till 65 år ???

Det får snart alla göra.

Men vem säger att det passar på samma arbete i alla år?

Vissa kan ju byta jobb efter hand.

Så har jag gjort.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...