Jump to content
IGNORERAD

Surins noggrannaste kaffekille


Surin P3

Recommended Posts

Var på Surins bästa kafé igår och fick en riktigt trevlig kaffetur både i smak och berättelser om kaffe.

Ända från vanligt bondkaffe till Burundiskt gourmétkaffe.

Man kan säga att jag var mätt på kaffe när jag åkte därifrån.

Här nån video på tillagning och upphällning av kaffet.

Och det Burundiska kaffet tillagades på lite speciellt vis.

PS. Ytterst tråkig video... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    5

  • kenneth073

    2

  • BBJ

    2

  • bob

    2

Mest aktiva i denna tråd

Intressant. Lite skillnad mot Nescafe. Vad kostade en latte?

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar såna ställen,han la verkligen sin själ i jobbet.

Ja, han är verkligen helt kaffegalen. :)

När det inte finns kunder, så står han och putsar varenda litet hörn på maskinerna och håller stället rent och prydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns som bekant ett franchisingföretag som heter BonCafé, utan att ha fått det bekräftat fullt ut lär dom vara väldigt noga med att deras underleverantörer uppfyller deras krav, går väl inte upp mot P3:s snubbe, men det är alldeles för långt att åka till Suin för en kopp kaffe...och BonCafé i Zentara/Udon har snyggare värdinnor...sådeså!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns som bekant ett franchisingföretag som heter BonCafé, utan att ha fått det bekräftat fullt ut lär dom vara väldigt noga med att deras underleverantörer uppfyller deras krav, går väl inte upp mot P3:s snubbe, men det är alldeles för långt att åka till Suin för en kopp kaffe...och BonCafé i Zentara/Udon har snyggare värdinnor...sådeså!

BonCafé har också bra kaffe.

Håller helt klart med.

Starbucks är ett måste när vi åker till The Mall i Khorat. Riktigt gott det med. Men dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns som bekant ett franchisingföretag som heter BonCafé, utan att ha fått det bekräftat fullt ut lär dom vara väldigt noga med att deras underleverantörer uppfyller deras krav, går väl inte upp mot P3:s snubbe, men det är alldeles för långt att åka till Suin för en kopp kaffe...och BonCafé i Zentara/Udon har snyggare värdinnor...sådeså!

Maitan har eller hade i alla fall BonCaté.

Duracellkanin med dopade batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fins det någon översättning av ordet Barista till Thai ?

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej surin var i surin finns kaffe mannen ? nära buss stationen ? Suck är B-arne kvar mvh

Andra sidan klongen ifrån Good View.

Gröna pilen

Monkey Coffee heter stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

och BonCafé i Zentara/Udon har snyggare värdinnor

Var har du filmen på det Baa? Vi vill se för att kunna avgöra om du har rätt :y15:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Starbucks är ett måste när vi åker till The Mall i Khorat. Riktigt gott det med. Men dyrt.

Kan rekommendera "Coffee World" i The Mall, gott kaffe och inte lika dyrt som Starbucks. :thumbsup:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du filmen på det Baa? Vi vill se för att kunna avgöra om du har rätt :y15:

Mvh

BBJ

:wai:

Jag tillhör den trista grå skaran människor som lever utan kamera, d.v.s. släpar aldrig omkring på den lilla rosa instamatic jag äger! (någon gång per år får den komma ut o se världen)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vad tycker ni om thailändskt kaffe?

Finns ju kaffeplantager i norra thai.Har provat doi tung och doi chang och tycker nog den senare smakar bättre,brukar köpa med ett paket espresso hem, mer för att gynna bergsfolken som odlar kaffet än för smakupplevelsen.Tycker ios att det är lite onödigt dyrt 250-450 bath/halvkilot beroende på kvalite.

Lite mysigt att sitta på dessa små kaffe och få hela kitet ,kaffet,lilla thekoppen, ett glas kallt vatten och bokstavskexen.

Surin ligger ju lite off för mig ,men har jag vägarna förbi ska jag garanterat besöka denne man

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Riktigt bra kaffe kan man visserligen finna hyggligt lätt i BKK men ute på vischan var det klart imponerande.

Han var inte den typen som smaksätter med allt möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni om thailändskt kaffe?

Finns ju i norra thai.Har provat doi tung och doi chang och tycker nog den senare smakar bättre,brukar köpa med ett paket espresso hem, mer för att gynna bergsfolken som odlar kaffet än för smakupplevelsen.Tycker ios att det är lite onödigt dyrt 250-450 bath/halvkilot beroende på kvalite.

Lite mysigt att sitta på dessa små kaffe och få hela kitet ,kaffet,lilla thekoppen, ett glas kallt vatten och bokstavskexen.

Surin ligger ju lite off för mig ,men har jag vägarna förbi ska jag garanterat besöka denne man

Va, finns det thailändska bokstavskex, det måste jag köpa på nästa resa.

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe,du vet nog vad jag menar om du varit på dom där småkafeerna,

Det är ju inte thailändska bokstäver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kaffe är gott och jag tar mig gärna en tur till ett cafe när tiden och andan faller på både i sverige och Thailand.

Har provat Kopi Luwak som är en av världens dyraste kaffe och enligt min mening så smakar den ljuvligt, men lite väl dyr. Jamaica Blue Mountain är också en mycket dyr sort och skall enligt en del smaka bättre än Kopi Luwak, men jag antar att smaken är som baken...

För min del när jag går på ett cafe så är det viktigt att inte bara kaffet smakar bra, utan jag vill även att Baristan kan sin sak och gör ett vackert mönster i kaffet (cappuccinot, kaffe latten) (precis som i P3 film), betalar jag 40-50 kr för en kopp så vill jag banne mig ha valuta för pengarna. Om det finns några härliga fåtöljer att sitta i gör inte saken sämre...

Har gått på en ”kaffekurs” på Kahls kaffe i GBG, verkligen något att rekommendera, man får en tur i rosteriet och man får testa lite olika sorters kaffe och så får man veta varför sverige är ett kaffeland (tydligen så ville staten att man skulle dricka kaffe för att på det sättet få ner den stora konsumtionen av alkohol...) .

Har även hört att ha cafe är bra business pga att för varje kopp som säljs så går 10 kr till hyra, lön till den anställde, skatt etc. Dvs att om en kopp kostar 40 kr så tjänar cafeägarn 30 kr och det skall tydligen vara bra säger de som vet...

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gått på en ”kaffekurs” på Kahls kaffe i GBG, verkligen något att rekommendera, man får en tur i rosteriet och man får testa lite olika sorters kaffe och så får man veta varför sverige är ett kaffeland (tydligen så ville staten att man skulle dricka kaffe för att på det sättet få ner den stora konsumtionen av alkohol...) .

Lite kuriosa: Kaffet förbjöds på 1700-talet som hämd för att hembränning inte längre var tillåtet.

Vid 1756 års riksdag infördes förbud mot kaffedrickande, och blev någon ertappad med kaffedrickande utdömdes böter. Det var bondeståndet som genomdrev förbudet, som hämnd mot att husbehovsbränningen av brännvin hade förbjudits. Men 1769 hävdes förbudet och ersattes med en importtull. Nya kaffeförbud gällde 1794–1796, 1799–1802 och 1817–1823.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kuriosa: Kaffet förbjöds på 1700-talet som hämd för att hembränning inte längre var tillåtet.

Vid 1756 års riksdag infördes förbud mot kaffedrickande, och blev någon ertappad med kaffedrickande utdömdes böter. Det var bondeståndet som genomdrev förbudet, som hämnd mot att husbehovsbränningen av brännvin hade förbjudits. Men 1769 hävdes förbudet och ersattes med en importtull. Nya kaffeförbud gällde 1794–1796, 1799–1802 och 1817–1823.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffe

Tror att vi fick reda på detta också (det var några år sedan jag var på ”kursen”)...

Man kan även läsa detta ” Det sista kaffeförbudet upphävdes 1822 (1823) och att man därmed hoppades superiet skulle minska.” Även om det inte är den bästa källan jag hittade det på...

Kaffe smakar inte bara gott, det finns en del kuriosa att läsa om kaffet också för den intresserade..

bob

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...