Jump to content
IGNORERAD

I-phone till thailand


kenneth073

Recommended Posts

Hej kamrater önskar få lite tips av er.Själv är jag ganska novis om mobiler.

Min fru och son har skaffat sig varsin i-phone som dom absolut vill ha med ner till Thailand.Förut har vi alltid haft gammla knappmobiler med som vi skaffat thai simkort (kontantkort)

Tänkte göra samma sak till i-phonerna om dom går att låsa upp någonstans i thairiket.

Nu är det väl så att surfen ligger på hela tiden och stjäl en massa pengar från kontantkortet,vad jag trodde så är det väl bara att stänga av wi-fi eller mobilt nätverk,men enligt en kompis så går inte detta på smart telefoner ...idi*tiskt eller sant?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kenneth073

    4

  • andrejsdenruskige

    4

  • Mankan

    3

  • Tack och Hej

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej kamrater önskar få lite tips av er.Själv är jag ganska novis om mobiler.

Min fru och son har skaffat sig varsin i-phone som dom absolut vill ha med ner till Thailand.Förut har vi alltid haft gammla knappmobiler med som vi skaffat thai simkort (kontantkort)

Tänkte göra samma sak till i-phonerna om dom går att låsa upp någonstans i thairiket.

Nu är det väl så att surfen ligger på hela tiden och stjäl en massa pengar från kontantkortet,vad jag trodde så är det väl bara att stänga av wi-fi eller mobilt nätverk,men enligt en kompis så går inte detta på smart telefoner ...idi*tiskt eller sant?

Din kompis snackar goja. Det går alldelest utmärkt

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej kamrater önskar få lite tips av er.Själv är jag ganska novis om mobiler.

Min fru och son har skaffat sig varsin i-phone som dom absolut vill ha med ner till Thailand.Förut har vi alltid haft gammla knappmobiler med som vi skaffat thai simkort (kontantkort)

Tänkte göra samma sak till i-phonerna om dom går att låsa upp någonstans i thairiket.

Nu är det väl så att surfen ligger på hela tiden och stjäl en massa pengar från kontantkortet,vad jag trodde så är det väl bara att stänga av wi-fi eller mobilt nätverk,men enligt en kompis så går inte detta på smart telefoner ...idi*tiskt eller sant?

När har du köpt telefonen? Och varifrån?

Ta ett snack med operatören om upplåsning.

Ja, du kan stänga av all data trafik, även WiFi.

Be din kompis gå med i MPR så kan han delta i valfri Android eller Apple tråd. Efter det lär han aldrig gå in på ett forum längre :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej kamrater önskar få lite tips av er.Själv är jag ganska novis om mobiler.

Min fru och son har skaffat sig varsin i-phone som dom absolut vill ha med ner till Thailand.Förut har vi alltid haft gammla knappmobiler med som vi skaffat thai simkort (kontantkort)

Tänkte göra samma sak till i-phonerna om dom går att låsa upp någonstans i thairiket.

Nu är det väl så att surfen ligger på hela tiden och stjäl en massa pengar från kontantkortet,vad jag trodde så är det väl bara att stänga av wi-fi eller mobilt nätverk,men enligt en kompis så går inte detta på smart telefoner ...idi*tiskt eller sant?

Jodå. Surf-funktionen går bra att stänga av på en smartphone

Är lite osäker på hur man gör i en iPhone men i en smartphone med Windows Phone väljar man Inställningar/Mobilnät/Dataanslutning "av

Finns det någon med iPhone-kunnig som kan beskriva hur man gör på en iPhone ? Har ingen egen iPhone här just nu att kolla på nämligen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jodå. Surf-funktionen går bra att stänga av på en smartphone

Är lite osäker på hur man gör i en iPhone men i en smartphone med Windows Phone väljar man Inställningar/Mobilnät/Dataanslutning "av

Finns det någon med iPhone-kunnig som kan beskriva hur man gör på en iPhone ? Har ingen egen iPhone här just nu att kolla på nämligen

Jag har tydligen ett jobb igen.

Tutorial kanske kommer

Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son

Är väl bara stänga av data roming

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

För att stänga av möjligheten till datatrafik via telefonoperatören går man till Inställningar/Allmänt/Nätverkt och slår av mobil data.

Har man en Svenskt sim kort räcker det med att man ser till att Dataroming är avslagen för att den inte ska kunna skicka någon data utomlands.

Wifi kostar ju inga pengar att ha påslaget men vill man ändå slå av det så går man till Inställningar/Wi-Fi och slår av Wi-Fi

Vill man ha Wi-Fi på men slippa de eviga frågorna när han hittar ett nytt Wi-Fi slår man av Fråga vid anslutning

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl bara stänga av data roming

Funkar ju inte om man har ett thailändsk sim-kort i Thailand för då fortsätter dataanslutningen tugga och gå för den anser att den är "hemma" i sitt eget land

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Sitter med taskig mottagning just nu så jag orkar inte söka, men jag hade lite problem när jag låste upp min iphone och googlade lite. Finns någon tråd på Flashback där flera påstår att man kan kringgå operatörslåset genom att vända sig direkt till apple support och få den upplåst. Sanningshalten i det är jag inte rätt person att bedöma..

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar ju inte om man har ett thailändsk sim-kort i Thailand för då fortsätter dataanslutningen tugga och gå för den anser att den är "hemma" i sitt eget land

Ja där ser man,det var nog det kompisen menade,men hur tusan löser man då detta problem?går det inte att stanga av roamingem på det thailändska sim- koretet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där ser man,det var nog det kompisen menade,men hur tusan löser man då detta problem?går det inte att stanga av roamingem på det thailändska sim- koretet?

Du kan välja att endast stänga av roaming, mobildata eller båda

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan välja att endast stänga av roaming, mobildata eller båda

Tack för all hjälp

Så med thai sim-kort kontantkort i är det bara att göra som du säger utan att det tickar iväg en massa bath?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp

Så med thai sim-kort kontantkort i är det bara att göra som du säger utan att det tickar iväg en massa bath?

stänger du av mobildata så kan du inte surfa, och då skall det inte heller ticka iväg något. Bara att sätta på det om man vill in och kolla något

post-6130-0-60512400-1351271144.jpg

post-6130-0-60512400-1351271144.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där ser man,det var nog det kompisen menade,men hur tusan löser man då detta problem?går det inte att stanga av roamingem på det thailändska sim- koretet?

För att stänga av möjligheten till datatrafik via telefonoperatören går man till Inställningar/Allmänt/Nätverkt och slår av mobil data.

Har man en Svenskt sim kort räcker det med att man ser till att Dataroming är avslagen för att den inte ska kunna skicka någon data utomlands.

Wifi kostar ju inga pengar att ha påslaget men vill man ändå slå av det så går man till Inställningar/Wi-Fi och slår av Wi-Fi

Vill man ha Wi-Fi på men slippa de eviga frågorna när han hittar ett nytt Wi-Fi slår man av Fråga vid anslutning

Svar

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Är du en tjej? du svarar khap som tjejer gör.

Krap svarar män :crazy:

Khop Kun Krap[size=1] (Male)[/size]

Khop Kun Ka[size=1] (Female)[/size]

Bäst att du editerar ditt inlägg innan du upptäcker ditt fel.

ka och khap är inte samma sak.

khap eller krap = samma sak, lite mer BKK på krap uttalet kanske. Jag är värdelös på språk, så..

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Är väl så att ditt stora problem är att som du uttryckte det behöver låsa upp din mobil. Och det finns det ju vissa som gör här i Thailand med bättre eller sämre resultat. Så försök att få den upplåst i Sverige.

Sedan har man väl satt i sitt Thai simkort så kan man ganska enkelt köpa surf MB i detta kort så man kan fortsätta att använda sin telefon som man vill. Ex One2Call tar 350 THB för 1 Gb under en månad.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst att du editerar ditt inlägg innan du upptäcker ditt fel.

ka och khap är inte samma sak.

khap eller krap = samma sak, lite mer BKK på krap uttalet kanske. Jag är värdelös på språk, så..

Det är skillnad i Thai på manlig och kvinnlig form.

Innan jag kom på det så blev jag tillfrågad om jag är det? eftersom jag svarade khop khun khap eller kha som flickor gör

Till en av tjejer förklarade för mig. Manlig och kvinnlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad i Thai på manlig och kvinnlig form.

Innan jag kom på det så blev jag tillfrågad om jag är det? eftersom jag svarade khop khun khap eller kha som flickor gör

Till en av tjejer förklarade för mig. Manlig och kvinnlig.

Jamen... vad menar du egentligen? Som jag ser det säger män oftast kap eller krap, och kvinnor säger kaa. Män kan ibland säga kaa om de ska försöka vara romantiska ensamma med damen. och så har vi ju katoyes som kanske föredrar kaa...

Att tappa bort r är inte ovanlig bland thailändare. Du förstår väl att kap och krap är samma ord?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen... vad menar du egentligen? Som jag ser det säger män oftast kap eller krap, och kvinnor säger kaa. Män kan ibland säga kaa om de ska försöka vara romantiska ensamma med damen. och så har vi ju katoyes som kanske föredrar kaa...

Att tappa bort r är inte ovanlig bland thailändare. Du förstår väl att kap och krap är samma ord?

Herr Chang har talat.

Att det är skillnad mellan Ka som man hör det som farang och kha som man hör det som thai och krap som du hör kap men thai hör krap.

Be någon thai förklara.

Thai de skrattar när farang försöker prata thai och säger att farang är katoy för att farangen använder kvinnlig form när de pratar.

Förklaringen till det är att vi umgås för det mesta med kvinnor där av våra kunskaper i thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är skillnad mellan Ka som man hör det som farang och kha som man hör det som thai och krap som du hör kap men thai hör krap.

Be någon thai förklara.

Thai de skrattar när farang försöker prata thai och säger att farang är katoy för att farangen använder kvinnlig form när de pratar.

Förklaringen till det är att vi umgås för det mesta med kvinnor där av våra kunskaper i thai.

Men snälla Lobuz. Både Herr Chang och Andrej samt de flesta på det här forumet kan skilja på den manliga och kvinnliga artighetsfrasen Kaa och Krap. Vare sig man utalar Krap med eller utan r så är det manligt. Kvinnor säger Kaa eller Khaa eller hur du nu vill skriva det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är skillnad mellan Ka som man hör det som farang och kha som man hör det som thai och krap som du hör kap men thai hör krap.

Be någon thai förklara.

Thai de skrattar när farang försöker prata thai och säger att farang är katoy för att farangen använder kvinnlig form när de pratar.

Förklaringen till det är att vi umgås för det mesta med kvinnor där av våra kunskaper i thai.

Det är väl inte så svårt att skilja på manlig och kvinnlig form när man pratar.

Och för tjejerna så är det inte skrivet i sten att dom alltid pratar i kvinnlig form. Som exempel när en kvinna pratar med ett barn av manligt kön. Så använder ofta kvinnan krap istället för ka. I samtal med barnet. Detta för att barnet ska lära sig rätt form från början.

Och om du upplever att Thai skrattar när du talar så har det nog med andra orsaker att göra.

För några år sedan upplevde jag att jag oftast vart bemött på engelska om jag talade Thai. Detta har mer och mer upphört vartefter jag slipat min Thai mer och mer.

Sen upplever jag väl generellt inte att man skrattar när farangen försöker prata Thai. Såvida man inte uttalar ett Thailändskt ord på ett mycket lustigt sätt, vilket även omvänt när man pratar Svenska även kan få en att dra på smilbanden ibland.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jo det mesta går att stänga av/på

9uvepyma.jpg

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...