Jump to content
MaiChai

Läser ni böcker nuförtiden?

Recommended Posts

BBJ

Har alltid läst böcker från det att man började kunna läsa själv, har ett rätt stort förråd av vanliga böcker som numera är nedpackade i ett förråd i Svedala. Men de senaste 10 åren har det blivit allt mer ljudböcker för mig också, är suveräna att lyssna på vid långkörningar, alltid skönt att slippa skvalet på radion (runt Stockholm är det dock Vinyl 107 som jag lyssnar mest på).

Så det har nog bivit 200-300 ljudböcker de senaste 10 åren, medans antalet vanliga böcker har sjunkit till 20-30 under samma period.

Kollade i min bok-app (behöver en sådan för att slippa köpa dubbletter av böcker då minnet sviker en ibland) och såg att de författare jag "läst" flest av de senaste åren är (utan någon rangordning):

- Stefan Tegenfalk

- Roslund/Hellström

- Leif GW Persson

- Henning Mankell

- Robert Ludlum

- Stieg Larsson

- Jens Lapidus

- Jan Guillou

- Åke Edwardson

- Michael Connelly

- Lee Child

- Buthler/Öhrlund

- Jussi Adler-Olsen

- Viveca Lärn

Men för min del är faktiskt uppläsaren en viktig del i ljudböcker, favoriter är (utan rangordning):

- Reine Brynolfsson

- Jonas Malmsjö

- Magnus Roosman

- Stefan Sauk

- Torsten Wahlund

- Tomas Bolme

- Viveca Lärn

- Katarina Ewerlöf

Mvh

BBJ

:wai:

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
nitramj77

Har du läst John Le Care?

Tyvärr inte, vad skriver han för typ av böcker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Odin

Visst har jag sneglat åt serien med ett historiskt intressant tema, men.. jag har lite svårt för Guillou. Har läst Ondskan, Tjuvarnas marknad samt Arn-triologin och kan inte riktigt med alla hans hjältar med osannolikt omänskliga förmågor. Hade han tonat ner sina hjältar lite, gjort de mer mänskliga så hade jag nog tyckt mycket mer om hans böcker.

Fast som krönikör är han lysande, lusläser det mesta han publicerar.

Fast jag gissar att jag kanske ger mig an den senaste stora bokserien också så småningom. :wink:

Den innehåller en del Afrika-jakt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
måne

Läser böcker hela tiden,just nu Dandy av Jan Guolliu,annars ser min lista ut som BBJ:s ungefär.Krigshistorier blev det på 90-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
audirs2

Tyvärr inte, vad skriver han för typ av böcker?

Spion romaner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
oddtom

Brukar ha 15-20 böcker med till Thailand på fyramånadersresa.Läser nu om en suberbra bok.

post-3416-0-10494400-1350970046.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Rillex

Senaste boken jag läste var "100 åringen som klev ut genom fönstret och försvann"

Grymt kul!

Och har hört den en massa gånger, sen farsan och brorsan köpte den på CD,

ligger på datorn nu, kan lyssna på ett kapitel när som helst, varsom helst i boken, den är lika bra överallt.

MVH Tommy

Prova också Arto Paasilinna "kollektivt självmord" riktigt rolig och riktigt läsvärd den också

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Rillex

Bra deckare är Roslund & Hellström de kan jag också rekommendera.

Finns mängder av böcker prova för all del Cormac McCarthy "vägen" superbra suggestiv thriller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Tackzhin

Brukar läsa böcker vid två tillfällen... några sidor innan jag somnar funkar utmärkt för att skingra tankar och få ögonlocken tunga... samt några sidor när jag sitter på dass. Läser bara sällan utöver dessa tillfällen. Men har därför alltid någon eller ett par böcker på

Ligger lite på samma line som Kim. Fakta, inte ständigt dessa tröttsamma deckare som aldrig kommer till skott förän i bästa fall sista sidan...T.ex Boken Pol Pots leende borde intressera folk som är lite khmer eller Thaintresserade.

Imponerande bok som lågmält men kritiskt undrar vad vissa intelektuella svenskar (PO Enqvist, Birgitta Dahl och Jan Myrdal sysslade med under sent 70 tal då de i stora artiklar riktade till aningslösa svenskar hälsade Pol Pot som en frälsare.

Såvitt känt är Gunnar Myrdal än idag inte omvänd.

Reportage och intervjuer med de som var me i Kambodia skogarna, försök till förklaringar från svenskar.(de som inte var med)

Snyggt upplägg, spännande läsning, historia utan enbart en massa siffror..

Bra bok.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
flor

Har nog ett trettiotal böcker med mig på denna femmånaders resa, ska försöka komma ihåg att ta dom med till Pattaya när jag läst dom så dom får hamna i Maitans bokhylla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
SatanG

Dessa två blir att läsa härnäst.

post-3132-0-37205100-1350805391_thumb.jp

Har självbiografier med grym dekadens som klara favoriter. Måste hitta boken om Iommi.

Annars är de flesta, inklusive lemmy's, tämligen bleka. Marilyn Mansons bok är ju ett dåligt skämt, jävla mes.

Kanske för att jag först läste The Dirt om Motley crue.Alla deras medlemmar har ju självbiografier och bläddra

gärna igenom "The diary of a heroin addict"

En annan grym bok är "No Angel" med Jay Dobins som infiltrerade och blev medlem i Hells Angels

/ SatanG

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Kim

Ligger lite på samma line som Kim. Fakta, inte ständigt dessa tröttsamma deckare som aldrig kommer till skott förän i bästa fall sista sidan...T.ex Boken Pol Pots leende borde intressera folk som är lite khmer eller Thaintresserade.

Imponerande bok som lågmält men kritiskt undrar vad vissa intelektuella svenskar (PO Enqvist, Birgitta Dahl och Jan Myrdal sysslade med under sent 70 tal då de i stora artiklar riktade till aningslösa svenskar hälsade Pol Pot som en frälsare.

Såvitt känt är Gunnar Myrdal än idag inte omvänd.

Reportage och intervjuer med de som var me i Kambodia skogarna, försök till förklaringar från svenskar.(de som inte var med)

Snyggt upplägg, spännande läsning, historia utan enbart en massa siffror..

Bra bok.

Jo Pol Pots leende är bra... Har själv sugit in det mesta jag hittat i bokväg jag kommit över om just Pol Pot tiden. Frugan, vars farmor var riktig kambodjan, blev av med två farbröder som försvann i Kambodja under de värsta åren och därför känns kopplingen till det landet och den tiden personlig. Är ju mina egna barns nära släktingar som var med.

Såg för övrigt på nyheterna att Peter Fröberg Idling var nominerad till årets Augustpris.

En annan kambodjaskildring, fast på ett annat tema jag läst ganska nyligt är Somaly Mam´s -The road of lost innocence. En intressant dokumentär skildring av landets sexhandel sett från en fd sexslavs perspektiv.

Fast nu när jag ändå är igång och rekommenderar så måste jag nog åter igen slå ett slag för Sightseeing av den thailändske författaren Rattawut Lapcharoensap. Han kan, som ingen annan, i text förmedla känslan av hur det måste kännas att vara t ex en thinnersniffande, framtidslös ung kille i Bangkoks slum. eller ung dotter till en spel- och alkoholmissbrukande fader på thailands landsbygd.. Boken består av flera olika berättelser men alla utgår ur fattigdomens hopplöshet vilket är ett lite ovanligt perspektiv. Tycker den var mycket bra, dessvärre verkar jag ha tappat bort den jag hade i min ägo. Annars skulle jag nog ha läst om den genast.

http://www.bok.nu/Ra...sap/Sightseeing

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Surin P3

En av de bästa böcker jag läst var "Liv på dödens fält" av Haing S. Ngor, som också spelade en ledande roll i filmen Killing Fields.

Boken handlar alltså inte om filmen, utan är en berättelse om Haing Ngors riktiga liv under Pol Pot-regimen.

http://www.bokugglan...lt-p-22213.html

Läste denna bok innan mitt thailnadsintresse föddes och det gör den lite udda för mig personligen eftersom jag senare råkade hamna granne med händelserna i denna bok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
andrejsdenruskige

jag har lite svårt för Guillou.

Jag har också väldigt svårt för den mannen. Och nu snackar vi inte böcker.

Men man undrar samtidigt...

Eftersom de flesta på detta forum har kraftiga problem med läsförståelsen så borde man rimligtvis hålla sig borta från böcker.

Kan inte vara hälsosamt att läsa "Fem-bökerna" och gå i taket för något som man har missuppfattat totalt.

Bilderböcker är att föredra.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Magrood

Köper många böcker men läser nästan aldrig färdigt någon.

Kort intresse...(hade jag varit barn så hade det nog kallats kort koncentrationsförmåga :-)

he he he

Lyssnade på Zlatan via Storytel. Kul för mig som aldrig varit intresserad av fotboll.

Gömda via Storytel - för att min tolklärare rekommenderat det.

Sen älskade jag att lyssna på Bert - barnbok. Hur kul som helst. :-)

Peter Sjöberg - har inte läst hela boken men känner att jag är färdig med den. :-)

Så nu är det Rikard från Änglargård som är på G.

:::

Men nu är det dags för processrätten och Brottsbalken. bläääää

Mvh

Magrood

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy