Jump to content
MaiChai

Läser ni böcker nuförtiden?

Recommended Posts

Fritz

Just nu är norrmannen Jo Nesbo min absoluta favoritförfattare. Snacka om nagelbitare, hua.

Fritz..

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fredman

Är som många, periodare i läsning. Det blir mest när jag har semester så antagligen läses det mesta på en strand i LOS eller i skärgården.

I vintras plöjde jag några och den som verkligen fastnade var "Den döende detektiven" med Leif GW Persson. Efteråt fick jag veta att det var den sista i en fristående serie så jag ta och läsa de andra med för denna var verkligen bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
audirs2

Är som många, periodare i läsning. Det blir mest när jag har semester så antagligen läses det mesta på en strand i LOS eller i skärgården.

I vintras plöjde jag några och den som verkligen fastnade var "Den döende detektiven" med Leif GW Persson. Efteråt fick jag veta att det var den sista i en fristående serie så jag ta och läsa de andra med för denna var verkligen bra.

Är det Jimi Hendrix på avis?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fredman

Är det Jimi Hendrix på avis?

Stämmer bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
navion hispania

Tja är stor konsument av böcker 2 -5 böcker i månaden.

Alltid ett 20 tal böcker med mig till Khao Lak & 4- 6 böcker med mig på jobb.

Tycker att det är ett utmärkt sätt att koppla av på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Odin

Brukar läsa böcker vid två tillfällen... några sidor innan jag somnar funkar utmärkt för att skingra tankar och få ögonlocken tunga... samt några sidor när jag sitter på dass. Läser bara sällan utöver dessa tillfällen. Men har därför alltid någon eller ett par böcker på gång. Dock bara sällan romaner och nästan aldrig deckare... påhittade deckarhistorier känns inte intressanta alls trots dess popularitet. Istället är det historia jag nästan alltid läser, just nu har jag påbörjat en bok som behandlar digerdöden på medeltiden. Har länge tragglat med "Slaveriets historia" i tre tegelstensvolymer av Dick Harrison (de tog nog fan 1 år att ta sig igenom med mina läsvanor) och efter de böckerna så kom jag på att jag ville läsa om de fantastiska böckerna om Röde Orm av geniet Frans G Bengtsson, "Sjöfarare i västerled" samt "Hemma och i österled" averkades snabbt, lättlästa som de är.

Har nog läst dem 3 ggr tidigare eller nåt sånt med 8-10 års mellanrum mellan gångerna, tycker de är suveräna. Och när tanken på Frans G Bengtsson väckts så plöjde jag även igenom en éssäbok av honom kallad "De långhåriga nerovingerna". Fristående kapitel som behandlar än det ena än det andra, skriven i mitten på -30 talet vilket gör det till en liten tidsresa i tanken. Författaren benämner t ex första världskriget som enbart "världskriget" samt skriver i nutidsperspektiv en hel del om dåtidens vetenskapliga uppfattningar och slutsatser. Kul att läsa när man så att säga sitter på facit i en 80 år senare "framtid".

Och eftersom jag var så djupt inne på Frans G redan så planerade jag även att läsa hans version av Karl den tolfte som jag har i hyllan, men när jag letade efter den så dök den där boken om digerdödens historia upp. Köpte den på någon bokrea för många år sedan men har inte hunnit med den tidigare. Har några till sådana böcker som ligger och väntar, b la en som heter "Lützen 1632" vilken givetvis behandlar Gustav den andre Adolf och trettioåriga kriget.

Så det blir mest historia för min del, allt från forntid till modern historia intresserar, läste t ex en bok om Hells Angels och andra kriminella motorcykelgängs historia för inte så länge sen.

Vad gäller mer lättsmält så har jag precis som så många andra svenskar plöjt 100 åringen som försvann, man blir ju nyfiken på augustprisvinnarböcker så klart men jag tyckte faktiskt att den var aningen för överdriven för min smak, dock rätt så rolig.

Vad jag läser när jag är på resa i Thailand illustreras bäst genom den här bilden jag tog på senaste boksamlingen jag har liggande i Ban Dan, Surin.

post-3077-0-92798100-1350806912.jpg

Blir av naturliga skäl mest pocketformat på resa. Men mycket Hitler och andra världskriget ser det på bilden ut att ha råkat bli under de senaste resorna. Boken "Stridens skönhet och sorg" av Peter Englund kan rekommenderas varmt för de som, liksom jag, tyckte/tycker sig ha lite dålig koll på första världskriget. Den ger en riktigt bra översiktsbild av hur, var och varför.

Nobelpristillkännagivaren Peter Englund är intressant även i övrigt, tror jag har läst allt han producerat.

Ps Håller sedan ett år tillbaka även på med en bok på jobbet av alla ställen, en kul bok om svenska språket av han språkprofessorn Fredrik Lindström. Många aha- tillfällen bjuder han på den gode Fredrik. Gillar skarpt hans språkteveprogram också. l

Med en dåres envisshet så rekommenderar jag ändå Brobyggarna av Jan Guillou, läs den du kommer att älska den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Skibi

Jag håller på med.

Mvh

Skibi

post-3089-0-33289900-1350851374.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
jlh66

Förut läste jag ganska mycket böcker,men sen har synen blivit sämre och nu läser jag nästan aldrig tyvärr. Får huvudvärk av att läsa med läsglasögonen efter nån timme,jag är sån att när jag väl kommer in o fastnar i en bok så brukar jag läsa ut den direkt. Böcker jag gillade var bla av Arto Paasilinna och sen har det blivit en del av Wallander böckerna.För dom som gillar fantasy kan jag rekommendera att läsa Henrik Larssons trilogi Blodsarvet, Första boken heter Krigarhjärta och den andra Isöhäxan,Den sista delen Profetens tid är färdigskriven men kommer ut runt 15 Mars.Böckerna finns både som inbundna och pocket

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Kim

Med en dåres envisshet så rekommenderar jag ändå Brobyggarna av Jan Guillou, läs den du kommer att älska den.

Visst har jag sneglat åt serien med ett historiskt intressant tema, men.. jag har lite svårt för Guillou. Har läst Ondskan, Tjuvarnas marknad samt Arn-triologin och kan inte riktigt med alla hans hjältar med osannolikt omänskliga förmågor. Hade han tonat ner sina hjältar lite, gjort de mer mänskliga så hade jag nog tyckt mycket mer om hans böcker.

Fast som krönikör är han lysande, lusläser det mesta han publicerar.

Fast jag gissar att jag kanske ger mig an den senaste stora bokserien också så småningom. :wink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
nitramj77

Till skillnad mot alkohol så är jag periodare vad det gäller böcker. I bland läser jag MYCKET. John Grisham är favoriten, men mycket deckare blir det. Jens Lapidius är mycket bra svensk författare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
matte64

Läste nyligen " Mördaren i folkhemmet " enligt mitt tycke en oerhört bra bok som handlar om Olle Möllers livsöde i 40-50 talets Sverige.

Har aldrig blivit så forbannad tidigare av att läsa en bok,

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
jordvarme

Nej jag slutade läsa böcker när bankboken försvann.

Skämt åsido så läser jag mest fakta/dokumentärböcker

Just nu På uppdrag från Bagdad -

saddam husseins underrättelsetjänst på svensk mark

Jäkligt bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
burrabus

Om man kan kalla kalleanka för en bok så är jag mycket beläst :thumbsup: men jag vet inte hur hård pärmen skall vara för att få kallas bok

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
audirs2

Till skillnad mot alkohol så är jag periodare vad det gäller böcker. I bland läser jag MYCKET. John Grisham är favoriten, men mycket deckare blir det. Jens Lapidius är mycket bra svensk författare.

Har du läst John Le Care?

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy