Jump to content
MaiChai

Läser ni böcker nuförtiden?

Recommended Posts

stefan5300

När jag körde Finland vart det jävligt mycket ljudböcker.. Är inte jätte road av finsk radio... Nu har jag laddat upp med 3 st böcker inför thailands resan, b.la Den senila skalbaggens tröst...

Nyligen lästa böcker jag kan rekomendera är: hundra mot en, welcome to the jungle, el choco, iskallt och stenhårt. Den roligaste självbiografi jag nånsin läst är "Jag är Ozzy" med ozzy osbourne.

Håller med om Ozzy´s bok, höll på att skratta mig harmynt emellanåt.

Då tycker jag att du ska läsa White line fever med Lemmy från Motorhead, om du inte redan gjort det.

Ändrades av stefan5300

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Towe

just nu läser jag Jan Mårtenson sen väntar alla dessa som ska läsas

post-6740-0-19981400-1350806935.jpg

post-6740-0-73697900-1350806948_thumb.jp

post-6740-0-33295000-1350806971_thumb.jp

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Towe

Skulle aldrig skaffa en läsplatta, att ha en bok i handen slår allt

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Odin

När jag körde Finland vart det jävligt mycket ljudböcker.. Är inte jätte road av finsk radio... Nu har jag laddat upp med 3 st böcker inför thailands resan, b.la Den senila skalbaggens tröst...

Nyligen lästa böcker jag kan rekomendera är: hundra mot en, welcome to the jungle, el choco, iskallt och stenhårt. Den roligaste självbiografi jag nånsin läst är "Jag är Ozzy" med ozzy osbourne.

El Chocco är grymt bra, men Brobyggarna av Guillio ( stavning) är åxå kanon.

Nu ligger efterföljaren Dandy i bilen å väntar (jag ska till Skåne fram och tillbaka i veckan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Guest Gawar

Håller med om Ozzy´s bok, höll på att skratta mig harmynt emellanåt.

Då tycker jag att du ska läsa White line fever med Lemmy från Motorhead, om du inte redan gjort det.

Ja den ska jag läsa... Har den på hyllan... Likaså mötley crues bok e rätt underhållande.

Har även läst Marilyn Mansons bok och trodde den skulle va kul... Men det ända som e kul i den är hans hallisar när han röker svamp.. Hehe vilka syner, annars har han haft ett rätt "normalt" liv...

En annan fin juvel är Slash... Han har inte fuskat med att leva som en rockstjärna iaf =)

Håller just nu på med Kurt Cobains bok, men går lite segt för den e på engelska och min engelska är inte helt 100, men går bättre å bättre..

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Guest Gawar

El Chocco är grymt bra, men Brobyggarna av Guillio ( stavning) är åxå kanon.

Nu ligger efterföljaren Dandy i bilen å väntar (jag ska till Skåne fram och tillbaka i veckan).

Brobyggarna har jag inte läst... Får kolla upp den.

Tänkte leta reda på nåt ställe i pattis där man kan köpa/byta in svenska böcker... Är ju rätt tungt med bäcker så går ju inte släpa med sig hur många som helst på flyget =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Odin

Deng har en liten bokbytarhylla, Mait åxå om jag inte missminner mej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ban99arne

Nä väldigt sällan, jag har nämligen skaffat TV.

Böcker är för folk med för mycket fritid .

Ändrades av ban99arne
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Towe

Maitan har en bokbytar hylla, fanns en bokbutik på maitans gata bredvid blue flower fast jag vet inte om den är kvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Kim

Brukar läsa böcker vid två tillfällen... några sidor innan jag somnar funkar utmärkt för att skingra tankar och få ögonlocken tunga... samt några sidor när jag sitter på dass. Läser bara sällan utöver dessa tillfällen. Men har därför alltid någon eller ett par böcker på gång. Dock bara sällan romaner och nästan aldrig deckare... påhittade deckarhistorier känns inte intressanta alls trots dess popularitet. Istället är det historia jag nästan alltid läser, just nu har jag påbörjat en bok som behandlar digerdöden på medeltiden. Har länge tragglat med "Slaveriets historia" i tre tegelstensvolymer av Dick Harrison (de tog nog fan 1 år att ta sig igenom med mina läsvanor) och efter de böckerna så kom jag på att jag ville läsa om de fantastiska böckerna om Röde Orm av geniet Frans G Bengtsson, "Sjöfarare i västerled" samt "Hemma och i österled" averkades snabbt, lättlästa som de är.

Har nog läst dem 3 ggr tidigare eller nåt sånt med 8-10 års mellanrum mellan gångerna, tycker de är suveräna. Och när tanken på Frans G Bengtsson väckts så plöjde jag även igenom en éssäbok av honom kallad "De långhåriga nerovingerna". Fristående kapitel som behandlar än det ena än det andra, skriven i mitten på -30 talet vilket gör det till en liten tidsresa i tanken. Författaren benämner t ex första världskriget som enbart "världskriget" samt skriver i nutidsperspektiv en hel del om dåtidens vetenskapliga uppfattningar och slutsatser. Kul att läsa när man så att säga sitter på facit i en 80 år senare "framtid".

Och eftersom jag var så djupt inne på Frans G redan så planerade jag även att läsa hans version av Karl den tolfte som jag har i hyllan, men när jag letade efter den så dök den där boken om digerdödens historia upp. Köpte den på någon bokrea för många år sedan men har inte hunnit med den tidigare. Har några till sådana böcker som ligger och väntar, b la en som heter "Lützen 1632" vilken givetvis behandlar Gustav den andre Adolf och trettioåriga kriget.

Så det blir mest historia för min del, allt från forntid till modern historia intresserar, läste t ex en bok om Hells Angels och andra kriminella motorcykelgängs historia för inte så länge sen.

Vad gäller mer lättsmält så har jag precis som så många andra svenskar plöjt 100 åringen som försvann, man blir ju nyfiken på augustprisvinnarböcker så klart men jag tyckte faktiskt att den var aningen för överdriven för min smak, dock rätt så rolig.

Vad jag läser när jag är på resa i Thailand illustreras bäst genom den här bilden jag tog på senaste boksamlingen jag har liggande i Ban Dan, Surin.

post-3077-0-92798100-1350806912.jpg

Blir av naturliga skäl mest pocketformat på resa. Men mycket Hitler och andra världskriget ser det på bilden ut att ha råkat bli under de senaste resorna. Boken "Stridens skönhet och sorg" av Peter Englund kan rekommenderas varmt för de som, liksom jag, tyckte/tycker sig ha lite dålig koll på första världskriget. Den ger en riktigt bra översiktsbild av hur, var och varför.

Nobelpristillkännagivaren Peter Englund är intressant även i övrigt, tror jag har läst allt han producerat.

Ps Håller sedan ett år tillbaka även på med en bok på jobbet av alla ställen, en kul bok om svenska språket av han språkprofessorn Fredrik Lindström. Många aha- tillfällen bjuder han på den gode Fredrik. Gillar skarpt hans språkteveprogram också.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
audirs2

Brukar läsa böcker vid två tillfällen... några sidor innan jag somnar funkar utmärkt för att skingra tankar och få ögonlocken tunga... samt några sidor när jag sitter på dass. Läser bara sällan utöver dessa tillfällen. Men har därför alltid någon eller ett par böcker på gång. Dock bara sällan romaner och nästan aldrig deckare... påhittade deckarhistorier känns inte intressanta alls trots dess popularitet. Istället är det historia jag nästan alltid läser, just nu har jag påbörjat en bok som behandlar digerdöden på medeltiden. Har länge tragglat med "Slaveriets historia" i tre tegelstensvolymer av Dick Harrison (de tog nog fan 1 år att ta sig igenom med mina läsvanor) och efter de böckerna så kom jag på att jag ville läsa om de fantastiska böckerna om Röde Orm av geniet Frans G Bengtsson, "Sjöfarare i västerled" samt "Hemma och i österled" averkades snabbt, lättlästa som de är.

Har nog läst dem 3 ggr tidigare eller nåt sånt med 8-10 års mellanrum mellan gångerna, tycker de är suveräna. Och när tanken på Frans G Bengtsson väckts så plöjde jag även igenom en éssäbok av honom kallad "De långhåriga nerovingerna". Fristående kapitel som behandlar än det ena än det andra, skriven i mitten på -30 talet vilket gör det till en liten tidsresa i tanken. Författaren benämner t ex första världskriget som enbart "världskriget" samt skriver i nutidsperspektiv en hel del om dåtidens vetenskapliga uppfattningar och slutsatser. Kul att läsa när man så att säga sitter på facit i en 80 år senare "framtid".

Och eftersom jag var så djupt inne på Frans G redan så planerade jag även att läsa hans version av Karl den tolfte som jag har i hyllan, men när jag letade efter den så dök den där boken om digerdödens historia upp. Köpte den på någon bokrea för många år sedan men har inte hunnit med den tidigare. Har några till sådana böcker som ligger och väntar, b la en som heter "Lützen 1632" vilken givetvis behandlar Gustav den andre Adolf och trettioåriga kriget.

Så det blir mest historia för min del, allt från forntid till modern historia intresserar, läste t ex en bok om Hells Angels och andra kriminella motorcykelgängs historia för inte så länge sen.

Vad gäller mer lättsmält så har jag precis som så många andra svenskar plöjt 100 åringen som försvann, man blir ju nyfiken på augustprisvinnarböcker så klart men jag tyckte faktiskt att den var aningen för överdriven för min smak, dock rätt så rolig.

Vad jag läser när jag är på resa i Thailand illustreras bäst genom den här bilden jag tog på senaste boksamlingen jag har liggande i Ban Dan, Surin.

post-3077-0-92798100-1350806912.jpg

Blir av naturliga skäl mest pocketformat på resa. Men mycket Hitler och andra världskriget ser det på bilden ut att ha råkat bli under de senaste resorna. Boken "Stridens skönhet och sorg" av Peter Englund kan rekommenderas varmt för de som, liksom jag, tyckte/tycker sig ha lite dålig koll på första världskriget. Den ger en riktigt bra översiktsbild av hur, var och varför.

Nobelpristillkännagivaren Peter Englund är intressant även i övrigt, tror jag har läst allt han producerat.

Ps Håller sedan ett år tillbaka även på med en bok på jobbet av alla ställen, en kul bok om svenska språket av han språkprofessorn Fredrik Lindström. Många aha- tillfällen bjuder han på den gode Fredrik. Gillar skarpt hans språkteveprogram också.

Finska vinterkriget och hitler har jag osså bla läst! :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Khun Ken

Skulle aldrig skaffa en läsplatta, att ha en bok i handen slår allt

Tänkte själv komma med samma kommentar. Hellre en bok i handen än tre i läsplattan. :thumbsup:
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
audirs2

Denna hittade jag på loppis i Gurraberg, endast 75,-!

Vill man ha kul skall man läsa boken om Vittula med Mikael Niemi!

post-4347-0-45235000-1350809851.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
edvardpop

Läser bok periodvis och har under de senaste åren betat av flera ut av Haruki Murakamis böcker efter att ha blivit närmast nockad av "Kafka på stranden". En Fantastisk läsupplevelse! Tyvärr var hans 1500 sidor långa triologi "19x4" ganska seg och något ut av en besvikelse. Den hade med fördel gärna kunnat kortats ner till en bok. Kommer nog hålla mig ifrån skönlitteratur ett tag framöver och prioritera mer faktamässig sådan.

För närvarande alternerar jag mellan "Tusen svenska klassiker" och "Fotografernas bästa bilder...och hur de kom till". Den förstnämnda är en slags uppslagsbok över svensk kulturhistoria och innefattar ett urval av minnesvärda tvprogram, böcker, skivor och filmer som kommit till mellan 1956 och fram tills 2008. Däremellan kan det nog bli en del Jan Stenmark också. Det var ett tag sedan nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Galten

Det är nog över tio år sedan jag läste en bok

Tre böcker om dan är rekordet.

Mest för att det kändes jobbigt för ögonen men idag med läsglasögon så kunde jag återuppta läsandet men har valt och titta på dumma forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy