Kim Inlagd Juli 6, 2013 Dela Inlagd Juli 6, 2013 Tragglar fortfarande på en biografi över Stalin men ca halva är avklarad redan så den räcker nog inte hela sommaren som jag förutspådde för en tid sen. Men det var inte det jag tänkte skriva om utan jag har de senaste 2 dagarna förvånats hur mycket böcker man egentligen samlat på sig under en halv livstid. Är förhoppningsvis igång med lite bostadsaffärer just nu, köpa samt sälja, och kom därför i förrgår på att jag skulle frakta undan en bokhylla och en del av mina böcker till ett förråd jag har tillgång till. Tror jag packade 6 flyttkartonger med runt 20-25 kilo böcker i varje och körde iväg det. Och när jag sedan inser att jag har runt 75% av mina böcker kvar ännu så slog mig tanken på hur herrans många kilo böcker man samlat på sig under åren. Ändå är jag ingen bokmal. Tur jag i min senaste flytt tog beslutet att slänga bort alla prydligt sorterade kompletta årgångar av jakt-, fiske- och hund-tidningar man samlat på i decennier. Fyllde många, många flyttkartonger som vägde fläsk. Gjorde visserligen ont i hjärtat men man kan ju inte samla på allt. Böcker slänger jag dock inte. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Juli 6, 2013 Dela Inlagd Juli 6, 2013 Hej Gideons ring hör till det senare jag har läst Skriven av C Gerhardsen Den handlar till en stor del om kvinnomisshandel Skurken finns på riktigt och sitter inne nu Det är alltså F D länspolisen i Uppsala " Kapten Klänning " Mycket i boken är rena fakta gripandet o uppläget En medl. frågade om ställe att hitta böcker i Pattis På Tops V 2 finns ett Man kan köpa o sälja tillbaka böcker kostar mellan 150--250bath eller lämna 3 få en i snitt Dom har mycket skandinaviskt Offe Ps hur mycket är en snis ( Danska ) Fjärs halvfems det kan jag men snis? Ds Om det är snes du menar så har jag för mej att det är dussin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Juli 6, 2013 Dela Inlagd Juli 6, 2013 Snes = 20 Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Juli 6, 2013 Dela Inlagd Juli 6, 2013 Snes = 20 När du säjer det så måste jag kolla och gååggel säjer: http://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT#da/sv/snes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Juli 6, 2013 Dela Inlagd Juli 6, 2013 När du säjer det så måste jag kolla och gååggel säjer: http://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT#da/sv/snes Jag skall bespara dej den tiden For å forstå den tilsynelatende uforståelige danske tellemåten, må vi få en klarhet i hva snes er. Snes er en gammel betegnelse for tallet 20. http://www.abcnyheter.no/nyheter/vitenskap/061016/slik-teller-danskene så, något mer ? Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Juli 6, 2013 Dela Inlagd Juli 6, 2013 Jag skall bespara dej den tiden For å forstå den tilsynelatende uforståelige danske tellemåten, må vi få en klarhet i hva snes er. Snes er en gammel betegnelse for tallet 20. http://www.abcnyheter.no/nyheter/vitenskap/061016/slik-teller-danskene så, något mer ? Jag har fått lära mej att snes är ett dussin, vad en norsk sajt säjer ..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Juli 6, 2013 Dela Inlagd Juli 6, 2013 Jag har fått lära mej att snes är ett dussin, vad en norsk sajt säjer ..... Från Google.no Et snes er gammel mengdeenhet som tilsvarer (20) enheter eller stykk http://no.wikipedia.org/wiki/Snes Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scorpio63 Inlagd Juli 6, 2013 Dela Inlagd Juli 6, 2013 Jag har börjat läsa igen på min galaxy note2. Innan dess hade jag bara lyssnat på böcker i flera år. En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swift 4X4 Inlagd Juli 7, 2013 Dela Inlagd Juli 7, 2013 Just nu "Populisten" av Tomas Bodström. Betyg? Så där vill jag säga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd Juli 7, 2013 Dela Inlagd Juli 7, 2013 Takk for alle svar om snes Det var det jag trodde Finns det nåe gamelt om 40 Tres 60 Fjärs 80 Fems 100 Alltså Tre dussin 4 sussin og 5 dussin därimellan halv ( Halv treds 50 osv ) Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnTove Inlagd Juli 26, 2013 Dela Inlagd Juli 26, 2013 (ändrad) Har läst Jo Nesbö's nya bok Polis , den var mycket bra ! Kanon att han skakade liv i Harry Hole igen är imponerad hur han hela tiden skapar cliffhangers , mästerligt ! Ändrades Juli 26, 2013 av Siamways Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joy Inlagd Juli 26, 2013 Dela Inlagd Juli 26, 2013 Har läst Jo Nesbö's nya bok Polis , den var mycket bra ! Kanon att han skakade liv i Harry Hole igen är imponerad hur han hela tiden skapar cliffhangers , mästerligt ! Har ofta tänkt läsa honom.men är det bäst att ta dom i kronologisk ordning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnTove Inlagd Juli 26, 2013 Dela Inlagd Juli 26, 2013 Har ofta tänkt läsa honom.men är det bäst att ta dom i kronologisk ordning? De tre sista kan vara bra att läsa i kronologisk ordning . Men annars kan du hoppa bland dom andra . Kackerlackorna utspelar sig i Thailand , så den kan vara intressant kanske . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juli 26, 2013 Dela Inlagd Juli 26, 2013 Dagens leverans i brevlådan 2 böcker av Staffan Nordstrand från Bokus Under floden följer vi flickan Prim. Hennes vänner hamnar i klorna på människohandlare, hennes mamma, som ensam får försörjningsbördan, hjälper amerikanska agenter som söker kvarlevor från kriget vilket får katastrofala konsekvenser för henne och farfar vapensmugglaren har åter något stort på gång. Deras öden tvinnas samman i en färgstark berättelse som rör sig mot sin upplösning lika obevekligt som den mäktiga Mekongfloden flyter fram. För Prim går vägen från den fattiga hembyn via en »uppfostringsbordell« i Norra Thailand till turistparadiset Phuket. Där väntar äntligen ett slut, eller kanske en ny början. Bakom turistparadisens fasad finns en grym värld av trafficking och tvångsprostitution. Under floden bygger på verkliga livsöden. Personerna i boken har fått andra namn, men alla platser finns i verkligheten som de är beskrivna i boken. Under floden är första delen i en kommande trilogi. Del två lyfter fram handeln med gatubarnen. För tiggarbarn i Phnom Penh är tillvaron hård. Ett barn är inte värt mycket, utom som inkomstmedel. Och när tiggarteamets ledare Aaron försöker sig på att exportera sin hårdhänt kuvade grupp på fem barn i sjuårsåldern från Kambodja till Thailand startar en kedja av händelser som får ödesdigra konsekvenser. För det är många som vill ha sin del av kakan, vare sig det gäller organiserat tiggeri, tvångsprostitution eller trafficking av barn. Samnang lyckas fly just innan han ska »fixas till« med syra eller verktyg för att bli ett mer inkomstbringande tiggarbarn, åtminstone på kort sikt. Tillsammans med sin tygelefant Soriya fortsätter han att fly och blir en hårdför överlevare i sin nya hemstad Bangkok. Räddningen går via modiga människor som vågar se bakom fasaden, även om tillit är en lyx för bättre lottade. Samnang tiggarpojken är den andra delen i Staffan Nordstrands gripande och äventyrliga dokumentära romantrilogi om den grymma verkligheten bakom våra asiatiska turistparadis. Bakom turistparadisets fasad finns en annan värld, av trafficking och tvångsprostitution. Samnang tiggarpojken är den andra delen i Staffan Nordstrands gripande och äventyrliga dokumentära roman trilogi om den grymma verkligheten bakom våra asiatiska turistparadis. Trilogins avslutande del, Sista färden, utkommer sommaren 2013. Alla böckerna är fristående och baserade på verkliga händelser och personer. Sagt om trilogins första del Under floden: »Bitvis så stark att ögonen tåras av ilska och medkänsla« Allas veckotidning »Jag blev stum sen var jag förfärad« SVT Gokväll 3:e boken Sista färden finns ute nu men jag väntar på pockerversionen “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
navion hispania Inlagd Juli 26, 2013 Dela Inlagd Juli 26, 2013 Under floden har jag läst helt ok, skall ta läsa dom andra 2 med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Juli 26, 2013 Dela Inlagd Juli 26, 2013 Hörde att Abrafo ska ha sagostund med Sam Sip Sam? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 26, 2013 Dela Inlagd Juli 26, 2013 Hörde att Abrafo ska ha sagostund med Sam Sip Sam? Då är du sent ute ,redan avklarat:rolleyes: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnTove Inlagd Augusti 4, 2013 Dela Inlagd Augusti 4, 2013 (ändrad) Läste den sista delen i Jonas Gradells bokserie Torka inte tårarna utan handskar . Kanske bland dom viktigaste bokserierna som har skrivits på länge i Sverige . Man har svårt att grepp att det har varit så här i Sverige . Andra boken jag läste var Radhusdisco av Morgan Larsson , som kanske är mera känd som en av programledare i Christer i P3 . En underbart underhållande och varm bok . Kanske det tilltalade mig så mycket för att den utspelade sig under min uppväxt och jag kände igen mig i så mycket . Men kan verkligen rekommendera denna till dom som är födda i slutet av 70-talet . Den tredje var den bästa och stora överraskningen . En man som heter Ove av Fredrik Backman . Jag har följt hans blogg under många år och vet att han skriva och är roligt . Men denna boken utvecklades till en stor överraskning och ren hyllning till kärlek och vänskap . Började att läsa den igår förmiddag och läste sista sidan strax efter två inatt . Kunde inte sluta att läsa den . En av dom bästa böckerna som jag har läst på länge ! Kan även rekommendera den andra boken han skrev : Saker som min son behöver att veta om världen . Ändrades Augusti 4, 2013 av Siamways Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joy Inlagd September 27, 2013 Dela Inlagd September 27, 2013 har precis varit och inhandlat Leif GW Perssons senaste"Sanningen om Pinocchios näsa" Där lär den härliga karikatyren till polis,Evert Bäckström vara huvudperson Blev också en pocket av Jo Nesbö"Kackerlackorna" efter ett tips i denna tråd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd April 24, 2015 Dela Inlagd April 24, 2015 Har prexsis fått hem en bok som handlar Hermitage Fund, en jude jänkare som startar den största västerländska fonden i Ryssland, och hur han sakta men säkert får se sin stora fond försvinna ner i Putins ficka, riktigt spännande bok så här långt! Någon kanske har läst om denna Billy Browder? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd April 24, 2015 Dela Inlagd April 24, 2015 Har prexsis fått hem en bok som handlar Hermitage Fund, en jude jänkare som startar den största västerländska fonden i Ryssland, och hur han sakta men säkert får se sin stora fond försvinna ner i Putins ficka, riktigt spännande bok så här långt! Någon kanske har läst om denna Billy Browder? Även Ingvar Kamprad fick väll känna på Putins penga-hunger. Så han började gråta stackars Ingvar, har ju knappt mat för dagen den gamle. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd April 24, 2015 Dela Inlagd April 24, 2015 (ändrad) Även Ingvar Kamprad fick väll känna på Putins penga-hunger. Så han började gråta stackars Ingvar, har ju knappt mat för dagen den gamle. Hur tänker du nu ? Menar du att bara för att Ingvar Kamprad är jätteförmögen så ska han ta det med en klackspark att IKEA blev blåsta på ca: 1,5 miljarder i Ryssland ? http://www.svd.se/naringsliv/rysk-mardrom-drabbade-ikea_3598407.svd Fritz.. Edit: tråden handlar ju om böcker och då rekommenderar jag boken om just Ingvar Kamprad, skriven av Bertil Torekull, klart läsvärd. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90232779/ Ändrades April 24, 2015 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd April 24, 2015 Dela Inlagd April 24, 2015 Hur tänker du nu ? Menar du att bara för att Ingvar Kamprad är jätteförmögen så ska han ta det med en klackspark att IKEA blev blåsta på ca: 1,5 miljarder i Ryssland ? http://www.svd.se/naringsliv/rysk-mardrom-drabbade-ikea_3598407.svd Fritz.. Edit: tråden handlar ju om böcker och då rekommenderar jag boken om just Ingvar Kamprad, skriven av Bertil Torekull, klart läsvärd. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90232779/ Jävla fittryssar! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd April 24, 2015 Dela Inlagd April 24, 2015 har precis varit och inhandlat Leif GW Perssons senaste"Sanningen om Pinocchios näsa" Där lär den härliga karikatyren till polis,Evert Bäckström vara huvudperson Blev också en pocket av Jo Nesbö"Kackerlackorna" efter ett tips i denna tråd Jag läser gärna böcker av Leif GW Persson. Gillar starkt hans berättarstil där huvudpersonerna ( poliser ) ofta säger en sak till sin kollega men ofta samtidigt tänker i helt andra banor om dennes kompetens. Men Jo Nesbö är min absoluta favorit, hua vilka hemska karaktärer och intriger det finns i hans böcker. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drivern Inlagd April 24, 2015 Dela Inlagd April 24, 2015 Håller med Fritz om att Nesbö är läsvärd,"Kackorlackorna", "Rödhake" och nyss utlästa "Snömannen" är konsumerade,precis börjat med "Polis" och har "Gengångare" väntande på sin tur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu