Jump to content
IGNORERAD

Vi som lööw Windows

Herr Chang

Recommended Posts

Min syn på windows 8.

Det kommer att bli en killer om dom får till smarta bra plattor som det går att jobba med.

Men...

Som avancerad användare, admin. ansvarig osv.

Hatar jag allt efter win xp.

Det har blivit svårare och svårare att konfigurera upp och felsöka i Win 7, ännu värre verkar det vara in win 8.

Jag installerade det som en test på min egen dator, tack och lov att det finns ghost.

Min egen installation var tillbaka innom en timme.

Det finns inte en chans att win 8 kommer in i min eller någon dator på jobbet.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Dela på andra sajter

• Svar 498
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Herr Chang

94

• andrejsdenruskige

69

• Tallviking

56

• Singha711

41

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nej, det behöver man inte. Men det förvånar mig inte att du inte ser nyttan, du har väl aldrig kunnat göra det :wink:

På den tiden jag sysslade med programmering var det synnerligen användbart att ha två 27" skärmar. På huvudskärmen har jag hela utvecklingsmiljön inklusive debugger. På andra skärmen kör jag det program jag håller på att utveckla. Underlättade något otroligt...

Herr Chang har talat.

Hahaha, Herr Chang,

du tror väl inte på allvar att jag inte har tänkt ut ett bekvämt sätt att visuellt hantera samtidigt ett tiotal (virtuella) maskiner som jobbar dag och natt för att bl.a. ta fram billiga biljetter till Thailand. Jag har svårt att föreställa mig vilken nytta jag skulle haft i detta avseende med Mac-leksakerna.

Men skämt åsido, Herr Chang,

jag är inte helt övertygad att den typen av funktionalitet som du pratar om hör hemma i ett modernt operativsystem. Tekniken ligger ju till 99% i drivrutinerna som tillhandahålls av hårdvaruleverantörerna. Operativsystemet utgör i detta fall bara en standardiserad integrationsplattform med uppgift att vidarebefordra (=exportera) basfunktionalitet till applikationsnivå.

Och här skiljer sig Microsoft från Apple på ett grundläggande sätt:

Microsoft har lagt ner stor möda och prestige i att öppna operativsystemet för tredjepartsmarknaden genom att lägga ett sammanhållet, genomtänkt och väldokumenterat gränssnitt på detta nivå/lager i pyramiden (API). Detta gör det möjligt att vem som helst kan programmera för denna funktionalitet du pratar om, inklusive du och jag, utan att be Microsoft eller hårdvaruleverantörerna om lov. Idag finns det rätt många applikationer som tillhandahåller möjligheten att visa ett eller flera (logiska)fönster över flera (fysiska) bildskärmar. Och de (offentliga) byggstenarna för detta har naturligtvis också funnits i Windows från allra första början.

Om du vill imponera på din omgivning kan du tex fixa en "storbildstv" mha flera bild- och tv-skärmar för att visa en fotbollsmatch för dina vänner. Funktionaliteten finns i tex i VLC som du använder för att se dina egna videon ( http://grok.lsu.edu/...articleid=14623 ).

Nu börjar du kanske ana varför Apple tillhandahåller denna funktionalitet som slutprodukt i operativsystemet...

Ja, exakt, för att Apple säljer av princip bara "svarta lådor" utan möjlighet att interagera eller kommunicera på egen hand. Det är bara via auktoriserade produkter som det är möjligt att komma åt funktionalitet. Och dessa få auktoriserade produkter är i sin tur också fullständigt tillslutna, dvs. svarta lådor igen. Det är priset för att komma åt Apples "hemligheter" förutom de stora pengarna som Apple tar betalt för sin "generositet".

//Singha711

Ändrades av Singha711
Dela på andra sajter

Min syn på windows 8.

.

Det finns inte en chans att win 8 kommer in i min eller någon dator på jobbet.

Ja, så tänkte jag också när jag för första gången försökte att orientera mig i det nya landskapet.

Men, men, men.

efter några besvärliga övningar och några svordomar så börjar det klarna mer och mer.

Och det går att "återställa" sin invanda W7- eller XP-miljö med några enkla handtag samtidigt som man har tillgång till det nya gränssnittet när man är på det humöret.

Under tiden upptäcker man att många saker har blivit enklare att administrera eller att bakomliggande komponenter har blivit smartare eller rentav underhållsfria. Systemet har även blivit betydligt snabbare med Windows 8 och även som admin med behov av full kontroll över alla aspekter går det att bli vän med Windows 8.

Jag vågar därför inte döma ut Windows 8 just nu när pusselbitarna äntligen verkar falla på plats.

//Singha711

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Igår fick jag för mig att testa programmet start8 . Ett program som gör att man får tillbaks sin startknapp och allt skall vara som förr. Och ja det fungerade ju ganska bra.

Men jag har ju kört win8 en vecka nu och tycker faktiskt att mycket fungerar logiskt bättre än win7 och vissa rörelser har gått in i ryggmärgen . Så start8 programmet avinstallerades ganska snabbt då jag inte tycker det ger något.

Och då kör jag med en vanlig dator med skärm , tgb och mus.

hf

Dela på andra sajter

Installerade också Win 8 Pro i fredags och har hittills inte känt anledning att byta tillbaka till 7:an

Enda glitchen hittills var att den SSD Cachedisk jag har (Corsair Accelerator) inta har drivrutiner för 8:an ännu men deras support sa att dom jobbar för fullt med det och räknar ha dom klara om en månad så jag får försöka stå ut

Vid installationen hittade 8:an automatiskt alla drivrutiner till allt i datorn, till och med det lite udda TV/Radio-kortet som annars är problem

Upptäckte att Media Center inte var standard längre i 8:an utan får köpas separat men det fanns just nu att få gratis som introduktionserbjudande från Microsoft så det löste sig också

Klart snabbare start än 7:an

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Apple e så ööööööööverlägset i allt så dom kommer snart att utrota AIDS och canser på en kvart! Säger en som såg en dator för förtsa gången på Data SAAB i Helsingfors 1975!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nu kör jag inte två skärmar hemma. Men på jobbet har jag det som krav. Annars gör jag inte många knop

Förstår det, eftersom du ständigt är inne här och härjar när du jobbar så behövs väl en extra skärm för att du ska kunna utföra någon form av jobb också :crazy:

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Var har du varit de senaste 15 åren när folk klagat på Operativsystemet Windows storlek på disken ?

Fast nu gällde det väl "paddan" och RT.

Tycker att dom borde ha lärt sig. Om inte annat så hade dom möjligheten nu när dom hade ett "nytt" koncept.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Förstår det, eftersom du ständigt är inne här och härjar när du jobbar så behövs väl en extra skärm för att du ska kunna utföra någon form av jobb också :crazy:

Arbete är överskattat

Dela på andra sajter

Arbete är överskattat

Rejält med SKATT e det! :bs_help:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Nu tyckte jag att MS klantade till det rejält

http://www.microsoft...-disk-space-faq

Dessutom verkar de inte veta vad talsystem är. De påstår att Windows visar storlekar i det binära talsystemet. Vad de menar är att storlekarna som motsvarar SI-prefixen är 2-potenser, inte att storlekarna visas med ettor och nollor.

Dela på andra sajter

Dessutom verkar de inte veta vad talsystem är. De påstår att Windows visar storlekar i det binära talsystemet. Vad de menar är att storlekarna som motsvarar SI-prefixen är 2-potenser, inte att storlekarna visas med ettor och nollor.

SI-systemet är tyvärr inte standardiserat och används/tolkas olika i olika länder. Men det finns en "defacto"-standard som Microsoft följer med en viss konsekvens och det är det som är det viktigaste i en sådan situation.

Storlekar på disk uttrycks ofta i en blandning av decimala tal och binära "boundaries". 10MB motsvarar 10x1024x1024=10,485,760 B(ytes) medan överföringshastigheten på 10Mbit/s verkligen motsvarar 10 milj bit/s.

Dessa tolkningsskillnader kan knappast lastas på Windows och Microsoft utan är en anpassning till nu rådande "defacto"-standard. Att man uppmärksammar sina läsare på denna skillnad är snarare hedervärt och det är långtifrån säkert att vi någon gång får reda på EXAKT hur många bytes som kvarstår av lagringsutrymmet när Apple&Co har tagit sitt.

Läs även här: http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

//Singha711

Ändrades av Singha711
Dela på andra sajter

SI-systemet är tyvärr inte standardiserat och används/tolkas olika i olika länder. Men det finns en "defacto"-standard som Microsoft följer med en viss konsekvens och det är det som är det viktigaste i en sådan situation.

Storlekar på disk uttrycks ofta i en blandning av decimala tal och binära "boundaries". 10MB motsvarar 10x1024x1024=10,485,760 B(ytes) medan överföringshastigheten på 10Mbit/s verkligen motsvarar 10 milj bit/s.

Dessa tolkningsskillnader kan knappast lastas på Windows och Microsoft utan är en anpassning till nu rådande "defacto"-standard. Att man uppmärksammar sina läsare på denna skillnad är snarare hedervärd och det är långtifrån säkert att vi någon gång får reda på EXAKT hur många bytes som kvarstår av lagringsutrymmet när Apple&Co har tagit sitt.

Läs även här: http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

//Singha711

SI-systemet är standardiserat, det är ju det som är hela poängen. Att sedan SI-prefixen används felaktigt (men logiskt) i datorvärlden är en annan femma. Men det var inte det jag gnällde på :)

Microsoft skriver "[...] Windows displays the disk size using the binary system". Men oavsett om de använder prefix som motsvarar 2-potenser eller 10-potenser så visas talen fortfarande i det decimala talsystemet. De skriver tex 3210 GB, inte 1000002 GB. Vad de menar är att de använder binära prefix, inte att de visar diskstorlekarna binärt. De gör ett syftningsfel och borde skriva "[...] using binary prefixes" eller "[...] using prefixes in the binary system". Om man nu ska vara petig...

Dela på andra sajter

Jag vill bara påpeka att oavsett om windows 8 äe skit eller inte, eller om MS är bättre eller sämre än Apple.

Så har fortfarande MS en stor sak, dom är billigast i världen.

Hur?

Jo vem som helst med normalt intellekt kan göra deras prov på internet gratis, sedan är dom partner och kan ladda ner allt.

Jag tror jag betalade 2400 + moms för att få alla deras produkter, dom flesta x 10 licenser.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Dela på andra sajter

Jag vill bara påpeka att oavsett om windows 8 äe skit eller inte, eller om MS är bättre eller sämre än Apple.

Hur?

Jo vem som helst med normalt intellekt kan göra deras prov på internet gratis, sedan är dom partner och kan ladda ner allt.

Jag tror jag betalade 2400 + moms för att få alla deras produkter, dom flesta x 10 licenser.

Krävs att man har företag registrerat eller...? Inga efterhängsna försäljare som vill ringa dig i tid och otid? Låter bra i så fall, nästan för bra! Hur gick du tillväga?

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Hahaha, Herr Chang,

du tror väl inte på allvar att jag inte har tänkt ut ett bekvämt sätt att visuellt hantera samtidigt ett tiotal (virtuella) maskiner som jobbar dag och natt för att bl.a. ta fram billiga biljetter till Thailand. Jag har svårt att föreställa mig vilken nytta jag skulle haft i detta avseende med Mac-leksakerna.

Men skämt åsido, Herr Chang,

jag är inte helt övertygad att den typen av funktionalitet som du pratar om hör hemma i ett modernt operativsystem. Tekniken ligger ju till 99% i drivrutinerna som tillhandahålls av hårdvaruleverantörerna. Operativsystemet utgör i detta fall bara en standardiserad integrationsplattform med uppgift att vidarebefordra (=exportera) basfunktionalitet till applikationsnivå.

Och här skiljer sig Microsoft från Apple på ett grundläggande sätt:

Microsoft har lagt ner stor möda och prestige i att öppna operativsystemet för tredjepartsmarknaden genom att lägga ett sammanhållet, genomtänkt och väldokumenterat gränssnitt på detta nivå/lager i pyramiden (API). Detta gör det möjligt att vem som helst kan programmera för denna funktionalitet du pratar om, inklusive du och jag, utan att be Microsoft eller hårdvaruleverantörerna om lov. Idag finns det rätt många applikationer som tillhandahåller möjligheten att visa ett eller flera (logiska)fönster över flera (fysiska) bildskärmar. Och de (offentliga) byggstenarna för detta har naturligtvis också funnits i Windows från allra första början.

Om du vill imponera på din omgivning kan du tex fixa en "storbildstv" mha flera bild- och tv-skärmar för att visa en fotbollsmatch för dina vänner. Funktionaliteten finns i tex i VLC som du använder för att se dina egna videon ( http://grok.lsu.edu/...articleid=14623 ).

Nu börjar du kanske ana varför Apple tillhandahåller denna funktionalitet som slutprodukt i operativsystemet...

Ja, exakt, för att Apple säljer av princip bara "svarta lådor" utan möjlighet att interagera eller kommunicera på egen hand. Det är bara via auktoriserade produkter som det är möjligt att komma åt funktionalitet. Och dessa få auktoriserade produkter är i sin tur också fullständigt tillslutna, dvs. svarta lådor igen. Det är priset för att komma åt Apples "hemligheter" förutom de stora pengarna som Apple tar betalt för sin "generositet".

//Singha711

Så pulveriserar man myten om Apples förträfflighet.

Bra inlägg flygkungen!!

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

Dela på andra sajter

Krävs att man har företag registrerat eller...? Inga efterhängsna försäljare som vill ringa dig i tid och otid? Låter bra i så fall, nästan för bra! Hur gick du tillväga?

Mvh

BBJ

:wai:

Jag tror inte att man behöver ha en firma registrerad, jag kommer inte ihåg några såna frågor i alla fall.

Meningen är väl egentligen att man ska kunna hjälpa till att sälja deras produkter.

Titta igenom själv.

https://mspartner.microsoft.com/en/se/Pages/index.aspx

Dela på andra sajter

Microsofts huvudansvarige för Windows, Steven Sinofsky, lämnar Microsoft. Någon orsak anges ej. En del jämför detta med att Scott Forstall lämnade Apple.

http://www.theverge.aving-microsoft

Herr Chang har talat.

Ligger nog en del i det

Båda anklagas för att inte vara "team-players" och köra sina egna race och det funkar inte på stora företag

Dela på andra sajter

Ligger nog en del i det

Båda anklagas för att inte vara "team-players" och köra sina egna race och det funkar inte på stora företag

Dessutom var det många som trodde att dessa personer var aktuella som nästa VD på respektive företag. Men nu blir det väl inget med det...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Hur?

Linux är fortfarande gratis (och kommer alltid att vara gratis!) så hur kan Micro$oft vara billigast i världen? ???

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Dela på andra sajter

Linux är fortfarande gratis (och kommer alltid att vara gratis!) så hur kan Micro$oft vara billigast i världen? ???

//Peo

Ingenting är "Gratis"

Man måste räkna kostnader för kunskapsuppbyggnad, support, Linux för företag är inte gratis, nertider, utbildning för användare, etc etc i en "total cost of ownership" TCO och då blir det i slutänden lite andra resultat

Tar man t.ex kostnaden för en PC som hårdvara är det ungefär 20% av TCO som den totalt kostar över dess livslängd inräknat allt

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...