Jump to content
IGNORERAD

Vi som lööw Windows

Herr Chang

Recommended Posts

• Svar 498
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Herr Chang

94

• andrejsdenruskige

69

• Tallviking

56

• Singha711

41

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

ctrl+alt+2

Ja! Du har rätt, det fungerar. Tack för tipset!

post-3080-0-66635500-1351666663.png

Jag kan skicka dom till dig om du vill ha ;)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Nu är det dags för mig att klaga lite!

Det är ju minst sagt förvirrande att som det ter sig slumpmässigt komma in i Metro och sen plötsligt in i Windows 7 eller vad man ska kalla det. För all del med viss reservation för att emuleringen i Parallels Desktop kanske inte fungerar 100%. Jag tror mig nu nästan veta hur jag kommer tillbaka till Metro... svep från vänster med cmd nertryckt? Charms får jag fram genom att lägga pekaren längst upp i högra hörnet.

Detta är inte särskilt intuitivt... jag bara säger det. Det suger rent ut sagt.

Nåväl! Nästa uppgift var att få till svenskt datumformat. Jag var först inne i kalendern, och där var det ju AM och PM trams... jag går till charms och väljer Settings och Control Panel. Sen då Change date, time or number functions. Ja, med hjälp av Additional settings gick det faktiskt att få till den punkt jag vill ha i tidsangivelser:

post-3080-0-34971000-1351669146_thumb.pn

Efter omstart går jag in i kalendern och lägger in en viktig forumträff. Men det är fortfarande AM/PM?

post-3080-0-80264500-1351669379_thumb.pn

Vad är detta för patetiskt hopkok? Ska detta föreställa ett OS från 2012, eller har jag gjort något fel?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jag vet inte om du gjprt något fel eller inte. Men i min kalender är det iallafall inga AM/PM

post-3163-0-83359200-1351672035.jpg

hf

Dela på andra sajter

Hej hf,

Det kanske blir lite konstigt när man har US English på gränssnittet och försöker välja svenskt datum och tidformat.

Du verkar ju ha svenskt gränssnitt?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Hej hf,

Det kanske blir lite konstigt när man har US English på gränssnittet och försöker välja svenskt datum och tidformat.

Du verkar ju ha svenskt gränssnitt?

Herr Chang har talat.

Är väl något sådant. Men man får ju labba lite. Det är ju de normala när man börjar använda ett OS som inte sitter i blodet.

Kommer bara ihåg när jag hos en kund skulle ta bort ett Bankid i bankid applikationen på en MAC. I Windows versionen startar man ju bara programmet och högerklickar på id't och väljer ta bort.

På Macen var det en magisk 2-3 knapps tryckning som visade en ta bort knapp. Och för en van Mac ägare kanske det inte var konstigt men för mig tog det 15 minuter innan jag hittade rätt på nätet (efter att först hittat en deadend variant som kanske fungerat för länge sedan men inte nu). Sak samma. Jag laddade hem ett program (med .dmg i namnet). Men att få detta program att dyka upp under raketen (launchnågonting heter väl den). I Windows hade det tagit 2 sekunder att fixa det för mig. Men efter en massa letande har jag inte hitta det än. Mest pga att jag inte varit på plats på sistonde och jag som sista försök hittade en råd att flytta filen till program mappen och så dyker den upp efter ett par timmar. Men det gjorde den inte. För en Windows användare var det iallafall inte ett så intuitivt sått att lösa det.

Vad gäller Windows 8 så såg jag en 3 minuter lång introvideo på nätet och så var det inte så svårt att hitta rätt i att peka i hörnen och administrera "Metro".

hf

Dela på andra sajter

Nu är det dags för mig att klaga lite!

Det är ju minst sagt förvirrande att som det ter sig slumpmässigt komma in i Metro och sen plötsligt in i Windows 7 eller vad man ska kalla det. För all del med viss reservation för att emuleringen i Parallels Desktop kanske inte fungerar 100%. Jag tror mig nu nästan veta hur jag kommer tillbaka till Metro... svep från vänster med cmd nertryckt? Charms får jag fram genom att lägga pekaren längst upp i högra hörnet.

Detta är inte särskilt intuitivt... jag bara säger det. Det suger rent ut sagt.

Nåväl! Nästa uppgift var att få till svenskt datumformat. Jag var först inne i kalendern, och där var det ju AM och PM trams... jag går till charms och väljer Settings och Control Panel. Sen då Change date, time or number functions. Ja, med hjälp av Additional settings gick det faktiskt att få till den punkt jag vill ha i tidsangivelser:

post-3080-0-34971000-1351669146_thumb.pn

Efter omstart går jag in i kalendern och lägger in en viktig forumträff. Men det är fortfarande AM/PM?

post-3080-0-80264500-1351669379_thumb.pn

Vad är detta för patetiskt hopkok? Ska detta föreställa ett OS från 2012, eller har jag gjort något fel?

Herr Chang har talat.

går det ställa om tidsformatet till 24 timmars dygn ??

Ändrades av erik-sson
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

går det ställa om tidsformatet till 24 timmars dygn ??

Det är ju det HH:mm skall representera. Vill man ha AM/PM skall man använda hh:mm . Och detta är inget Windowspåfund för det är likadant i linux.

Sedan såg jag 2 inställningar . Om du går till skrivbordet. Klickar på tiden nere i vänstar hörnet. Väljer "ändra inställningar för tid och datum", Under Datum o Tid har du en knapp "Ändra tid och datum". Och på den har du "Ändra kalenderinställningar"

Är det rätt även där. Antar att du får texterna på engelska.

hf

Dela på andra sajter

thailandnewbee

Bra att det finns mäniskor som bryr sig. Den siste idi*ten är ju inte född.

Har ni hört om google.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Dela på andra sajter

Det är ju det HH:mm skall representera. Vill man ha AM/PM skall man använda hh:mm . Och detta är inget Windowspåfund för det är likadant i linux.

Sedan såg jag 2 inställningar . Om du går till skrivbordet. Klickar på tiden nere i vänstar hörnet. Väljer "ändra inställningar för tid och datum", Under Datum o Tid har du en knapp "Ändra tid och datum". Och på den har du "Ändra kalenderinställningar"

Är det rätt även där. Antar att du får texterna på engelska.

hf

Tack för tipset hf, men det ser ut som det redan är inställd på 24-timmars. Så det fanns inget att ändra på, men det är fortfarande AM/PM i kalendern. Inte för att det är så viktigt, jag var bara lite förvånad över att ändring till 24 timmar inte fick effekt överallt.

Givetvis hade jag kunnat förbereda mig mycket bättre innan jag kastade mig in i Windows 8, men det är ju intressant att se hur långt man komma utan någon hjälp. Jag tänker också på de människor som knappt använt en dator förr och inte har någon att fråga.

Jag är väl medveten om att allt inte är så självklart och uppenbart i OS X.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

thailandnewbee

Tack för tipset hf, men det ser ut som det redan är inställd på 24-timmars. Så det fanns inget att ändra på, men det är fortfarande AM/PM i kalendern. Inte för att det är så viktigt, jag var bara lite förvånad över att ändring till 24 timmar inte fick effekt överallt.

Givetvis hade jag kunnat förbereda mig mycket bättre innan jag kastade mig in i Windows 8, men det är ju intressant att se hur långt man komma utan någon hjälp. Jag tänker också på de människor som knappt använt en dator förr och inte har någon att fråga.

Jag är väl medveten om att allt inte är så självklart och uppenbart i OS X.

Herr Chang har talat.

Du skall ha en stor eloge för att du ger dig ut ur i-världen och försöker.

Du kommer säkert att hitta många fel, men samtidigt kommer du nog att hitta några bra saker som du kan ta tillbaka till din i-värld.

mvh

Fortfarande Nissehult_13

Dela på andra sajter

Den förträfflige erik-sson tipsade mig om en sajt som visar aktiekurser i realtid. Den kräver dock Microsofts Silverlight, men nu när jag har Windows 8 Pro borde det ju fungera.

http://www.freestockcharts.com

Nu är det så att Silverlight finns även för OS X, och den har jag redan pga att Netflix kräver det. Hur som helst verkade sajten fungera till 99% i Safari. Då tänkte jag att jag skulle testa om den fungerar 100% i Window 8 Pro. Startar upp den Internet Explorer som följde med, och när jag går till sajten så uppmanas jag installera Silverlight. Visst, då försöker jag, men möts av detta:

post-3080-0-69224100-1351724529_thumb.pn

Jaså, Silverlight fungerar inte på 64-bit? Ursäkta mig... men hur lamt är det? Jag kör ju Safari 64-bit på OS X, och där fungerar det.

Köpte jag fel när jag köpte 64-bit Windows 8 Pro? Vad säger expertisen?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Så här ser det ut i W7/64 utan att jag gjort nåt alls, bara klickade på din länk.

post-4721-0-51492500-1351725156_thumb.jp

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

Ja Bibben... men kör du verkligen 64-bit Windows?

Lite mer angående mitt föregående inlägg...

Jag ser på min Macbook Pro att Safari i sig exekverar i 64-bit mode... medan den Silverlight plug-in jag installerat exekverar i 32-bit:

post-3080-0-73448500-1351725375_thumb.pn

Man kan ju också se att de flesta av mina processer exekverar i 64-bit, medan några exekverar i 32-bit. Till exempel Pages och iPhoto. Det går alltså bra att blanda. Går inte det på Windows 8 Pro eller vad är problemet? Jag ska i och för sig inte utesluta att det kan röra sig om en bugg i Parallels Desktop.

Vad är förresten motsvarigheten till Apples Activity Monitor på Windows 8 Pro?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

OK, nu blir det lite krångligt så låter dig forska vidare på egen hand.

Har sett när windows uppdaterar sig ibland att det stått nåt om silverlight då. Du kanske borde göra en windows update?

Bifogar dock dessa skärmdumpar ifall de kan hjälpa?

post-4721-0-64400400-1351726368.jpg

post-4721-0-81103600-1351726390.jpg

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

Har själv provkört efter din länk och kan intyga att det är inget problem med Silverlight i Windows 7 64-bit.

Silverlight använder sig dock av en del avancerade grafiska funktioner som inte bara kräver vissa fysiska förutsättningar i din maskin utan också att ditt värdsystem (=emuleringsprogram) kan kommunicera och vidarebefordra dessa egenskaper till gästsystemet (Windows 8), som tex Aero etc.

Virtuella system brukar lägga begränsningar på just dessa områden till förmån för en naturtrogen simulering av applikationen istället.

Det kan vara andra saker som strular till det för dig men jag skulle inte bli förvånad över att du i din MAC-baserade emulering bara få fram en stympad version av Windows 8.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Dela på andra sajter

Haha,

har helt glömt bort att jag kan testa din länk på en egen Windows 8 64-bits maskin.

Det fungerar helt perfekt hos mig (tack för tipset, erik-sson!) och då kör jag på en virtuell dator under Windows 2008 R2 Hyper-V.

Så min tes står kvar att dina problem antingen beror på fysiska brister i din dator och/eller så klarar inte ditt emuleringsprogram av att kommunicera din dators resurser till Windows 8 PRO.

//Singha711

Dela på andra sajter

.

Man kan ju också se att de flesta av mina processer exekverar i 64-bit, medan några exekverar i 32-bit. Till exempel Pages och iPhoto. Det går alltså bra att blanda. Går inte det på Windows 8 Pro eller vad är problemet? Jag ska i och för sig inte utesluta att det kan röra sig om en bugg i Parallels Desktop.

Vad är förresten motsvarigheten till Apples Activity Monitor på Windows 8 Pro?

Herr Chang har talat.

I Windows kan man köra 32-bits program på en 64-bit maskin, men inte omvänt. Det är programmets arkitektur som avgör i vilken runtimemiljö programmet exekveras och det är ingenting som en användare normalt behöver bekymra sig över eftersom detta sköts helt automatiskt.

Däremot skall man alltid välja 64-bits versionen på en 64-bit maskin när det finns valmöjligheter.

Motsvarigheten till 'Activity Monitor' är 'Task Manager' i Windows. Enklaste sättet är dra igång den är att högerklicka med cursorn på taskbar/aktivitetsfältet (längst ner) och välja 'taskmanager'. När datorn har låst sig går det att få upp taskmanagern mha Ctrl-Alt-Del etc.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Dela på andra sajter

Haha,

har helt glömt bort att jag kan testa din länk på en egen Windows 8 64-bits maskin.

Det fungerar helt perfekt hos mig (tack för tipset, erik-sson!) och då kör jag på en virtuell dator under Windows 2008 R2 Hyper-V.

Så min tes står kvar att dina problem antingen beror på fysiska brister i din dator och/eller så klarar inte ditt emuleringsprogram av att kommunicera din dators resurser till Windows 8 PRO.

//Singha711

Hmm... fysiska brister? 2,6 GHz Intel Core i7 och 16 GB 1600 MHz DDR3.

Vad menar du skulle kunna brista där?

Jag tror mer på att det behövs en uppdatering av Parallels Desktop.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Hmm... fysiska brister? 2,6 GHz Intel Core i7 och 16 GB 1600 MHz DDR3.

Vad menar du skulle kunna brista där?

Jag tror mer på att det behövs en uppdatering av Parallels Desktop.

Herr Chang har talat.

Jag tänkte mera på de grafiska resurserna eftersom Silverlight i första hand är inriktad på dessa.

Men, som sagt, en emulering har sina begränsningar eftersom den utgör ett tolkningsfilter mellan maskinens drivrutiner och operativsystemet. Det är ungefär som att använda ett lastbilsdäck som kondom, hehe.

Nu, när du har tjatat till dig en speciallicens, borde du kanske kunna ominstallera Windows 8 PRO i en "dual-boot" konfiguration, dvs på en egen fysisk partition. Det fungerar iaf för Windows sidan medan jag är osäker om Mac sidan är lika "tolerant" när den är installerad som det primära operativsystemet.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Dela på andra sajter

Jag tänkte mera på de grafiska resurserna eftersom Silverlight i första hand är inriktad på dessa.

Men, som sagt, en emulering har sina begränsningar eftersom den utgör ett tolkningsfilter mellan maskinens drivrutiner och operativsystemet. Det är ungefär som att använda ett lastbilsdäck som kondom, hehe.

Nu, när du har tjatat till dig en speciallicens, borde du kanske kunna ominstallera Windows 8 PRO i en "dual-boot" konfiguration, dvs på en egen fysisk partition. Det fungerar iaf för Windows sidan medan jag är osäker om Mac sidan är lika "tolerant" när den är installerad som det primära operativsystemet.

//Singha711

Tja, det är ju inte så viktigt för mig egentligen. Sajten fungerar ju fint med Safari.

Tills vidare ska jag nöja mig med att gnälla på Parallels, har kontaktat deras tekniska support.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Den förträfflige erik-sson tipsade mig om en sajt som visar aktiekurser i realtid. Den kräver dock Microsofts Silverlight, men nu när jag har Windows 8 Pro borde det ju fungera.

Nu är det så att Silverlight finns även för OS X, och den har jag redan pga att Netflix kräver det. Hur som helst verkade sajten fungera till 99% i Safari. Då tänkte jag att jag skulle testa om den fungerar 100% i Window 8 Pro. Startar upp den Internet Explorer som följde med, och när jag går till sajten så uppmanas jag installera Silverlight. Visst, då försöker jag, men möts av detta:

post-3080-0-69224100-1351724529_thumb.pn

Jaså, Silverlight fungerar inte på 64-bit? Ursäkta mig... men hur lamt är det? Jag kör ju Safari 64-bit på OS X, och där fungerar det.

Herr Chang har talat.

De har väl lagt ner utvecklingen av Silverlight. Tack och lov.

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Herr Chang har talat.

Jag kör iallfall denna sidan utan problem i men windows 8 pro . Och det är ju då en riktigt installerad version. (ingen parallels eller vbox krafs)

Och det fungerar både i Google Chrome och i IE 10. Om dessa är 32 eller 64 versioner vet jag dock inte. För det upplyser inte "om fliken" om i dessa program. Och safari har jag inte testat i Windows 8. Vet inte om jag vill smutsa ner datorn med program från det företaget. Dom brukar så ofta lägga på massa adminprogram för sina program som jag klarar mig utan.

hf

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...