andrejsdenruskige Inlagd Oktober 21, 2012 Dela Inlagd Oktober 21, 2012 (ändrad) Hittade en Win8 video. Ser väl ganska trevligt ut om man gillar att jobba mycket med att dra med musen. EDIT: glömde länk Ändrades Oktober 21, 2012 av andrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd Oktober 22, 2012 Dela Inlagd Oktober 22, 2012 Detta skall bli en kul tråd att följa. Vill bara räta ut en del saker när det gäller detta med att uppgradera OS i windowsmiljö. En anledning att vissa företag fortfarande sitter kvar i XP miljö är att man har gamla applikationer som inte fungerar i Windows 7 miljö. Men nu när Vista och sedan Win7 funnits i så många år börjar detta problem byggas bort. Ett annan anledning att många stannat i XP är att Windows 7 har så mycket fler funktioner vad gäller säkerhet och funktioner att en del företag inte velat komma till skott då det kräver en hel del strategiska beslut innan man gör jobbet. Men gör man bara hemläxan så blir det oftast mycket bra i slutet så det kan nog vara värt det hela. Sedan detta med vem uppdaterar och när. Generelt kan man nog säga att privatpersoner aldrig har varit benägna att uppgradera sin gamla dator. En anledning till detta är att uppgraderingen har kostat för mycket. Utan det normal är att privatpersoner uppgraderar till en ny version helt enkelt när dom köper en ny PC. Och denna strategi tror jag kommer att fortsätta. Och det är nog ett större bekymmer för IT pressen än det är för MS. Företagen. Många av dom stora företagen har idag selectavtal med Microsoft. Detta innebär att dom har ett antal licenser på Windows "någonting". Och betalar en summa per år för detta. Och att då uppgradera från ex Windows 7 till Windows 8 innebär alltså ingen extra kostnad för företaget (och detsamma ingen inkomst till MS). Så här uppgraderar man när det passar och kan passa företagets strategi. Dessutom vill jag kommentera detta med att MS har en massa event denna veckan. Microsoft har ganska länge haft en helt annan strategi jämfört med exempelvis Apple när vi pratar nya OS. Ett Apple event brukar föregås med en massa spekulationer vad som komma skall. Och sedan har man ett event och hallelulia detta kan ni köpa nästa vecka. Microsoft däremot brukar släppa ut sina produkter till en stor massa användare som betor och RC versioner så man kan testa och förstå. Eventet blir sedan lite av ett "klippa bandet" för nu öppnar vi. Så Windows 8 körs nog i testmode av ganska många 10 miljoner användare världen över då den sista RC som kom i juli har funnits för nerladdning för i princip hela världens befolkning. Så att idag spekulera i vad windows 8 kommer att innehålla är nog ganska onödigt. Vi vet vad det innehåller. Och vilket som är bäst kan man ju diskutera. Men ex Apples kartmiss i IOS 6 skulle nog inte kunna hända med MS, Sedan kommer ju frågan hur kommer företagen att uppgradera till windows 8. För jag har nog uppfattningen att många av privatpersonerna kommer att göra som vanligt. Vänta tills man köper ny dator. OK kanske det blir lite fler som uppgraderar då ju Windows 8 uppgradering kommer att säljas för 430:- under en begränsad tid . Vad är då den stora skillnaden att gå från 7 till 8 jämfört med ex XP till 7 (och vista). 1. Infrastrukturen bakom som innebar en massa strategiska beslut för XP till 7 kommer inte att vara en hämmare. Utan har man gjort ett bra jobb med 7 så kan oftast 8 rulla in rakt av. Då med undantag av "Modern UI" applikationer. Men här kan man då stänga av kopplingen till Applikation store. Och får då ett OS likt 7 förutom utseendet av startknappen blir "Modern UI". Och då med motsvarande funktioner som man hade i 7'an. 2. Windows 8 öppnar ju för en helt ny marknad av hårdvara. Mycket hårdvara som jag tror många företag (men även privatpersoner) gärna vill ha. Och att då köpa denna hårdvara för att sedan nedgradera till 7 torde vara "hål i huvudet". Något sådant hämmare finns inte vad gäller XP/7 . 3. När man sedan tagit steget att lägga till App store funktionen i en egen server så öppnar man sedan upp för företagskontrollerad app store som dessutom ger spinoff till plattor (Windows RT) och mobiler (WP8). Och även detta server program har ju funnits för test ett tag. Så även detta är inget frågetecken för dom som velat testa. Och som jag skrivit tidigare. Min favorit av ny HW är denna maskin från min gamla arbetsgivare. Med denna (och motsvarande och framtida modeller) går man snabbt tillbaks 3 enheter i istället för 2. dvs Mobil, platta och lapptop blir mobil och "hybrid". Så helt plötsligt slipper man rota fram 2 enheter vid säkerhetskontrollen där lapptoppen och plattan skall tar ur handbagaget. hf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Oktober 22, 2012 Dela Inlagd Oktober 22, 2012 Dröjer nog inte länge förrän härmapa också tillverkar dessa "hybrider" och klistrar på ett äppelskrutt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Jag vill prova Windows 8 Pro! Fast då på min Macbook Pro 15"... med hjälp av emulator från Parallels. http://www.parallels.com/products/desktop/ Och nu börjar jag bli lite trött. Söker förtvivlat, men hittar nästan bara uppgradering för 439 kronor. Jag har inget att uppgradera, måste köpa en helt ny. Duger den här tro? http://www.dustin.se...hProvider_dacsa Finns det någon Windowsexpert som kan hjälpa mig? Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Kolla din emulator om den klarar att emulera en 64-bitars eller om den bara klarar 32-bitars Annars är det rätt licens att välja Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Jag vill prova Windows 8 Pro! Fast då på min Macbook Pro 15"... med hjälp av emulator från Parallels. http://www.parallels...oducts/desktop/ Och nu börjar jag bli lite trött. Söker förtvivlat, men hittar nästan bara uppgradering för 439 kronor. Jag har inget att uppgradera, måste köpa en helt ny. Duger den här tro? http://www.dustin.se...hProvider_dacsa Finns det någon Windowsexpert som kan hjälpa mig? Herr Chang har talat. Inte för jag är någon expert, men den går bra att installera på ett tomt system, och det var väl vad du avsåg HC? Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Kolla din emulator om den klarar att emulera en 64-bitars eller om den bara klarar 32-bitars Annars är det rätt licens att välja Ja, det verkar snarare som emuleringen kräver 64-bitars: Note: To run 64-bit guest operating systems, you need a processor that supports the Intel VT-x or AMD-V hardware virtualization technology. http://www.parallels.com/fileadmin/parallels/documents/technical-documentation/Ltr_PW_Datasheet.pdf Jag har en 2.6 GHz Intel Core i7 i min Macbook Pro, så det ska väl fungera. Äsch, nu beställer jag! Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Inte för jag är någon expert, men den går bra att installera på ett tomt system, och det var väl vad du avsåg HC? Mvh BBJ Ja, precis. Jag köper en emulator och har då ingen befintlig Windows att uppgradera. För övrigt lite konstigt att Parallels inte erbjuder något slags paket med både emulator och Windows 8 Pro? Gör jag bort mig om jag köper svensk version av Windows Pro 8? Jag föredrar alltid engelsk text i mina OS. Men det går kanske att byta till det? Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Ja, precis. Jag köper en emulator och har då ingen befintlig Windows att uppgradera. För övrigt lite konstigt att Parallels inte erbjuder något slags paket med både emulator och Windows 8 Pro? Gör jag bort mig om jag köper svensk version av Windows Pro 8? Jag föredrar alltid engelsk text i mina OS. Men det går kanske att byta till det? Herr Chang har talat. Angrit ska det vara!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Ja, då var det beställt. Windows Pro 8 kostade 1199 plus frakt 139 kronor. Utan moms. Ja, det kommer tydligen en box med DVD-skiva så småningom. Parallels Desktop 8 också inhandlad för 560,24 kronor. Utan moms antar jag. Denna kunde jag dock ladda ner direkt, och den gick igång. Men jag har ju ingen Windows än... ska jag leka lite med Linux tills vidare? Eller ska jag starta tråden "Vi som lööw Linux" Rekommendationer om sådant som kan laddas ner gratis lagligt mottages tacksamt! Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Ja, då var det beställt. Windows Pro 8 kostade 1199 plus frakt 139 kronor. Utan moms. Ja, det kommer tydligen en box med DVD-skiva så småningom. Parallels Desktop 8 också inhandlad för 560,24 kronor. Utan moms antar jag. Denna kunde jag dock ladda ner direkt, och den gick igång. Men jag har ju ingen Windows än... ska jag leka lite med Linux tills vidare? Eller ska jag starta tråden "Vi som lööw Linux" Rekommendationer om sådant som kan laddas ner gratis lagligt mottages tacksamt! Herr Chang har talat. Vad för slags saker är det du vill ladda ner? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Vad för slags saker är det du vill ladda ner? Bittorent kanske? "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Vad för slags saker är det du vill ladda ner? Någon rekommenderad variant av Linux med hyfsat användargränssnitt. Windows 8 Pro anländer väl tidigast måndag... ska väl leka med något i emulatorn tills dess. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Någon rekommenderad variant av Linux med hyfsat användargränssnitt. Windows 8 Pro anländer väl tidigast måndag... ska väl leka med något i emulatorn tills dess. Herr Chang har talat. Ubuntu kanske. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ReKa Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 (ändrad) Någon rekommenderad variant av Linux med hyfsat användargränssnitt. Windows 8 Pro anländer väl tidigast måndag... ska väl leka med något i emulatorn tills dess. Herr Chang har talat. Till just dig vill jag då rekommendera Sn0wL1nux vars GUI är väldigt likt iOS ;-) Annars är väl Ubuntu en omtyckt distro. Edit: eller iOS förresten, Leopard eller Lion heter väl Apples datorers OS, antar jag. Har ej gått fan-boy-kursen än ;-) Ändrades Oktober 26, 2012 av ReKa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ReKa Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Skulle tro att MS kommande platta kan bli populär hos de företag som ser ett behov av platta samt kör genuin Microsoftmiljö. MS Office finns väl vare sig till iPad eller Androidbaserade plattor(?) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Skulle tro att MS kommande platta kan bli populär hos de företag som ser ett behov av platta samt kör genuin Microsoftmiljö. MS Office finns väl vare sig till iPad eller Androidbaserade plattor(?) Det är något oklart om det blir något Office till iOS. En del hävdar att Microsoft har produkten färdig, men inte bestämt sig om man ska lansera den. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Detta verkar lite sorgligt... Microsoft mutar folk så det blir kö när man ska börja sälja Surface: http://seattletimes.0_giveaway.html Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Skulle tro att MS kommande platta kan bli populär hos de företag som ser ett behov av platta samt kör genuin Microsoftmiljö. MS Office finns väl vare sig till iPad eller Androidbaserade plattor(?) Det är något oklart om det blir något Office till iOS. En del hävdar att Microsoft har produkten färdig, men inte bestämt sig om man ska lansera den. Herr Chang har talat. Nja, nu ser jag ingen nytta med Office paketet till någon touch enhet över huvudtaget. Att sitta och köra Access eller Excel på en liten skärm där tangentbordet tar upp halva utrymmet skulle endast göra att folk flippade ut och slog sönder sina pekplattor. Vilket kanske är en bra affär för tillverkarna iofs Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Till just dig vill jag då rekommendera Sn0wL1nux vars GUI är väldigt likt iOS ;-) Annars är väl Ubuntu en omtyckt distro. Edit: eller iOS förresten, Leopard eller Lion heter väl Apples datorers OS, antar jag. Har ej gått fan-boy-kursen än ;-) OK, får väl prova Ubuntu. Mountain Lion heter senaste OS X Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Någon rekommenderad variant av Linux med hyfsat användargränssnitt. Windows 8 Pro anländer väl tidigast måndag... ska väl leka med något i emulatorn tills dess. Herr Chang har talat. Har du lessnat på apsektens skitgrejer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
foreverbubbles8 Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Detta verkar lite sorgligt... Microsoft mutar folk så det blir kö när man ska börja sälja Surface: http://seattletimes.0_giveaway.html Herr Chang har talat. Det säger ju en hel om Apple anhängarna som väljer att stå och köa gratis;) Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Det säger ju en hel om Apple anhängarna som väljer att stå och köa gratis;) Nja, tycker att det är värre att låta sig mutas till något så fjantigt. Thai-election-style Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Gör jag bort mig om jag köper svensk version av Windows Pro 8? Jag föredrar alltid engelsk text i mina OS. Men det går kanske att byta till det? I Proversionen verkar det gå att ladda hem olika språkpaket. Hämtade just en-US till min installation. Men den är på 150 Mb och det går lite sakta hit till Thailand. Dock köpte jag idag Windows 8 Pro för det fasila piset av 100,46 . Ja det är vad som drogs från kortet. Kan kanske bli lite annat när det låses av MC på tis/ons. Men OK jag har ju köpt nerladdning som dom som handlat PC sedan sommaren kunde handla, Då kostade det 15 USD istället för 39 USD att uppgradera. Installationen har gått helt OK. Och det enda som jag kastade ut var Appen för skype. Den hade nämligen inte möjlighet att välja olika högtalare för ringsignal och prat. Jag vill ju att det ringer i dom stora men när jag sedan pratar blir det i headsetet (USB). Men det var bara att ladda hem det ordinarie programmet istället. Sedan antar att Parallels innebär att man botar antingen OSX eller Windows 8. Isåfall blir det nog bra. Däremot varnar jag för att testa Windows 8 i ett fönster i VBOX. Vbox lirar nämligen inte så bra ihop med Windows 8. Anledningen är att man förlorar övergången mellan Windows 8 fönstret och gästoperativet vad gäller musrörelser. Och då blir det ett h-vete att hitta hörnen i Windows 8 för att få fram menyerna. Men det är ju bara en dålig implementation i VBOX men kan tänka att den del som gnäller på just musen i hörnen har kört ett fönster i VBox. . hf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd Oktober 26, 2012 Dela Inlagd Oktober 26, 2012 Nja, tycker att det är värre att låta sig mutas till något så fjantigt. Thai-election-style I en annan tråd kan man läsa att det kallas gåvor, inte mutor! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu