Jump to content
IGNORERAD

Thailändska barn - Samma IQ som för 10 år sedan


MPR Nyheter

Recommended Posts

En vanlig del av IQ-test är att man visar en viss symbol två gånger. Till exempel en matris av 4 gånger 4 cirklar varav en del är fyllda. De två varianterna har olika cirklar fyllda. Sedan presenteras fem olika val av ytterligare matriser som alla har olika cirklar ifyllda. Uppgiften är att peka ut den variant som är en logisk följd av de två första matriserna.

Jag tror nog att jag skulle kunna med gester och exempel förklara för en person från naturfolken vad uppgiften består i, och om denna person är någorlunda intelligent skulle uppgiften lösas korrekt. Har inget med kultur eller utbildning att göra.

Herr Chang har talat.

Bra herr chang

Eftersom det är så enkelt att uppnå dessa siffror så borde ju inte vara något problem för dig att fixa det.

Eller hur

Du är ju en sån intelligent person som har koll på allt'

Då föreslår jag att du surfar in på rätt forum och gör dina tester, sedan kan du vara tyst eller tala om vilken idi*t jag är. jag köper det i såfall.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    31

  • Kollba

    17

  • ban99arne

    15

  • scorpio63

    12

Mest aktiva i denna tråd

B747 har helt rätt, intelligens handlar om överlevnad, dom starkaste överlever.

Eller menar du Darwism, surival of the fittest?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tallviking, förklara för mig när man inte behöver intelligens för att hitta vatten om du inte kan se något.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den sista farang-sambo som jag hade var rektor och hon pratade mycket om att det finns många olika sorters IQ. Då menade hon inte enbart EQ även om jag personligen är övertygad över att den har en större inverkan på hur det går i karriären.

Det är fortfarande en försvinnande del som byter klass i Sverige och studietraditioner går i arv. Det kommer att ta tid och stor politisk vilja och därmed reformer innan Thailand kommer att förändra detta.

Tycker att du har rätt i stora drag. Men då hamnar man i definitionen av intelligens. Är man mycket intelligent om man är ett halvt geni på matte men väldigt dålig på språk eller slarvig och därigenom dålig administratör ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får ni vara intelligenta på egen hand för nu skall jag ha te och kanelbullar.

För övrigt så har jag bara 3 arbetsdagar kvar innan jag tar semester för resten av livet - om det nu kan vara av något intresse.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tallviking, förklara för mig när man inte behöver intelligens för att hitta vatten om du inte kan se något.

Intelligens är förmåga att lära sig saker och tänka ut lösningar

Kompetens är nivån på mängden kunskap man skaffat sig

Att kunna bygga en HD-chopper är bra kompetens i Los Angeles men ganska värdelös i Sahara

Men att hitta vatten i Sahara är en nyttig kompetens och knappast nyttig i Los Angeles

Det finns genier som totalt saknar skolad utbildning men dom lär sig själva och skapar underverk ändå

Det finns idi*ter med väldigt låg intelligens men p.g.a samhällsklassen dom fötts i har dom fått en massa års utbilning men är ändå inte särskilt intelligenta

Livet är inte alltid så enkelt som man tror

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Tycker att du har rätt i stora drag. Men då hamnar man i definitionen av intelligens. Är man mycket intelligent om man är ett halvt geni på matte men väldigt dålig på språk eller slarvig och därigenom dålig administratör ?

Förstår vad du menar och det kan man diskutera till dödagar men jag hoppas att du kommer med lite kloka inlägg även om jag såg att du snart har jobbat klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde inte att jag skulle behöva skriva att barnet naturligtvis måste kommunicera med människor som pratar, men jag hade tydligen fel. Var i mitt inlägg står det att ett totalt isolerat barn lär sig prata ?

Det beror på hur man definierar talförståelse. Jag menar alltså förmågan att lära sig tala och förstå andra som talar. Sen kommer faktiskt förmågan att förstå tal med nödvändighet före den egna produktionen av tal.

Ett test måste baseras på vad individen kan och vilken omgivning individen vistas i. Utgående från det sätter man samman symboler och uppgifter för själva testet. Om man tex tar Towers of Hanoi (om du känner till det) eller något liknande - tex. att storleksordna 5 lådor genom att flytta dem 1 steg åt sidan alternativt hoppa över en låda om utrymmet på andra sidan är ledigt, så är det inte beroende av vare sig kultur eller utbildning om man löser det och hur snabbt.

Ni påstod att det var medfött, vilket ju de flesta med ganska måttlig IQ förstår inte är sant. Man skulle kunna säga att förmågan att andas är medfödd men knappast talförståelse.

Vad gäller tester som bygger att att man skall hantera diverse figurer och dylikt har en kulturellt koppling och knappast ger komplett bild av intellektet.

Tar man en person som aldrig varit i kontakt med vår civilisation och placerar honom i en kontorsmiljö så klarar han knappast av någon syssla, dvs i denna miljö har han ju ett lågt IQ.

Tar man däremot en svensk kontorist och placera honom i urskogen utan några tillhörigheter så överlever han förmodligen inte särskilt länge, sett från skogsstammens perspektiv så har han ett lågt IQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bra herr chang

Eftersom det är så enkelt att uppnå dessa siffror så borde ju inte vara något problem för dig att fixa det.

Eller hur

Du är ju en sån intelligent person som har koll på allt'

Då föreslår jag att du surfar in på rätt forum och gör dina tester, sedan kan du vara tyst eller tala om vilken idi*t jag är. jag köper det i såfall.

Om du menar att din kvot på 127 är något MPR rekord så har du nog höga tankar om dig själv och sedan undrar jag var du har gjort dina tester?

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig del av IQ-test är att man visar en viss symbol två gånger. Till exempel en matris av 4 gånger 4 cirklar varav en del är fyllda. De två varianterna har olika cirklar fyllda. Sedan presenteras fem olika val av ytterligare matriser som alla har olika cirklar ifyllda. Uppgiften är att peka ut den variant som är en logisk följd av de två första matriserna.

Jag tror nog att jag skulle kunna med gester och exempel förklara för en person från naturfolken vad uppgiften består i, och om denna person är någorlunda intelligent skulle uppgiften lösas korrekt. Har inget med kultur eller utbildning att göra.

Herr Chang har talat.

Jag tror att de flesta naturfolken skulle förlora i sådana lekar eftersom de förmodligen inte tränat på sådant, däremot så tror jag inte de är dummare än andra människor.

Dvs en sådan test är både kulturellt- och utbildnings-relaterad.

Skulle du däremot testa inlärningsförmågan genom att få en person att härma ett okänt ljud i djungel så tror jag indianstammen skulle visa sig lika överlägsen som västerlänningen är på att arrangera geometriska figurer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar att din kvot på 127 är något MPR rekord så har du nog höga tankar om dig själv och sedan undrar jag var du har gjort dina tester?

Jag skiter fullständigt om det är lågt eller högt.

Sedan bryr jag mig inte heller om du intresserar det för dig.

Vad jag intresserar mig över er diskussionen som du kan vara med i om du vaknar till.'

Det är.. Bryr du dig...

Om inte, släpp tråden då och lev lycklig i ditt liv.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar att din kvot på 127 är något MPR rekord så har du nog höga tankar om dig själv och sedan undrar jag var du har gjort dina tester?

Gissningsvis hos dig på Samhall :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tallviking, förklara för mig när man inte behöver intelligens för att hitta vatten om du inte kan se något.

Blind man i swimmingpool? Alternativt lillsnorre 3/11 på valhallabadet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, jag ger mig...

Vad man vet eller inte har ingen betydelse,

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra herr chang

Eftersom det är så enkelt att uppnå dessa siffror så borde ju inte vara något problem för dig att fixa det.

Eller hur

Du är ju en sån intelligent person som har koll på allt'

Då föreslår jag att du surfar in på rätt forum och gör dina tester, sedan kan du vara tyst eller tala om vilken idi*t jag är. jag köper det i såfall.

Ursäkta mig, men jag förstår inte ditt inlägg? Vad exakt vill du ha sagt?

Har jag kanske för låg IQ :wink:

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får ni vara intelligenta på egen hand för nu skall jag ha te och kanelbullar.

För övrigt så har jag bara 3 arbetsdagar kvar innan jag tar semester för resten av livet - om det nu kan vara av något intresse.

Önskar dig ett mycket långt pensionärsliv.Jo det är av intresse.Hoppas på mycket bilder! :thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag skiter fullständigt om det är lågt eller högt.

Sedan bryr jag mig inte heller om du intresserar det för dig.

Vad jag intresserar mig över er diskussionen som du kan vara med i om du vaknar till.'

Det är.. Bryr du dig...

Om inte, släpp tråden då och lev lycklig i ditt liv.

Nu ville dina fingrar något annat än din tanke.

Jag förstod inte den senare halvan av ditt inlägg alls och första halvan var ännu värre.

Det är väl du som inte vill vara med i en diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bästa att jämföra direkt hur står det med IQ hos svenska föräldrar och deras barn

http://www.svtplay.s...5302/del-1-av-8

Jag blir skrämd ner jag ser vad föräldrar har gjort med sina barn och sedan ställer upp i tv.

Mediakåta människor med siktet inställt på att få sin bild på Se&Hör's förstasida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mediakåta människor med siktet inställt på att få sin bild på Se&Hör's förstasida.

Vad kan man säga om IQ på de människor? Den kan inte vara hög eftersom de gör det de gör . :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vad kan man säga om IQ på de människor? Den kan inte vara hög eftersom de gör det de gör . :crazy:

Det har ingenting med IQ att göra. Man kan ha hög IQ och vara en idi*t.

Dominika Peczynski (Army Of Lovers) tror jag inte klassades som någon bright människa och enligt rykten så ska hon vara medlem i Mensa.

Läste i någon tidning (eller om det var på TV) att Asia Carrera (googla om ni inte vet) också skulle ha ovanligt högt IQ.

Hur det står till bland Nobelpristagarna vet jag inte. Troligen ligger dom över snittet, fast det finns nog fullt av vanligt folk som får bättre resultat på IQ test utan att lyckas med någonting under hela deras liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Den bakomliggande artikeln beskriver hur det finns stora regionala skillnader i Thailand och

att grannländer som Malaysia och Singapore får märkbart högre testresultat i liknande IQ-tester.

Några ”naturfolk” kontra civiliserade populationer jämförs inte i det berörda testmaterialet.

”Man kom fram till att barn i 20 provinser i snitt har ett IQ på 100 eller mer, medan barn i 38 provinser ligger på ett snitt under 100.”

- Men vilka dessa provinser är har man i artikeln valt att utelämna.

Förmodligen för att skona barnen som härstammar från de specifika ”stolle-provinserna”

så att de arma barnen inte blir brännmärkta som trögtänkta resten av livet.

Min gissning är att de så kallade godartade provinserna som uppvisar ett IQ på 100 eller mer

är de områden i Thailand där det under de senaste 20-30 åren har varit stora ekonomiska

investeringar i antingen produktionsindustrin eller turistnäringen,

vilket positivt har påverkat både skola och hälsovård i dessa områden.

Att den uppmätta IQ:n är högre i dessa finansiellt starkare områden beror på att utsocknes folk

har flyttat in och bosatt sig i dessa områden och sedan skaffat barn med andra hyggligt begåvade människor.

Deras ungar har sedan vuxit upp och skaffat barn i sin tur med jämlikar.

De som har flyttat in till dessa områden har alltså till merparten bestått av människor som är lite

mer förändringsbenägna och uppfinningsrika i den mån att de har begripit att de själva måste ta tag i

och förändra sitt liv till det bättre.

Kvar hemma i de mindre utvecklade områdena har då blivit de människor som saknar denna

initiativförmåga och pragmatiska vilja till miljöombyte (Vi flytt int!).

Vissa områden blir då efter hand drabbade av sk ”brain drain”, och när denna kvarvarande population

sedan tvingas skaffar barn med varandras gelikar så förankras eller i värsta fall ökar det debila draget

hos den nya generation. Undantag från nämnda ”cerebral-förlamnings-ekvation” finns naturligtvis

eftersom jag spånar i mer generella termer än absoluta sådana.

De positiva undantagen som utgör en provinsiell begåvningsklick kommer i vuxen ålder antingen

stanna kvar i stolle-provinsen och där tjäna en rejäl hacka på den billiga arbetskraft som de

mer trögtänkta utgör eller också flyttar även dessa ljushuvuden till mer utvecklade iq-provinser där de kan

prova lyckan och för att bilda familj med jämlika partners.

De regionala skillnaderna förstärks och befästs på detta vis.

Skall man kunna bryta den utarmande trenden i vissa provinser så måste det till fler

investeringar, industrijobb och liknande i ”stolle-provinserna” – först då kan flyktingströmmen

eventuellt vändas eller hejdas.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ingenting med IQ att göra. Man kan ha hög IQ och vara en idi*t.

Dominika Peczynski (Army Of Lovers) tror jag inte klassades som någon bright människa och enligt rykten så ska hon vara medlem i Mensa.

Läste i någon tidning (eller om det var på TV) att Asia Carrera (googla om ni inte vet) också skulle ha ovanligt högt IQ.

Hur det står till bland Nobelpristagarna vet jag inte. Troligen ligger dom över snittet, fast det finns nog fullt av vanligt folk som får bättre resultat på IQ test utan att lyckas med någonting under hela deras liv.

Jag känner Dominika och hon är verkligen intelligent, att hon klassades som bright har tror jag med andras avundsjuka att göra.

Hon är snygg, hon har lyckats, snabb tänkande, hon har råd att göra bort sig just pga att hon är intelligent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...