Jump to content
IGNORERAD

Thailändska barn - Samma IQ som för 10 år sedan


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailändska barns IQ och EQ har inte förbättrats under de senaste tio åren, och barn mellan 6-15 år gamla ligger nu långt bakom sina motparter i Singapore och Malaysia. Detta enligt resultaten från en nyligen utförd studie av Hälsodepartementets avdelning för mental hälsa.

Man kom fram till att barn i 20 provinser i snitt har ett IQ på 100 eller mer, medan barn i 38 provinser ligger på ett snitt under 100. Den första slutsatsen var att diet är en bidragande faktor till sämre IQ, eftersom studien visade att barn som ammats i sex månader av sina mödrar har högre IQ än de som ammats i endast tre månader. Vissa tror dock att diet inte är den största boven, utan anser att landets låga utbildningsstandard är den svagaste länken. Detta på grund av att man inte sett någon IQ-höjning under de senaste tio åren, trots kraftigt förbättrad diet under denna tid.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/opinion/Our-kids-IQ-is-down-Its-the-education-stupid!-30192551.html

49480f26d70a0770bc4118c436d5e401.jpg

Läs artikeln på huvudsidan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    31

  • Kollba

    17

  • ban99arne

    15

  • scorpio63

    12

Mest aktiva i denna tråd

Jisses...ammning...lararkvalitet...har dom nagonsin bevittnat en skola utanfor Bangkok?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Visst kan IQn förbättras alt försämras beroende på födan i unga år.

Slarvas det med maten i riktigt unga år så är risken stor för inlärningsproblem.

Små barn som lider av näringsbrist eller svält under barndomen riskerar också att

få permanenta skador som negativt påverkar den framtida intelligensen.

Men det gäller ju att aktivera det lilla man har, annars lär inte de grå cellerna komma till någon nytta.

På det planet finns det mycket att åtgärda i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tur att den inte har minskat!

Säger en med låg IQ men ganska hög EQ ... :-)

Kram

Magrood :-)

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen läkare,,,men sk IQ,,, Kan man ändra det under resans gång.

Jomenvisst kan man det. Får man lära sig att läsa och räkna så klarar man ju en IQ-test betydligt bättre än om man inte kan det.

Alltså beror ungdomars IQ i olika länder väldigt mycket på hur mycket dom satsar på skolväsendet, och då tänker jag inte bara på pengar utan även på kvalite' i undervisningen.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man stoppar i sig är viktigt!

Ganshaa hämmar visst utvecklingen. Jaabaa kan man väl fundera över om det är så bra?

Hur tidigt börjar dom egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det finns smarta människor med normal IQ och riktiga idi*ter med högt IQ.

Sedan finns det snygga, smarta, starka och rika människor som jag med IQ för ett helt bostadskvarter

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv blir jag smart som fan när jag dricker. Alkohol måste ju vara rena dopingpreparatet för IQ. Dom super helt enkelt för lite, därför dom är så dumma! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns smarta människor med normal IQ och riktiga idi*ter med högt IQ.

Sedan finns det snygga, smarta, starka och rika människor som jag med IQ för ett helt bostadskvarter

Du menade väl bokstavskvarter!!!

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hög IQ är inte avgörande, utan vad man gör med den.

Låt ungdomarna utnyttja det de har så löser det sig ändå till slut.

Ingvar Kamprads IQ skulle visst inte varit speciellt hög, så ansågs det i alla fall under hans skoltid, resultatet ser vi idag.

Finns även många alagare med onormalt hög IQ.

Personligen tror jag att föräldrarnas prägling är ganska avgörande för hur det ska gå för barnen i framtiden.

Om ett geni trycks ned under uppväxten lär det aldrig gå speciellt bra i framtiden.

Den utvecklingen har vi i mångt och mycket bejakat här i kära Svedala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag redan är inne på 4e ölen(Old Ox=stark) så kanske det vore smartare att låta bli att skriva detta inlägg,men jag gör ett försök,kanske nån kan förstå vad jag menar :crazy:

Jag vet inte egentligen hur mycket en sån här undersökning eller vad det nu är säger så mycket? Dom mäter IQ på barn och sen jämför med olika länder=olika förutsättningar=olika tankesätt mm. Om man nu ens kan mäta en 6årings IQ och sen av den mätningen avgöra vilka barn från olika länder och förhållanden som är smartast?

Säga vad man vill om detta,men i en värld där många av barnen lever i byar på landet där det istort handlar om att fixa mat för dagen och föra sina gener vidare så nån kan sköta familjens odlingar vid liv.Man ställer kanske inte så höga krav och har heller inte ekonomin för att barnen ska kunna utbilda sig och lämna denna by och dess traditioner.

Innan jag snurrar till det för mycket så det jag helt enkelt vill säga är att jag tror hög IQ finns rent % överallt,men på vissa ställen finns inte samma möjlighet att ta vara på alla dessa barn med stora möjligheter att utvecklas och utbildas.

Kanske är detta bara svammel från min sida,men jag tycker nog att av dom resor jag gjort runt om i världen och i olika miljöer så tycker jag nog att barn är dom man märker minst skillnad på när det gäller intelligens,dom är inte ännu påverkade av den miljö dom lever i och har fortfarande potential att utvecklas men ekonomin och möjligheterna saknas. Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingvar Kamprads IQ skulle visst inte varit speciellt hög, så ansågs det i alla fall under hans skoltid, resultatet ser vi idag.

Jo, det är ibland mer lönsamt att vara snål är intelligent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Barnens IQ kommer att skjuta iväg mot oanade höjder nu när de får sina surfplattor - det är väl helt uppenbart...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att därefter göra ett allvarligt inlägg...

IQ har inget med utbildningsnivå eller kultur att göra och en korrekt utförd mätning skall ta hänsyn till detta.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hög IQ är inte avgörande, utan vad man gör med den.

Låt ungdomarna utnyttja det de har så löser det sig ändå till slut.

Det är väl det som hälso-, och skolmyndigheterna i Thailand har gjort under decennium efter decennium,

dvs att låta ungarna klara sig bäst på egen hand, och den bekväma filosofin har ju haft en "finfin" påverkan

på både ungarnas och landets utveckling under alla åren, eller har den kanske inte det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hög IQ är inte avgörande, utan vad man gör med den.

Låt ungdomarna utnyttja det de har så löser det sig ändå till slut.

Ingvar Kamprads IQ skulle visst inte varit speciellt hög, så ansågs det i alla fall under hans skoltid, resultatet ser vi idag.

Finns även många alagare med onormalt hög IQ.

Personligen tror jag att föräldrarnas prägling är ganska avgörande för hur det ska gå för barnen i framtiden.

Om ett geni trycks ned under uppväxten lär det aldrig gå speciellt bra i framtiden.

Den utvecklingen har vi i mångt och mycket bejakat här i kära Svedala.

"Den utvecklingen har vi i mångt och mycket bejakat här i kära Svedala." Förstår inte vad du menar med detta sitat.

I Sverige anses alla ha samma förutsättning och ribban har satts väldigt lågt så alla ska hänga med.(Konstigt i förhållande att alla är lika, hrmm). Ett geni har stora problem att utvecklas i en sån skola.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att därefter göra ett allvarligt inlägg...

IQ har inget med utbildningsnivå eller kultur att göra och en korrekt utförd mätning skall ta hänsyn till detta.

En korrekt utförd mätning går naturligtvis då inte att göra i praktiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

En korrekt utförd mätning går naturligtvis då inte att göra i praktiken.

För att ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Den utvecklingen har vi i mångt och mycket bejakat här i kära Svedala." Förstår inte vad du menar med detta sitat.

I Sverige anses alla ha samma förutsättning och ribban har satts väldigt lågt så alla ska hänga med.(Konstigt i förhållande att alla är lika, hrmm). Ett geni har stora problem att utvecklas i en sån skola.

Inom idrotten skall alla jaga den som är bäst i skolan ska alla vänta på den som är sämst

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Inom idrotten skall alla jaga den som är bäst i skolan ska alla vänta på den som är sämst

Idrott på elitnivå, ja.

Enligt den svenska modellen så får man inte springa så fort. Då kanske inte Sune hinner med. Ingen vinner och alla slutar på sista plats

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...