Jump to content
IGNORERAD

Thailändska barn - Samma IQ som för 10 år sedan


MPR Nyheter

Recommended Posts

Den ska användas vid rätt tillfälle på jobbet!

Vem är det som har rättigheterna och ska ha royalties?

Minns inte var jag läste det. Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran, men du kan få buga och skrapa med foten ändå...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    31

  • Kollba

    17

  • ban99arne

    15

  • scorpio63

    12

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Talförståelse är knappast medfödd möjligen förmågan att lära sig.

Ja, förmågan att lära sig är ju en intressant sak och speciellt förmågan att lära sig själv av egna slutsatser.

Den varierar i stora svängar bland folk. Men det är inget som man mäter, bara konstaterar.

Då gillar många IQ-testets resultat bättre. Man kan enkelt kontatera att "jag är jävligt korkad Men det gör inget för jag har hög IQ" eller omvänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

IQ mäts genom att gå igenom ett antal västerlänska ritualer mer färger, former och frågor.

Det är bara att konstatera att det inte funkar i Thailand.

Jag har relativt hög IQ i sverige enligt verifierade tester, 127.

Men om man jämför med dom som fixar ritningar å skulpturer så är jag helt ute, jag är helt enkelt dum.

Så jag väntar på att min nya fru och jag får ett barn med min ofantliga intelligens och hennes underbara yttre:-)

Eller så får vi ett normalt barn som inte kan flyga.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

IQ mäts genom att gå igenom ett antal västerlänska ritualer mer färger, former och frågor.

Det är bara att konstatera att det inte funkar i Thailand.

Jag kan inte se något skäl till att huvuddelen av ett västerländsk IQ-test inte skulle funka i Thailand eftersom många av testerna inte har ett dugg med västerlandet att göra. Och de som är relaterade till kultur kan ändras.

Eller menar du att det bara går att mäta IQ med ett västerländskt test ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte se något skäl till att huvuddelen av ett västerländsk IQ-test inte skulle funka i Thailand eftersom många av testerna inte har ett dugg med västerlandet att göra. Och de som är relaterade till kultur kan ändras.

Eller menar du att det bara går att mäta IQ med ett västerländskt test ?

Ja jag vill påstå att intellegens är en sak som är olika vart i världen du befinner dig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vill påstå att intellegens är en sak som är olika vart i världen du befinner dig.

Du menar att intelligens definieras olika beroende på var i världen man befinner sig ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

IQ mäts genom att gå igenom ett antal västerlänska ritualer mer färger, former och frågor.

Det är bara att konstatera att det inte funkar i Thailand.

Jag har relativt hög IQ i sverige enligt verifierade tester, 127.

Men om man jämför med dom som fixar ritningar å skulpturer så är jag helt ute, jag är helt enkelt dum.

Så jag väntar på att min nya fru och jag får ett barn med min ofantliga intelligens och hennes underbara yttre:-)

Eller så får vi ett normalt barn som inte kan flyga.

Misstänker att du inte fick frågan: Vad äter björnar? i testet. Då hade du åkte ned från 127 till 27 :giggle::wink: //Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Kollba.

Intellegens för mig i ett urbant samhälle är mycket om att skapa ralationer osv.

Intelligens i en savann där det inte finns vatten är att hitta vatten.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm intelligens beror inte vart man kommer ifrån.Tycker Kollba har rätt.Västerlandet har alltid tillskrivit sig själv större människovärde samt intelligens tyvärr.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hamnoi, jag misstänker att vi disskuterat förut under ett annat namn.

Kliv inte in om du inte har något vettigt att säga.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

B747 har helt rätt, intelligens handlar om överlevnad, dom starkaste överlever.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Kollba.

Intellegens för mig i ett urbant samhälle är mycket om att skapa ralationer osv.

Intelligens i en savann där det inte finns vatten är att hitta vatten.

Nja... Jag håller inte med.

Skapa relationer är en social förmåga och det i sin tur är bara en bråkdel av intelligensen.

Vad vattnet beträffar så är det antingen medfött (för djur alltså) eller inlärt. Jag tror inte att vare sig människa eller djur kan hitta vatten enbart genom att vara mycket intelligent...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Kollba.

Intellegens för mig i ett urbant samhälle är mycket om att skapa ralationer osv.

Intelligens i en savann där det inte finns vatten är att hitta vatten.

Att hitta vatten där det inte finns vatten är inte intelligens, det är omöjligt.

Att förstå sambandet mellan orsak och verkan är att vara intelligent

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vill påstå att intellegens är en sak som är olika vart i världen du befinner dig.

Där har du en ren straffspark!

Hur ofta har vi inte haft diskutioner om thailogik här på forumet.

Helt klart skiljer sig det logiska tänkandet i Thailand och i Sverige.

Att få fram en siffra för inteligens som är riktig och alla i hela världen är överens om är en grannlaga uppgift!

Kan vi bli överens om den, så har vi lyckats med något fantastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hitta vatten där det inte finns vatten är inte intelligens, det är omöjligt.

Att förstå sambandet mellan orsak och verkan är att vara intelligent

Oj vad enormt fel du hade där..

Att inte hitta vatten för dig med din västerlänska intelligens må vara rätt, du törstar ihjäl

Men att hitta vatten i öknen för den son är född där är enkelt, deras intelligens följer fåglar och deras förfäder.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Oj vad enormt fel du hade där..

Att inte hitta vatten för dig med din västerlänska intelligens må vara rätt, du törstar ihjäl

Men att hitta vatten i öknen för den son är född där är enkelt, deras intelligens följer fåglar och deras förfäder.

Eh, finns det inte vatten så finns det inte vatten.

Man kanske skulle kunna tillverka vatten om man var intelligent nog.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad enormt fel du hade där..

Att inte hitta vatten för dig med din västerlänska intelligens må vara rätt, du törstar ihjäl

Men att hitta vatten i öknen för den son är född där är enkelt, deras intelligens följer fåglar och deras förfäder.

Nej du.

Att följa fåglar, känna igen vissa växter mm för att hitta vatten är inlärt beteende och inte intelligens.

Intelligens är att av en slump följa en fågel och hitta vatten, göra om samma sak igen och hitta vatten igen och då förstå sambandet. Men när man väl förstått sambandet så är det ett inlärt beteende.

Edit: Och det kan en västerlänning också göra.

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom både tal och läsförståelse är något som inte är medfött utan sker via utbildning så ... dessutom så är ju språket väldigt olika och bland naturfolken finns rent utav inte ens ord för många av de saker som normalt förekommer i en IQ test.

Därför är det nästintill omöjligt att göra en sådan utan att utbildning eller kultur inverkar på resultatet.

En vanlig del av IQ-test är att man visar en viss symbol två gånger. Till exempel en matris av 4 gånger 4 cirklar varav en del är fyllda. De två varianterna har olika cirklar fyllda. Sedan presenteras fem olika val av ytterligare matriser som alla har olika cirklar ifyllda. Uppgiften är att peka ut den variant som är en logisk följd av de två första matriserna.

Jag tror nog att jag skulle kunna med gester och exempel förklara för en person från naturfolken vad uppgiften består i, och om denna person är någorlunda intelligent skulle uppgiften lösas korrekt. Har inget med kultur eller utbildning att göra.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, finns det inte vatten så finns det inte vatten.

Man kanske skulle kunna tillverka vatten om man var intelligent nog.

Saken är kanske att det inte finns vatten från det du anser, men dom lever vidare där ute utan dina ofantliga verkligheter.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<därför så finns det vatten därute som du kan hitta om du förstår naturen.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig del av IQ-test är att man visar en viss symbol två gånger. Till exempel en matris av 4 gånger 4 cirklar varav en del är fyllda. De två varianterna har olika cirklar fyllda. Sedan presenteras fem olika val av ytterligare matriser som alla har olika cirklar ifyllda. Uppgiften är att peka ut den variant som är en logisk följd av de två första matriserna.

Jag tror nog att jag skulle kunna med gester och exempel förklara för en person från naturfolken vad uppgiften består i, och om denna person är någorlunda intelligent skulle uppgiften lösas korrekt. Har inget med kultur eller utbildning att göra.

Herr Chang har talat.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad enormt fel du hade där..

Att inte hitta vatten för dig med din västerlänska intelligens må vara rätt, du törstar ihjäl

Men att hitta vatten i öknen för den son är född där är enkelt, deras intelligens följer fåglar och deras förfäder.

Haha nu visade du vad dina 127 var värda. Du kan ALDRIG finna det som ej finns oavsett IQ, hudfärg, ursprung eller sexuell läggning.

Att däremot finna vatten vatten där det finns är fullt möjligt

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Saken är kanske att det inte finns vatten från det du anser, men dom lever vidare där ute utan dina ofantliga verkligheter.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<därför så finns det vatten därute som du kan hitta om du förstår naturen.

Nä. Finns det inte vatten så finns det inte vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Du menar att intelligens definieras olika beroende på var i världen man befinner sig ?

Den sista farang-sambo som jag hade var rektor och hon pratade mycket om att det finns många olika sorters IQ. Då menade hon inte enbart EQ även om jag personligen är övertygad över att den har en större inverkan på hur det går i karriären.

Det är fortfarande en försvinnande del som byter klass i Sverige och studietraditioner går i arv. Det kommer att ta tid och stor politisk vilja och därmed reformer innan Thailand kommer att förändra detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Kollba.

Intellegens för mig i ett urbant samhälle är mycket om att skapa ralationer osv.

Intelligens i en savann där det inte finns vatten är att hitta vatten.

Tror du blandar ihop intelligens och kompetens nu.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...