Jump to content
IGNORERAD

livsmedelstillstånd-catering


phitsanulok

Recommended Posts

Hej, frugan vill ta upp sitt gamla jobb med matlagning och nu har jag börjat läsa om alla dessa tillstånd som krävs för livsmedelshantering.

Hon har lite svårt att inse att det inte är som hemma i Thailand.

Vi skall basera verksamheten på catering och lunchlådor, vilket hon redan gör till vänner och bekanta med det hela ser ut att växa lite för mkt.

Vet om att det finns cateringföretag som har tillstånd i lägenhetskök och då borde det väl rimligtvis fungera i en villa också med lite(mkt) modifieringar, men jag vet också att det skiljer en del åt i olika kommuner.

Kan man komma runt detta med ett sk mobilt kök( försäljningsvagn) som man får godkänd, vilken då också kan användas på andra evenemang.

Om det finns nån med liknande rörelser skulle det vara roligt att höra er åsikt om detta.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • phitsanulok

    10

  • Tack och Hej

    7

  • Issanbonde

    6

  • wavis

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej, frugan vill ta upp sitt gamla jobb med matlagning och nu har jag börjat läsa om alla dessa tillstånd som krävs för livsmedelshantering.

Hon har lite svårt att inse att det inte är som hemma i Thailand.

Vi skall basera verksamheten på catering och lunchlådor, vilket hon redan gör till vänner och bekanta med det hela ser ut att växa lite för mkt.

Vet om att det finns cateringföretag som har tillstånd i lägenhetskök och då borde det väl rimligtvis fungera i en villa också med lite(mkt) modifieringar, men jag vet också att det skiljer en del åt i olika kommuner.

Kan man komma runt detta med ett sk mobilt kök( försäljningsvagn) som man får godkänd, vilken då också kan användas på andra evenemang.

Om det finns nån med liknande rörelser skulle det vara roligt att höra er åsikt om detta.

mvh walle

Tror du skall kontakta miljö hälsa i din kommun ,,Diskutera ett flödes schema på både mat o pappersarbete(Tillstånd)..stryka dom lite medhårs o lära sig deras tänkande.

Så fixar du det

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack det är bara det att jag vill ha så mkt som möjligt på fötterna när jag ska dit nästa vecka, bara fortsätta läsa på.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare. Bor och driver ett livsmedelsföretag i M-ö. Vid ombyggnationer osv ringer jag miljö o hälsa och ber dem komma ut på plats och tycka till. Det gör de säkert även i din kommun

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det gör dom, hade tillstånd för flera år sen men då fick jag tillståndet innan lokalen var byggd, hade kvar tillståndet flera år, ingen kontroll gjordes men jag fick betala varje år, tror det är lite andra tag nuförtiden.

Det jag är mest nyfiken på är hur lokalen ska vara utformad med utrustning osv för att dom ska bli nöjda.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du hamnat i den verkliga snårskogen!

Kort o gott kan man säga att ni är helt utlämnade till er handläggares godtycke.

Det är milsvidd skillnad på vad olika kommuner och handläggare anser vara ok, så det är bara att hålla tummarna för att ni får någon som är realist och att ni bor i en "bra" kommun :17:

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, frugan vill ta upp sitt gamla jobb med matlagning och nu har jag börjat läsa om alla dessa tillstånd som krävs för livsmedelshantering.

Hon har lite svårt att inse att det inte är som hemma i Thailand.

Vi skall basera verksamheten på catering och lunchlådor, vilket hon redan gör till vänner och bekanta med det hela ser ut att växa lite för mkt.

Vet om att det finns cateringföretag som har tillstånd i lägenhetskök och då borde det väl rimligtvis fungera i en villa också med lite(mkt) modifieringar, men jag vet också att det skiljer en del åt i olika kommuner.

Kan man komma runt detta med ett sk mobilt kök( försäljningsvagn) som man får godkänd, vilken då också kan användas på andra evenemang.

Om det finns nån med liknande rörelser skulle det vara roligt att höra er åsikt om detta.

mvh walle

Vad jag vet och hört.

Har en kompis som ville göra det hemma och sälja i sin korvmoj.

Men då måste ingen i hemmet varit i köket 2 dagar före eller efter kommer inte ihåg

Då måste man ju ha 2 kök.

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Andas inte ordet fettavskiljare så miljömuppen hör det, och stek så lite som möjligt när dom frågar, annars är ett bra tips att stryka miljömuppen medhårs i början

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det gör dom, hade tillstånd för flera år sen men då fick jag tillståndet innan lokalen var byggd, hade kvar tillståndet flera år, ingen kontroll gjordes men jag fick betala varje år, tror det är lite andra tag nuförtiden.

Det jag är mest nyfiken på är hur lokalen ska vara utformad med utrustning osv för att dom ska bli nöjda.

mvh walle

Det finns många nya krav de ställer på tex hantering av inkommande och utgående varor får inte mötas.

HACCP program på varje sak du ska hantera. Frys varor, grönsaker, färska varor allt hantering skall beskrivas i HACCP ( kontrollprogram )

Tror inte att du kommer att få tillstånd att laga caterings hemma i köket.

Däremot kan du bygga caterings kök hemma som är separerat från resten av hemmet.

Det är bäst att du pratar med miljö och hälsa precis som Wavis säger.

Jag var med och hjälpte med papper vid start av livsmedel affär, catering firma och två restauranger senast 2008.

Lagar och krav skärps hela tiden. Prata med kontoret det är det bästa och be de att förklara och hjälpa till

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Försäljnings vagn behöver godkänd kök, plus att vagnen skall godkännas.

Vi hade en Sweden food vagn ingen problem med godkännande då Reza i Ystad som bygger vagnar

har bra kontakt med miljö och hälsovåden.

Ni kan eventuellt fundera på hyra in sig i någon existerande restaurang tex någon lunch restaurang som har stängt på källarna

kan vara en bra alternativ.

Då har du redan godkänd restaurang så får du fixa papper och livsmedel transport då du kan inte köra med din privata bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

pizzeriorna kör ju ut med vilka skitbilar som helst, men då kallas det väl take away i papperen

Link to comment
Dela på andra sajter

pizzeriorna kör ju ut med vilka skitbilar som helst, men då kallas det väl take away i papperen

Det finns ju värme och kyl lådor att lägga maten i vid transport. Sen är det väl någon 10 dagars utbildning man ska gå också , för att lära sig hantera livsmedel

på det svenska sättet. :rolleyes:

Ändrades av genesis
Link to comment
Dela på andra sajter

pizzeriorna kör ju ut med vilka skitbilar som helst, men då kallas det väl take away i papperen

Det är klart att de gör det. Frågan är bara om de får lov.

Åker du ditt vid kontroll så kan det kosta ett par tusen. Det går ju att fixa en mindre begagnat billig skåp bil. Det gjorde vi.

Miljö och hälsa var lyckliga. Det är värd att nämna att alla kontrollanter och tjänstemän var vegetarianer och veganer i den kommun som vi körde med mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Försäljnings vagn behöver godkänd kök, plus att vagnen skall godkännas.

Vi hade en Sweden food vagn ingen problem med godkännande då Reza i Ystad som bygger vagnar

har bra kontakt med miljö och hälsovåden.

Ni kan eventuellt fundera på hyra in sig i någon existerande restaurang tex någon lunch restaurang som har stängt på källarna

kan vara en bra alternativ.

Då har du redan godkänd restaurang så får du fixa papper och livsmedel transport då du kan inte köra med din privata bil.

Helt riktigt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller livsmedelshantering så är det vad ovanstående har deklarerat,

Lokalen skall vara anpassad för livsmedelshantering och följa haccp kraven. När du kommer ner på din nivå så är det en godkänd egenkontrollplan som ska vara godkänd och följas.

Vet av egen erfarenhet att det faktiskt är tuffare med att tillaga mat som sedan ska säljas/levereas till en annan plats än livsmedelslokalen.

Varma portionslådor, får aldrig understiga en viss tempratur. Det kan då vara bättre att tillaga maten, kyla ner den efter gängse lagar och sedan transportera den i en kylbil, när det gäller kyld färdigmat så är det 8gr som gäller. Är det t.ex sushi så gäller 4grader. Det är dock bättre än t.ex Danmark som har 2grader som krav.

Du som tillverkare ska kunna dokumentera att inte kyl alt värmekedjan bryts.

Om du t.ex levererar mat till en butik eller liknande så måste du genomföra hållbarhetsprover.

Som någon annan skrev så handlar handläggarna på miljöförvaltningarna olika från komun till komun. Dom företagen jag känner till tar först kontakt med livsmedelsverket för att få en bakgrundsinformation för att därefter kontakta miljöförvaltningen och låta handläggaren veta att du vet lite mer men att du är jättetacksam för miljöhandläggarens råd och kunskap...Det sista lite ironi men det funkar alltid bäst om man låter handläggaren få visa sitt kunnande.

Allt går men jag har svårt att se att man skulle kunna få till en godkänd livsmedelslokal i det egna hemmet om det inte är separerat såsom två lägenheter.

Lycka till.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom lunchrestauranger så finns ju godkända kök i skolor och dagis som din kommun kanske är villiga att hyra ut,som då kan ge dem några extra kronor till den kommunala budgeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom lunchrestauranger så finns ju godkända kök i skolor och dagis som din kommun kanske är villiga att hyra ut,som då kan ge dem några extra kronor till den kommunala budgeten.

Vi hade Lernias lunch restauragskök så andra skolor är mycket bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade Lernias lunch restauragskök så andra skolor är mycket bra idé.

ska ta upp detta med herr miljö nästa vecka, kan ju funka bra tills man ser hur mkt snurr det blir på verksamheten.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

ska ta upp detta med herr miljö nästa vecka, kan ju funka bra tills man ser hur mkt snurr det blir på verksamheten.

mvh walle

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Miljö å Hälsa klassar ju vagnarna eller köken efter riskpoäng.. Jag ligger i klass 2 av 3. Döm om min förvåning när fakturan kom iår.. från 2.600:-/år till

1.350:-/år

Ändrades av Issanbonde
Link to comment
Dela på andra sajter

Miljö å Hälsa klassar ju vagnarna eller köken efter riskpoäng.. Jag ligger i klass 2 av 3. Döm om min förvåning när fakturan kom iår.. från 2.600:-/år till

1.350:-/år

ibland går det åt rätt håll
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...