Jump to content
IGNORERAD

Kärnmjölk


phitsanulok

Recommended Posts

Finns det nåt mejeri kvar i sverige som tillverkar kärnmjölk, sist jag hittade det var på finska sidan vid pello på en fiskesemester.

I sverige har jag inte sett nåt i af, men det bor väl folk från hela serige här på forumet så nån kanske har sett.

Förbannat gott är det i af.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nåt mejeri kvar i sverige som tillverkar kärnmjölk, sist jag hittade det var på finska sidan vid pello på en fiskesemester.

I sverige har jag inte sett nåt i af, men det bor väl folk från hela serige här på forumet så nån kanske har sett.

Förbannat gott är det i af.

mvh walle

För att köpa kärnmjölk bör man vara kompis med en bagare.

http://sv.wikipedia./wiki/Kärnmjölk

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag googlat lite, det finns att köpa i både danmark och finland, men nu bor jag ju mitt i sverige, suck.

Kanske kan be nån av alla spritåkare som åker till tyskland och handla med(blir väl idi*tförklarad kanske).

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklare att prata med en lokal mjölkbonde, om det finns någon kvar i ditt närområde

Fast det är väl bara vid kalvning som dom har ???

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklare att prata med en lokal mjölkbonde, om det finns någon kvar i ditt närområde

Nja, kärnmjölk är en restprodukt av smörtillverkning och antalet mjölkbönder som även tillverkar smör är nog lätträknade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalvning dom har kärmjölk? Nä då heter det råmjölk som man gör

kalvdans av å det är jävligt gott de!

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalvning dom har kärmjölk? Nä då heter det råmjölk som man gör

kalvdans av å det är jävligt gott de!

Morsan gjorde ugnspannkaka på råmjölk, delikatess även det. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

aha, kan jag ha blandat ihop kärnmjölk med råmjölk kanske, ja dricker inte nåt utav det, möjligen lite grädde i irish koffet

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nåt mejeri kvar i sverige som tillverkar kärnmjölk, sist jag hittade det var på finska sidan vid pello på en fiskesemester.

I sverige har jag inte sett nåt i af, men det bor väl folk från hela serige här på forumet så nån kanske har sett.

Förbannat gott är det i af.

mvh walle

Är inte det samma som den fettfria? Kan naturligtvis ha fel men

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Chrille Columbus

Är inte det samma som den fettfria? Kan naturligtvis ha fel men

Nä det är som nämts i tråden en restprodukt från smörtillverkning från början sen har det utvecklats till en slags underlig "filmjölk" senast jag köpte den så var det i en hemköpsbutik i dalarna och då var den tillverkad av norrmejerier detta var nån gång 2005-2006, efter det har jag inte sett till den i affären. Man ska nog använda den i matlagningen för att dricka den eller försöka käka med flingor eller m(y)sli* duger den inte till ,

:offtopic: Har hittat Svensk kefir i mejeri hyllan för ett tag sen den smakar som det som fanns i dom där paketen med lökkupolena al'a kreml ? + röda torget??? ??? på paketen som fanns på 80 och 90 talet ;-) inte äkta Kefir dock utan nån slags filmjölk då som nu.

*shit jag har glömt hur man gör tyska y på datorn ;-)

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det samma som den fettfria? Kan naturligtvis ha fel men

inte fettfri men under 1%,

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...