Jump to content
IGNORERAD

Någa thailändska biltermer


ano

Recommended Posts

Tittar på lite thailändska bilannonser. Kanske någon bilkunnig kan förklara det jag inte fattar.

Det kan stå exempelvis แม็ก 17 eller แม็ก 17 นิ้ว (นิ้ว=tum) som jag antar betyder 17-tums fälgar.

Hittar ingen vettig betydelse för แม็ก (mäk), men jag kan inte tänka mig något annat.

Vad är MAX för något? Tror även det har med fälgarna att göra.

Är det samma som แมกซ์ (mäk, max transkriberat), som jag antar är samma som แม็ก ovan, bara en annan stavning.

Se här t.ex. http://koratcar.com/...0347_resize.JPG (hela annonsen: http://koratcar.com/...r.asp?CarID=368)

Det kan stå ล้อแมกซ์ (ล้อ följt av ovan nämnda แมกซ์ - mäk), där ล้อ betyder hjul, men inga siffror eller något.

Vad menas med det egentligen? Att man får hjul på bilen? Det kan ju vara bra att ha...

Den bättre hälften är mer intresserad av bilens form och färg :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar på lite thailändska bilannonser. Kanske någon bilkunnig kan förklara det jag inte fattar.

Det kan stå exempelvis แม็ก 17 eller แม็ก 17 นิ้ว (นิ้ว=tum) som jag antar betyder 17-tums fälgar.

Hittar ingen vettig betydelse för แม็ก (mäk), men jag kan inte tänka mig något annat.

Vad är MAX för något? Tror även det har med fälgarna att göra.

Är det samma som แมกซ์ (mäk, max transkriberat), som jag antar är samma som แม็ก ovan, bara en annan stavning.

Se här t.ex. http://koratcar.com/...0347_resize.JPG (hela annonsen: http://koratcar.com/...r.asp?CarID=368)

Det kan stå ล้อแมกซ์ (ล้อ följt av ovan nämnda แมกซ์ - mäk), där ล้อ betyder hjul, men inga siffror eller något.

Vad menas med det egentligen? Att man får hjul på bilen? Det kan ju vara bra att ha...

Den bättre hälften är mer intresserad av bilens form och färg :)

..och den andra hälften är mer intresserad av hjul/fälgar. Själv skulle jag vara mer intresserad av om motorn (ifall den medföljer) fungerar som den skall. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte for att jag fattar ett skit om annonsens falgar o dack men en sak harf jag lart mig under aren har, det ar javligt obekvamt med lagprofildack om man inte haller sig enbart pa motorvag eller i stan, vagkvaliteten ar inte anpassad for falgskydd!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

..och den andra hälften är mer intresserad av hjul/fälgar. Själv skulle jag vara mer intresserad av om motorn (ifall den medföljer) fungerar som den skall. :)

Hehe... nä, inte direkt. Inte alls intresserad av bilar egentligen. Vill bara förstå vad jag läser, vilket kan vara nog så svårt när det står på svenska :)

Nu var det länge sedan jag köpte en bil sist, men jag kan inte komma ihåg något prat om MAX i Sverige. Så jag antar att det är någon utländsk beteckning.

En störande sak är att man aldrig verkar uppge hur långt bilen har gått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... nä, inte direkt. Inte alls intresserad av bilar egentligen. Vill bara förstå vad jag läser, vilket kan vara nog så svårt när det står på svenska :)

Nu var det länge sedan jag köpte en bil sist, men jag kan inte komma ihåg något prat om MAX i Sverige. Så jag antar att det är någon utländsk beteckning.

En störande sak är att man aldrig verkar uppge hur långt bilen har gått.

Helt oväsentligt i Thailand, eftersom mätaren är alltid "justerad". :(

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Oregistrerad

Helt oväsentligt i Thailand, eftersom mätaren är alltid "justerad". :(

 

Jasså.

 

Finns det någon möjlighet att kontrollera mätarställning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså.

 

Finns det någon möjlighet att kontrollera mätarställning?

Förmodligen...men ta allt med stor skepsis.

En engelsman jag känner skulle in och prata med chefen på företaget där han köpte sin beg. bil, han blev hänvisad av personalen till ett rum på baksidan, chefens kontor, på väg dit såg han ett förråd där det låg uppskattningsvis 100-150 st instrumentpaneler med mätare i!

" Change if no god", ärlig i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jasså.

 

Finns det någon möjlighet att kontrollera mätarställning?

 

 

 

 

I en del fordon så lagras miltalet i ECU´n och ska inte gå att ändra med annat än original verkstadens datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Förmodligen...men ta allt med stor skepsis.

En engelsman jag känner skulle in och prata med chefen på företaget där han köpte sin beg. bil, han blev hänvisad av personalen till ett rum på baksidan, chefens kontor, på väg dit såg han ett förråd där det låg uppskattningsvis 100-150 st instrumentpaneler med mätare i!

" Change if no god", ärlig i alla fall!

 

 

 

Bugar å bockar!

 

:good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Bugar å bockar!

 

:good:

 

 

Kollar du med stjp så kan han garanterat ge dej exakt info om vilka som har den funktionen och vilka som har data på avvägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I en del fordon så lagras miltalet i ECU´n och ska inte gå att ändra med annat än original verkstadens datorer.

Om jag fattade min väns beskrivning av instrumentpaneler på lagret så var det från krockade/skrotade bilar, kan man flytta med boxen, eller finns det spärrar?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Om jag fattade min väns beskrivning av instrumentpaneler på lagret så var det från krockade/skrotade bilar, kan man flytta med boxen, eller finns det spärrar?

 

 

du kan givetvis byta box, den är inte gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan givetvis byta box, den är inte gratis.

Hej :)

 

På vissa bilar måste du byta sju (7) ECU:er för att ändra mätarställningen till vad du tycker är "bra" mätarställning. Det är inte utan att man har fått ett "soom naan na" när en del köpt ECU för motor och huvud ECU för att tro att dom skulle kunna ordna en "bra" mätarställning, allt helt i onödan. Vanliga ECU:er att lagra miltal är Motornod (ECM), Huvudnod (CEM), Bromsnod (BCM) och Mätarnod (DIM).

 

PS! Fram till cirka modellår - 2007 (beroende på märke och modell) var det dock lätt, bara att beställa en liten grunka via google och lägga in valbar mätarställning.

 

PS2! Om bilen har gjort service på auktoriserad märkes verkstad så brukar dom hjälpa till med servicehistoria och miltal, och då brukar man kunna lista ut om mätarställningen har blivit "fixad".

 

Ha en gör bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattade min väns beskrivning av instrumentpaneler på lagret så var det från krockade/skrotade bilar, kan man flytta med boxen, eller finns det spärrar?

Hej Baa, :)

 

Beror helt på märke och modell, normalt idag är att vissa "boxar" har en checksumma (läser hårdvara serienummer och mjukvaru checksumma) dvs, inte bara att byta då bilen i vissa fall inte ens startar. Dock kan vissa noder bytas men verkstaden måste ladda mjukavara (reload) men då kommer den riktiga mätarställningen skriva över den med "bra" mätarställning.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar på lite thailändska bilannonser. Kanske någon bilkunnig kan förklara det jag inte fattar.

Det kan stå exempelvis แม็ก 17 eller แม็ก 17 นิ้ว (นิ้ว=tum) som jag antar betyder 17-tums fälgar.

Hittar ingen vettig betydelse för แม็ก (mäk), men jag kan inte tänka mig något annat.

Vad är MAX för något? Tror även det har med fälgarna att göra.

Är det samma som แมกซ์ (mäk, max transkriberat), som jag antar är samma som แม็ก ovan, bara en annan stavning.

Se här t.ex. http://koratcar.com/...0347_resize.JPG (hela annonsen: http://koratcar.com/...r.asp?CarID=368)

Det kan stå ล้อแมกซ์ (ล้อ följt av ovan nämnda แมกซ์ - mäk), där ล้อ betyder hjul, men inga siffror eller något.

Vad menas med det egentligen? Att man får hjul på bilen? Det kan ju vara bra att ha...

Den bättre hälften är mer intresserad av bilens form och färg :)

Hej :)

 

Med min begränsade Thai så betyder แม็ก Mag (dålig Engelskifiering), eller på ungefär på ren skär Svenska "Aluminiumfälgar"

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej :)

 

På vissa bilar måste du byta sju (7) ECU:er för att ändra mätarställningen till vad du tycker är "bra" mätarställning. Det är inte utan att man har fått ett "soom naan na" när en del köpt ECU för motor och huvud ECU för att tro att dom skulle kunna ordna en "bra" mätarställning, allt helt i onödan. Vanliga ECU:er att lagra miltal är Motornod (ECM), Huvudnod (CEM), Bromsnod (BCM) och Mätarnod (DIM).

 

PS! Fram till cirka modellår - 2007 (beroende på märke och modell) var det dock lätt, bara att beställa en liten grunka via google och lägga in valbar mätarställning.

 

PS2! Om bilen har gjort service på auktoriserad märkes verkstad så brukar dom hjälpa till med servicehistoria och miltal, och då brukar man kunna lista ut om mätarställningen har blivit "fixad".

 

Ha en gör bra dag!

:wai:

 

 

Guld för ditt kunnande!!

Det finns vissa prylar som man kan köpa typ felkodsläsare och mera avancerade grejor som kopplas till en dator där man kan läsa av boxen/arna evt mätarställning på europa marknaden, finns det motsvarande iThaliand att köpa?

 

Jag kommer troligen att köpa en pickup nästa vinter(i Thailand) då jag inte hittat en ny med rätt drivmedel/funktion så är tanken att köpa en begagnad diesel, bara sugmotor.

Vad skulle du rekommendera?

Tanken är 1,5 hytt med "rättvänt" baksäte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guld för ditt kunnande!!

Det finns vissa prylar som man kan köpa typ felkodsläsare och mera avancerade grejor som kopplas till en dator där man kan läsa av boxen/arna evt mätarställning på europa marknaden, finns det motsvarande iThaliand att köpa?

 

Jag kommer troligen att köpa en pickup nästa vinter(i Thailand) då jag inte hittat en ny med rätt drivmedel/funktion så är tanken att köpa en begagnad diesel, bara sugmotor.

Vad skulle du rekommendera?

Tanken är 1,5 hytt med "rättvänt" baksäte.

Hej :)

 

Jodå, ODB tools (On Board Diagnostic) finns nog allt att köpa i Thailand, denna säljs via Thailand som ett exempel av många:

 

http://smartgauge.ecrater.com/p/4944281/obd-ii-smart-gauge-for-toyota 

 

Det finns dock hur mycket som helst och är enkelt eftersom alla tillverkare måste följa ISO/SAE standard i protokollet. Det betyder också att det är lätt att kunna felsöka hyfsat bra, tex felkod  P0134 menas Lambda sond ej aktiv. Bara googla på P-koden så hittar du. Dock som exempel kan det finnas underkoder som du ej ser med ett OBD verktyg, nämda kod har tex fyra underkoder i tex Bosch ME 7.1 styrsystem, denna syns endast med  

respektive bilfabrikants verktyg.

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...