B747 Inlagd Oktober 19, 2012 Dela Inlagd Oktober 19, 2012 På restaurang ger jag som Pigge oftast 20 THB i dricks.Men på min favvo bar Nid bar i Ankeborg,så kan jag inte räkna.Varje kväll jag och min älskade sambo är där så köper jag 2st helrör till Barvärdinnorna.Det brukar uppskattas.Blir mer stämning om man säger,runt stolpen alltså. PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Oktober 19, 2012 Dela Inlagd Oktober 19, 2012 Jag brukar ge 1000 battingar. Fast en del vill ha busspengar också... Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Oktober 19, 2012 Dela Inlagd Oktober 19, 2012 Samma som i Sverige och vart jag nu befinner mej i världen. Allt beroende av dagsform och kvalitet på service och det som levereras. Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Oktober 19, 2012 Dela Inlagd Oktober 19, 2012 Jag brukar ge 1000 battingar. Fast en del vill ha busspengar också... För att vara rasist? eller ger du extra för det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Oktober 20, 2012 Dela Inlagd Oktober 20, 2012 Så toan får alltid 20,,generöst.. 5555 Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Oktober 30, 2012 Dela Inlagd Oktober 30, 2012 De tog inget betalt för glasen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Oktober 30, 2012 Dela Inlagd Oktober 30, 2012 De tog inget betalt för glasen. Jo dom tog ju betalt.. Fast 0 baht.. .. Med vänlig hälsning, "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Oktober 30, 2012 Dela Inlagd Oktober 30, 2012 I taxin blir det väl mynten eller avrundat upp till nästa jämna tiotal. På restaurangen beror det ju på vad man ätit och ur bra maten, drycken och servicen var. I lördags kväll på ett bättre ställe var jag och en farang kompis var ute och åt med våra TGF. Vi är anhängare av slow-food trenden vilket få thai är-inte våra TGF heller så när vi sitter och smuttar på sista flaskan vin och funderar på vilken grappa vi ska välja så har TGF´s redan åkte hem. Men inser nu att vi lade knappt 5% i dricks men det blev ändå tusen baht i dricks. Gott var det och firade det gjorde vi. Personalen verkade också väldigt nöjda... "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chockdii Inlagd Oktober 31, 2012 Dela Inlagd Oktober 31, 2012 Thailand har ju ingen "dricks-kultur", så varför ska vi utlänningar införa det ? brukar i regel avrunda lite uppåt, men tar jag bara en snabb öl någonstans är jag inte alls blyg med att lägga jämna pengar. Sen så dricksar jag hellre på prisvärda ställen än dyra ställen. 10% dricks är en amerikansk grejj, låt den gälla där och inte i Thailand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd November 1, 2012 Dela Inlagd November 1, 2012 Thailand har ju ingen "dricks-kultur", så varför ska vi utlänningar införa det ? brukar i regel avrunda lite uppåt, men tar jag bara en snabb öl någonstans är jag inte alls blyg med att lägga jämna pengar. Sen så dricksar jag hellre på prisvärda ställen än dyra ställen. 10% dricks är en amerikansk grejj, låt den gälla där och inte i Thailand. Jag dricksar hellre när jag uppskattar servicen, om det är ett hål i väggen eller Vertigo kvittar. Tippas du bara 10% i Usa så får du nog en utskällning, de förväntar sig att du dubblar skatten minst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrco Inlagd November 1, 2012 Dela Inlagd November 1, 2012 Att betala dricks i procent av notan är i mina ögon helt förkastligt. Det är ju inte svårare att servera dyr mat och dyra viner utan det är en typiskt idi*tisk sed från USA att betala dricks i procent av notan. // mrco Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd November 1, 2012 Dela Inlagd November 1, 2012 ca 20b. Beror iof lite på vad man köper? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd November 1, 2012 Dela Inlagd November 1, 2012 Att betala dricks i procent av notan är i mina ögon helt förkastligt. Det är ju inte svårare att servera dyr mat och dyra viner utan det är en typiskt idi*tisk sed från USA att betala dricks i procent av notan. // mrco Hmm så att att en sommelier rekommenderar dig ett fint vin, serverar och gör din kväll fantastisk är att jämföra med ett dassigt glas rött på lokala pizzerian när det kommer till dricks? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chockdii Inlagd November 1, 2012 Dela Inlagd November 1, 2012 Jag dricksar hellre när jag uppskattar servicen, om det är ett hål i väggen eller Vertigo kvittar. Tippas du bara 10% i Usa så får du nog en utskällning, de förväntar sig att du dubblar skatten minst. Jovisst är det så att i vissa sammanhang så ska man dricksa, men om ingen förväntar sig dricks, varför ska man då dricksa ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
omarama Inlagd November 1, 2012 Dela Inlagd November 1, 2012 När jag har blivit lite för full nere i vuxendagiset så händer det rätt ofta att nån av servitörerna hjälper mig hem och stannar hela natten för att se till att allt är ok,det är sevice det.brukar dricksa en tusing när det händer And that's all I have to say about that Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd November 1, 2012 Dela Inlagd November 1, 2012 (ändrad) Hmm så att att en sommelier rekommenderar dig ett fint vin, serverar och gör din kväll fantastisk är att jämföra med ett dassigt glas rött på lokala pizzerian när det kommer till dricks? Är inte det hans jobb att kunna detta med viner? Som rörmokare i 29 år så har jag rensat avlopp hundratals gånger med skit och dylikt hemma hos folk utan att få en spänn i dricks. Har aldrig förstått varför det bara ska betalas dricks till vissa yrkesgrupper. Ändrades November 2, 2012 av stefan5300 BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenta i Bangkok Inlagd November 2, 2012 Dela Inlagd November 2, 2012 20 Thb för det mesta om vi inte går ut och äter på fin krog då brukar det bli ca 100-200 Thb beroende på mat och service. Känns lite ologiskt att ge mer dricks på en finare restaurang. Servitörerna har väl ofta bättre lön på de finare ställena så då borde det ju vara mindre nödvändigt med dricks än på en sämre krog. Mest dricks borde man ju ge vid det lokala nudelståndet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd November 2, 2012 Dela Inlagd November 2, 2012 Är inte det hans jobb att kunna detta med viner? Som rörmokare i 29 år så har jag rensat avlopp hundratals gånger med skit och dylikt hemma hos folk utan att få en spänn i dricks. Har aldrig förstått varför det bara ska betalas dricks till vissa yrkesgrupper. Jobb som utförs mot faktura genererar sällan dricks. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd November 2, 2012 Dela Inlagd November 2, 2012 (ändrad) Jobb som utförs mot faktura genererar sällan dricks. Tycker inte att det är så stor skillnad på en nota eller en faktura, båda ska ju betalas fast på olika sätt. Ändrades November 2, 2012 av stefan5300 BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sanuuk555 Inlagd November 2, 2012 Dela Inlagd November 2, 2012 Hej! Jag brukar väl ge runt en tjuga för det mesta ev lite mer om det varit bra service/mat! Men jag kommer ihåg en gång i Patong för ca 10 år sedan vi brukade käka på en liten restaurang där en ensam Thai kille jobbade ensam som servitör och han fick slita som satan men var glad ändå! medans bossen satt ihörnet och latade sig och bossen var av den typen som tog all dricks själv och gav inget till övriga personalen. så sista dagen på resan när det var dags att betala notan så gav vi thaikillen varsin 1000bth sedel rakt i fickan på honom och vi var 5st och bara att se hans min var guld värt för han blev så överlycklig att han knappt visste vart han skulle ta vägen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 2, 2012 Dela Inlagd November 2, 2012 Händer väl att jag ger lite dricks, sådär 10 % Utom en gång på soi sex, skulle ge 50 bath men råkade ge 500 € undrar om Hon blev förvånad eller överraskad när hon växlade den? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd November 2, 2012 Dela Inlagd November 2, 2012 (ändrad) Jag brukar vara rätt vidlytig med dricks när servicen är bra, och rätt snål när det är mindre bra. Om jag käkar Thaimiddag och notan går på 400 baht så händer det att ger 500, betalar gärna 20 kronor extra för bra service. Om jag käkar Thaimiddag och servicen varit dålig blir det nada i dricks, dricks skall förtjänas, vissa Thai tror att faranger alltid dricksar och inte ens försöker anstränga sig att ge bra service. Om man går på lyxkrog i Thailand och i de flesta andra länder är dricks obligatoriskt och kommer på notan, så där är det lätt. Satt på en bar med en hyfsat välkänd MPR medlem för några år sedan, en snål en, och blev i det närmaste förlägen av hans snålhet. Han drack en massa, fick oerhörd service av personalen och när notan skulle betalas var den på 1190 baht för honom. Han betalade 1200 baht, fick tillbaka 10 satang i lilla boken, öppnade den och tog dessa, personalen log men de tänkte naturligtvis, snåljävel. Samme man var ständig besökare på barer med "fest" vilket innebar gratis mat, han hade samma åsikt som vissa här, varför skall jag betala någon dricks? Nu är det ju dock så att man på krogar i Thailand och i övriga världen ofta har en enormt dålig lön, detta för att ägaren vet att de kommer kunna toppa upp med dricks om de gör ett bra jobb. En vanlig servitris i LOS tjänar säker inte mer än 4000 baht i månaden, att då en svensk inte orkar betala 10-20 kronor extra för bra service har jag mycket svårt att förstå. Ändrades November 2, 2012 av Vaxet VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd November 2, 2012 Dela Inlagd November 2, 2012 Han drack en massa, fick oerhörd service av personalen och när notan skulle betalas var den på 1190 baht för honom. Han betalade 1200 baht, fick tillbaka 10 satang i lilla boken, öppnade den och tog dessa, personalen log men de tänkte naturligtvis, snåljävel. Har råkat ut för samma typ av människa, hur mycket notan va på kommer jag inte ihåg, men det bestämdes att vi lägger lika så slipper vi sitta o räkna, 4 av oss kollade att det inte blev för lite om vi delade på fem och lade på lite extra varefter den femte räknar pengarna, inser att det bara behövs 30 bath till och lägger det. Han kom inte undan med det för någon såg vad som hände och påtalade att "vi pröjsar inte ditt krubb, upp me kulorna", sedan dess har vi inte dinerat tillsammans! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrco Inlagd November 2, 2012 Dela Inlagd November 2, 2012 Hmm så att att en sommelier rekommenderar dig ett fint vin, serverar och gör din kväll fantastisk är att jämföra med ett dassigt glas rött på lokala pizzerian när det kommer till dricks? Det jag menade i mitt inlägg är att om jag en kväll äter en billig maträtt och väljer ett billigt vin och sen nästa kväll på samma restaurang äter dyraste maten och väljer det dyraste vinet så finns det ingen anledning att ge mer dricks då, servitören har gjort samma jobb båda kvällarna! // mrco Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 26, 2013 Dela Inlagd Januari 26, 2013 Frugan gillar absolut inte att jag ger dricks. Nu bryr jag mig inte om det men ändå. I Udon säger frugan att man inte gör så. Jag vet inte. Det gör ente min heller, därför smög jag 100 baht i näven på kvinnan som masserade maj när frugan ente såg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu