Guest Fredman Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Hur mycket dricks brukar du ge i Thailand på restaurang eller i baren? Själv brukar jag ge ca 10%. På "bykrogen" så säger frugan att hon eller någon annan thai inte skulle ge dricks men det är ok om jag gör det så det brukar bli 10 % även där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Hur mycket dricks brukar du ge i Thailand på restaurang eller i baren? Själv brukar jag ge ca 10%. På "bykrogen" så säger frugan att hon eller någon annan thai inte skulle ge dricks men det är ok om jag gör det så det brukar bli 10 % även där. Det beror på. Men oftast kör vi nog 10% på notan. Sen kan man ge väldigt mycket beroende hur trevlig servitrisen är eller hur salongsberusad man är. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Min nota idag var 5.469 Baht. Gav 31 Baht i dricks. Igår var notan 1.600+ Baht. Gav drygt 20 Baht. Efter en snabbanalys av det, så ger jag så gott som alltid en tjugolapp och alla mynt. Om det inte är nåt riktigt speciellt. Då kan det bli en hundring. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Gawar Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Min nota idag var 5.469 Baht. Gav 31 Baht i dricks. Igår var notan 1.600+ Baht. Gav drygt 20 Baht. Efter en snabbanalys av det, så ger jag så gott som alltid en tjugolapp och alla mynt. Om det inte är nåt riktigt speciellt. Då kan det bli en hundring. Samma här, mynten + en tjuga... Om det inte är nåt speciellt eller nån servitris man känner då kan de bli en hundring under bordet till henne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Frugan gillar absolut inte att jag ger dricks. Nu bryr jag mig inte om det men ändå. I Udon säger frugan att man inte gör så. Jag vet inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Samma som överallt i världen. Är maten god så blir det mycket. Standard är nog de 10 procenten som är norm. Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 en hundring under bordet till henne Varför ger du en hundring under bordet? Är det så att hundringen behåller hon sjäv meda övrig driks delas med övriga på näringsstället? born41 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Gawar Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Varför ger du en hundring under bordet? Är det så att hundringen behåller hon sjäv meda övrig driks delas med övriga på näringsstället? born41 Ja på de flesta ställen delar ju alla på dricksen... Men ger jag en hundring och säger "only for you" eller något brukar det hamna i egen fick... Så vitt jag vet... Sen kanske hon delar med dom andra när jag gått men tror nog allt dom behåller det själva om dom bara kan =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Som en del andra skrivit, endast mynten och någon tjugobahtare. Inte för att jag är snål, mest för att exfru Chang tycker jag är en idi*t om jag ger mer. För övrigt var det oftast hon som betalade med min plånbok Jag har sett teorier på andra forum att det kan vara direkt kontraproduktivt med dricks till thailändare. Det skulle snarare bli sämre service nästa gång... man tycker inte man behöver anstränga sig. Thailogik, kanske det? Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Som jag lärt mig När dom kommer med läderfodralet med notan i som man lägger pengarna i Om man vill ge dricks till den person som serverat lägger man pengarna ovanpå om man lägger inuti delas det på alla som jobbar där Tjejen min betalar jämt då blir det lite i dricks så jag har ingen aning längre Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 (ändrad) Mynten och kanske 20 Bath om servicen varit ok. Överlämnar mestadels plånboken till hustrun som ser till att rätt belopp betalas. Detta efter att hon noga kontrollerat notan. Ändrades Oktober 7, 2012 av Gorobei Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dryas Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Gumman sköter det ekonomiska när vi är i Thailand och hon är svinsnål, så ingen dricks från oss. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Beror pa var o hur, men har betalt allt fran 0 till 2-300, vanligast ar dock vxl mynt plus ev. en eller tva tjugor! Sist vi va pa golfrestaurangen blev det 70 bath over nar alla betalt sina notor, ingen visste hur mycket de skulle ha sa da fick tjejen alltihop, trodde hon skulle avlida pa plats, sa forvanad sag hon ut Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hua Hin Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 20 Thb för det mesta om vi inte går ut och äter på fin krog då brukar det bli ca 100-200 Thb beroende på mat och service. 1 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HajKaj Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 (ändrad) Mynten och kanske 20 Bath om servicen varit ok. Överlämnar mestadels plånboken till hustrun som ser till att rätt belopp betalas. Detta efter att hon noga kontrollerat notan. gör detsamma, damen har min plonka så att hon har koll på "våra" pengar. Notan kollas NOGA, och sen blir det på sin höjd en 20a och mynten OM inte stället kör med den allt vanligare grejen att tejpa ihop en massa enbattare,tvåbattare, för att man inte ska orka bära skrotet. Då brukar hon surna till och inte lämna nån drix alls. Fick vid ett tillfälle 89 B i växel på det sättet. Ändrades Oktober 7, 2012 av HajKaj Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 upp till 10 % av notan, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 En gång fick jag en utsökt svamprätt i Bangkok där totalkostnaden på notan var på dryga 1000 bath men jag var så nöjd att de fick närmare 200 b i dricks och då är jag inte rik. Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stuart.b Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 En 20 bathare och mynten om servicen är bra... tror inte det är så listigt att flasha med massa dricks, Då tar det inte lång tid innan dom höjer priserna... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Babysnake Inlagd Oktober 7, 2012 Dela Inlagd Oktober 7, 2012 Ni snackar om tjugobattare och småmynt oftast har man 30 - 40 battingar i småmynt så de blir bra tips med en 20 batting. Jäkla smålänningar. Snake Bättre ringla än vingla. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Towe Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Brukar få smisk på fingrarna om jag ger en 20 thb i dricks, sällskapet tycker det räcker med smågrus och eller en 10 thb Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PeterDahlin Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Det varierar ser jag. Dom som jag misstänker e singlar lägger 10% Och dom som har damen med lägger mindre. Duracellkanin med dopade batterier. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Ibland lite och ibland inget alls när dom är fula, som när man har betalt något och skall få tillbaka 20 Baht och får då till exempel 2 stycken 5 battare och 1 styck 10 battare eller om du ska få tillbaka 10 Baht och får tillbaka 2 stycken 5 battare. Detta är så genomskinligt att man skall lägga dricks, vilket oftast sker i utebarerna. Det var som en kompis sa, det går inte att lämna massa dricks om jag är i Thailand i 3 månader, dricker jag 15 öl om dagen och lämnar 5 Baht i dricks för varje öl så blir det mycket pengar i slutänden. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Jag brukar ge en femtio lapp när jag handlar på 7/11. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
burrabus Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Jag lämnar allt jag äger och har dvs ingenting och lika glad är jag för det men gladast är nog räven Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chiangmai Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Hustrun har en egen modell,,,äter vi på ett ställe där ägaren med familj även serverar, ger vi aldrig dricks. Har de anställd personal som serverar blir dricksen som nämns ovan, växelmynten och kanske en tjuga... Har man dock suttit hela kvällen och fått fin service blir det givetvis mer,,,, Är det usel service, aldrig dricks Och som nämnts,,, ger man dricksen i handen,,, delas den inte. Hos frisören brukar jag ge en tjuga På bensinstationen då de kollar däcken en tia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu