ragson Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Thaiare ger sällan mer än 20 baht i tips oavsett summa. Dom är glada bara man äter på deras restaurang ju! 10% regeln, den kommer ifrån Sverige... mvh ragson - din bästaste vän.Min musiksida finns HÄR! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Jag har knappt lov att betala notan i Thailand om frun är med. Är det jag som betalar så ger jag allt för mycket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 För mycket om jag är själv,är frun med så blir det en tjuga +mynten Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moipenyang Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 köpte två pad thai o ta med på ett ställe en gång i phuket, gick lös på 40 baht st. gav han hundra o han va jätteglad..nästa gång samma sak då kosta det hundra helt plötslisligt,hihi..gav han en hundring o sa no good business o gick alldrig tebax... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Hej Ger gärna lite dricks om man utan att begära det får Thailändska priser och känner att personalen engagerar sig lite, t.ex tillhandahåller lite leksaker eller leker lite med vår pojk, bjuder pojken på lite frukt eller godis, men på landet förväntar man sig nog normalt inte någon dricks alls, dom är nöjda med att få det som varan eller tjänsten kostar, många andra köper ju på kredit. Mvh isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Dricks har jag alltid givit, men storleken på dricksen har nog varierat i omfattning. Bäst är nog att ge denna på morgonen när man förhoppningsvis är lite mer "objektiv" i sin bedömning av det man erhöll under natten. Lagom är bäst och huvudsaken är ju att båda parter blir nöjda . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 En gång betalade jag dubbelt på en nota, dvs lika mycket i dricks som för själva tjänsten. Fast det är klart, det var ju lätt när klippningen kostade 100 Bath och jag gav 200... Jag brukar väl annars också ge någon 20:a. På vissa ställen, som man besöker ofta, kan det ju vara så att det är någon i personalen som är extra snäll och duktig och då kan man ju ge just denne individ lite pengar vid sidan om. För det är ju så att vissa ställen samlar allt dricks i en burk som sedan alla delar på och då är det ju extra viktigt kanske att man ger dessa pengar särskilt till den som är proffsig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Jag gav alltid 10 % tills jag blev tillsammans med en thaitjej. Enligt henne 20 bath, inte mer. När vi har åkt taxi i Bkk och beloppet blir t.ex 82 bath ger jag en hundring och säger det får vara jämt. Då stäcker tjejen fram handen och vill ha växeln. De ska inte ha en satang i driks enligt henne. Har hänt att de 82 bathen har avrundats till 80 bath av föraren, hehe. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Jag brukar lämna över betalandet åt min dam. Då slipper jag tänka på om jag ger för mkt eller för lite. Får alltid höra att jag är förr snäll när det ska betalas annars. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Det mesta jag har gett i dricks någon var naturligtvis på min första thairesa 2001. På hotellet i Chang Mai beställde jag massage på rummet och jag vill minnas att det kostade 300 thb och jag gav henne 400 thb. Jag tyckte att hon blev väl glad för de 100 thb i dricks men när jag checkade ut förstod jag varför. Jag hade en räkning på massage på 300 i receprionen... var inte ens lönt att försöka lösa det då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Jag brukar lämna över betalandet åt min dam. Då slipper jag tänka på om jag ger för mkt eller för lite. Får alltid höra att jag är förr snäll när det ska betalas annars. Usch - Det kan inte vara kul att bli anklagad för att vara för snäll. Och väljer man att lämna över hela plånboken till damen så slipper man ju tänka över huvud taget, vilket kanske kan vara skönt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
burrabus Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Lämnar man över plånboken till barflickorna kan man säga älska mig till pengarna är slut Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Usch - Det kan inte vara kul att bli anklagad för att vara för snäll. Och väljer man att lämna över hela plånboken till damen så slipper man ju tänka över huvud taget, vilket kanske kan vara skönt? Hmm... tänka kan man väl fortfarande. För mig var det dock ganska skönt att lämna över plånboken till exfru Chang när vi besökte hembyn. Alla förfrågningar om pengar kunde jag då delegera till exfru Chang. Jag har liksom bara två hundra baht, titta här! Av någon anledning verkade det inte vara så angeläget att be exfru Chang om samma pengar Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Dricks har jag alltid givit, men storleken på dricksen har nog varierat i omfattning. Bäst är nog att ge denna på morgonen när man förhoppningsvis är lite mer "objektiv" i sin bedömning av det man erhöll under natten. Lagom är bäst och huvudsaken är ju att båda parter blir nöjda . Dricks är ett gissel för oss i Europa. Här ger vi det när vi anser det vara befogat. I USA ges det i tid och otid, helt sjukt om ni ni frågar mig. Hatar att vara i USA!! OK, många lever på dricksen, inte lönen. Fine, rösta på . Inte fan vet jag??? manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Dricks är ett gissel för oss i Europa. Här ger vi det när vi anser det vara befogat. I USA ges det i tid och otid, helt sjukt om ni ni frågar mig. Hatar att vara i USA!! OK, många lever på dricksen, inte lönen. Fine, rösta på . Inte fan vet jag??? I USA står det ju till och med 3 olika förslag på dricks på notan, 15, 18 och 20% har jag för mig att det var. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 I USA står det ju till och med 3 olika förslag på dricks på notan, 15, 18 och 20% har jag för mig att det var. Mycket möjligt. Gillar bara inte dess system. Ha de manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Tja, man försökte ju på typiskt svenskt sätt åtgärda detta med dricks. Serviceavgift infördes, och därmed skulle dricksen automatiskt vara tillagd till notan. I praktiken är det väl många som ändå ger dricks. Eller så är jag kanske ute och cyklar, kanske avskaffat nu? Eller var det taxibranschen... minnet sviktar Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Tja, man försökte ju på typiskt svenskt sätt åtgärda detta med dricks. Serviceavgift infördes, och därmed skulle dricksen automatiskt vara tillagd till notan. I praktiken är det väl många som ändå ger dricks. Eller så är jag kanske ute och cyklar, kanske avskaffat nu? Eller var det taxibranschen... minnet sviktar Herr Chang har talat. Serviceavgiften lades väl till på notan eftersom skattmasen plötsligt hade börjat kräva skatt på dricksen av servitörerna. Det blev ju ofta ett ramaskri från de skattedrabbade servitörerna innan serviceavgiften uppfanns och lades dit på notan. Detta eftersom en del servitörer tydligen inte hade fått någon dricks, men ändå blev de sköntaxerade och avkrävda skatt för en schablonmässigt uträknad dricks som de frenetiskt hävdade att de inte hade fått (eller kanske fått ändå?). Därefter blev det kutym att gästerna ändå skulle betala dricks för att visa att de VERKLIGEN uppskattade servitörernas gärning. I själva verket är väl dricksen idag bara ett sätt för personalen att bli kompenserade för den tidigare erhållna dricksen, dvs den populära svarta inkomsten som av skattmasen förvandlades till en skattebelagd serveringsavgift. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Oktober 8, 2012 Dela Inlagd Oktober 8, 2012 Har för mig att seviceavgiften är motsvarande moms, och tas ut av resturanter och hotell som har en omsättning som måste deklareras för och beskattas. Men kan ha fel... Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Har för mig att seviceavgiften är motsvarande moms, och tas ut av resturanter och hotell som har en omsättning som måste deklareras för och beskattas. Men kan ha fel... Leif Ja, du har fel. Moms och den s k servicen är olika saker. Dock så anser staten att man kan ta ut skatt för allt. manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Eller så är jag kanske ute och cyklar, Ja, när ska vi ta en cykeltur? manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Jag ger oftast en 20b i dricks. Aldrig 5p eller 10b (toa och grisbil) Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Oktober 9, 2012 Dela Inlagd Oktober 9, 2012 Beror vad de gjort sig förtjänta av, men som i regel min 20bth, ofta mera. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Oktober 19, 2012 Dela Inlagd Oktober 19, 2012 "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rogigoal Inlagd Oktober 19, 2012 Dela Inlagd Oktober 19, 2012 Jag ger oftast en 20b i dricks. Aldrig 5p eller 10b (toa och grisbil) Hälsar pigge01 Så toan får alltid 20,,generöst.. # 27 RIP Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu