Jump to content
IGNORERAD

Äga mark


matz

Recommended Posts

Är det någon som vet om det har nyligen blivit förändringar för faranger att äga mark i Thailand ?

Jag hörde ett ryckte om det via en bekant som kände en farang som bodde å va gift i Thailand. Skulle ha blivit till det bättre men vet inte hur.

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte hört om några förändringar och om så vore fallet skulle vi ha en rad trådar i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, ingen lattnad!

Min kompis kopte forra veckan en landplatt men den ags av hans fru med ett brukandekontrakt pa 30 ar for honom utfardat av advokat och stamplat o godkant i motsv. tingsrattsinstans. Hon kan med andra ord inte kasta ut honom vid ev. skillsmassa!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, ingen lattnad!

Min kompis kopte forra veckan en landplatt men den ags av hans fru med ett brukandekontrakt pa 30 ar for honom utfardat av advokat och stamplat o godkant i motsv. tingsrattsinstans. Hon kan med andra ord inte kasta ut honom vid ev. skillsmassa!

Ok. Tack Baa!

Misstänkte det bara ett ryckte :not_i:

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, ingen lattnad!

Min kompis kopte forra veckan en landplatt men den ags av hans fru med ett brukandekontrakt pa 30 ar for honom utfardat av advokat och stamplat o godkant i motsv. tingsrattsinstans. Hon kan med andra ord inte kasta ut honom vid ev. skillsmassa!

Njae, hon kan ju sälja marken och då kan faktiskt nya ägaren processa om avtalet.

Rätt många faranger som på detta sätt fått lämna sin s.k. leasade mark samt det huset de ägde.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, ingen lattnad!

Min kompis kopte forra veckan en landplatt men den ags av hans fru med ett brukandekontrakt pa 30 ar for honom utfardat av advokat och stamplat o godkant i motsv. tingsrattsinstans. Hon kan med andra ord inte kasta ut honom vid ev. skillsmassa!

Kan hon säkert inte, men bor släkten i närheten så blir det nog tufft o stanna kvar kanske. :ahh:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, hon kan ju sälja marken och då kan faktiskt nya ägaren processa om avtalet.

Rätt många faranger som på detta sätt fått lämna sin s.k. leasade mark samt det huset de ägde.

Nu ska jag inte pasta nagot jag inte vet, men enligt min kompis sa ska kontraktet ge honom de 30 aren oavsett framtida skeende.

Sen ar det ju Thailand sa vem vet om det skulle hetta till!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hon säkert inte, men bor släkten i närheten så blir det nog tufft o stanna kvar kanske. :ahh:

Nix, finns ingen sadan slakt! Annars hade jag instammt till fullo!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Nix, ingen lattnad!

Min kompis kopte forra veckan en landplatt men den ags av hans fru med ett brukandekontrakt pa 30 ar for honom utfardat av advokat och stamplat o godkant i motsv. tingsrattsinstans. Hon kan med andra ord inte kasta ut honom vid ev. skillsmassa!

Helt ratt Baa,han ar skyddad rent fysiskt beronde hur man avtalat,sen vet man aldrig det dar med utfrysningar osv. fran fall till fall.

Beckham halsar

Link to comment
Dela på andra sajter

Usufruct

"A usufruct is a real right (real means in civil law = attached to a thing) that originates from Roman and Civil law. The holder of a usufruct, known as “usufructury”, has the right to use, possess and enjoy the property, as well as the right to receive profits from the fruits of the property. The usufructuary could be a person or an entity (ex: a company). In Thailand, a usufruct can be granted for a period of time (Max 30 years) or for the rest of the life of a living person. It always ends at the death of the usufructuary but some contracts concluded by the usufructuary can survive him."

http://www.isaanlawyers.com/en/property/usufruct-agreement-in-Thailand.html

Alltså. Tills Du dör, dock max 30 år. Ett avtal, typ usufruct, kan aldrig avtala bort en lag. T.ax. den om max 30 års markarrende.

Link to comment
Dela på andra sajter

a usufruct can be granted for a period of time (Max 30 years) or for the rest of the life of a living person. It always ends at the death of the usufructuary.

Alltså har man den som privat person resten av sitt liv oavsett de 30 åren.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså har man den som privat person resten av sitt liv oavsett de 30 åren.

Om man dör innan 30 år har passerat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Får ägaren till marken göra vad han vill med den.

Ägaren, dvs Thaipersonen får väl inte göra något på marken utan att man kommit överens med "the usufructuary". Däremot kan ägaren sälja eller ex om ägaren dör så lommer den som ärver att ta över. Men i detta fall gäller fortfarande avtalet.

"the usufructuary" har rätt att bruka marken och få inkomsterna av markens frukt. Däremot om man vill använda så det innebär stora förändringar så måste man komma överens med ägaren.

Sedan finns det faktiskt en regel gällande just skilsmässa som säger att avtal ingångna under äktenskap kan upplösas inom 6 månader efter äktenskapets upphävande. Så det finns faktiskt en risk att "usufruct" kan vara värdelös vid skilsmässa. Och detsamma gäller 30 leasing.

Så för mig ser jag bara ett sätt att bygga i Thailand. Vänta tills man bott ihop så länge att man anser att vid en skilsmässa skall man dela lika.

Se till att du äger boendet i Sverige (med äktenskapsförrord) och så kan frugan äga i Thailand.

usufruct är dock bra om frugan dör före dig. Då kanske du kan stanna.

Om det inte är i "hembyn". För då lär du nog snabbt märka att byns ormfångare fått ett nytt ställe att släppa ut dom fångade ormarna. :)

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hyr huset i ChiangMai. tycker det är bra lösning för oss som åker till Thailand en eller två gånger om året.

Min kompis som flyttade till Thailand skickade sin fru till banken att låna pengar till huset.

Vill hon skilja sig så får hon stå med lån ensam. Ganska bra lösning tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...