Jump to content
IGNORERAD

Semesterparadisen byggs för skräplöner


Joints

Recommended Posts

DN granskar turismens negativa effekter i bla Thailand http://www.dn.se/DNe...?d=147&a=845440 utnyttjande av billig arbetskraft från Burma och det faktum att prostitution tydligen förekommer på hotellen.

Sedan ställer de frågor till så kallat vanligt folk http://www.dn.se/DNe...?d=147&a=845437

som visar att en del absolut inte vill åka till länder med sådana arbetsförhållanden.

Jag undrar hur många av alla de hundratusentals svenskar som varje år reser till Thailand vet om vad som försigår utanför sitt semesterparadis. Eller köper de bara myten om paradiset Thailand rakt av? Visst är det frukansvärt med utnyttjandet av burmeser men samtidigt ganska svårt att lägga ansvaret på diverse resebolag, det är ju svårt att kolla efteråt vem som byggt vad osv. Det vore nog en bra idé att kravmärka hotellbyggen och liknande, frågan är hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    5

  • SVEN 55

    4

  • Kim

    3

  • Joints

    3

Mest aktiva i denna tråd

Exactemente, följande krav bör uppfyllas: AC och att det serveras billig grogg ur kokosnötter.

[move]Turisten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags att belysa de slavliknande förhållandena en infödd Isaanbo arbetar under för att vi ska ha ris till vår korvstroganoff.

För den delen...hur mycket tjänar en byggnadsarbetare i Isaan? Dryga hundra baht där också, eller? Bra att dåliga arbetsförhållanden belyses, men det ligger knappast på vår lott att lösa det dilemmat. Sen är ju frågan hur tänjbara våra dåliga samveten är när lönerna gått upp med råge i Thailand och vi inte längre är så köpstarka :whistle:

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag missade programmet men en normallön för inhyrda arbetare i Isaan är nog mellan 150-250 baht per dag.

Och den skillnaden beror på vilket jobb det gäller, rent grovarbete på farm eller liknande ca. 100-150 baht.

För murare, snickare och elektriker oftast mellan 150-250 baht.

Så enligt programmet var lönerna något under Isaans löner, men förmodligen mycket större än i Burma.

Hoppas det går i repris så jag får se det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I Krabi ligger lönen för en restaurang/bar anställd på ca 3,500-4,500 bath per månad.

När jag jobbade på ett 4 stjärnigt hotell i Krabi var kravet att de anställda skulle ha universitets utbildning och då låg lönen på 6,500bath per månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

SLUTA ÄTA MAJS !!!

Majsplockarna uppe i norraste delarna av Thailand har 100baht om dagen för att klättra längs bergssluttningarna från tidig morgon till sena kvällen...

Sen tvingas de sova i en bambuhydda uppe bland bergen för de har oftast ett par timmar att gå för att komma dit resp. hem.

Men vaddå...

Hjälper det att vi slutar äta majs då ???

Vad ska de då leva av...

Så här kan vi hålla på till all oändlighet, hur sjuka vi än tycker lönerna är tyvärr.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När jag jobbade på ett 4 stjärnigt hotell i Krabi var kravet att de anställda skulle ha universitets utbildning och då låg lönen på 6,500bath per månad.

Vi känner många tjejer som jobbar på olika fina hotell i Bangkok och som uppfyller dom kriterier du nämner. Dom tjänar dock från ungefär 10 000 baht/mån och upp några tusenlappar till. Plus eventuell dricks då.

Det skiljer dock rätt så mycket på lönebilden från hotell till hotell verkar det som.

Fast jag kommer å andra sidan ihåg en universitetsutbildad tjej med en av dom absolut bästa engelskakunskaper jag någonsin upplevt i Thailand som stod bakom receptionsdisken i en bungalowby på Chaweng, Koh Samui. Hon tjänade bara 3500 baht/mån vilket förvånade mig mycket då. Fast det var i slutet på nittiotalet och det har väl hänt en del på lönefronten sen dess.

Vad gäller löner för lantarbete i Isaan så talade vi just idag med svärföräldrarna borta i Surin som precis håller på att skörda sitt ris. Dom hade ca 10 personer inhyrda att hjälpa till idag och det kostar dom 150 baht per person och dag. I vår by är det också möjligt att hyra in khmerer eftersom vi håller till så nära gränsen men dom blir inte billigare att anlita eftersom dom ska hämtas och lämnas vid gränsen och dessutom hållas med mat förutom dom 130 baht om dagen dom ska ha i betalt. En thai för 150 baht dyker upp själv på morgon och håller sig förutom det med egen mat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi betalade 180 baht om dagen när vi anlitade arbetare till min ex tjejs risodlingar. Hmm måste ha varit för givmild. :crazy:

Jag har tjej kompiar i Roi et som jobbar på restaurant . Dom får 3000 + dricks,  så har dom tur så kanske dom får

ihop ca 5-6000 i månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Semesterparadisen"

Och vem hade inbillat sig, att det skulle gå att laga en omelett utan att knäcka några ägg?  :rules:

Eller blir det för jobbigt när verkligheten tränger sig på!  :whistle:

"Men om livet är ett helvete för många

och ett paradis för få

vafan snackar dom då om domedan

då är det ju samma nu som då."

Hoola Bandoola Band

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändarna själva är bättre på att utnyttja billig arbetskraft än vi västerläningar. :morgon:

Min tjej blev lite sur när jag gav dom en varsin ÖL efter en arbetsdag Chang 33cl :kort:

Det räcker du ger dom en stor Chang att dela på sa hon och då blev det så :whistle:

Deras lön var 245:- Bath  dagen dom var 5 st som jobbade

P5241261.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer kanske ifrån ämnet lite,  men min mor såg ett tv-program från Kina hur dom behandlade och åt hundar,

Så hon skulle minsann bojkotta allt från Kina,  Men så en dag kom hon hem från en marknad med en billig joggingdress för 99 kronor

och jag frågade då vilket land kommer kläderna ifrån,  hon hittade en liten lapp där det stod Made in China,

Då påminde jag min kära mor om hennes bojkott,  men joggingdressen var ju så billig sa hon, så så var det med det,

sen har jag försökt att förklara för mor att hade folk haft råd att äta nötfile så hade dom nog gjort det istället för att äta hund

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

HEJ, JAG TROR INTE ATT NI FORSTAR VAD SOM HANDER I ETT LAND SOM Thailand, DESSA MANNISKOR AR I STORT BEHOV AV VARA EU PENGAR FOR ATT OVERLEVA, AVEN OM NI TYCKER ATT ALLT AR SA JAVLA BILLGIGT O BRA, SA FINNS DET EN BAKSIDA I DESSA THAIMANNISKOR, DE FUSKAR O LJUGER, NI FAR BETALA 3 GANGER PRISET NI BESTAMMT FRAN BORJAN, TYCK ALDRIG SYD OM HAIFOLKET, DOM FUSKAR PRECIS SOM VI SVENSKAR GOR MED POLAKER, JAG HAR BOTT HAR I 18 AR, OCH DET JAG INTE HAR GJORT HAR AR INTE VART ATT VETA, ORKAR INTE HALLA PA ATT SKRIVA I EN MASSA FORUM, DEN SOM VILL HA RAD O RON UTAN LOGN KAN RINGA MIG HEMMA NAR NI VILL, O38-376929-  0871048318, VALKOMMEN

                                      SVEN

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

HEJ, JAG TROR INTE ATT NI FORSTAR VAD SOM HANDER I ETT LAND SOM Thailand, DESSA MANNISKOR AR I STORT BEHOV AV VARA EU PENGAR FOR ATT OVERLEVA, AVEN OM NI TYCKER ATT ALLT AR SA JAVLA BILLGIGT O BRA, SA FINNS DET EN BAKSIDA I DESSA THAIMANNISKOR, DE FUSKAR O LJUGER, NI FAR BETALA 3 GANGER PRISET NI BESTAMMT FRAN BORJAN, TYCK ALDRIG SYD OM HAIFOLKET, DOM FUSKAR PRECIS SOM VI SVENSKAR GOR MED POLAKER, JAG HAR BOTT HAR I 18 AR, OCH DET JAG INTE HAR GJORT HAR AR INTE VART ATT VETA, ORKAR INTE HALLA PA ATT SKRIVA I EN MASSA FORUM, DEN SOM VILL HA RAD O RON UTAN LOGN KAN RINGA MIG HEMMA NAR NI VILL, O38-376929-  0871048318, VALKOMMEN

                                      SVEN

Verkar som att vi äntligen funnit kunskapens källa. Bara att ringa om vi vill veta något, 18 år i riktnrområde 038 kan inte ha fel. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte lönerna jämnföras med det almänna kostnadsläget i landet?

Mat i sverige 1 dag 200 kronor. Mat i Thailand 1 dag 15:-

ungefär.

/baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Verkar som att vi äntligen funnit kunskapens källa.

:lol:

Ja tänk, efter flera tusen års letande så fanns den här på MPR. Ja hoppas verkligen att vi får ta del av Svens visdomsord i fortsättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ringa han ,Joints ! Han orkar inte skriva på en massa forum . Det är jobbigt att bo där nere , så man blir

lätt trött.  :sleep:   Men tack Svenne .  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så får det nog bli. Men jag kommer att vänta tills jag har ett riktigt stort problem som jag behöver hjälp med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, hade Fodervärdarna bara varit lite mer på hugget så hade de fixat en ny avdelning på forumet, "Fråga Sven".

Kluriga frågor kunde redas ut via ett betalnummer.

[move]Affärsutvecklaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att vi äntligen funnit kunskapens källa. Bara att ringa om vi vill veta något, 18 år i riktnrområde 038 kan inte ha fel.

  Denna Sven Ligger faktist inne med bra information,  har känt honom i cirka 15 år, men han är nog inte ofelbar , han har hus och familj i Surin

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara säga att om någon undrar något om Sverige så är ni välkomna att ringa.

Jag har bott här i snart 30 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar annammar gärna en "Dont ask/dont tell" policy när man innerst inne vet att svaret kan bli obehagligt.

Blev själv utslängd från ett svenskprojekt här i Thailand dit jag blivit inbjuden av husföretaget (gratis reklam tänkte de, men det sket sig) när jag hade mage att fråga hur fasen deras hus kunde vara så dyra när de hade illegalt insmugglade Burmeser som jobbade för 80 baht om dagen.

Ifall folk bara visste med vilken "standard" deras hus byggs med :frown:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...