Jump to content
IGNORERAD

Dags att förhandla om lånet


M33

Recommended Posts

Har idag haft möte med banken för att vilkoren på mitt lån snart löper.

Någon som nyligen bundit sina lån som vill berätta vilken ränta de fick och vilken bindningstid de tog?

Har dålig koll på om vad min bank erbjuder mig är bra eller dåligt.

Jag blev erbjuden 2,8% på 2år och 3% på 5år. Kommer binda på 5år, nuvarande prognos säger att räntan ligger hyfsat still i närmaste 6 månaderna för att sedan gå upp. Flera banker kommer förövrigt sänka bolåneräntan imorgon, kommer få ett nytt erbjudande då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har idag haft möte med banken för att vilkoren på mitt lån snart löper.

Någon som nyligen bundit sina lån som vill berätta vilken ränta de fick och vilken bindningstid de tog?

Har dålig koll på om vad min bank erbjuder mig är bra eller dåligt.

Jag blev erbjuden 2,8% på 2år och 3% på 5år. Kommer binda på 5år, nuvarande prognos säger att räntan ligger hyfsat still i närmaste 6 månaderna för att sedan gå upp. Flera banker kommer förövrigt sänka bolåneräntan imorgon, kommer få ett nytt erbjudande då.

Låter OK

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Har idag haft möte med banken för att vilkoren på mitt lån snart löper.

Någon som nyligen bundit sina lån som vill berätta vilken ränta de fick och vilken bindningstid de tog?

Har dålig koll på om vad min bank erbjuder mig är bra eller dåligt.

Jag blev erbjuden 2,8% på 2år och 3% på 5år. Kommer binda på 5år, nuvarande prognos säger att räntan ligger hyfsat still i närmaste 6 månaderna för att sedan gå upp. Flera banker kommer förövrigt sänka bolåneräntan imorgon, kommer få ett nytt erbjudande då.

Det lät ju riktigt bra är det SEB eller? Jag har rörligt där på 2,9%

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Har idag haft möte med banken för att vilkoren på mitt lån snart löper.

Någon som nyligen bundit sina lån som vill berätta vilken ränta de fick och vilken bindningstid de tog?

Har dålig koll på om vad min bank erbjuder mig är bra eller dåligt.

Jag blev erbjuden 2,8% på 2år och 3% på 5år. Kommer binda på 5år, nuvarande prognos säger att räntan ligger hyfsat still i närmaste 6 månaderna för att sedan gå upp. Flera banker kommer förövrigt sänka bolåneräntan imorgon, kommer få ett nytt erbjudande då.

3 % på 5 år känns bra. Tänk på att du "blir bunden" i 5 år. Räntorna är låga nu så om du trivs bra och ska bo kvar 5 år är det absolut ett bra beslut.

Vi ska nog köpa nytt nästa år så vi kör på 3 månaders..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det lät ju riktigt bra är det SEB eller? Jag har rörligt där på 2,9%

Hej.

2.9 är riktigt bra tycker jag.

Bästa listpris ligger på 3.56

http://www.finansportalen.se/borantor.ht

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har idag haft möte med banken för att vilkoren på mitt lån snart löper.

Någon som nyligen bundit sina lån som vill berätta vilken ränta de fick och vilken bindningstid de tog?

Har dålig koll på om vad min bank erbjuder mig är bra eller dåligt.

Jag blev erbjuden 2,8% på 2år och 3% på 5år. Kommer binda på 5år, nuvarande prognos säger att räntan ligger hyfsat still i närmaste 6 månaderna för att sedan gå upp. Flera banker kommer förövrigt sänka bolåneräntan imorgon, kommer få ett nytt erbjudande då.

Jag räknar med 7% i Thailand och då har Bathen legat sämre till.

Livet är orätvist.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har idag haft möte med banken för att vilkoren på mitt lån snart löper.

Någon som nyligen bundit sina lån som vill berätta vilken ränta de fick och vilken bindningstid de tog?

Har dålig koll på om vad min bank erbjuder mig är bra eller dåligt.

Jag blev erbjuden 2,8% på 2år och 3% på 5år. Kommer binda på 5år, nuvarande prognos säger att räntan ligger hyfsat still i närmaste 6 månaderna för att sedan gå upp. Flera banker kommer förövrigt sänka bolåneräntan imorgon, kommer få ett nytt erbjudande då.

3% på 5år.

+ Att du ökar amorteringen

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Läste någonstans att det samlade värde på alla belånade fastigheter understiger belåningen

och att mer än 40% av huslån aldrig amorteras.

Hur kan det vara möjlig undrar jag är det brist på amorteringar och nya bilar och husvagnar som orsakar att belåningen ökar samt att värde minskar???

Link to comment
Dela på andra sajter

På SEB kan strunta i deras listpriser och istället utgå från att de erbjuder sin upplåningsränta +0,7 som utgångspunkt för förhandlingen. Det skulle (med dagens sänkning) innebära 2,83% på 5 år och 2,52% på 2 år.

Sedan är det upp till dig hur långt du kan förhandla vidare med SEB. Finns mycket pengar att spara på att vara tuff i förhandlingarna och spela ut bankerna mot varandra.

Lycka till!

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

3% på 5år.

+ Att du ökar amorteringen

Lutar åt 5år bundet, amorterar inget idag...Har bara 40% belåning på min bostadsrätt och skillnaden mellan låneränta och sparräntan är såpass liten att hellre sparar och amorterar i klumpsumma när sparkontot blir för fullt ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaibankerna har en annan syn på bolån...lånet skall vara amorterat vid 65 års ålder. Detta innebär att min hustru, gamjäntan...som har lånet... betalar 50% i ränta 50% amortering

Dessutom har jag bara sett annuitetslån... Nästa gång vi lägger om skall jag be om rak amortering

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lutar åt 5år bundet, amorterar inget idag...Har bara 40% belåning på min bostadsrätt och skillnaden mellan låneränta och sparräntan är såpass liten att hellre sparar och amorterar i klumpsumma när sparkontot blir för fullt :wink:

Nja, då får du hoppas att du får amortera i en klumpsumma.

Vissa banker har max 10% av det totala beloppet/år. Annars kan du få betala mellanskillnaden och lösa ut delar av lånet.

Nåja, du får nog läsa igenom avtalet du har med banken. Det finns nog ett antal olika former av upplägg där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev kontrakt för ny kåk häromdagen och satt i förhandling med banken idag. Vilken djungel det är och man får onekligen anstränga sig för att hålla koncentrationen att gå igenom det finstilta hos olika banker eftersom det är där snubbeltråden är utlagd. Men, vad det verkar så lönar det sig att spela ut bankerna mot varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, då får du hoppas att du får amortera i en klumpsumma.

Vissa banker har max 10% av det totala beloppet/år. Annars kan du få betala mellanskillnaden och lösa ut delar av lånet.

Nåja, du får nog läsa igenom avtalet du har med banken. Det finns nog ett antal olika former av upplägg där.

Skall kolla hur mycket jag max kan amortera / år, blir eventuellt en amortering innan jag binder det sedan blir väl inte nästa innan den 5-års perioden löper ut. Om det sedan är max 10% av lånet som kan amorteras då så får väl en del av sparslantarna fortsätta trängas på något konto eller investeras i något som kan ge lite avkastning.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja..

Kolla också det finstilta angående villkorsändringsdag.

När den infaller måste man ringa upp banken och förhandla igen annars försvinner den förhandlade rabatten..

Jag har fått en "personlig bankman" som förmånskund.. Bara det att denna person har inte mandat att förhandla själv så många samtal blir det...

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja..

Kolla också det finstilta angående villkorsändringsdag.

När den infaller måste man ringa upp banken och förhandla igen annars försvinner den förhandlade rabatten..

Jag har fått en "personlig bankman" som förmånskund.. Bara det att denna person har inte mandat att förhandla själv så många samtal blir det...

Med vänlig hälsning,

Det är de som lockar med vissa lite mindre aktörer som tex. Danske Bank. Där är servicenivån och tillgängligheten till "din" bankman/kvinna betydligt mkt bättre än hos de stora drakarna vad det verkar när man pratar med folk med varierade erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev kontrakt för ny kåk häromdagen och satt i förhandling med banken idag. Vilken djungel det är och man får onekligen anstränga sig för att hålla koncentrationen att gå igenom det finstilta hos olika banker eftersom det är där snubbeltråden är utlagd. Men, vad det verkar så lönar det sig att spela ut bankerna mot varandra.

Verkar den räntan jag har blivit erbjuden normal, hög eller låg enligt din erfarenhet? (3% på 5år)

Nu har jag inget jättestort lån, bara strax under miljonen så jag kanske inte har något superbra förhandlingsläge, har dock stabil ekonomi och låg procentuell belåning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar den räntan jag har blivit erbjuden normal, hög eller låg enligt din erfarenhet? (3% på 5år)

Nu har jag inget jättestort lån, bara strax under miljonen så jag kanske inte har något superbra förhandlingsläge, har dock stabil ekonomi och låg procentuell belåning.

Tycker den räntan är OK men kolla villkoren som sagts

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...