Jump to content
IGNORERAD

Mentala problem vanligt hos thailändare utomlands


MPR Nyheter

Recommended Posts

Runt 30% av de thailändare som lever utomlands lider av mentala hälsoproblem, detta enligt Surawit Konsomboon, vice minister för allmänhälsa.

Han sade att problemet mestadels relaterar till anpassningen till ett annorlunda samhälle i andra länder, vilket orsakar påfrestningar och stress. Vissa patienter blir deprimerade och överväger att begå självmord.

Departementet för Allmänhälsa och Utrikesdepartementet startade ett projekt där volontärarbetande psykologer ger preliminära råd åt thailändare som bor utomlands angående hur man lever ett lyckligt liv i ett annat land. Projektet startades i Tuebingen i Tyskland innan det spred sig till andra länder.

Departementet för Allmänhälsa erbjuder också rådgivning på internet via sociala nätverk så som Facebook och Skype.

Källa: http://www.pattayamail.com/news/about-30-thais-living-abroad-found-suffering-from-mental-health-problems-17185

e0176d7c443313e6b8c2f0528e4be9c5.jpg

Läs artikeln på huvudsidan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ole

    7

  • Jive

    6

  • Alarik

    6

  • Vaxet

    4

Mest aktiva i denna tråd

Kan tänka mig att en och annan tjej har en bakgrund som kan vara psykiskt påfrestande, men det kanske inte kan vara en bidragande orsak?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan tänka mig att en och annan tjej har en bakgrund som kan vara psykiskt påfrestande, men det kanske inte kan vara en bidragande orsak?

Hej

Det kan det nog vara, men själv tror jag att avsaknaden av familj, släkt och vänner är stor och även vårt ogästvänliga klimat och egoistiska livsstil påverkar nog också, sen kan man väl nästan utgå ifrån att folk ifrån Thailänd precis som andra utlänningar i vårt land råkar ut för en del diskriminering i olika sammanhang, allt detta sammantaget plus nytt språk och kultur kan nog ge upphov till en del problem.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket tragiskt om så är fallet! Tvivlar nog på detta. Skulle nästan var tredje thailändare som bor utomlands ha mentala problem?

Det här ser ut som ett ämne där kvalificerade utlåtanden från både barstolsanalytiker och stenbordsexperter kommer till pass. Själv skulle jag vilja höra ett expertutlåtande från vetenskapsministern. Undrar om inte ljudet från en mängd båtmotorer skulle kunna ha en positiv inverkan på sjukdomsbilden?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Runt 30% av de thailändare som lever utomlands lider av mentala hälsoproblem

Hur många procent är det som har mentala problem, av dom som bor kvar

i Thailand ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många procent är det som har mentala problem, av dom som bor kvar

i Thailand ?

Enligt en rapport ca: 30% (kan inte hitta länken just nu)

Hittade den.

PHITSANULOK, Sept 20 -- Public Health Minister Surawit Khonsomboon said Thailand currently has more than 3 million mental patients, but only one-third of them are receiving treatment, at the country’s 17 mental hospitals nationwide.

By 2070 when Thailand becomes more urbanised, society in general will be more fragile and more people will consequently suffer from mental problems.

Urbanisation will be more intensified in eastern Thailand and family size will be smaller, while more women will become family leaders, Dr Surawit predicted.

The World Health Organisation (WHO) has been concerned with the increasing number of patients from depression worldwide, he said.

Depression has moved up from the fourth rank in 1990 to the second, after heart problems, among five most serious ailments. If nothing is done, depression may contribute to a higher suicide rate.

In its development plan on mental service for 2013-2016, the Public Health Ministry will expand service to all age groups including children, women, teenagers and elderly people.

According to the ministry’s goal, 70 per cent of Thai people of all ages will be free from mental problems and the emotional quotient of at least 70 per cent of young people will not be lower than the universal standard. The suicide rate must be less than 6.5 persons per 100,000 persons.

The public health minister on Wednesday received a donated plot of land in the northern province of Phitsanulok to build a mental hospital. (MCOT online news)

tnalogo.jpg

-- TNA 2012-09-20

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många procent är det som har mentala problem, av dom som bor kvar

i Thailand ?

Det undrar jag med , inte är dom så :kort: lyckliga i byn alltid , dricker lako för mycket , inget jobb måste flytta till bkk lämna familjen, misär bor liten hydda av plast och plankor, lånar pengar till ocker ränta mm.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej

Det kan det nog vara, men själv tror jag att avsaknaden av familj, släkt och vänner är stor

Mvh Isan lover

Avsaknaden av familj kan stämma men vilka jag känner har snabbt hittat Thai gemenskapen i vistelseorten. Känner nog ett 100 tal Thai tjejer men vad jag vet har mindre än 10 problem med mental hälsa. Och detta oftast p.g.a separation, när de märker att gräset är inte grönare på andra sidan. Sen blir det ofta så att de drar sig undan från bekantskapen av olika skäl, kan vara "lose face" eller annat.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så lika många har mentala problem bland dom som är kvar?

Annars känner jag att jag börjar få mentala problem av att bo i Sverige igen. Jag är minst 30% mental.

Saknad av moppe, böle, humana priser, skönt väder, härliga människor, sandalnötning, dagfyllor m.m. spelar nog in.

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte man skall negligera en sådan undersökning, om det så är 10-20-30-40 50% thailändare som mår dåligt när de kommer till ett nytt land så tycker jag man skall vara medveten om att det finns ett problem.

Min lilla erfarenhet av hitflyttade thailändare är att de väldigt ofta kanske utåt mot man, familjen och vänner försöker hålla uppe en fassad att allt är bra. Och i stället för att göra som svenska män och kvinnor prata om problemet så kanske dessa kvinnorna får ett destruktivt betende som kan visa sig i diverse mindre posistiva beteenden.

På min tidigare arbetsplats så visade de oss en skala på kulturella skilnander mellan olika länder, om Sverige var längs till vänster på skalan så var Thailand längst till höger på denna skalan. Bara en sådan sak borde göra att vi män som är gifta med en medborgare från Thailand att hålla ett vakande öga på vår andra hälft för att vara säker på att hon/han mår bra.

Jag tror at tdet finns ett stort behov för thaidamer att få lufta sina problem och då inte alltid med ”bästa” vänninan utan med en utomstående psykolg och då gärna en från Thailand. Så jag ger tummen upp för försöket i tyskland och hoppas att något liknande kan genomföras i sverige.

Farbror Barbro

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag säkert kan stämma. Har träffat min beskärda del av klart rubbade thaitjejer här i Sverige. Vad det sedan beror på i varje enskilt fall har jag däremot ingen aning om, förutom i vissa fall då tjejerna blivit lurade till att skriva på papper och plötsligt stå som ägare till företag som dom inte har en susning om och mer eller mindre använts som målvakter. Sånt lär väl ingen må särskilt bra av, särskilt inte i ett främmande land, lurade av någon man som det var meningen att de skulle kunna lita på.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Vem har inte mentala problem, själv bryter jag ihop den 25:e varje månad.

Varför då?

Får du så fet lön att du vet inte hur du ska spendera pengarna eller? :crazy:

Eller banken som säger att de vill inte ha mera pengar från dig för att bank valvet är redan full?? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Det tror jag säkert kan stämma. Har träffat min beskärda del av klart rubbade thaitjejer här i Sverige. Vad det sedan beror på i varje enskilt fall har jag däremot ingen aning om, förutom i vissa fall då tjejerna blivit lurade till att skriva på papper och plötsligt stå som ägare till företag som dom inte har en susning om och mer eller mindre använts som målvakter. Sånt lär väl ingen må särskilt bra av, särskilt inte i ett främmande land, lurade av någon man som det var meningen att de skulle kunna lita på.

Kan vara en orsak. En man som är skit rik i Thailand, bjuder på allt och hemma i Sverige skall det sparas på allt.

Så kallade 2 veckors miljonärer. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk att träffa nån i sitt hemland. Denna person är glad jämt, gillar att hitta på grejer, överöser en med komplimanger och presenter, pengar verkar inte vara nåt problem. Sen flyttar man runt halva jordklotet till ett kallt, rätt stelt och väldigt annorlunda ställe. Den man träffade är inte ledig hela dagarna utan måste kanske jobba mesta tiden. Inga riktiga vänner, ingen släkt. Räkningar ska betalas, pengarna räcker inta till lika mycket. Även om man inte jobbat i bar ses man av omgivningen många gånger som en bartjej. Och har man den bakgrunden måste man ljuga om det, mannen skäms kanske för var man träffades. Inte som hemma där han stolt kom och hämtade en varje dag och sa att han inte brydde sig. Nu är han som en helt annan person. Trött och tråkig.

Tro fan att man skulle bli mental!

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara en orsak. En man som är skit rik i Thailand, bjuder på allt och hemma i Sverige skall det sparas på allt.

Så kallade 2 veckors miljonärer. :crazy:

Kung i baren heter det i Sverige, fast där vara det bara över lönehelgen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Med risk för att låta som en trött gammal politiker, men har sett ett par thaidamer komma och gå genom åren och min personliga uppfattning är att de tjejer som skaffar sig ett jobb och vill anpassa sig till samhället klarar sig mentalt mycket bättre än dom som väljer att gå och dagdröna och bara leva på gubbens pengar. Dom brukar ofta få problem förr eller senare, antingen på hemmaplan eller i kompiskretsen.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mentalt syg bliver mange thaier, hvis veninden har mere status, guld og penge.

Bare se på hvad der bygges af huse i Thailand.

Og sidst men ikke mindst, hvad familien i Thailand kan fortælle de får fra landet,

hvor pengene gror på træerne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokotha Thong

Tycker inte man skall negligera en sådan undersökning, om det så är 10-20-30-40 50% thailändare som mår dåligt när de kommer till ett nytt land så tycker jag man skall vara medveten om att det finns ett problem.

Min lilla erfarenhet av hitflyttade thailändare är att de väldigt ofta kanske utåt mot man, familjen och vänner försöker hålla uppe en fassad att allt är bra. Och i stället för att göra som svenska män och kvinnor prata om problemet så kanske dessa kvinnorna får ett destruktivt betende som kan visa sig i diverse mindre posistiva beteenden.

På min tidigare arbetsplats så visade de oss en skala på kulturella skilnander mellan olika länder, om Sverige var längs till vänster på skalan så var Thailand längst till höger på denna skalan. Bara en sådan sak borde göra att vi män som är gifta med en medborgare från Thailand att hålla ett vakande öga på vår andra hälft för att vara säker på att hon/han mår bra.

Jag tror at tdet finns ett stort behov för thaidamer att få lufta sina problem och då inte alltid med ”bästa” vänninan utan med en utomstående psykolg och då gärna en från Thailand. Så jag ger tummen upp för försöket i tyskland och hoppas att något liknande kan genomföras i sverige.

Farbror Barbro

Farbror Barbro, jo, kulturella skillnader mellan Sverige och Thailand är inte att förringa. Men att skillnaden skulle vara mindre mellan ex Danmark, Norge, Finland ja hela Europa tvekar jag på.

Skulle vara intressant att ta del av "skalan".

Att man skall vara "rädd" om varandra i ett förhållande är självklart oavsett mentala problem, kulturella skillnader som är stora eller ej.

Att tala MED varandra är viktigt men som sagt kulturell skillnad gör det ibland svårt...Något som måste tränas in.

Just my song satang

TT

Pattaya - "Lite finare", "Lite bättre".

It`s nice to be important but it`s more important to be nice

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl eg inga konstiga siffror.

Jämför man med trygga Sverige så är det 22% av kvinnorna som anger att de har de psykiska besvären ängslan/oro/ångest.

Männen ligger på 13%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Farbror Barbro, jo, kulturella skillnader mellan Sverige och Thailand är inte att förringa. Men att skillnaden skulle vara mindre mellan ex Danmark, Norge, Finland ja hela Europa tvekar jag på.

Skulle vara intressant att ta del av "skalan".

Att man skall vara "rädd" om varandra i ett förhållande är självklart oavsett mentala problem, kulturella skillnader som är stora eller ej.

Att tala MED varandra är viktigt men som sagt kulturell skillnad gör det ibland svårt...Något som måste tränas in.

Just my song satang

TT

Kanske var otydlig rörande ”skalan”, men vad den visade ( såg den på en föreläsning för 4-5 år sedan så allt är inte glasklart) det var att länder som sverige, tyskland, england etc hade mycket liknande kulturer, men länder som Indien, Kina, thai etc var helt på den andra sidan av ”skalan” dvs med mycket olik vår kultur med allt vad det innebär.

Men vad gjorde mig mest förvånad var inte att kinas kultur var långt ifrån vad våran kultur var utan att ett land som Polen låg mitt på ”skalan”... och inte på samma vänstra del som ”oss” och att ett land som Frankrike (som jag trodde skulle ha en skala för sig själv...) också låga på den vänstra sidan...

Vad som ingick i undersökningen för att ta fram denna ”skalan” förtäljde ej historien.

bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte man skall negligera en sådan undersökning, om det så är 10-20-30-40 50% thailändare som mår dåligt när de kommer till ett nytt land så tycker jag man skall vara medveten om att det finns ett problem.

Min lilla erfarenhet av hitflyttade thailändare är att de väldigt ofta kanske utåt mot man, familjen och vänner försöker hålla uppe en fassad att allt är bra. Och i stället för att göra som svenska män och kvinnor prata om problemet så kanske dessa kvinnorna får ett destruktivt betende som kan visa sig i diverse mindre posistiva beteenden.

På min tidigare arbetsplats så visade de oss en skala på kulturella skilnander mellan olika länder, om Sverige var längs till vänster på skalan så var Thailand längst till höger på denna skalan. Bara en sådan sak borde göra att vi män som är gifta med en medborgare från Thailand att hålla ett vakande öga på vår andra hälft för att vara säker på att hon/han mår bra.

Jag tror at tdet finns ett stort behov för thaidamer att få lufta sina problem och då inte alltid med ”bästa” vänninan utan med en utomstående psykolg och då gärna en från Thailand. Så jag ger tummen upp för försöket i tyskland och hoppas att något liknande kan genomföras i sverige.

Farbror Barbro

Många thailändare vänder sig till en munk som de har förtroende för, dryftar sina problem med honom och ber om vägledning.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Många thailändare vänder sig till en munk som de har förtroende för, dryftar sina problem med honom och ber om vägledning.

Vet att man i Sverige kan tala med en präst om man har ”problem” och jag antar det är för att i utbilldningen till präst så ingår ett ett antal psykologtimmar/kuratortimmar. Men hur många timmar den lokala bymunken har läst samtalsterapi och vad han vet om att flytta till ett annat land skall vara osagt...

Farbror Barbro

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att man i Sverige kan tala med en präst om man har ”problem” och jag antar det är för att i utbilldningen till präst så ingår ett ett antal psykologtimmar/kuratortimmar. Men hur många timmar den lokala bymunken har läst samtalsterapi och vad han vet om att flytta till ett annat land skall vara osagt...

Farbror Barbro

Det är inte alltid den lokala bymunken thai vänder sig till. Och inte om de inte har förtroende för honom.

Har munken flyttat till ett annat land så vet han säkert en del om hur det är att flytta till ett annat land...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...