Jump to content
IGNORERAD

SFI - Menar dom allvar?


matte

Recommended Posts

... så beroende på studie takten kan våra "små söta" gå & drälla på SFi i alla evigheter alltså?

Man har ju nu läst om allt från "duktiga" 4½ mån. till 2 år , klart man undrar!  :-

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    12

  • matte

    9

  • crazyswede

    8

  • Sangwal

    6

Mest aktiva i denna tråd

Hej som vanligt är allt olika i olika delar av vårat land synd att kvaliten e så olika.

En annan sak som jag undrar över vilka bidrag kan man få till dessa studier och hur fungerar detta ?

Tacksam för svar då alla här verkar kunniga // Mile

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej som vanligt är allt olika i olika delar av vårat land synd att kvaliten e så olika.

En annan sak som jag undrar över vilka bidrag kan man få till dessa studier och hur fungerar detta ?

Tacksam för svar då alla här verkar kunniga // Mile

Hej Mile

Så vitt jag vet så finns det inte bidrag för invandrare som kommer hit pga anknytning dvs. blir gift/registrerad partnerskap/sambo med en svensk medborgare - som läser SFI.

Men däremot om familjens ekonomi är så dålig att man behöver socialbidrag så är det krav att för icke-frånvaro från SFI-undervisning. Om man är frånvarande utan skälig anledning blir det avdrag på soc.bidrag, har jag för mig.

Efter två år i Sverige med UT kommer man in på CSN-systemet. Men man måste kolla vilka utbildngar som är berättigade till studiemedel. Tror inte SFI ingår där. Då är det kanske klokt att försöker bli färdigt med SFI innan den tidsramen så att man kan läsa något som man kan få hjälp från CSN när det är dags - om man inte väljer att jobba förstås.

---

Nu finns det ett bra programm för nyanlända invandrare.

Det finns både s.k. nystartsjobb och instegsjobb.

Om man bara kollar på Instegsjobbet så är det för nyanlända invandrare som ej varit här mer än 18 månader med UT. Jag tror de ändrade till 36 månader efter 1 juli 08, är dock osäker på siffror.

Fördelen med det här är att det är tänkt att man ska få hjälp att komma in på arbetsmarknaden samtidigt som man läser SFI.

Invandraren får läsa SFI och jobba samtidigt, vilket är mycket gynsamt för livet i Sverige, tycker jag.

Arbetsgivaren får hjälp med lön. Vet inte om det är upp till 75% rabatt på lön eller sånt.

Kommunen får ut folk i arbetslivet så fort som möjligt = snabbare att få skattepengar.

Kontakta arbetsförmedlingen så kan ni säkert få hjälp.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått är det ju sällan "Damerna från Asien" som är fubbarna ... det är ******** från **** samt *** vilket är ***** mer än vad man tål! Med risk för att vara **** rasistisk alltså! :P

Har "SFi The Movie" nerladdad men inte "Hunnit" titta på den än , säkert intressant men står inte så högt på "tittar listan" här för tillfället!

Vad det gäller bidragsfusk är det väl inte att tänka på iom. det inte utgår några bidrag vid "Kärleks Import" inte från Asien iaf. .. & jag jag tänker fan inte byta! hahaha  ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"Kärleks Import"

Visste inte att du ser din kärlek som en vara som man kan importera.  :ahh:

Skulle bli intressant att se hennes reaktion om hon får reda på vilka höga tankar du har om henne.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Hej. Hörde någonstans att Thailändarna var den tredje största invandrar gruppen i Sverige , kan det

stämma ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ser till invandring och ej flyktingar eller behörighet med flykting som fått asyl så trodde jag det var nr 2 efter Finland.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Ser man på hur många som åker på semester till Los , så kanske det inte är så konstigt . Så fler lär det bli.

Sen får dom svenska kvinnorna hitta sina män någon annanstans dom med , blir inget kvar till dom . ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej. Hörde någonstans att Thailändarna var den tredje största invandrar gruppen i Sverige , kan det

stämma ?

Nej det tror jag inte! Mitt tips kanske är runt tionde plats. Någon på gamla TT postade en länk och jag tror det bara var 40000 thailändare som var bosatta i kalla Sverige?!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej. Hörde någonstans att Thailändarna var den tredje största invandrar gruppen i Sverige , kan det

stämma ?

Hej

Jo, det kan stämma.

Importen har ökat stadigt, inte minst beroende på den sk ..får hitta på ett uttryck...kommer inte på det korrekta.schackbrädesprincipen.

Första rutan, en thaiändare...andra rutan, två thailändare...tredje rutan 4 thailändare...fjärde rutan, 8 thailändare...5 rutan 16 thailändrare..osv...

Att denna princip blivit verklighet beror naturligtvis på att i stort sett varenda nytillkommen thailändare försöker få hit minst en, helst flera, syskon, släktingar eller andra märkliga konstellationer...genom annonsering, typ...jag är en thai...bla bla bla...och är på besök hos min syster eller..bla, bla bla...och jag söker en man, han bör helst bo i...bla, bla, bla   eftersom min bla, bla, bla bor där...

Jag vet inte i skrivandets stund exat på vilken ruta vi ligger på...men att det är åtskilliga rutor som är passerade, den saken är klar...

Det finns thairetsauranger, thaimassage, thaibutiker i snart vart eviga gathörn uti Svea Rikes Land.

Man börjar faktiskt bli lite trött på dessa blåvitröda flaggor, de finns överallt..

För sjutton, snart är det inte ens lönt att åka till Thailand.allt finns ju här..

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Importen

Förvånar mig inte alls att skribenten använder just ordet IMPORT.  :morgon:

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visste inte att du ser din kärlek som en vara som man kan importera.  :ahh:

Skulle bli intressant att se hennes reaktion om hon får reda på vilka höga tankar du har om henne.

Mvh

Magrood

Men "Lilla - Magrood" , nu ska vi inte ta i så dant , vad ska vi kalla fenomenet då ? "Kärleks Migration" kanske?? Läste någonstans du hade svårt sätta ord på fenomenet själv , vad skrev du ... ? .. "få hem dom " el. "ta hit" sina respektive & deras barn? Orkar inte forska i all text du skrivit här på forumet!  :P

Sen behöver du inte alls bekymra dig om vad min Älskling skulle tänka om hon "fick veta" , hon har nog ganska bra kläm på mig , mina tankar & uttryck ska du se , både på Tinglish , Swinglish , Thai & Khmer & hon vet det mesta som försigår här både IRL & på nätet!

Finns många fördomsfulla "Falanger" här i landet men det verkar som om det även finns lika sinnade Thai .. min Älskling "en vara" .. pyttsan!  dry.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förvånar mig inte alls att skribenten använder just ordet IMPORT.  :morgon:

Natti natti

Magrood

Hejsan Magrood

Tja, kan ändra formuleringen till invandringen..., om du känner dig mera bekväm med detta.

Städerska-lokalvårdare.Negerboll-chokladboll.skithustömmare-latrinhanterare...

Fiiiiiint skall de vara...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ändras ingenting , det är ju ett öppet forum för bövelen & varför ska en del få gå med skyglappar här när vi andra inte ens vill ha det?  :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så stor grej. Som ni säger så är det ett öppet forum.

Ni får skriva vad ni vill och jag skriver vad jag vill.

Själv skulle jag reagera om min käre ser mig som kärleksimport.

Själv skulle jag förvänta mig mer respekt från min käre.

Men det är ju bara jag som tycker respekt både i ord av handling är viktig.

Andra kanske bryr sig mer om andra aspekter.

Men från ditt svar "crazyswede" så tror jag att jag förstår att du inte menar något illa med ditt uttryck. Det är ju en sak om man inte hittar passande ord när man skriver ett snabbt inlägg på internet och en annan sak om man ständigt föraktar sina asiatiska kvinnor med sina uttryck.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men från ditt svar "crazyswede" så tror jag att jag förstår att du inte menar något illa med ditt uttryck. Det är ju en sak om man inte hittar passande ord när man skriver ett snabbt inlägg på internet och en annan sak om man ständigt föraktar sina asiatiska kvinnor med sina uttryck.

Mvh

Magrood

Jag tackar för din förståelse Magrood!  :thumbsup:

Tänker inte dra på som BTT här om vilken "ärofull riddare" jag varit i barerna genom åren men förakt mot Asiatiska Quinnor har aldrig funnits & absolut inte gentimot Älskling som för övrigt är den enda jag haft ett förhållande med i Thailand trots 8 år där nere!

Mig torskar man inte dit så lätt!  :P  

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lilla frugan har nu tappert gått på SFI i två år. Nästan varje lektion, 2 ggr i veckan. Problemet är att hon lär sej väldigt lite där.

Visst det är gratis. Visst hon träffar lite kompisar. Problemet är att undervisningen är så ända in i helvete undermålig att jag inte ids skälla på henne när hon hellre jobbar än går till plugget.

Skulle någon här vilja lära sej till exempel Kinesiska genom att få sej tillkastat en bok uteslutande på Kinesiska och med en lärare som bara talar Italienska?

Nu börjar hon få lite kläm på vårat alfabet, jag beundrar hennes ihärdighet. Själv har jag inte lyckats lära mej det Thailändska alfabetet ännu.

Hur har man tänkt att det ska fungera? Någon som vet?

Och eftersom frågan säkert kommer - jo hon pratar Engelska. Väldigt lite. Ungefär lika mycket som jag pratar Italienska, därav den jämförelsen.

Hejsan  :yipi:

Håller med om att SFI inte är något vidare.

Nya lärare titt som tätt och, som det verkar, inte alltför engagerade i sitt arbete.

När vi va på inskrivning så frågade dom om min tjejs bakgrund, bla språkkunskaper, och hon berättade att hon läst ekonomi på universitetet samt talade lao, kinesiska, engelska i tal och skrift och givetvis thailändska. 

Eftersom jag inte hade någon som helst erfarenhet av SFI så tror jag ju givetvis att hon kommer placeras i någon slags grundkurs där man lär sig ord.

Icke sa Nicke!

Det visar sig att hon är placerad i C-kursen.

Trodde ju då att det är någon slags fortsättning med att traggla ord (här borde ju jag tagit reda på mer) så vi beslutar att hon ska gå där.

Relativt snart står det klart att det är hyggligt avancerad nivå med bla grammatik som jag inte läst sedan skolan och glömt termerna på för länge sedan.

Men nu blir det bara krångligt och missad tid att byta 'ner henne' så vi anmäler henne till folkuniversitetet där dom har grundkurs i svenska så hon går SFI på förmiddagarna för att sen bege sig till folkuniverstitetet på eftermiddagarna och nu efter en termin måste jag nog säga att det går skapligt även om jag naturligtvis borde bli bättre på att prata svenska med henne men eftersom hon är duktig på engelska blir det ofta så att vi pratar engelska - måste bättra mig där.

För att ta ett exempel så va vi i helgen på ett av dom större varuhusen som säljer hemelektronik och medans jag tittade på en ny bärbar dator så köpte hon ett nytt strykjärn med tillhörande strykbräda efter att ha rådfrågat en expedit så visst kan hon prata men ännu är hon inte så pass bra att alltid kan ta en omväg ifall hon fastnar på ett ord.

Ibland får jag uppfattningen att SFI tar ifrån henne en del av hennes självförtroende och det har varit nära några gånger att jag åkt upp för att prata med lärarna men det är nog ingen bra ide för nu är det så här och det är nog svårt att ändra på.

Men för den som har möjlighet så borde ni överväga ett privat alternativ som komplement.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skulle kombinera med folkuniversitetet på den orten där ni bor.

Visst får man betala men man lär sig också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon började på Folkuniversitetet (i annonsen stod att läsa: "Förkunskaper - Inga").

Men där bedrog vi oss, för hon kunde ju inte vårt alfabet. Pengarna åter, men ändå.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hon började på Folkuniversitetet (i annonsen stod att läsa: "Förkunskaper - Inga").

Men där bedrog vi oss, för hon kunde ju inte vårt alfabet. Pengarna åter, men ändå.

Det lät ju fan så korkat ... minus karma till Folkuniversitetet! mad.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hon började på Folkuniversitetet (i annonsen stod att läsa: "Förkunskaper - Inga").

Men där bedrog vi oss, för hon kunde ju inte vårt alfabet. Pengarna åter, men ändå.

Nu har det jag kommer att skriva inte 100% med det här att göra. Men jag fick en association:

Liknande fenomen har jag stött på ofta där svenskar tar för givet att folk från alla länder har precis samma förkunskaper, intresse, värderingar som svenskar.

Det händer så ofta att jag önskar att svenska tjänstemännen bör få gå en kurs om att alla länder inte är precis som Sverige.

Menar inget illa med det.

Men det händer allt för ofta att en svensk säger något som hon/han/hen tar för givet att lyssnaren förstår.

Lyssnaren som inte är uppvuxen i Sverige fattar noll - men vågar inte fråga.

Eftersom lyssnare inte frågar så tror svensken/an att hon/han/hen förstår. För annars hade hon/han/hen ju frågat.

I det hela sitter en person som vet att lyssnaren inte förstår men den här personen får inte lägga sig i.

Så om kommunikationen ska fungera bättre måste nog båda lära lite om varandras kultur.

Den ena bör lära sig att ha förståelse att andra länder inte är precis om Sverige.

Den andra bör lära sig att "ställa frågor" när hon/han/hen inte förstår.

---

Mvh

Magrood

Ps. Hen är ett försök från en del personer att mynta ett könneutralt pronomen. Ingen blir gladare än jag om ordet blir accepterat. Det skulle underlätta mitt liv mycket.

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ps. Hen är ett försök från en del personer att mynta ett könneutralt pronomen. Ingen blir gladare än jag om ordet blir accepterat. Det skulle underlätta mitt liv mycket.

hehehe , trodde "HEN" var ett förtäckt uttryck på: sHe , feMale , woMan osv. ... Ladyboys alltså!  :D

Tack för ditt förtydligande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

"Hen är ett försök från en del personer att mynta ett könneutralt pronomen. Ingen blir gladare än jag om ordet blir accepterat."

Ingen blir mer irriterad än jag om detta ord skulle bli accepterat.

Den som läser en text som uppenbart handlar om både män och kvinnor och som då ändrar uppfattning så fort man stöter på han eller hon i texten bör nog träna på att förstå sammanhanget hellre än att bli serverad ordet hen.

Visst är det så att man oftast väljer "han" för att beskriva en människa, men om man nu känner behovet att variera sig varför inte välja "hon"? Om det inte framgår av texten i övrigt att man menar båda könen... ja, då har man skrivit en dålig text enligt min mening.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Magrood, skulle det lyckas med personer som hjärntvättas i grundskolan till att endast memorera allting de lär sig utan att tänka kritiskt medans det är ABSOLUT förbjudet att fråga läraren om något eftersom hon/han (hen är inte ett ord, hoppas det inte blir det heller!) kan förlora ansiktet?

Menard detta... "Den andra bör lära sig att "ställa frågor" när hon/han/hen inte förstår."

Förstår.

Man har ett val.

Jag har också varit hjärntvättad i Thailand precis som du beskrev. Den senaste gången var för ett par år sedan i Sverige om att "så gör inte bra kvinnor". Men man har ett val. Man kan välja att förbli hjärntvättad eller ta till sig nya saker som är nyttiga för en själv.

Vissa saker är svårt att förändra. Jag har också saker som jag har svårt att förändra även om jag vet att det är bra att göra det.

När man bor i ett nytt land med nya kulturer behöver man anpassa sig för att överleva på bästa sättet. Jag menar inte att man ska bli helt försvenskad - det kommer jag aldrig att bli till hundra procent. Men saker som är bra med Sverige, med den svenska mentaliteten lär jag mig av. Samtidigt vill jag gärna förmedla det som jag tycker är bra med Thai och Thainess. Det är det som är charmigt med att få bo och se 2 skilda världar.

---

Hen är inget ord än. Men om du ska tolka mellan thailändska och svenska kommer du att förstå och uppskatta användningen av ordet Hen.

Inte så lätt alla gånger när Khao kan betyda hon, han, de...

För faranger som lär sig thai kan Khao bli hon, han, de, knä, komma in, berg, vit, nyhet och ris.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...