Jump to content
IGNORERAD

SFI - Menar dom allvar?


matte

Recommended Posts

Lilla frugan har nu tappert gått på SFI i två år. Nästan varje lektion, 2 ggr i veckan. Problemet är att hon lär sej väldigt lite där.

Visst det är gratis. Visst hon träffar lite kompisar. Problemet är att undervisningen är så ända in i helvete undermålig att jag inte ids skälla på henne när hon hellre jobbar än går till plugget.

Skulle någon här vilja lära sej till exempel Kinesiska genom att få sej tillkastat en bok uteslutande på Kinesiska och med en lärare som bara talar Italienska?

Nu börjar hon få lite kläm på vårat alfabet, jag beundrar hennes ihärdighet. Själv har jag inte lyckats lära mej det Thailändska alfabetet ännu.

Hur har man tänkt att det ska fungera? Någon som vet?

Och eftersom frågan säkert kommer - jo hon pratar Engelska. Väldigt lite. Ungefär lika mycket som jag pratar Italienska, därav den jämförelsen.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    12

  • matte

    9

  • crazyswede

    8

  • Sangwal

    6

Mest aktiva i denna tråd

Det kanske vittnar lite om SFI:s service och måhända kvalitet när ALLA HÄNVISNINGSSKYLTAR bara är på Svenska i deras lokaler här i Sthlm i alla fall, hur tror dom att de sökande ska förstå det? ???:crazy:

Baa

PS Matte Du är inte ensam att undra DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Hej Matte. Jag tycker det låter lite att bara gå 2 gånger i veckan . Men det är väl så där ni bor. Har en bekant

som nu har gått ca. 3 terminer på sfi och hon pratar mycket bra svenska. Hon har dock haft lektioner varje dag.

Baa . Det är väl kanske svårt att ha hänvisningsskyltar på flera språk, behövs stora väggar då. :icon_lol:

Min syster som är utbildad språklärare, jobbade i några år som lärare för invandrade barn som just kommit hit.

Barnen kom från alla världens hörn , bla från Thailand. Jag frågade henne hur hon klarade av all språk, men hon

sa att dom enbart pratade svenska i klassen. Med hjälp av mycket bilder och teckenspråk så kunde barnen efter

en tid börja i en vanlig klass.

Så det är nog inte fel att enbart svenska gäller på sfi. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

PAW

Du har säkert rätt, självklart lär man sig snabbare om det inte går att fusksnacka på hemspråket. Men även solen har fläckar, sen är det väl så att man reagerar lite när det är en himla massa folk som virrar omkring och inte ens kan fråga varandra, inte lätt att vara SFI anställd med alla språk som florer i lokalerna. Betr. väggstorlek så går det nog att fixa ;D

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Nä jag hade nog inte orkat med att vara lärare där. Sen är det dåligt om det är lärare på sfi som inte pratar

bra svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej...

Tråkigt att du tycker så...Själv har tjejen gått 2 år på SFI 3-4dgr/veckan..

Hon pratar inte perfekt svenska, men vi pratar bara svenska hemma nu för tiden..

Hon förstår nästan allt, så jag är väldigt nöjd med det hon har lärt sig...

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nä jag hade nog inte orkat med att vara lärare där. Sen är det dåligt om det är lärare på sfi som inte pratar

bra svenska.

Dom pratar säkert bra Svenska, men det hjälper ju inte när det är Svenska man ska lära sej.

Problemet är att det inte finns något som helst gemensamt språk att ställa frågor på.

Naturligtvis vore det orimligt att begära att varje lärare skulle tala alla språk som förekommer, men vore det inte logiskt att folk från samma ursprungsländer samlas i samma klass - till en början - så att man kan ha lärare som kan förklara hur vårat alfabet fungerar? När man väl lärt sej grunderna är det säkert bättre att blanda olika nationaliteter för att undvika för mycket snack på hemspråket. Men att bara få en bok på svenska och en lärare som man inte kan prata med verkar för mej fullständigt idi*tiskt. Det känns som om man bara vill ta politiska poäng genom att kunna säga att vi minsann har gratis språkundervisning. Gratis är gott, men det här ger mej en bäsk bismak.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Gratis hm ? du har säkert betalat en och annan krona i skatt . Men dom har nog gått åt till något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gratis hm ? du har säkert betalat en och annan krona i skatt . Men dom har nog gått åt till något annat.

Där har jag och Skatteverket olika åsikter, men i princip har du ju rätt. Fast det är ju iofs frugan som utnyttjar SFI, och hon betalar skatt regelbundet som en klocka.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade in SFI och det var tusan så man blev lite mörkrädd,, enligt deras system så skulle väl typ halva svenska befolkningen inte ens klara sista steget!!!

Läsa en text förstå den och kunna formulera vad den handlar om,,

det e väl typ samma som högskoleprovet i princip!!!

Hoj Hoj!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kollade in SFI och det var tusan så man blev lite mörkrädd,, enligt deras system så skulle väl typ halva svenska befolkningen inte ens klara sista steget!!!

Läsa en text förstå den och kunna formulera vad den handlar om,,

det e väl typ samma som högskoleprovet i princip!!!

Hoj Hoj!!!

Hej,

Benägen att hålla med! :thumbsup:

Trots, att jag för egen del fick höga betyg i svenska och älskar att läsa skönlitteratur, har jag haft oerhört svårt att kunna tolka (sic!) en del av de texterna, att dessutom föreställa sig vilka metaforer som de avser att beskriva är ju stört omöjligt! Att som invandrare kunna skriva något vettigt om dem efter kanske 1,5 års studier är närmast omöjligt!

Visst lär man känna ett land och dess kultur genom att läsa dess skönlitteratur, men det är inte gjort i en handvändning. Förutsätter nog dessutom en hygglig nivå på språket dessutom. Dagens yngel i grundskolan har ju f ö knappast läst en bok, enligt nyligen gjorda undersökningar.

Löjligt att utgå ifrån att invandrarna är intresserade av skönlitteratur - en del kan ju knappt läsa och har väl aldrig varit i kontakt med s k "kultur" tidigare. Hade nog varit klart vettigare om de hade fått arbeta med en kokbokstext, eller varför inte en monteringsanvisning från IKEA - alltså mer praktiska saker som man har möjlighet att förhålla sig till och kunna diskutera objektivt.

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt varför alla är så negativa...

Dom får en grund att stå på, sen kommer dom att lära sig mer längs vägen..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förstår inte riktigt varför alla är så negativa...

Dom får en grund att stå på, sen kommer dom att lära sig mer längs vägen..

Rock on!

Jo så e det nog, svårt att kunna kräva att lärarna skall kunna alla elevers modersmål...och att det skall finnas skyltar, böcker etc. på modersmål

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

jOHÅJAJA skall försöka att inte var allt för mycket neg,,,men

Vara negativ till något som e i princip omöjligt enligt deras system,,,

2 förgående har ni ens kollat in deras system??

bara frågar

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför ni klagar på SFI. Har ni kassa lärare är det en sak men SFI i sig är inte kasst. Att svenska är det gemensamma språket är ju så självklart att det går ju inte ens att argumentera emot. Menar ni att de ska prata engelska först eller nåt annat språk som inte är svenska för att sedan lära sig svenska?

På min ort så är det många som klarar sig alldeles utmärkt och lär sig oerhört bra svenska överlag. Nej jag är inte lärare ifall ni undrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

jOHÅJAJA skall försöka att inte var allt för mycket neg,,,men

Vara negativ till något som e i princip omöjligt enligt deras system,,,

2 förgående har ni ens kollat in deras system??

bara frågar

Ja, gumman gått där.jag har inte det

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förstår inte varför ni klagar på SFI. Har ni kassa lärare är det en sak men SFI i sig är inte kasst. Att svenska är det gemensamma språket är ju så självklart att det går ju inte ens att argumentera emot. Menar ni att de ska prata engelska först eller nåt annat språk som inte är svenska för att sedan lära sig svenska?

På min ort så är det många som klarar sig alldeles utmärkt och lär sig oerhört bra svenska överlag. Nej jag är inte lärare ifall ni undrar.

Kul! En tvättäkta dåre!

Om dom hade svenska som gemensamt språk skulle dom väl knappast behöva plugga svenska va?

Problemet är ju att dom inte ens kan läsa vårat västerländska alfabet när dom kommer hit.

Hur i hel-v-et-e ska dom då kunna tillgodogöra sej en svenskakurs?

Jag antar att du pratar Thai flytande. eller näst imtill?

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kul! En tvättäkta dåre!

Om dom hade svenska som gemensamt språk skulle dom väl knappast behöva plugga svenska va?

Problemet är ju att dom inte ens kan läsa vårat västerländska alfabet när dom kommer hit.

Hur i hel-v-et-e ska dom då kunna tillgodogöra sej en svenskakurs?

Jag antar att du pratar Thai flytande. eller näst imtill?

Jag tycker han verkar ganska vettig till skillnad mot dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kul! En tvättäkta dåre!

Om dom hade svenska som gemensamt språk skulle dom väl knappast behöva plugga svenska va?

Problemet är ju att dom inte ens kan läsa vårat västerländska alfabet när dom kommer hit.

Hur i hel-v-et-e ska dom då kunna tillgodogöra sej en svenskakurs?

Jag antar att du pratar Thai flytande. eller näst imtill?

Nu är det ju dock så att det inte enbart är invandrare från Thailand som kan ha problem med att läsa vårat västerländska alfabet när de kommer till Sverige. Kan man inte läsa vårt västerländska alfabet så placeras man i en grupp där man får börja med att lära sig hur våra bolstäver ser ut, sen spelar det ingen roll om man kommer ifrån Thailand, Irak eller Afrikas mörkaste djungler. Samma för alla helt enkelt och hur skulle man kunna göra det lättare?

Om man placerade t ex en välutbildad person från USA i samma klass som en risbonde från Isaan som slutade skolan vid 10 års ålder så hade man ju kunnat ifrågasätta upplägget, men nu placeras man ju som sagt i en grupp där alla förväntas ha ungefär samma förutsättningar för att kunna ta del av SFI undervisningen så bra som möjligt.

Att SFI är svårt håller jag med om till 100%, jag fattade inte mycket av tjejens läxor som hon bad mig hjälpa henne med. :kort: Många gånger så ifrågasatte jag vad tusan de fick lära sig, en massa ord som inte en kotte använder på 2000-talet osv. Men frågan är ju hur man ska kunna göra den lättare än vad den är? Känner man för det så är det ju bara att betala en tolk för att ge privatlektioner i Svenska språket men känner man inte för det så får man nog hålla sig till den "gratis" SFI som erbjuds och vara nöjd för att den finns.

Nu har tjejen klarat sin SFI hur som helst och ska börja plugga på Komvux till hösten, hur det nu ska gå när man förväntas kunna Svenska till 100%. Lär nog inte bli så lätt men man ska inte måla fan på väggen... :crazy:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

jOHÅJAJA skall försöka att inte var allt för mycket neg,,,men

Vara negativ till något som e i princip omöjligt enligt deras system,,,

2 förgående har ni ens kollat in deras system??

bara frågar

Om du hade läst allt innan, så skulle du sett att min egna flickvän har gått 2 år på Sfi och jag har allt läst lite av det arbetsmaterial hon har..

Inte helt lätt, men då får man lägga ner lite tid själv och hjälpa henne, när hon inte förstår..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kul! En tvättäkta dåre!

Om dom hade svenska som gemensamt språk skulle dom väl knappast behöva plugga svenska va?

Problemet är ju att dom inte ens kan läsa vårat västerländska alfabet när dom kommer hit.

Hur i hel-v-et-e ska dom då kunna tillgodogöra sej en svenskakurs?

Jag antar att du pratar Thai flytande. eller näst imtill?

Jag tänkte svara dig men Swippe gjorde det så utomordentligt så jag känner att jag behöver inte det. Jag har indirekt erfarenhet av SFI i snart 10 år. Upplägget för SFI fungerar. Att det inte fungerar för alla är också självklart. Orsakerna är många. På vissa orter så blandas flyktingar med invandrare. Att den förstnämnda gruppen inte har samma motivation är ingen fördel. På min ort så har de t.ex. samlat IV (d.v.s. de bråkigaste eleverna) tillsammans med SFI. Vilka som får lida för det behöver man ju inte vara Einstein för att klura ut.

Nu blev det visst lite svar ändå.

Det nämndes att deras kursmaterial är väldigt svårt. När de börjar så är det väldigt enkla medel som används. Allt från att sjunga och att alla ska svara samtidigt till en massa lekar m.m. Det är väldigt olika i varje klass.

Att de sista testerna på SFI är ganska hårda är inte så ologiskt. Många ska läsa vidare på t.ex. komvux där undervisningen sker på svenska där de flesta elever har pratat svenska sen de föddes. De måste helt enkelt vara duktiga innan de går vidare annars misslyckas de kapitalt. Nu är det långt ifrån alla s.k. "risbönder" läser så långt. De brukar nöja sig när de kan prata och läsa.

Sedan svenska som gemensamt språk? Det är ju naturligtvis inte så i början men många kan bara sitt eget språk och vilket språk lär dom sig? Jo svenska. Vad händer, jo efter ett tag när eleverna vill prata med varandra så är det svenska som de båda förstår om än knackigt.

Vet inte vad mina thailändska kunskaper har med detta att göra? Känns lite som att jämföra äpplen och päron men de är väldigt eftersatta, mestadels för att min tjej pratar väldigt bra engelska och dessutom har jag jeffla svårt för deras uttal. Den kombinationen är inte bra om man ska lära sig thailändska ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Undervisningen på sfi är nog väldigt lokalt olika. Frugans kompis från en grannkommun lärde snabbt svenska pga en lärare som tog aktivt del i att lära ut Ok att det var en liten klass men hon kunde göra hembesök och plugga extra om kvällarna om någon hade svårt att komma igång, medans frugans lärare lämnde ut stenciler från läroboken, med ord som saknades, och för eleverna att fylla in, hur svårt är det att öppna boken, jämföra sidan och skriva av. En dag i början av en hösttermin kommer hon hem kastar böckerna och säjer att, lärare dum, varför fick jag inte ur henne, men efter att frågat några andra thaitjejer fick jag veta att läraren inte kunde svenska inte kom till klassen i tid ofta kom hon inte alls och när hon kom brydde hon sig inte om elverna utan endast satt och snackade med tre damer från ett sandrikt land som hade gått tre år i nybörjarklassen. Hennes kunskaper i svenska fick jag bekräftat en dag då hon ringer mej på jobbet och säger exakt ordagrant "Tu prutta sutjai inte komma skolat dagen, sjuk mycket jag" På min fråga vem är du fick jag svar att hon var läraret. Mitt svar till henne var inte PK och kan inte citeras här, då skulle värdarna utesluta mej på livstid. Nämnas bör väl att kommunen uteslöt denna sk lärare efter en termin, men också att jai slutade sfi efter tre år utan att lära särskillt mycke, hon skaffade sig jobb på en rödakorsbutik där man tar sig tid att prata över en fika och även mens de jobbar med inlämnat matrial. lönen är skräp men hon trivs och hon har lärt tio gånger så mycket svenska på sju månader som hon lärde på tre år på sfi 

 

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Ack ack ack. Läste igenom mina senare alster och skäms för mitt beteende. Jag ber förbehållslöst om ursäkt - jag vet ju att när de första pilsrarna börjat bita så ska jag inte gå nära mitt tangentbord.

Hoppas att ingen fått bestående men.

Dock anser jag fortfarande att SFI är ett skämt. Kanske bara där vi bor, det är mycket möjligt.

Jag citerar Swippe:

"Kan man inte läsa vårt västerländska alfabet så placeras man i en grupp där man får börja med att lära sig hur våra bolstäver ser ut, sen spelar det ingen roll om man kommer ifrån Thailand, Irak eller Afrikas mörkaste djungler. Samma för alla helt enkelt och hur skulle man kunna göra det lättare?"

Det låter ju jättebra - men har inget med verkligheten att göra där vi bor dessvärre.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi klagar ganska mycket på SFI, men är svenska folket beredda att betala mer i skatt, för förbättra det???

Vill ni själva kanske ta privatlektioner och själva stå för kostnaden???

Jag bara undrar..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...