Jump to content
IGNORERAD

SFI - Menar dom allvar?


matte

Recommended Posts

Tjaaa, frugan klagar inte så mkt på SFI där hon går.

Hon tycker kanske att det är för mycket upprepningar och att det går lite för långsamt.

Sen att hon har en lärare som inte pratar Svenska är ju en annan sak.

Hennes huvudlärare pratar ju skånska och visst, det kan ju vara bra att ljuda mkt på RRRRRRRRRRRR  :laugh: för våra töser.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    12

  • matte

    9

  • crazyswede

    8

  • Sangwal

    6

Mest aktiva i denna tråd

Tja, den SFI fru Chang gick på kunde väl ha varit bra... inget egentligt fel på lärarna i sig. Träffade dom flera gånger, och följde även några lektioner.

Det stora problemet var personer ur en viss invandrargrupp (ni kan säkert gissa själva) som inte hade det minsta intresse av någon undervisning. Istället satt man ogenerat och gaggade på sitt eget språk. Närvarande endast för att få sina bidrag. Dessutom hade dom mage att håna thaidamer som inte får några bidrag. Detta pack var mycket distraherande för övriga elever som försökte följa undervisningen, och tyvärr var lärarna sådana mähän att dom inte vågade ta kärringarna i örat och skicka ut dom.

Nej usch, bäst jag slutar skriva här.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej har gått en termin, men jösses vad svårt för henne, nästan bara thai i samma klass,

läraren vägrar att prata på eng, hon säger på knagglig svenska att häär baara påå seenksa, hon kommer från (kossovo),

så dom har jättesvårt i klassen, så de är inte lätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja, den SFI fru Chang gick på kunde väl ha varit bra... inget egentligt fel på lärarna i sig. Träffade dom flera gånger, och följde även några lektioner.

Det stora problemet var personer ur en viss invandrargrupp (ni kan säkert gissa själva) som inte hade det minsta intresse av någon undervisning. Istället satt man ogenerat och gaggade på sitt eget språk. Närvarande endast för att få sina bidrag. Dessutom hade dom mage att håna thaidamer som inte får några bidrag. Detta pack var mycket distraherande för övriga elever som försökte följa undervisningen, och tyvärr var lärarna sådana mähän att dom inte vågade ta kärringarna i örat och skicka ut dom.

Nej usch, bäst jag slutar skriva här.

Herr Chang har talat.

Hej...

Jag känner igen det du skriver.Tjejen säger samma sak...vissa sitter och pratar i mobilen under lektionerna osv :kort::kort:

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Rogigoal

Quote

Tja, den SFI fru Chang gick på kunde väl ha varit bra... inget egentligt fel på lärarna i sig. Träffade dom flera gånger, och följde även några lektioner.

Det stora problemet var personer ur en viss invandrargrupp (ni kan säkert gissa själva) som inte hade det minsta intresse av någon undervisning. Istället satt man ogenerat och gaggade på sitt eget språk. Närvarande endast för att få sina bidrag. Dessutom hade dom mage att håna thaidamer som inte får några bidrag. Detta pack var mycket distraherande för övriga elever som försökte följa undervisningen, och tyvärr var lärarna sådana mähän att dom inte vågade ta kärringarna i örat och skicka ut dom.

Nej usch, bäst jag slutar skriva här.

Herr Chang har talat.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Det du nämner är en stor andledning till att min sambo slutade på sfi innan hon var klar.

Hon skaffade ett jobb på egen hand istället,hon lärde sig mer svenska på jobbet än vad hon gjorde på sfi i ett halvår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan här direkt hänga på changens inlägg. Dessa tre kärringar från sandlådan, som jag talar om i mitt förra inlägg, hade endast intresse av att skriva in sig i bidragsboken, under lektionerna satt de och tjattrade på alquaidiska i mobiltelefon, med varandra, i lektionssalen, under en skrivning kommer den ena fram till frugan och sätter armbågen i kinden på henne och trycker till, därefter tar hon hennes papper, går ner till de andra två och sätter sig att skriva av hennes prov, och lärar kräket låtsas inte se något, hon har ju också haft sand mellan tårna. Att frugan hoppar av, och vägrar att sätta sin fot på sfi igen, ser jag som helt naturligt. Det måste snart införas utbildningskontroll och kunskapskrav för att stävja dylika förhållanden, dessutom måste det vara helt naturligt att lärare på sfi skall vara svensktalande. Helt normala krav, men PK nej inte i sverige tyvärr    

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

SFI A B C klarar ju de flesta. Men kurs D är rätt så avancerad. Klarar dem inte den så blir det lite av moment 22 d.v.s "ingen" vidareutbildning möjlig (t.e.x.komvux). Många utbildningar kräver kurs D. Min darling klarade inte D-kursen och fick sluta efter 5 månader. Jo det fanns städkurs och köksbiträdesutbildning på vår hemmaplan om man hade starka betyg från C-kursen. Ca 30 platser och 200 sökande om jag minns rätt. Måste vara 1000-tals invandrare i samma sits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lilla frugan har nu tappert gått på SFI i två år. Nästan varje lektion, 2 ggr i veckan. Problemet är att hon lär sej väldigt lite där.

Visst det är gratis. Visst hon träffar lite kompisar. Problemet är att undervisningen är så ända in i helvete undermålig att jag inte ids skälla på henne när hon hellre jobbar än går till plugget.

Skulle någon här vilja lära sej till exempel Kinesiska genom att få sej tillkastat en bok uteslutande på Kinesiska och med en lärare som bara talar Italienska?

Nu börjar hon få lite kläm på vårat alfabet, jag beundrar hennes ihärdighet. Själv har jag inte lyckats lära mej det Thailändska alfabetet ännu.

Hur har man tänkt att det ska fungera? Någon som vet?

Och eftersom frågan säkert kommer - jo hon pratar Engelska. Väldigt lite. Ungefär lika mycket som jag pratar Italienska, därav den jämförelsen.

Tyvärr så är den bistra sanningen att vid alla utbildningar så räcker det inte med "att gå på nästan varje lektion" som du skriver att din tös gör.

Det är som så att det fodras ofta minst lika mycket hemastudier, speciellt om hon inte kan vårt alfabet.

Så försök och pusha på henne och hjälp henne så mycket du kan hemma.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant som du säger, tomurdoc. Det blir dock "lite mycke" ibland när man som vi båda gör jobbar heltid och lite till, valet står ibland mellan jobbet och skolan, och eftersom vi inte åtnjuter några bidrag så måste då skolan stå tillbaka. Jag gör vad jag kan för att uppmuntra henne att plugga och lägger ner så mycket krut jag kan på att hjälpa henne, men hade jag varit en god pedagog så hade jag antagligen hankat mej fram som lärare i Thailand i stället. Hur jag ska kunna få henne att ta till sej svenska på annat vis än att snacka så mycket som möjligt på svenska med henne vet jag inte. Och vad det gäller att snacka kommer jag dessvärre till korta mot henne, så jag lär mej nog lika mycket thai som hon svenska. Bra i och för sej. Men SFI suger i alla fall.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är sant som du säger, tomurdoc. Det blir dock "lite mycke" ibland när man som vi båda gör jobbar heltid och lite till, valet står ibland mellan jobbet och skolan, och eftersom vi inte åtnjuter några bidrag så måste då skolan stå tillbaka. Jag gör vad jag kan för att uppmuntra henne att plugga och lägger ner så mycket krut jag kan på att hjälpa henne, men hade jag varit en god pedagog så hade jag antagligen hankat mej fram som lärare i Thailand i stället. Hur jag ska kunna få henne att ta till sej svenska på annat vis än att snacka så mycket som möjligt på svenska med henne vet jag inte. Och vad det gäller att snacka kommer jag dessvärre till korta mot henne, så jag lär mej nog lika mycket thai som hon svenska. Bra i och för sej. Men SFI suger i alla fall.

Det är väl inte SFI´s fel att din tjej jobbar heltid och därför inte kan lägga lika mycket energi på studierna som sina klasskamrater? Det är ju precis som du säger, valet står ibland mellan att jobba eller att lägga kraft på studier. Min tjej jobbade först 1 år så att hon blev berättigad till A-kassa och sen började hon plugga SFI med bibehållen A-kassa + att hon kunde jobba lite när hon kände för det.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är väl inte SFI´s fel att din tjej jobbar heltid och därför inte kan lägga lika mycket energi på studierna som sina klasskamrater? Det är ju precis som du säger, valet står ibland mellan att jobba eller att lägga kraft på studier. Min tjej jobbade först 1 år så att hon blev berättigad till A-kassa och sen började hon plugga SFI med bibehållen A-kassa + att hon kunde jobba lite när hon kände för det.

Mvh Swippe

Nej varför skulle det vara SFI:s fel? Ta dej gärna tid att läsa vad jag svarade på innan du kommenterar. Grundproblemet är att undervisningen utgår från att alla som pluggar kan och förstår det västerländska alfabetet. Och om det inte är så där ni bor så grattis. Här är det på det viset.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kvart om dagen i några veckor så borde hon kunna lära sig alfabetet ?

Tror du får anstränga dig själv lite ...

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej varför skulle det vara SFI:s fel? Ta dej gärna tid att läsa vad jag svarade på innan du kommenterar. Grundproblemet är att undervisningen utgår från att alla som pluggar kan och förstår det västerländska alfabetet. Och om det inte är så där ni bor så grattis. Här är det på det viset.

Ja det är ju mycket möjligt att SFI undervisningen inte håller lika hög klass där Ni bor som i övriga landet. Men jag tror ändå inte att grundproblemet är själva undervisningen utan helt enkelt att din tjej inte kan lägga ner så mycket tid som krävs för att klara SFI. Går inte att hänga med i undervisningen om man bara är där 2 gånger i veckan när övriga klassen pluggar 4 dagar i veckan, så enkelt är det.

Min tjej hade samma problem , hon hann inte plugga lika mycket som de övriga i hennes klass eftersom hon ville jobba så mycket hon kunde. Men då sket hon i det i stället och sen när hon kände för det så kunde hon ge 100% när hon sen började igen och då var det inga problem för henne att lära sig Svenska. 8)

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Här är undervisningen 2 gånger i veckan, omkring 3 timmar varje gång. Svårt att gå dit 4 DAGAR i veckan då.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..

Måste bara säga att här i Gbg, så går det inte klaga på utbildningen, tjejen gick igenom A-D på 4 terminer och hon kunde inte alfabetet värst bra..

Jag kan inte säga att hennes svenska är perfekt, men vi pratar bara svenska nu för tiden..

Som någon skrev tidigare.Hårt arbete hemma är ett måste, men det gäller det för vem som helst om man vill utbilda sig..

Ingen blir en raketforskare genom att bara följa med på lektionerna..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Intressant. Här är undervisningen 2 gånger i veckan, omkring 3 timmar varje gång. Svårt att gå dit 4 DAGAR i veckan då.

Detta låter ju märkligare och märkligare, man följer för det första alltså inte kursplanen för SFI som säger att man ska anpassa undervisningen efter elevens förutsättningar (lära sig alfabetet osv) och sen så har man bara undervisning 2 dagar i veckan. Det kanske är nån egen SFI som din komun erbjuder i såna fall.

Jag tycker du ska läsa lite här: http://www.skolverke...FA485EB01256F95

Och sen kontaktar du din tjejs lärare och frågar varför man inte följer kursplanen som skolverket lagt upp.

För om din tjej pluggat SFI i 2 år och fortfarande inte lärt sig något där så är det kanske dags att ta reda på vad som är felet och hur man gör något åt det.

I all välmening. :wai:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ja, två gånger i veckan är precis vad fru Chang fick för undervisning. Dessutom hade man generöst nog två andra dagar då man kunde gå dit och bedriva självstudier. Precis som man inte lika gärna kunde göra det hemma...

Möjligen fanns en lärare tillgänglig då och då för frågor. På mer än 50 elever.

SFI suger. Och jag skulle vilja veta hur mycket det kostar oss skattebetalare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, två gånger i veckan är precis vad fru Chang fick för undervisning. Dessutom hade man generöst nog två andra dagar då man kunde gå dit och bedriva självstudier. Precis som man inte lika gärna kunde göra det hemma...

Möjligen fanns en lärare tillgänglig då och då för frågor. På mer än 50 elever.

SFI suger. Och jag skulle vilja veta hur mycket det kostar oss skattebetalare.

Herr Chang har talat.

Nej SFI suger inte, du kan inte dra hela Sveriges SFI undervisning över en kant bara för att DU upplevt att den suger. Det är nog ganska svårt för oss att avgöra hurvida SFI undervisningen är bra eller dålig, till slut så handlar det ju ändå om hur motiverade våra tjejer är att lära sig Svenska. Hur mycket energi de är beredda att lägga på studierna. Finns ju folk som lär sig Svenska supersnabbt tack vare SFI samtidigt som det finns folk som går där år efter år utan att lära sig. Tycker det vore konstigt om kvaliten på undervisningen kan skifta så fruktansvärt så att det vore skola/ort som avgör hur bra man ska ta till sig SFI undervisningen.

Finns det möjlighet att gå till skolan och plugga 4 gånger i veckan i stället för 2 med tillgång till lärare som kan hjälpa så ska man naturligtvis göra det om man vill lära sig Svenska. Du har ju tidigare skrivit att det var många i Fru Changs klass som bara gick på de obligatoriska lektionerna för att få behålla sina bidrag, men då bör det väl vara nästan folktomt i skolan på elever de dagar då undervisningen sker frivilligt? :thumbsup:

Om Fru Chang upplevt svårigheter med SFI så kan jag gissa på att det beror att hon inte var så motiverad när hon först började SFI kanske? Många Thaitjejer vill ju klara SFI i första hand för att öka möjligheterna att få ett jobb eller för att kunna plugga vidare, men Fru Chang hade ju redan en egen firma som du hjälpt henne att starta så hon kanske ansåg att hon klarade sig bra med sin Engelska. Hon hade inte samma morot som många andra menar jag. Men jag kan ha fel.8)

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag hittade väsentliga fel kommer jag att göra ändringar på inlägget direkt.

---

Swippe...

Jag håller med dig till 100%.

Jag brukar säga till mina privatelever att om de läser 1 timme hos mig bör de jobba 3 timmar hemma - minst.

"Jag är bara en vägledare, men det är du som måste ta steget och gå" brukar jag också säga.

"Din största och viktigaste lärare är din sambo/man" säger jag också till dem som jag vet att mannen har möjlighet att hjälpa till.

Det är olika komponenter för att lära sig ett nytt språk bra.

- Motivation

- Mod

- Bra hjälp från sin närmaste

- Bra vägledare - lärare

- Läsvana - en del tror fortfarande att man lär sig genom att träffa läraren 2 ggr i veckan. (Jag brukar undervisa 2 ggr i veckan.) Men det stämmer inte. Man behöver mångträna och använda språket så mycket som möjligt på fritiden också.

Sen får man inte glömma att en del har svårare att lära sig.

En del har inte så mycket läsvanor.

En del har kortare minne.

En del kanske inte klarar av att lära sig ett nytt språk via skrift-språket.

Men som tur var så finns det andra intelligenser man kan utnyttja.

Det gäller att hitta vad som hjälper en.

Är man mindre bra på att koda av orden dvs läsa eller koda ord dvs att skriva... så kan man komplettera det med hörsel. Att man lyssnar mycket och härmar. Lär sig språket som ett barn! Gör man det så borde man klara av att lära sig att kommunicera på ett nytt språk så småningom.

Hör man "god morgon, har du sovit gott" varje morgon. Så lär man sig det.

Men Sverige är ett skrif-språk land. Man klarar sig nästan inte utan att kunna läsa och skriva. Så förr eller senare måste man lära sig att läsa och skriva.  Men det kanske känns lättare om man kan prata lite svenska.

Det är ett svårt dilemma. Vad ska man sikta på först - skrift eller tal? Oftast är det skrift - eftersom vi har så brottom. Men har man svårt för skrift kan man träna på tal först - men man kanske inte har verktyg att hjälpa en att komma ihåg nya saker som man lärt sig. Det man hör glömmer man bort lättare än det som man kan se och läsa om och om.

---

Jag har haft elever som har svårt med skrift-språket. Ett par av dem var jag tvungna att göra bokstäver av lera för att de skulle kunna "känna" på bokstäver. Att använda ett till sinne för att lära sig.

---

Det går att lära sig - men man behöver hitta ett sätt som passar en.

Och den svenska personen i elevens närhet är oerhört viktigt.

Läraren är bara vägledare - mångträning får man bäst på fritiden.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Swippe,

OK, jag ska inte döma ut hela SFI-systemet bara för att den skola som fru Chang hamnade på var ganska dålig. Vi kunde ju försökt byta skola, men det gjorde vi inte.

Och du har rätt i att fru Chang inte är beroende av betyg från SFI för en eventuell arbetsgivare då hon redan har eget AB. Det kanske är lite dåligt med studiemotivationen...

Magrood,

Visst kan det räcka med två gånger i veckan, jag tycker bara denna skola fuskade lite med sitt uppdrag. Är det inte så att det ska undervisas minst 15 timmar i veckan?

Och som du skriver är det mycket viktigt att man har någon som hjälper till med svenskan. Jag tycker synd om de invandrare som inte har någon där hemma som kan hjälpa dom med läxorna. Det måste te sig ganska omöjligt för dom.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Magrood,

Visst kan det räcka med två gånger i veckan, jag tycker bara denna skola fuskade lite med sitt uppdrag. Är det inte så att det ska undervisas minst 15 timmar i veckan?

HerrChang... jag skrev fel där.

Jag tänkte skriva - en del tror att det räcker... men missade "en del tror att". Ska gå och ändra det ka.

Såg många andra fel också.

Vet inte varför min svenska går ned idag.

Men andra eller tredje språket går upp och ned ibland.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man kan försöka kartlägga vad problemet är.

Vad kan jag göra själv, och vad kan jag kräva av staten?

Om man vet att de strider mot lagen bör man ta kontakt med skolan eller översynmyndigheten.

Då gör man inte bara sig själv/sin dam en tjänst utan man gör an stor tjänst för andra och för samhället också.

---

Sen kan vi thailänska kvinnor här inte alltid lagar och regler och våra rätt- och skyldigheter.

Det får bli den svenska personen som hjälper till då.

---

Själv försöker jag dela med mig en tanke jag lärt mig av mina år i Sverige att "Kunskap är makt". Det är aldrig fel att lära sig hur ett land fungerar.

Förstår man det så underlättar det vardagen mycket.

Det kan gälla till exempel förståelse om att SFI-verksamheten drivs av kommuner. Eftesom varje kommun tar hand om det själva blir det olika i olika kommuner. Ingen ide´att jag blir avundsjuk på en kompis som får så bra SFI-undervisning på en annan kommun. Är jag inte nöjd får jag ta kontakt med skolan/kommunen eller skolverket som har ansvar för kvaliteten.

Det kan gälla att förstå att vanlig sjukvård ges för invånare i det landstinget bara.

Jag visste inte om det. Och blev skitförbannad att jag inte fick hjälp här i Uppsala när jag var nyinflyttad och inte ville flytta mitt namn på en gång.

Det kan gälla att förstå att man som patient (här i alla fall) har rätt att välja vilken vårdgivare man vill inom kommunen.

Det kan gälla att förstå hur föräldraförsäkring fungera så man inte blir förbannad som jag blev.

Det kan vara bra för oss thailänska personer i Sverige att veta att vi kan säga till om det är något vi tycker är fel. Att säga ifrån är inte fullt och besvärligt i Sverige. Många har svårt för det - inklusive mig.

typ.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Quote

jOHÅJAJA skall försöka att inte var allt för mycket neg,,,men

Vara negativ till något som e i princip omöjligt enligt deras system,,,

2 förgående har ni ens kollat in deras system??

bara frågar

Jag tror mig vara rätt bra insatt i SFI och deras system. Dels har jag en gumma som trampat igenom SFI från kurs B-D. Dels har jag varit i kontakt med allt från lärare, rektorer och skolmyndigheter gällande just SFI.

Det finns väl få områden som fått utstå så mycket kritik som SFI från olika håll - såväl från insatta som sånna som inte vet vad SFI är och politiker.

Naturligtvis så måste det ligga något i kritiken. Inte heller SFI-lärarna är inte själva alltid nöjda med upplägget.

Mycket har med pengar att göra - minimiutbildningstiden per vecka är 15 timmar. Här gör kommunerna olika i Sverige - vissa utbildningsanstalter har lov som vanliga skolor emedan vissa har lov på röda dagar och en månads semester/lov. Ofta beroende på vilken ekonomi kommunen har. Det är ju så att kommunerna får inga statliga medel för kärleksinvandringen exempelvis våra thaidamer... utan de utbildningskostnaderna måste kommunerna ta ur egen kassa.

Vissa kommuner prioriterar dock SFI:n och då kan man ha fler timmar per vecka... vilket jag tycker vore en självklarhet så att eleverna kan komma ut i arbetslivet så fort som möjligt är. Det bästa är ju - enligt mitt sätt att se det - att SFI:n blandas med arbetspraktik så eleven hade svenska och arbetspraktik ca 30 timmar i veckan. Det kan ju lätt bli en chock för dem om de kommer ut i arbetslivets 40 timmar/veckan efter att ha gått SFI:s femtontimmarsveckor.

När det gäller lärarna så ska de ha en särskild SFI utbildning innan de kan få tjänst som lärare. Här är det också lite olika många kommuner har privatiserat SFI-verksamheten och där har man inte alltid ställt kraven på SFI-utbildade lärare.

I några få kommuner i Sverige har man i dagarna satt igånge ett projekt som kallas YrkesSFI där tanken är att man direkt efter avslutat SFI kurs B kan välja en yrkesinriktad SFI där man blandar SFI med yrkesutbildnin och praktik.  Fyra linjer som jag känner till är Handel, Lokalvård, Svets och vård... det finns säkert fler försök i vårt avlånga land. Ska bli intressant och följa den utvecklingen.

Att SFI:n är gratis stämmer ju till en viss del som en del här påpekat. Kan väl tillägga här att det är enbart i ett fåtal länder som erbjuder invandrare - och i synnerhet kärleksinvandrare - kostnadsfri utbildning.

När det gäller specifikt våra damer så är större delen av dem lågutbildade ofta sex års, inte alltför kvalificerad, skolgång i Thailand är de dessutom till åren kommen så har de heller ingen studievana och det är inte alltid så lätt för dem att sätta sig in i ett helt nytt språk som svenskan är. Sen kan det ju även bero på att de inte var smartast i skolan i Thailand heller... och då är det ju ännu svårare... så det kanske inte alltid bara SFI:n det är fel på. Sen beror det ju lite på hur mycket vi kan hjälpa våra damer in i det, inte alltför lätta, svenska språket och i samhället.

Jag kan dock referera ett uttalande från vår SFI-rektor här i Gävle - som är en av de thaitätaste städerna i vårt land -  sa om våra damer "Thailändskorna är kanske den studieflitiskaste invandrargruppen på skolan". Så fliten är det i alla fall inget fel på när det gäller våra damer.

Bamseman... vars dam nu är inne på sitt femte studieår..*suck* - SFI, Svenska grund och nu läser hon omvårdnadsprogrammet till undersköterska..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...