Jump to content
IGNORERAD

Vad är straffet idag om man åker fast för "Jobbande" i Thailand?


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Jag undrar om någon har koll på vad för straff man riskerar om man åker fast för att man "Jobbar" i Thailand med vanligt turistvisum?

Jag jobbade som dykguide för 11 år sedan och då var straffet 60,000 Bath böter och riskerade 3 års fängelse med utvisning ur landet på 5 år efter avtjänat straff.

Första gången man åkte fast räckte oftast böterna (Immigration officer blev lite rikare :crazy: ) men torska man en andra gång så skulle det tydligen vara svårt att slippa fängelsestraff.

MVH BC

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner ingen personligen som har åkt fast, men har hört att det är 50 000 Baht i böter och kan även bli deportering, bye bye Thailand forever.

Men jag tror att det också handlar om vad man har gjort och vilka kontakter man har.

Immigration spanar ett tag innan dom slår till, så dom vet oftast vilken bakgrund "målet" har.

Så jobbar man svart får man väl spana lite extra efter immi-polisen...

En filipinare som spelar musik på en resturang nere på Jomtien beach road åkte dit förra veckan.

Dom tog hans laptop och det vart 35 000 Baht i böter. Han fick tillbaka laptopen och den var helt svart, tömd på all data.

Skälet då? jo, han spelade en thailåt. Det är förbjudet för utlänningar spela thailåtar offentligt.

Hårt straff tycker jag. Kan ju vara så att han har gjort mera dumt, men det förtäljer inte historien.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig haft problem..." jag hjälper till lite grann". det jag skulle kunna spekulera i är om någon vill sätta dit dig,,,en arg granne... en avundsjuk konkurrent...en sviken flickvän..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig haft problem..." jag hjälper till lite grann". det jag skulle kunna spekulera i är om någon vill sätta dit dig,,,en arg granne... en avundsjuk konkurrent...en sviken flickvän..

om man jobbar för att tjäna pengar - som dykare eller kock tex - så hjälper knappast " jag hjälper till lite grann" som svar :-)

och avundsjuka infödingar finns det massor av i det här landet tyvärr.

tex dom gånger jag lirat på Rum Dum bar så presis när jag sätter igång, då höjs musiken i baren brevid väldigt mkt...

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar mest sitta och dricka öl utanför vår butik . Hustrun har införskaffat litet ölbord med stol just för detta...

Och jag tror också...jobbar man i yrken som syns och man tar ut lön ...då har man ögonen på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat med ohyggliga bakfyllor i Thailand,och straffet är väl att hulka på muggen och spöa upp en dag i sängen.. :crazy:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrigt åkt till Thailand med intention att jobba men det ni nu berättar är väldigt intressant.

Behöver ju aldrig mer ha något dåligt samvete för att jag sitter och dricker min beer medan andra omkring mig jobbar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja arbeta gratis nää inte så jag stannar här i europa och sliter som en hund.Skämt och sido det är få förunnat att kunna få bra betalt i LOS :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får kanske heller inte thailändare som använt sitt svenska pass jobba då de är på besöki Thailand?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag har suttit på röven i alla år förutom då jag jobbade som dykguide på Phi Phi. Tycker det blir långtråkigt att inte få pyssla med något vettigt imellanåt. Jag är inte ute efter att tjäna pengar i LOS. Bara att dryga ut reskassan och känna att man gjort något när dagen tar slut. Jag ska ner och "Hjälpa till" som även jag vill yttrycka det på ett resort på en ö. Resortet ligger långt ifrån allt så man syns inte på samma sätt som man skulle jobba med dykning eller nått på en turistort. ThiRak ska jobba i köket så kanske det inte blir mer än att sitta och vänta på någon som vill ha en öl serverad. Ägaren har önskat att jag hänger med honom och hämtar upp/Raggar nya kunder till resortet. Men då syns man för mycket så det får han nog sköta själv även i fortsättningen. Då jag jobbade på Phi Phi kom mycket riktigt Immigration efter att dom spanat ett tag på mig och lade fram bevisen för chefen. Men jag slapp undan utan att ens behöva prata med dom. Chefen bara sa att jag redan slutat och tänker dra vilket jag gjorde. Det var lite svårt att jaga kunder och göra reklam men samtidigt göra det diskret. Gick inte ihop liksom. Och vad jag fick förklarat för mig så fick inte ens kunderna bära sina egna dyktankar för då kunde det räknas som arbete. Allt för att få in mutor.

Kommer ihåg en gång på Koh Lanta där jag känner en familj som driver ett resort. Då dom är muslimer så befatta dom sig inte alls med alkoholen som serverades i deras bar. Och killen som skulle jobbat där var sällan på plats. Så jag gjorde som jag alltid gör där, serverade mig själv och satte på musik mm i baren. En kväll kom 2 poliser. Dom satt länge och stirrade på mig och till slut fick ägaren säga att jag INTE jobbade utan jag var en nära vän till familjen. Då släpte dom det.

Det är säkert ganska vanskligt att "Hjälpa till" i LOS då det är upp till polisen eller immigratin hur dom ser på saken just för dagen. Andra faranger kan jobba medans vissa inte kan. Vare sig dom har mutats eller inte.

Får väll se hur jag kommer att göra. Kanske jag bara har semester, spikar upp en planka på bambuhyddan vid behov. Jag gillar bara inte att driva omkring i månader utan att göra något.

Det var enklare att hålla sig sysselsatt på den tiden då man reste SINGEL :nyam::crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...