Jump to content
IGNORERAD

Stekgryta?


thomas001

Recommended Posts

Tjena!

Är det någon som vet om det går att få tag på en riktig stekgryta gjord av gjutjärn här i Thailand?

Inte något teflon-belagt skit utan riktiga grejor.

Seriöst förslag belönas med Söndagsstek,gräddsås spetsad med enbär,pärer,ärtor,morötter och valfri öl !

Transport till middagen bekostas av vinnaren.

Ev. vinstskatt betalas av vinnaren. :thumbsup:

post-8709-0-87190700-1348912053.jpg

post-8709-0-21814500-1348912086.jpg

post-8709-0-87190700-1348912053.jpg

post-8709-0-21814500-1348912086.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thomas001

    15

  • chiangmai

    13

  • Wangthong

    7

  • Oscar

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Garanterat... finnes ej.

Dessutom...

Thai kör wok,,,,

och hittar de en teflon bränner de denna på nolltid.. tror du mig icke,,,kolla mina teflonpannor efter hustruns wokäventyr,,,

bra tips,,, skall be brodern som kommer i november ta med sig en gjutpanna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Är det någon som vet om det går att få tag på en riktig stekgryta gjord av gjutjärn här i Thailand?

Inte något teflon-belagt skit utan riktiga grejor.

Seriöst förslag belönas med Söndagsstek,gräddsås spetsad med enbär,pärer,ärtor,morötter och valfri öl !

Transport till middagen bekostas av vinnaren.

Ev. vinstskatt betalas av vinnaren. :thumbsup:

Aldrig sett brukar köra stekpåse kanon!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Ikeakatalogen fanns denna att köpa för 1990thb.

Tjena!

F-n Drivern nu är du nära en trevlig middag! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

enda långkok som finns i Thailand är gris...ben...har glömt svenska ordet... och det sker i en vanlig plåtgryta...

Långkok för en saftig stek,,,, ja var finner man en sådan maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stekgryta IKEA 3,8 liter. Säkert 15 år gammal men i skick som ny. (Kan inte påminna mig att jag någonsin använt den) Finns för gratis avhämtning i Ayutthaya.

post-5577-0-83065300-1348915516_thumb.jp

post-5577-0-83065300-1348915516_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Garanterat... finnes ej.

Dessutom...

Thai kör wok,,,,

och hittar de en teflon bränner de denna på nolltid.. tror du mig icke,,,kolla mina teflonpannor efter hustruns wokäventyr,,,

bra tips,,, skall be brodern som kommer i november ta med sig en gjutpanna...

Om bränd teflon kan jag ställa upp som sanningsvittne. En tre fyra st/år brukar vi klara av hemmavid. Att köpa dyra fina teflonpannor lönar sig inte. Jag trodde att det skulle fungera efter det att jag hade fått dom att sluta använda metallverktyg för omröring mm. men icke. Hur många utbildningsdagar jag ställt till med för frugan och släkten när vi haft dom på besök kan jag ej räkna. Att påpeka att använda rätt verktyg och inte för het panna biter inte på thailändarna. Det enda jag uppnått med alla insatser är att de har kastat gjutjärnsstekpannan, så nu kan jag inte längre hänvisa till att de ska använda den när de ska glödga maten och därmed också pannan.

Att gömma dyra finpannan när släkten dyker upp fungerar inte heller. Frugan letar reda på den så fort det ska brännas matingredienser. Sedan står man där och tittar på den krakelerade teflonen och tar med alla inblandade thai på den stundande teflonpannebegravningen. Efteråt är de lika glada och letar snabbt upp nya offer.

Börjar nästan tro att det finns något tävlingsmoment bland thai, som gör att det är prestigefullt att bränna teflonpannor?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Stekgryta IKEA 3,8 liter. Säkert 15 år gammal men i skick som ny. (Kan inte påminna mig att jag någonsin använt den) Finns för gratis avhämtning i Ayutthaya.

post-5577-0-83065300-1348915516_thumb.jp

Tjena!

Poffa...JAG ÄLSKAR DIG. Middagen är din. Kan avhämta klenoden på Lördag...måste inhandla lite räkor. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om bränd teflon kan jag ställa upp som sanningsvittne. En tre fyra st/år brukar vi klara av hemmavid. Att köpa dyra fina teflonpannor lönar sig inte. Jag trodde att det skulle fungera efter det att jag hade fått dom att sluta använda metallverktyg för omröring mm. men icke. Hur många utbildningsdagar jag ställt till med för frugan och släkten när vi haft dom på besök kan jag ej räkna. Att påpeka att använda rätt verktyg och inte för het panna biter inte på thailändarna. Det enda jag uppnått med alla insatser är att de har kastat gjutjärnsstekpannan, så nu kan jag inte längre hänvisa till att de ska använda den när de ska glödga maten och därmed också pannan.

Att gömma dyra finpannan när släkten dyker upp fungerar inte heller. Frugan letar reda på den så fort det ska brännas matingredienser. Sedan står man där och tittar på den krakelerade teflonen och tar med alla inblandade thai på den stundande teflonpannebegravningen. Efteråt är de lika glada och letar snabbt upp nya offer.

Börjar nästan tro att det finns något tävlingsmoment bland thai, som gör att det är prestigefullt att bränna teflonpannor?

Påtala att om teflonet lossnar och man äter upp det så är det stor risk för cancer. Det avskräcker de flesta Thailändarna.

Sjukvårdsräkningarna är inte att leka med.

Link to comment
Dela på andra sajter

sakta i backarna... finns fler spekulanter...

Tjena!

Changmai poppade upp som en flugsvamp i budgivningen!

Låt bäste man vinna! Men det var jag som startade tråden.litet försprång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om bränd teflon kan jag ställa upp som sanningsvittne. En tre fyra st/år brukar vi klara av hemmavid. Att köpa dyra fina teflonpannor lönar sig inte. Jag trodde att det skulle fungera efter det att jag hade fått dom att sluta använda metallverktyg för omröring mm. men icke. Hur många utbildningsdagar jag ställt till med för frugan och släkten när vi haft dom på besök kan jag ej räkna. Att påpeka att använda rätt verktyg och inte för het panna biter inte på thailändarna. Det enda jag uppnått med alla insatser är att de har kastat gjutjärnsstekpannan, så nu kan jag inte längre hänvisa till att de ska använda den när de ska glödga maten och därmed också pannan.

Att gömma dyra finpannan när släkten dyker upp fungerar inte heller. Frugan letar reda på den så fort det ska brännas matingredienser. Sedan står man där och tittar på den krakelerade teflonen och tar med alla inblandade thai på den stundande teflonpannebegravningen. Efteråt är de lika glada och letar snabbt upp nya offer.

Börjar nästan tro att det finns något tävlingsmoment bland thai, som gör att det är prestigefullt att bränna teflonpannor?

Ja men du har iaf försökt och det är bra.När min sambo kom till mig i Sverige behandlade hon mina gjutjärns pannor med diskmedel och annat så det slutade med att jag fick ta till brösttoner och köpa egna till henne. Rör inte min gjutjärnspanna.

Mvh Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men du har iaf försökt och det är bra.När min sambo kom till mig i Sverige behandlade hon mina gjutjärns pannor med diskmedel och annat så det slutade med att jag fick ta till brösttoner och köpa egna till henne. Rör inte min gjutjärnspanna.

Mvh Leadbelly

Tjena!

Aldrig diskmedel i en gjutjärnspanna...Förstör den för all framtid.

Att steka in en gjutjärnsgryta...kräver kärlek,omvårdnad under lång tid. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar säga ..att en teflonpanna börjar sin bana på toppen och slutar i botten..

Gjutjärnspannan börjar lite blygt och struligt, men jobbar sig sakta uppåt till perfektion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Påtala att om teflonet lossnar och man äter upp det så är det stor risk för cancer. Det avskräcker de flesta Thailändarna.

Sjukvårdsräkningarna är inte att leka med.

Har alltid ingått som en stående punkt i mina utbildningsinsatser.

När de står där med nyligen uppletade finstekpannan och ska bränna sina chilifrukter eller vad det nu är. Tror du då att de tänker på?

1. det kommande osandet eller

2. vad gott det ska smaka när det är klart eller

3. hur stor sjukvårdsräkning falangen kommer att få när de har fått canser

punkt 4. hur mycket en ny teflonpanna kostar, tar jag inte ens med i frågeställningen. För jag kan nämligen tala om för dig att jag vet att de inte funderar i de banorna.

Slår nästan vad om att du kommer att klara den frågeställningen galant!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Aldrig diskmedel i en gjutjärnspanna...Förstör den för all framtid.

Att steka in en gjutjärnsgryta...kräver kärlek,omvårdnad under lång tid. :thumbsup:

Sant så sant det du skriver och det bästa med en gjutjärnspanna är att om du vårdar den väl så blir den bättre och bättre du kan inte slita ut den.

Mvh Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har alltid ingått som en stående punkt i mina utbildningsinsatser.

När de står där med nyligen uppletade finstekpannan och ska bränna sina chilifrukter eller vad det nu är. Tror du då att de tänker på?

1. det kommande osandet eller

2. vad gott det ska smaka när det är klart eller

3. hur stor sjukvårdsräkning falangen kommer att få när de har fått canser

punkt 4. hur mycket en ny teflonpanna kostar, tar jag inte ens med i frågeställningen. För jag kan nämligen tala om för dig att jag vet att de inte funderar i de banorna.

Slår nästan vad om att du kommer att klara den frågeställningen galant!

Hahah, ja. Det tänkte jag inte på.

Och oavsett hur du skulle förklara så är du bara en korkad farang.

Jag inser problemet eftersom det är ganska likt det jag har i "mitt" Thailand.

Håhåjaja, tänker man och rycker på axlarna.

Vad göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har de perfekta pannorna för Thailändare, bra tjocka och med titanyta. Helt 'non-stick', kan även steka utan fett och tål hur mycket kniv/metallskrapande som helst. Av grytorna, samma fabrikat, har en fått små skador på titanet efter lång torrkokning på full gas (fruntimmer!).

Dock, köpta i Danmark för drygt 4 år sen.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahah, ja. Det tänkte jag inte på.

Och oavsett hur du skulle förklara så är du bara en korkad farang.

Jag inser problemet eftersom det är ganska likt det jag har i "mitt" Thailand.

Håhåjaja, tänker man och rycker på axlarna.

Vad göra?

Eller hur! Inte konstigt om man tar sig en tutare eller två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...