Jump to content
IGNORERAD

Thailänska öltråden


kenke

Recommended Posts

Mycket prat om vad som är god öl i forumet chang, singha etc vi kan ju samla lite info här med öl som kan köpas i Thailand och recensioner skriv inte bara typ( chang det blir man mest fullast av för pengarna) utan en motivation vore ju bra

Själv fick jag nyligen en positiv erfarenhet av en öl som heter Archa beer

länkar http://www.beerintha...archa-beer.html

http://www.worldbeer..._beer-6328.html

denna bira har vunnit priser också jag förstår det smakar tycker jag lite "europeisk" bra pris och inte för stark

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kenke

    14

  • Baa

    5

  • nbg

    4

  • Towe

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag är en som lätt blir less på en ölsort i Thailand, och därför dricker av de flesta.

Min minnesbild av Archa är att den kändes "tunn", lite beska och lättdrucken och billig.

Singha tycker jag är lite söt, men ibland passar den bra.

Asiatisk Heinikeen ger jag avslag på...

Leo, Chang Classic och Chang Export har mer beska och blir ofta första valet.

Generellt tycker jag att öl i Thailand ligger, långt efter europeiska lageröl.

Dagsform avgör valet..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Allt vad som kallas öl ,Whiskey vin som görs i Thailand ligger ljusår efter resten av världen..

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag dricker det mesta och i Thailand så smakar allt ok.

Nu när jag var hemma senast (i Sverige) så tog jag mig en Leo.

Smakerna är helt annorlunda här i Sverige på sakerna. Kände någon typ av russin smak eller liknande.

Och givetvis ska ett riktigt inlägg på MPR innehålla lite OT...

Jag drack Kopparbergs Cider i Thailand. Fan så illa det smakade där.

Tror att omgivningens dofter (eventuellt stanker) har stor inverkan på hur saker och ting smakar.

Kanske en Oban hade varit lättdrucken under branden i Sundsvall 1888?

Link to comment
Dela på andra sajter

Archa blir det väldigt mycket av i hembyn på landet så jag tycker att den svalkar bäst och man kan ta ett gäng utan att bli allt för onykter vilket underlättar i värmen. Changen dricker jag då man är hemma i närheten av resorten eller på krogen så man kan få den i draft man blir ju lite gladare och så smakar den ju gott med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga är ju att marknadens domineras av två stora bryggerier i Thai Beverage och Boon Rawn. Är det någon som har sett något öl som inte tillverkas av dem?

Det enda jag sett men aldrig smakat är Pukhet beer och Pattaya Beer, jag antar att de är små lokala microbryggerier och det borde ju finnas massor av dem. I Sverige har vi aldrig hatt fler bryggerier än nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag minns klosterölen som något av det äckligaste jag smakat. Finns den kvar i Thailand.

Kloster smaka bara vatten, men nu är det många år sedan jag såg den

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns klosterölen som något av det äckligaste jag smakat. Finns den kvar i Thailand.

Har faktiskt inte sett den ölen på mången år.Däremot har vi ju Carlsberg tillbaks på vissa ställen.Rescensioner om den överflödiga!!!

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

kloster bier var väl en tysk bira om den var bryggd i Thailand vet i fan men jag minns bara den å singha på 70-80 talet.dom har väl

fortfarande ganska så få sorter om man jämför med många andra länder? vill minnas att klostern var helt okey

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Köper i stort sett aldrig hem en öl i Thailand eftersom det blir så pass många resturangmåltider per vecka att räcker det med att svalka pilsnertörsten med ngn matpilsner ute.

Är inte riktigt nöjd med ngn öl men tycker Chang Classic har lite mer beska än andra öl så oftrast blir det den.

Oftast finns dock ej Chang på dom riktiga thaiställena i Bangkok som vi oftast besöker ..

Men det går lika bra med en Singha eller annat, bara den är kall..

När jag blir riktigt pilsnersugen på en riktig öl får man leta upp ngt tapölställe och få sig en Guiniess eller Hoegaarden och då brukar det vara mummastunder..

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt inte sett den ölen på mången år.Däremot har vi ju Carlsberg tillbaks på vissa ställen.Rescensioner om den överflödiga!!!

Nån som har koll på om Carlsbergen fortfarande görs i Thailand? För några år sen va jag på ett längre jobb i Singapore o läste på flaskan att den "kom" från Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har koll på om Carlsbergen fortfarande görs i Thailand? För några år sen va jag på ett längre jobb i Singapore o läste på flaskan att den "kom" från Thailand.

Nån som har koll på om Carlsbergen fortfarande görs i Thailand? För några år sen va jag på ett längre jobb i Singapore o läste på flaskan att den "kom" från Thailand.

Ja enligt Bloomberg businessweek så görs ölet i Thailand.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Risöl.är nästan alla.

Chang Export är malt

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha & Heiniken är väl de mest etablerade ölen i los varav singha smakar något bättre, problemet för mig är att det är omöjligt att svälja mer än en till max 2st av dessa sorter - vet ej vad det kan bero på men det är väl någon kemikalie i de här två sorterna som inte är ok, (är mig veterligen inte allergisk och har aldrig upplevt något liknande med öl i något annat land), nog om det.

Nummer 3 på tillgänglighetslistan är chang classic: smakar riktigt bra,procenten är något högre men det får man stå ut med.

San miguel light,chang export är alldeles för bleka i smaken.

Tiger tycker jag är för söt i smaken.

Leo och Asahi har jag sett ett par gånger men aldrig provat ( Asahi har jag uppfattat som ett japanskt importöl - vilket tydligen är fel).

Archa beer har jag nog aldrig ens sett i los - får hålla utkik efter den på nästa tripp!

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

På 80-talet skrev Carlsberg i nån öltidning att den godaste Hof:en gjordes i Thailand, de va nåt om att vattnet där passade alldeles perfekt med deras malt...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja enligt Bloomberg businessweek så görs ölet i Thailand.

Dom jag drack i vintras var importerade från vietnam

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha & Heiniken är väl de mest etablerade ölen i los varav singha smakar något bättre, problemet för mig är att det är omöjligt att svälja mer än en till max 2st av dessa sorter - vet ej vad det kan bero på men det är väl någon kemikalie i de här två sorterna som inte är ok, (är mig veterligen inte allergisk och har aldrig upplevt något liknande med öl i något annat land), nog om det.

Nummer 3 på tillgänglighetslistan är chang classic: smakar riktigt bra,procenten är något högre men det får man stå ut med.

San miguel light,chang export är alldeles för bleka i smaken.

Tiger tycker jag är för söt i smaken.

Leo och Asahi har jag sett ett par gånger men aldrig provat ( Asahi har jag uppfattat som ett japanskt importöl - vilket tydligen är fel).

Archa beer har jag nog aldrig ens sett i los - får hålla utkik efter den på nästa tripp!

Jag gissar at dom blandar i askorbinsyra i Singhan för att få lite längre hållbarhet.

Fredrik :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Singhan var innan dom ändrade ingredienserna så den fick mer av en vanlig lagersmak tycker jag. Chang classic är nummer ett för mig. Bonnläpparna i byn är förtjusta i Leon. Något lite vattnig i smaken tycker jag. Inbillar mig att den dessutom varierar i kvalitet men det kan ju vara min dagsform också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar at dom blandar i askorbinsyra i Singhan för att få lite längre hållbarhet.

Fredrik :17:

Tack för info:n, kollade lite snabbt på nätet och fann att det jämställs med c-vitamin, har du någon mer info/länk om askorbinsyra kan vara skadligt/allergiframkallande eller dyligt?

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Jag gillar Leo, kanske inte just för att de gör det bästa ölet.

leo_beer_girls_calendar2010_3.jpg

Jag har också blivit lurad av reklamen och håller mig mestadels till LEO. Aum har jag haft som skrivbordsbild på mina datorer ett par år :love:

post-4529-0-86140800-1348697794.jpg

Men jag är ingen LEO-fanatiker utan jag dricker gärna de andra sorterna också. En lite lustig egenhet är att när jag har druckit några Chang och byter till LEO så smakar LEO:n mest vatten och byter jag från Singha till Chang så smakar Changen alldeles för starkt.och har en underlig bismak ???

Det bästa är att hålla sig till en och samma sort hela kvällen och sedan testa en annan sort en annan kväll.

// Luke the Drifter

post-4529-0-86140800-1348697794.jpg

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja enligt Bloomberg businessweek så görs ölet i Thailand.

Sista carlbergen jag köpte här nere hade ju importremsan klistrad runt halsen

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir mest ChangExport, 100% malt, men Classic och LEO slinker ner tatt som oftasyt de med, lokala olsorter finns det sakert, har hittat en som heter BeerIssan som bryggs i KhonKhaen, sot o vattnig ar mitt omdomme men valdigt kall en varm dag sa gar den ner! 4,7% alltisa mer at mellanolshallet

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...