Jump to content
IGNORERAD

beg systemkamera


phitsanulok

Recommended Posts

Funderar på att köpa mig en beg systemkamera, och har lite frågor till er experter.

Har för mig att jag läst nånstans att dom stoppar för ungefär 100 000 kort, kan det stämma, och om det stämmer, finns det nåt sätt att se hur mkt en kamera använts.

Slutligen skulle jag vilja ha lite tips på prisvärda modeller, lägger hellre mer pengar på ett bra objektiv med stor zoom.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rillex

    9

  • phitsanulok

    6

  • Oscar

    5

  • FF

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dom fungerar efter 100tusen kort, men ibland kan kvaliten bli sämre..

Men helt rätt att lägga den stora delen pengar på objektiven..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du kan testa att ladda hem ett program som heter Opanda eller prova enl nedan...

Så här gör du; Ladda upp en jpg direkt från ditt kamerakort till denna adress. http://www.camerashuttercount.com/

Good luck!

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns program som man kan se hur många bilder kameran gått googla på det.

Husen köper jag nya, gluggarna köper jag beggat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns program som man kan se hur många bilder kameran gått googla på det.

Husen köper jag nya, gluggarna köper jag beggat.

Den tanken har slagit mig oxå, en annan sak jag tänkte på är fattningen till objektivet, när jag fotograferade en del i början på 80-talet fanns det 2 olika fattningar har jag för mig, hur är det nuförtiden?

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

De passar bara husen, så du får bestämma dig för ett märke men själv är jag Nikon nörd. Men sen finns det en uppsjö av objektiv av andra märken som passar.

Som Tokina, Sigma, Tamrom som är lite billigare än original.

Samt ska du ha fullformat då blir objektiven dyra, men kolla på DX (APS) då blir det mycket billigare.

DVS fullformat är att bakstycket klarar av hela bilden som ett negativ dvs 35 mm medans DX har ~80% av det.

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Nikon så passar ofta objektiv från gamla 35mm kameror men brännvidden stämmer inte utan det blir mera tele än vad som står på objektivet..

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Rillex, blir till att spåna lite i helgen.

mvh walle

Gör det ! kolla dig inte blind på megapixlar, för för stora filer kräver vassare dator, som de nya nikon D800 och D600 kräver nästan att du minst har om du kör PC en i5 eller helst i7:a.

Sen börja med att fotogarfera i RAW format kallas NEF hos Nikon... Nu ska jag inte sätta fler griller i dit huvud o_O

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Nikon så passar ofta objektiv från gamla 35mm kameror men brännvidden stämmer inte utan det blir mera tele än vad som står på objektivet..

born41

Ja du får ta ~x1,5 cirka till brännviden.

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det ! kolla dig inte blind på megapixlar, för för stora filer kräver vassare dator, som de nya nikon D800 och D600 kräver nästan att du minst har om du kör PC en i5 eller helst i7:a.

Sen börja med att fotogarfera i RAW format kallas NEF hos Nikon... Nu ska jag inte sätta fler griller i dit huvud o_O

eller så köper du en sony o fotar både i Raw o Jpeg :14: . Jpeg kan du ju öppna i vilket fotoprogram som helst o då ser du ju direkt om du vill ha bilden eller inte ( enda anledningen att fota både Raw/jpeg

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så köper du en sony o fotar både i Raw o Jpeg

Du kan fota både i Raw/Jpg samtidigt på Nikon också, alltså när du tar ett kort så får du en av varje format.

Link to comment
Dela på andra sajter

ojojoj nu är ni ute på alldeles för djupt vatten för mig, får nog ta och gå en fotokurs om jag ska reda ut allt detta, var lite lättare när jag använde min konica TC autoreflex, men å andra sidan var det ett skapligt bök i källaren när man skulle framkalla, fast förbannat kul.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

EEEKEKKKEE.

Tusendollarsfrågan..

Vad ska du fota????

Vilken kamera som helst funkar på vanliga foton.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

EEEKEKKKEE.

Tusendollarsfrågan..

Vad ska du fota? ???

Vilken kamera som helst funkar på vanliga foton.

Vid dagsljus ja, det är vid dåliga ljusförhållande som systemkameran tar dom bästa bilderna..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid dagsljus ja, det är vid dåliga ljusförhållande som systemkameran tar dom bästa bilderna..

FF

Javisst.

Du har så förbannat rätt.

Biltävling,,,, Det är bara dom som kan ha snabb slutare som funkar..

Fota blommor,,,,, det är bara dom som har stor bländaröppning och starka dagsljusfilter som funkar bra.

En jävla idi*ti.

en duktig fotograf tar bättre bilder med en compactkamera än en amatör med vilken du än väljer att fota med.

Så min mening.

Köp en billig kamera.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

ojojoj nu är ni ute på alldeles för djupt vatten för mig, får nog ta och gå en fotokurs om jag ska reda ut allt detta, var lite lättare när jag använde min konica TC autoreflex, men å andra sidan var det ett skapligt bök i källaren när man skulle framkalla, fast förbannat kul.

mvh walle

Nu mindre bök men lika roligt jag lovar :-) Du verkar ju kunna allt som en själv kan, så det behövs inte så mycket förklaring för att du ska fatta!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan fota både i Raw/Jpg samtidigt på Nikon också, alltså när du tar ett kort så får du en av varje format.

Nu säger jag bara Adobe lightroom, du importerar alla bilderna som du tagit i RAW, sen kan du smidigt editera (framkalla) dina bilder, ett mörkrum på datorn, exporterar dom i JPEG för framkallning på papper eller dela med dig av dem till andra, Samt alla bilderna ligger i datum ordning, det ett program som jag starkt rekommenderar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två bilder som är från samma bildpost-9472-0-25190500-1348264996.jpgpost-9472-0-94002900-1348265005.jpg den första original den andra med lightroom tog mig 2 minuter att fixa.

post-9472-0-25190500-1348264996.jpg

post-9472-0-94002900-1348265005.jpg

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

De passar bara husen, så du får bestämma dig för ett märke men själv är jag Nikon nörd. Men sen finns det en uppsjö av objektiv av andra märken som passar.

Som Tokina, Sigma, Tamrom som är lite billigare än original.

Samt ska du ha fullformat då blir objektiven dyra, men kolla på DX (APS) då blir det mycket billigare.

DVS fullformat är att bakstycket klarar av hela bilden som ett negativ dvs 35 mm medans DX har ~80% av det.

Bakstycket???

Det är bildsensorn som kan vara i antingen fullformat eller APS.

Om den är i fullformat så blir kvaliteten högre då pixlarna inte behöver trängas på bildsensorn på samma sätt samt att objektivets brännvid stämmer med verkligheten.

På en APS måste man räkna med en brännvidsförlängning på 1,5, dvs ett 35 mm objektiv får brännvidden 52 mm.

Ett 35 mm objektiv är egentligen ett lätt vidvinklgt objektiv men med APS sensorn blir detta alltså en s.k. normal, dvs 50 mm, som varken är ett teleobjektiv eller ett vidvinkelobjektiv. Detta måste man tänka på vid val av objektiv, alltså jag menar, man måste ha klart för sig vilken bildsensor man har i sin kamera, innan man köper objektiv.

Om man vill ha riktigt vidvinkilga objektiv skall man alltså helst ha en fullformatssensor i sin kamera. DVs, en 24:a är ju hyfsat vidvinklig men i APS kamera så blir den ju bara normalvidvinklig, alltså runt 35 mm, osv..

Är det porträtt man i huvudsak fotograferar så är ju 50 mm en utmärkt brännvidd, såväl för fullformataren som för APS,en. Till och med strået vassare för APS, då man får en lätt teleeffekt, vilket är alldeles ypperligt för porträttfotografering.

Ja, ja, får väl sluta nu innan man blir långrandig och svävar ut alldeles för mycket.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, 50 mm är 50 mm vare sig det sitter på en FX eller DX (Nikon) kamera. det är bara bildvinkeln som är snävare på DX så det ser ut som om brännvidden är längre. För porträtt så bör man ha åtminstone 80 mm brännvidd, gäller för båda formaten.

Köp nytt hus, bra begagnade objektiv, med garanti, finns att köpa hos större 'riktiga' fotohandlare. Köp inte ett märke som har vibrationsdämpning i huset, ska sitta i objektiv(en).

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bakstycket,vart väl lite "vinstinn" igår kväll men sensorns ska det vara den sitter längst bak i kameran.

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, 50 mm är 50 mm vare sig det sitter på en FX eller DX (Nikon) kamera. det är bara bildvinkeln som är snävare på DX så det ser ut som om brännvidden är längre. För porträtt så bör man ha åtminstone 80 mm brännvidd, gäller för båda formaten.

Oscar.

Hejsan

Jo, men resultatet blir det som jag beskrev. DVS om man använder en 50 på en DX blir resultatet det samma som om man använder en 75 på en fullformatare och man får alltså det optimala förhållandet för porträtt. Det gäller för båda formaten, ja, men om man har en fullformatare så måste man ha en 80 mm glugg för detta men för en DX går det bra med en 50 mm . Om man väljer 80 mm till DX en får man effekten av 120 mm brännvid.

Korrekt uttryckt får man en SKENBAR brännvidsförkänging på 1,5 gånger på en DX.

Numera har ju brännvidden inte så stor betydelse eftersom bildfilerna blir så stora och man kan enkelt beskära bilden med bibehållen kvalitet för tex porträtt.

Dessutom finns det zommobjektiv, dvs objektiv med varierbar brännvid som ger bilder med tillräckligt god kvalitet för de allra flesta. Vill man däremot uppnå optimal kvalitet så skall man välja fast optik av hög kvalitet.

MVH Nonki

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...