Jump to content
IGNORERAD

Besöksvisum / uppehållstillstånd till frugans brorsdotter?


peyman69

Recommended Posts

Hej

Jag och frugan funderar på att hjälpa hennes brorsdotter som är ca 15 år gammal att flytta från Thailand till Sverige för att bo här hos oss och studera. Är det överhuvudtaget möjligt? och isåfall hur skall vi göra? Hon är otrolig duktig i skolan och har stora möjligheter här i Sverige att lyckas.

Tack för alla typer av tips och vägledningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag och frugan funderar på att hjälpa hennes brorsdotter som är ca 15 år gammal att flytta från Thailand till Sverige för att bo här hos oss och studera. Är det överhuvudtaget möjligt? och isåfall hur skall vi göra? Hon är otrolig duktig i skolan och har stora möjligheter här i Sverige att lyckas.

Tack för alla typer av tips och vägledningar

Vad jag läste i en liknande tråd så svarade "Thaikonsult" att man är tvungen att ha vårdnaden för att det skall vara möjligt att söka UT.

Han dyker säkert upp med ett riktigt svar vad det lider, skicka ett PM till honom annars han har det mesta klart för sig.

Lycka till och trevlig helg//Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Brorsdottern kan naturligtvis söka uppehållstillstånd för studier om ni hittar en skola som kan ta emot henne. Hon behöver dock ha ett antal kronor till försörjning och eventuella skolavgifter. Hon får då vistas i Sverige så länge hon studerar.

Hon kan inte få uppehållstillstånd med anknytning till din fru för att bo med er. Där krävs att din fru är vårdnadshavare.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag och frugan funderar på att hjälpa hennes brorsdotter som är ca 15 år gammal att flytta från Thailand till Sverige för att bo här hos oss och studera. Är det överhuvudtaget möjligt? och isåfall hur skall vi göra? Hon är otrolig duktig i skolan och har stora möjligheter här i Sverige att lyckas.

Tack för alla typer av tips och vägledningar

Tanken är naturligtvis jättegod men det är troligt att det kanske inte är det bästa för brorsdottern.

Om hon är 15 år gammal så kommer hon troligen att först placeras i en klass för att lära sig svenska.

Efter det är det högst sannoligt att hon får gå nionde klass för att få gymnasiebehörighet.

Och på ett år med ett nytt språk så är nog hennes chanser att få riktigt bra betyg ganska små även om hon är duktig på att studera.

Har hon inte väldigt bra betyg ifrån samtliga ämnen ifrån grundskolan så är hennes chanser att komma in på det gymnasieprogrammet hon önskar väldigt små.

Risken finns att hon helt enkelt tröttnar på skolan med alla dessa motgångar.

Det bästa ni kan göra för henne är nog att sponsra fortsatta studier i Thailand för att om några år hjälpa henne att komma hit som gäststudent när det är dags för högskolestudier. Då kan hon nämligen komma in på sina Thailänska betyg som då översätts till svenska.

Rent krasst kan man nog säga att barnen skall komma vid yndre ålder eller vid senare ålder. Femtonårsåldern är det sämsta tänkbara av ovan nämnda anledning.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är naturligtvis jättegod men det är troligt att det kanske inte är det bästa för brorsdottern.

Om hon är 15 år gammal så kommer hon troligen att först placeras i en klass för att lära sig svenska.

Efter det är det högst sannoligt att hon får gå nionde klass för att få gymnasiebehörighet.

Och på ett år med ett nytt språk så är nog hennes chanser att få riktigt bra betyg ganska små även om hon är duktig på att studera.

Har hon inte väldigt bra betyg ifrån samtliga ämnen ifrån grundskolan så är hennes chanser att komma in på det gymnasieprogrammet hon önskar väldigt små.

Risken finns att hon helt enkelt tröttnar på skolan med alla dessa motgångar.

Det bästa ni kan göra för henne är nog att sponsra fortsatta studier i Thailand för att om några år hjälpa henne att komma hit som gäststudent när det är dags för högskolestudier. Då kan hon nämligen komma in på sina Thailänska betyg som då översätts till svenska.

Rent krasst kan man nog säga att barnen skall komma vid yndre ålder eller vid senare ålder. Femtonårsåldern är det sämsta tänkbara av ovan nämnda anledning.

Det ligger mycket i detta.

Det är bäst att komma hit innan 6 år så att hela skolgången är i Sverige.

Efter puberteten har börjat är det mindre lyckat.

Jag kan med mina erfarenheter med New bar instämma.

New kom hit som 14åring och fick det hårt och jobbigt.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger mycket i detta.

Det är bäst att komma hit innan 6 år så att hela skolgången är i Sverige.

Efter puberteten har börjat är det mindre lyckat.

Jag kan med mina erfarenheter med New bar instämma.

New kom hit som 14åring och fick det hårt och jobbigt.

Hälsar pigge01

Jag kom till Sverige när jag var 11 år, det är precis mellan en pojk och ungdom. Vill inte vara negativ att New kom hit när han kom som 14 åring, fick hårt och jobbigt. Kan inte det beror på mycket på thai social i eran samhälle/stad. Vi bodde då i Storumans kommun uppe i Västerbotten, där var vi ensamma thailändare som bodde här för ca 20 år sedan. Jag hade bara svenskar kompisar, kom in väldig snabbt inom samhälle och fick extra jobb inom vården när jag var 15 år. Än idag har jag inga thai kompisar alls. Det har bara inte blivit så. Bara några svenskar kompisar som man träffas på hemvändare på nån marknad m.m.Det gäller samma sak när jag åker hem till Thailand, där har jag ingen thaikompisar heller. Det spelar ingen roll om man kom hit som en 20 åring tjej eller kille. Det handlar mest om thai sociala biten som finns i varje kommun. De umgås, laga mat, spela kort och prata lite strunt. Om man jämnföra med thailändare och andra asiater som kom samtidigt. Vi thailändare vågar inte satsa på investering på något om man jämntför med kines, vietnam eller philiperna. Vi är för fega att satsa någonting som tror att det kommer att lyckas. Ex alla asiater grossister äger bara av vietnam, kineser, araber m.m. Men ingen av grossist äger av en thailändare.

Jag är snart 31, har lyckas ganska mycket inom mitt liv här i Sverige och i Thailand. De unga som kom hit få absolut tufft från början men det bli lättare efter erfarenheter.

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Att min fru skulle få vårdnaden för sin brorsdotter var nytt för oss men absolut mycket intressant. Frågan är bara hur man skall gå tillväga? Är det någon som har erfarenhet av detta sedan tidigare?

Förresten, tack för era svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte riktigt insatt i detta, men jag har sett många som har gjort att man skriver nåt slags överlåtelse att brorsdotter blir erat barn på papperet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns något som heter nationell släktadoption och som är vanlig i Thailand.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat lite på nätet och hittat lite varierande information om hur man skall gå till väga. Vad gäller nationell släktadoption vill jag vara säker på om min fru som är bosatt i Sverige behöver ta kontakt med MIA eller någon annan myndighet här i Sverige eller är det något som görs helt och hållet i Thailand hos respektive myndigheter där?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...