Jump to content
IGNORERAD

Svärmor och flygresan...


McTwist

Recommended Posts

Hej alla!

Nu ligger det till som så att svärmor aldrig flugit i hela sitt liv. Och Mrs. McTwist är supernojig och megastressad för hur mamma skall fixa allt med att checka in, gå igenom säkerhetskontroll och sist men inte minst hitta till rätt gate OCH i rätt tid. Eftersom hon enbart talar thai så är frun 100% envis med att det även måste finnas någon på ARN som hjälper henne genom immigration, hämta bagaget och sedan ut genom tullen.

Jag antar att jag inte är ensam om att stå inför samma "problem".

I min värld så frågar man sig fram om man inte hittar själv, något som åtminstone inte borde vara något problem på flygplatsen i BKK, men frun är stenhård på att mamma måste ha någon form av ledsagare.

Jag har mailat till lite olika instanser, men ännu inte fått det svar som Mrs McTwist vill ha.

Så, min fråga: Hur har ni andra, som varit i samma situation löst det hela.

Jag tänker att det måste ju finnas en tjänst som man kan betala för så att man får det här fixat, ungefär som när små barn skall flyga ensamma, för nu börjar jag bli rejält trött på att höra tjatet om att det måste fixas nu och vara klart igår.

Tacksam för svar.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Towe

    8

  • McTwist

    7

  • stefan5300

    5

  • Alarik

    4

Mest aktiva i denna tråd

I Thailand är det nog inga ploplem, bara hon vågar fråga.

Här på ARN är det bara följa strömmen, visa passet i kontrollen och plocka reseväskan.

Säkert finns det nån i flyget som kan guida och vara behjälplig framme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår det, så beställer man "ledsagning" hos flygbolaget man reser med

De hyr sedan in tjänsten på den flygplats man kommer till.

Normalt är väl detta för de som har svårt att ta sig fram, men det borde väl även kunna användas av oerfarna resenärer.

Hör med flygbolaget ni bokat resan hos, de vet nog vart ni kan vända er om de inte har tjänsten själva

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem,, halva karran ar full av rutinerade resenarer fran Thailand, bara att hanga pa nagon!

Det som kan vara bsvarligt ar bagaget, det dar med att ga till ratt band ar int latt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet kan vara att få en ledsagare som pratar thai

Åker ni med Thaiair så finns det alltid någon snäll resenär som hjälper till. Frugan har hjälp folk flera gånger på på suvan och arlanda

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan är dålig på engelska, och livrädd varje gång hon ska åka med något absurt flygbolag som jag köpt biljett till.

Varje gång har hon till min förvåning klarat prövningarna genom att tvinga sig på någon stackars medresande thailändare, som fixar biffen. Så vill du bli kvitt svärmor skicka henne inte med något absurt flygbolag, utan försök med transibiriska järnvägen istället, alla anslutningar med buss! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

När frugan flög hade hon endast flugit med mig mellan Bangkok och Udon. Nu skulle hon flyga med dotter och ett barn på 8 månader till Sverige. Från Bangkok talade hon med en thaidam som hade svensk man som hjälpte henne enda tills dom upptäckte mig på Arlanda. Frugan var hellycklig för hjälpen. Att få börja ett nytt liv i sverige. Om denna man som hjälpte min fru och barn i maj 2010 läser här. Så tackar jag allra ödmjukast

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Sist jag flög hem med Thai satt jag bredvid en äldre dam som hade en liten lapp klistrad på tröjan på bla engelska med hennes namn och att hon bara förstod och talade lao och att hon behövde ha viss hjälp under resans gång.. Det var en flygvärdinna som var fram och pratade med henne flera gånger och som jag antar hjälpte henne med den informationen hon behövde..

Kanske du kan klistra på svärmor en lapp med en vänlig förfrågan till medpassagerare och personal att hjälpa henne till rätta om hon känner sig obekväm med att fråga sig fram. Är övertygad om att någon vänlig thai förbarmar sig över henne :thumbsup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och frugan hjälpte en riktigt bortkommen thaitjej som vi träffade på Kievs flygplats för några år sedan. Vi hade flugit med samma plan från Bangkok och allt hade gått bra för henne, men i Kiev vart det liksom stopp!

Hon fick helt enkelt panik när de ganska burdusa Ukrainarna skrek åt henne i säk-kontrollen pga av något obegripligt fel hon gjort. Jag och frugan hjälptes åt att få henne igenom det hela. Allt ordnade sig till det bästa i kaoset på Kievs flygplats och resan mot Stockholm tog fart.

Aon, tror jag hon hette, berättade att hon skulle träffa sin kille för första gången på Arlanda och att hon var väldigt nervös och rädd, inte så mycket för att träffa honom, men för att resa själv.

Väl på Arlanda hjälpte vi henne genom passkontrollen och såg till att hon fick sin väska. Nu trodde vi att vårat självpåtagna åtagande med "Aon" var slut, men icke! Hennes sponsor, tillika pojkvän fanns liksom inte att hitta på Arlanda, inte ens i närheten faktiskt.

Jag tyckte så fruktansvärt synd om henne, åka 10000 mil ensam för första gången och stå där helt själv i Sverige en svinkall morgon i slutet av januari.

Nu var det inte så illa som jag först trodde, Aon hade pojkvännens telefonnummer i sin mobil, så jag försökte ringde honom men kom inte fram. Efter ett bra tag ringde han upp och förklarade att han var på väg men att det var mycket dåligt väglag från Örnsköldsvik (tror jag).

Nu undrar ni säkert varför jag skrev detta? Det gör jag faktiskt själv! Men jag tror min mening var att det oftast finns människor som hjälper andra.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det jag tänkte, får ringa Thai Airways och be dom styra upp det hela.

Fattar själv inte att det ska vara så svårt, bara att fråga som sagt. Men frugan envisas på gränsen till panik. SUCK!

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärfar som hälsade på oss i somras var i samma situation varför vi anmälde till flygbolaget att han hade dåliga ben och svårt att gå och behövde RULLSTOL. Inga som helst problem, han hämtades i rullstol vid incheckningen och blev utrullad till oss på Arlanda. Kostar inget extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det jag tänkte, får ringa Thai Airways och be dom styra upp det hela.

Fattar själv inte att det ska vara så svårt, bara att fråga som sagt. Men frugan envisas på gränsen till panik. SUCK!

Du behover inte "kla" gumman med etiketter,, ge henne en utskriven fardplan med hennes namn och att hon inte kan lasa engelska alfabetet ange destinatiuon samt forklaring att hon behover hjalp vid incheckning,, passkontroller e.t.c.detta papper ska hon vifta med sa ofta hon kan for upprepningstekniken har en marklig formaga att gora folk hjalpsamma, (eller trotta pa viftandet)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet kan vara att få en ledsagare som pratar thai

Åker ni med Thaiair så finns det alltid någon snäll resenär som hjälper till. Frugan har hjälp folk flera gånger på på suvan och arlanda

Det finns snälla resenärer på SAS också.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon . Det var ta mig fan en riktigt bra idé :) Ska köra den varianten för det är helt omöjligt att få tag på Thai Airlines, och på resebyrån hade dom bara erfarenhet av små ensamresande barn. Men det där med rullstol är ju kanon :D

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

På alla plan med bolag som flyger till och från Thailand finns det thailändska passagerare som gärna hjälper till. Precis som många andra redan berättat så har också vi hjälpt till ett antal ggr. Är nästan mer regel än undantag att det hakar på någon resovan thailändska när vi går mellan terminaler på olika transferflygplatser i Europa .

Lite lustigt hur en del av dem sedan går helt in i sin roll som "hjälplöst okunnig". Jag kommer ihåg en tjej vi lotsade genom Viennas flygplats, samt passkontrollen, bagagebandet osv i Bangkok. När vi kommit igenom och stod vid utgången Don muang, Bangkok så visade det sig att hon även ville ha hjälp för att växla till sig thailändska pengar i växlingsluckan.

- Men vänta nu, tänkte jag, vem är det som är thai och vilket land befinner vi oss i?

Med det vill jag ha sagt att även många företeelser i Thailand kan vara främmande för resovana thai. Fast det finns nästan alltid en himla massa snälla, hjälpsamma människor intill.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon . Det var ta mig fan en riktigt bra idé :) Ska köra den varianten för det är helt omöjligt att få tag på Thai Airlines, och på resebyrån hade dom bara erfarenhet av små ensamresande barn. Men det där med rullstol är ju kanon :D

[size=1][size=1]Thai Airways International PCL[/size][/size]

[size=1][size=1]Drottninggatan 33 4tr, Box 1118[/size][/size]

[size=1][size=1]111 81 Stockholm[/size][/size]

[size=1][size=1]Tel: +46 8 598 836 00[/size][/size]

[size=1][size=1]Fax: +46 8 598 836 90[/size][/size]

[size=1][size=1]reservation@thaiairways.se[/size][/size][size=1][size=1] [/size][/size]

[size=1][size=1]www.thaiairways.se[/size][/size][size=1][size=1] [/size][/size][size=1][size=1] [/size][/size]

[size=1][size=1] [/size][/size]

[size=1][size=1] [/size][/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

precis som flera har skrivit så brukar det lösa sig med vänliga medpassagerare, har själv hjälpt ett gäng förvirrade thaiare när man jobbade med in-checkning på Thai & när man flugit med dom

Thaikontoret har nog tyvärr ingen sån service och Swedavias assistansservice har vad jag vet ingen thaitalande personal

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och frugan hjälpte en riktigt bortkommen thaitjej som vi träffade på Kievs flygplats för några år sedan. Vi hade flugit med samma plan från Bangkok och allt hade gått bra för henne, men i Kiev vart det liksom stopp!

Hon fick helt enkelt panik när de ganska burdusa Ukrainarna skrek åt henne i säk-kontrollen pga av något obegripligt fel hon gjort. Jag och frugan hjälptes åt att få henne igenom det hela. Allt ordnade sig till det bästa i kaoset på Kievs flygplats och resan mot Stockholm tog fart.

Aon, tror jag hon hette, berättade att hon skulle träffa sin kille för första gången på Arlanda och att hon var väldigt nervös och rädd, inte så mycket för att träffa honom, men för att resa själv.

Väl på Arlanda hjälpte vi henne genom passkontrollen och såg till att hon fick sin väska. Nu trodde vi att vårat självpåtagna åtagande med "Aon" var slut, men icke! Hennes sponsor, tillika pojkvän fanns liksom inte att hitta på Arlanda, inte ens i närheten faktiskt.

Jag tyckte så fruktansvärt synd om henne, åka 10000 mil ensam för första gången och stå där helt själv i Sverige en svinkall morgon i slutet av januari.

Nu var det inte så illa som jag först trodde, Aon hade pojkvännens telefonnummer i sin mobil, så jag försökte ringde honom men kom inte fram. Efter ett bra tag ringde han upp och förklarade att han var på väg men att det var mycket dåligt väglag från Örnsköldsvik (tror jag).

Nu undrar ni säkert varför jag skrev detta? Det gör jag faktiskt själv! Men jag tror min mening var att det oftast finns människor som hjälper andra.

//S

All heder till dig och frugan som hjälpte tjejstackarn. Men man kan ju undra vad det var för kille som först sätter henne på ett öststatbolag och sedan inte är på plats och möter upp, man åker väl i tid så man är säker på att möta henne när hon anländer.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Vi hade en ensamkommande 17åring på besök för några år sedan.

Hon hade markerat på sin biljett ngn tiläggtjänst "First time flyer" eller något sådant. Så hör med flygbolaget.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja..

Vi hjälpte en vilsen vietnamesiska som var på väg att springa runt planet och för leta efter sin väska :) , en gång...

Så vi fick visa henne genom Passkontyrollen och fram till karusellen och så vidare.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

All heder till dig och frugan som hjälpte tjejstackarn. Men man kan ju undra vad det var för kille som först sätter henne på ett öststatbolag och sedan inte är på plats och möter upp, man åker väl i tid så man är säker på att möta henne när hon anländer.

Anledning till att han inte var på plats var som stod i inlägget att det var tydligen dåligt väglag mitt i vinterna och det tog längre tid att köra från norrland, men dom fick tag på killen han var på väg men det var halt, det hade nog inte varit bättre om han kört ihjäl sig
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...