Jump to content
IGNORERAD

Ta in pengar i Thailand


peckers

Recommended Posts

Åker nästa vecka och kommer bli kvar i thai till Januari , har sparat och växlat lite vart efter under sommaren så jag har 200.000Baht i cash , 1500€ i cash för hyra av hus , 10,000sek svenska i cash , nu säger vänner att man bara får ha med sig 50,000baht i kontanter in i Thailand? Är det inte så att du får inte ta ut mer än 50.000baht ur Thailand?

hittade denna http://www.faktaomthailand.se/thailandtullregler.php Där står det man får ha med sig 20000us $ vilket bör bli runt 140,000sek , Vad kan hända? orkar inte växla tillbaka o sätta in på kortet! får ju bara sätta in 10.000per vecka på swedbank och det är redan överskridet =/

Problem att ha för mycket pengar tydligen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... jag tror inte att det är några problem att ta in pengar i Thailand. Möjligen vill dom att du ska tala om det i tullen när du kommer dit om det rör sig om större summor.

En annan sak om du vill ta pengar från Thailand. Då gäller det att kunna visa att man tidigare fört in dessa pengar. Och då kan ju en kopia på tullens byråkrati passa fint ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog många nya kompisar i baren :crazy: Varför kontanter? Kort fungerar utmärkt i Thailand

Nja..skulle kännas sådär att betala med kort på WS.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare var det i alla fall så att ingen övre gräns för införsel fanns, men allt över 20 000usd (eller motsvarande i annan valuta)

skall deklareras vid ankomst.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Va bra då slipper jag oroa mig för det då =)

Kört med kort förut och det brukar bara krångla + att du bara får ta ut 20,000baht per dygn , visst i större varuhus kanske man kan dra det ialf men annars skulle jag inte det , har vänner som varit med om att få korten delvis plundrade.. Tänkte ja skulle ha lite fickpengar därav bathen och euron är till ett hus jag hyrt 1månad och de svenska är för att växla på plats , när allt det är slut får man väl börja köra automater igen. Bättre för mycket en för lite

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är knappast något större problem att ta in de summor som TS nämner kontant in i landet.. I Thailand är ju fortfarande Cach=King

Däremot kan det kanske bli lite knas i Sverige om man uppdagas ta ut dessa summor, då man är skyldig att kunna redovisa var kontanterna kommer ifrån.

Sist jag satt in en lite större summa kontant på bank i Thailand så var de väldigt noga med att kopiera varje sedelnr tillsammans med mitt pass, på ett papper som jag sen fick signera.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

tare koort bara...minns han som blev rånad på 130 000 baht förra veckan. Skaffa ett BRA värdeskåp.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kvitton från forex ska man ta med dem? eller nått av dem ialf? sedlarna är nya o ligger i serieordning och betalning är gjord hos forex med mitt mastercard , inga smutsiga pengar med andra ord!

Jag tänker ju inte gå och vifta med slantarna , kommer mestadels vara i huset 1,5mån och då lär det hunnit förbrukas en hel del , huset har högt staket övervakning m.m och kassaskåp

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kvitton från forex ska man ta med dem? eller nått av dem ialf? sedlarna är nya o ligger i serieordning och betalning är gjord hos forex med mitt mastercard , inga smutsiga pengar med andra ord!

Jag tänker ju inte gå och vifta med slantarna , kommer mestadels vara i huset 1,5mån och då lär det hunnit förbrukas en hel del , huset har högt staket övervakning m.m och kassaskåp

Ta inte risken som mycket kontanter i Thailand medför. Det finns tyvärr allt för många i Thailand som är beredda att gå mycket långt för att få tag i de summor som du nämner. Även om ingen ser hur mycket pengar du har kan det räcka med att ryktet sprider sig för att du ska råka illa ut.

För din egen skull rekommenderar jag dig verkligen att inte ha dessa belopp i kontanter. Sätt in dem på flera olika kort istället så kan du vara tryggare när du njuter av din ledighet i Thailand.

/Krister

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Är det inte lite slöseri att växla så mycket till Forex rånarkurs?

ser att forex ger 4.28 idag

http://www.forex.se/Valuta/Aktuella-kurser/

medans superiche ger tex 4.66

http://www.superrich1965.com/

Nästan 9 % billigare

Dina 200.000 THB hade varit 217.757 THB.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Forex = rån.

Mycket dålig ide, men nu är det för sent.

Ämnet har diskuterats många gånger och kan sammanfattas igen:

Ica kort + AEON bankomater,

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kvitton från forex ska man ta med dem? eller nått av dem ialf? sedlarna är nya o ligger i serieordning och betalning är gjord hos forex med mitt mastercard , inga smutsiga pengar med andra ord!

Jag tänker ju inte gå och vifta med slantarna , kommer mestadels vara i huset 1,5mån och då lär det hunnit förbrukas en hel del , huset har högt staket övervakning m.m och kassaskåp

Forex???

Då har du växlat bort många baht i onödan.

Du hade säkert fått mer av din bank.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kvitton från forex ska man ta med dem? eller nått av dem ialf? sedlarna är nya o ligger i serieordning och betalning är gjord hos forex med mitt mastercard , inga smutsiga pengar med andra ord!

Jag tänker ju inte gå och vifta med slantarna , kommer mestadels vara i huset 1,5mån och då lär det hunnit förbrukas en hel del , huset har högt staket övervakning m.m och kassaskåp

Detta är bra för bara Forex!

Du har fått betala hög växlings kurs och där med förlorat pengar.

Dessutom tar du onödiga risker med att ha kontanter hemma.

Du kan få inbrott!

Då är dina kontanter förlorade.

Se din Hemförsäkrings villkor

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag förlorar på forex men ville ha lite kontanter nu kanske det inte vart så lite dock! Plus att huset ska jag betala i Euro därav medtagna Euro , 17.000 baht spelar mig inte så stor roll men jag kommer nog i fortsättningen bara ta med svenska sedlar ner och växla på plats!

Pengarna behöver ingen se eller veta om , vad det gäller kort har jag bara ett och jag har försökt öppna fler konton på andra banker men de vill då att man avslutar det man har hos den andra banken! Vet dock ej hur det är hos Ica banken och hur snabbt man kan få kort hos dem! Sedan har ju tjejen kort då men ska man föra över till hennes från min internetbank så kostar det ju en avgift med , samma sak när jag tar ut med mitt kort i en atm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag förlorar på forex men ville ha lite kontanter nu kanske det inte vart så lite dock! Plus att huset ska jag betala i Euro därav medtagna Euro , 17.000 baht spelar mig inte så stor roll men jag kommer nog i fortsättningen bara ta med svenska sedlar ner och växla på plats!

Pengarna behöver ingen se eller veta om , vad det gäller kort har jag bara ett och jag har försökt öppna fler konton på andra banker men de vill då att man avslutar det man har hos den andra banken! Vet dock ej hur det är hos Ica banken och hur snabbt man kan få kort hos dem! Sedan har ju tjejen kort då men ska man föra över till hennes från min internetbank så kostar det ju en avgift med , samma sak när jag tar ut med mitt kort i en atm

Skaffa ett bankkont i Thailand när du är där.

Då kan du ju föra över pengar innan du ska åka.

Har själv KTB och där kan man ta ut 50000bath per dag

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag förlorar på forex men ville ha lite kontanter nu kanske det inte vart så lite dock! Plus att huset ska jag betala i Euro därav medtagna Euro , 17.000 baht spelar mig inte så stor roll men jag kommer nog i fortsättningen bara ta med svenska sedlar ner och växla på plats!

Pengarna behöver ingen se eller veta om , vad det gäller kort har jag bara ett och jag har försökt öppna fler konton på andra banker men de vill då att man avslutar det man har hos den andra banken! Vet dock ej hur det är hos Ica banken och hur snabbt man kan få kort hos dem! Sedan har ju tjejen kort då men ska man föra över till hennes från min internetbank så kostar det ju en avgift med , samma sak när jag tar ut med mitt kort i en atm

Det är inga problem att ha två olika banker.

Jag har ICA-Banken och Nordea.

Hade Swedbank tidigare, sedan mina föräldrar öppnat två olika konto där.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va bra då slipper jag oroa mig för det då =)

Kört med kort förut och det brukar bara krångla + att du bara får ta ut 20,000baht per dygn , visst i större varuhus kanske man kan dra det ialf men annars skulle jag inte det , har vänner som varit med om att få korten delvis plundrade.. Tänkte ja skulle ha lite fickpengar därav bathen och euron är till ett hus jag hyrt 1månad och de svenska är för att växla på plats , när allt det är slut får man väl börja köra automater igen. Bättre för mycket en för lite

Du kan använda ditt visa kort inne i banken för att ta ut större belopp. Att använda kortet minimerar risken för att du ska bli av med pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Till alla troLL där ute kan jag meddela att jag tog med mig 104 st briljantslipade 2 karats VVS diamanter, som jag tänker sälja av efterhand här i Thailand.

Jag beräknar att jag ska kunna sälja dom för runt 160-170 tusen Kr styck så det ska nog räcka ett par veckor iaf.

Eller tycker ni att jag skulle växlat in pengarna innan resan på Forex?

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...