Jump to content
IGNORERAD

Ej svensk medborgare bosatt i Sverige


Skibi

Recommended Posts

Kan detta vara sant!

Citerat ur e-mail från Thaikonsult.se.

Quote

EU/EES medborgareOm du bor eller arbetar i Sverige men är medborgare i något annat EU/EES land. Då kan du bjuda hit din flickvän från Thailand på besök via visum. När din flickvän varit i Sverige 3 månader söker hon ett uppehållskort hos Migrationsverket för bosättning hos dig. Hon behöver inte resa hem till Thailand för att göra sin ansökan om uppehållskortet
.

Verkar ju jävligt enkelt för min del!

Är uppehållskortet same same som uppehållstillstånd?

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Skibi

    8

  • rogga_rigga

    6

  • GammalDansken

    5

  • thaikonsult

    2

Mest aktiva i denna tråd

Det stämmer Kimmo . Jag har en bekant som är finsk medborgare. Och han gick här och väntade i 7 månader på ut.

Inte förrän frugan hans hade kommit fick han reda på att han kunde ha sökt uppehållskort här istället. Han var lite  :grrrrrr: och  :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått hjälp av Roffe på http://www.thaikonsult.se/ om detta ärende!

Om någon annan är intresserad, så limmar jag länken här.

http://www.migration.../eu/euuk_sv.pdf

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk medborgare som är bosatt i något annat eu-land. Samma regler gäller!

Du får ta med din tgf med uppehållskort.

Finska MIG,

http://www.migri.fi/...sp?article=3008

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror detta regler är ganska ny eller ny...om det inte var ifrån Jan 07 eller jan 08. Har läst nånstans om detta regler..men jag kan ha fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har funnits i ganska många år, faktiskt. Jag skrev om det här på gamla TT förut också. Min bror använde sig av

den regeln när han och hans fru från Australien flyttade till London för några år sen. Är ju ganska bra att kunna göra

på det sättet. Förr kunde man ju ha tjejen här på en vecka . Men nu med bokning av tid för besöksvisa , kanske

man lika bra kan söka UT . :neutral:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
GammalDansken

Efter 34 år som dansk medborgare i Sverige har jag nu fått söka om intyg på att jag har permanent uppehållsrätt  :surprised:

Detta för att tjejen (från Thailand ("thejen"?)  :yes: )  ska kunne få såk. uppehållskort.

Vi slipper ansökan om UT, resan tebax till Thailand, väntan på intervju och beslut. Alla tiders iofs.

Enligt uppgift från Migrationsverket har det ingen betydelse om vi är sambos eller gifta.

Kortet ger rätt att arbeta , dvs svenskt personnummer, men jag är osäker på om hon även fortsättningsvis

måste ha en egen sjukförsäkring eller om hon har samma rättigheter och skyldigheter som jag.

Om hon arbetar, betalar hon ju skatt (får man utgå ifrån) och borde då . eller?

Någon här som vet?

Hur förhåller det sig med visumkrav om man har uppehållskort / -rätt.

Kan hon åka till Thailand och komma tebax utan visum?

GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar på svar från MIG om flera frågor!

Roffe på Thaikonsult säger att samma rättigheter gäller som med UT.

Permanent uppehållskort får man efter 5 år i Svedala.

Mer info om ärendet när MIG har hört av sig!!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hittade detta i dag på Socialstyrelsens hemsida:

En allt vanligare fråga som socialtjänsten ställs inför är hur

rätten till ekonomiskt bistånd gäller för de EU-medborgare och tredjelandsmedborgare

med uppehållsrätt som kommer till Sverige och inte har arbete

eller egna medel för att försörja sig. Dessa personer har rätt att vistas i Sverige

bl.a. om de ”har en verklig möjlighet att få en anställning” (3a kap. 3 §

punkt 2 utlänningslagen).

Socialtjänstlagen och kommunernas yttersta ansvar

gäller eftersom de vistas lagligt i landet.

De frågor kommunerna ställer sig är t.ex.: Hur ska man se på möjligheten att få ett arbete i Sverige om man

inte kan språket? Är det socialtjänstens uppgift att försörja en person som

går på svenskundervisning för att han eller hon så småningom ska kunna få

ett arbete? Var går gränsen för enskilda personers eget ansvar och vilken

skyldighet har socialtjänsten? Även om antalet migranter med uppehållsrätt

från andra EU-länder som samtidigt är i behov av ekonomiskt bistånd med

all sannolikhet är relativt litet, upplevs dessa nya frågeställningar och ställningstaganden

som svåra av socialtjänsten.

---

Det jag angivit med fet stil är lag - men det efterföljande kan tolkas som att socialtjänsterna

inte tycker den bör följas  :no:

Eftersom de ibland verkar stå över petitesser som t.ex. lagar kan man undra om svaret i realiteten

beror på vilken kommun man befinner sig i.

Skulle inte förvåna mig.

GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
GammalDansken

I dag beviljades fru GD uppehållskort.

Tog ca 1 timma (inklusiva väntan) på migrationsverket  i Göteborg och gäller i 5 år.

Vi fick beslutet direkt.

Bra mycket lättare och snabbare än det vanliga tillvägagångssättet med UT / PUT

som ju måste sökas från hemlandet med väntetider interviews på ambassader osv.

Tillsammans med en flyttanmälan till folkbokföringen ger det henne samma rättigheter

och skyldigheter som den EES-medborgare hon bor med - dvs jag.

Rätt att jobba, skyldighet att betala skatt, rätt till samma sociala förmåner som jag.

Hon får besöka Thailand så ofta hon vill. Tiden i Sverige ska dock vara minst 6 månader / år.

Efter 5 år kan permanent uppehållsrätt beviljas.

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice GD!  :good:

Hur ar det med SFI?

Tanten kommer i mars till Svedala.

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Nice GD!  :good:

Hur ar det med SFI?

Tanten kommer i mars till Svedala.

Mvh

Kimmo

Vi var på folkbokföringen i veckan vilket var en prövning.

Tanten där hade aldrig hört om uppehållskort och stenvägrade att tro att beslutet från MgV var ett "riktigt" beslut.

Hon föreslog t.o.m. att vi skulle åka till Danmark för att söka uppehållstillstånd.  :crazy:

Jag bad henne (snällt till en början, men efter ett antal "så här brukar vi inte...") - att vara så god att lämna över

pappren till någon med större insikt så fort som möjligt.

Kan inte låta bli att undra vad som händer när personer utan kunskaper i svenska språket råkar ut för en sådan.

Så snart fru GD - trots tanten som förhoppningsvis bara extraknäckade på skattekontoret - får sina sista fyra siffror kan

hon anmäla sig till / ansöka om (?) SFI och det kommer hon att göra.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis och lycka till GD!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
GammalDansken

Quote

Nice GD!  :good:

Hur ar det med SFI?

Tanten kommer i mars till Svedala.

Mvh

Kimmo

Jodå, allt OK.

Fru GD har numera svensk personnummer och väntar på nån typ av interview med SFI

Hon har något motvilligt testat hur ett läkarbesök på vårdcentralen fungerar

och t.o.m lyckats ta sig genom ID-kortidi*tin.

Tack för frågan

mvh  GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej GammelDansken!

Lämnade ni ansökan av uppehållskort in på Vestagatan 2, eller?

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha!

Jag och tanten var inne på MIG i Gbg och lämnade in uppehållskort ansökan idag.

Så, nu väntar vi på svar!  ;)

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

rogga_rigga

Det är bara att gratulera Kimmo och GD som är EU/EES-medborgare och bor

i Sverige. Ni har en gräddfil beträffande att få hit era fruar/partners utan att

behöva vänta upp till 6 månader. Svenskar som bor i andra EU-länder har samma

gräddfil. Det är bara i Sverige som svenska medborgare skall behöva vänta lika

länge som tredjelandsmedborgare (icke-EU/EES-medborgare) på att få sin

fru/partner hit. Till och med i Damnark kan man som infödd dansk medborgare

få vara med sin fru/partner i Danmark utan att vänta upp till 6 månader. I Sveriga

skall tyvärr alla behandlas lika vare sig partnern i Sverige är infödd svensk, invandrad svenskar eller är tredjelandsmedborgare med permanent uppehållstillstånd. Där finns det alltså en skillnad mellan svensk och EU/EES-lagstifningen som jag hoppas skall rättas till i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

rogga_rigga

Rättning om det det finns några jurister som läser detta.

"EU/EES-lagstiftning" skall givetvis vara "EU/EES-regler".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det leder till en intressant hypotetisk fråga. Säg att jag, svensk medborgare, är bosatt i ett annat EU-land. Bara för exemplet kan vi säga Tyskland. Jag får dit min donna som är tredjelandsmedborgare genom ovannämnda gräddfil, och hon får sitt uppehållstillstånd i Tyskland.

Vi bor i Tyskland ett antal år. Sedan vill vi flytta till Sverige. Vad händer då?

Måste hon ansöka om uppehållstillstånd från sitt gamla hemland som hon kanske inte besökt på flera år?

Link to comment
Dela på andra sajter

rogga_rigga

Efter fem år i Tyskland skulle damen i fråga få permanent uppehållsrätt och kan du flytta var som helst inom EU/EES.

Frågan är alltså vad som skulle hända om paret ville flytta hem till Sverige

tidigare? ???

Link to comment
Dela på andra sajter

rogga_rigga

Den svenska utlänninglagen ändrades år 2006 och då gjordes anpassningerna till EU/EES-reglerna om uppehållsrätt.

Men tydligen har man inte tänkt på allt. Det ska bli inressant att se vad som händer när den situation som jolin beskrev uppkommer i verkligheten.

I utlänningslagen står det så här:  När ansökan om uppehållstillstånd skall vara gjord  18 § En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan 

Så här har Migrationsverket tolkat lagen i sina instruktioner:

"Du ska söka uppehållstillståndet vid en svensk ambassad eller konsulat i ditt hemland, eller där du bor permanent."

I så fall skall alltså damen i fråga söka uppehållstillstånd på Sveriges ambassad

i Berlin eller på något av konsulaten i Tyskland innan hon reser in i Sverige???

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

eller där du bor permanent.

Med andra ord så borde hon ansöka om UT i Sverige om det är där hon vill bo? Annars är det ju inte jättepermanent?

Byråkratiska. >_<

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Med andra ord så borde hon ansöka om UT i Sverige om det är där hon vill bo? Annars är det ju inte jättepermanent?

Byråkratiska. >_<

Va...? Inte där man vill bo! Där man bor permanent just nu!

I och för sig är väl inget permanent, men vad som menas är väl där man har PUT eller motsvarande.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

I och för sig är väl inget permanent

Det var min kanske måttligt komiska poäng, ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...